< Tilbake til oversikten

Kjøtt...og nyrene mine.

Bridget sa for siden:

Jeg har fått problemer med kjøttinntak og nyrer og må justere hva jeg spiser ifht vekten jeg vil holde evnt gå ned noen kg til. Så mitt spørsmål er om det finnes et alternativt kosthold? Grete Roede er vel som å banne i kjerka...men er det noen som har et forslag til hva jeg kan spise om jeg vil gå ned i vekt evnt holde vekten og ikke basere kostholdet på så mye kjøtt?

Nille sa for siden:

Leste den andre posten din og vil svare deg her også, i tilfelle du ikke er det andre:

Hvis du har blitt syk og fått nyresten av å spise tilsvarende 1/2 kylligbryst, dvs. under 100 gram kjøtt/tilsvarende under ca . 24 gram protein til hvert måltid, drister jeg meg til å tro at det kan være andre ting som ligger bak også, - altså ikke bare protein inntaket.

Du har ikke spist mer protein enn det er normalt for "vanlig norsk kosthold" og GR og lite protein i forhold til Atkins eller andre lavkarboretninger hvor protein inntaket ligger på 50 % mer enn hva du har spist (kjøttinntak på 150-200 gram pr måltid). Du har altså ikke hatt "overdrevet inntak av proteiner".

Det kan være at du har hatt en urinveisinfeksjon som gjorde at du har fått denne steinen, eller at du har spist mer kjøtt, ost og melkeprodukter enn du er klar over i en periode og kanskje ikke har drukket nok slik at det ble litt for mye av disse stoffene i urinen din slik at det ble lagd steiner.

Det bør absolutt tas blodprøver for å undersøke om det er en spesiell årsak (biokjemiske årsaker) til at nettopp du har fått en slik sten.

Dessverre er det kun 15 % av tilfellene man finner årsaken til sies det. Men det er jo verdt å sjekke så du ikke opplever slikt igjen !

Stakkars deg - håper det går bedre nå !

Aline sa for siden:

Hve med å se litt på lindberg? der er det lov med mere karber og dermed blir det kanskje lettere å kutte på kjøttet? :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.