< Tilbake til oversikten

Copper- hvilke matvarer?

Lotusia sa for siden:

Jeg leste en tråd her inne et eller annet sted om at copperforgifting blandt annet kunne være årsaken tl candida. Jeg går på streng diett (gjort det lenge) og medisiner, men det har hjulpet meg ganske så lite. Har hatt misstanke om at kanskje sink nivået mitt er lavt, men at det henger sammen med copper og sånt også viste jeg ikke. Må få tatt en sånn håranalyse test!
uansett.. lurer på hva slags matvarer som inneholder copper, sånn at jeg kanskje kan prøve å unngå de..
noen som veit?

Lotusia

themonk sa for siden:

Sjokolade, kaffe, te, peanøtter, pecannøtter, reker, avokado, druer, ørret er i alle fall matvarer du bør unngå. Samtidig kan du innta matvarer som har høyt sinkinnhold i forhold til kobber, som for eksempel oksekjøtt, cashewnøtter, egg og gresskarkjerner.

Ettersom mineralbalansen er såpass komplisert og sammensatt så ville jeg absolutt tatt en hårmineralanalyse, ved mistanke om ubalanser. Det kan være veldig lærerikt. Jeg anbefaler Trace Elements Inc. Der får du full mineralprofil inkludert tungmetaller, analyse av stoffskifte, mulige årsaker og symptomer og anbefaling av matvarer som bør unngås. Det er flere terapeuter i Norge som bruker dette laboratoriet. Prøv et internettsøk.

De fleste har heller ikke vondt av sinktilskudd. 15-30 mg daglig er tilstrekkelig. Større doser har ingen videre god effekt.

themonk sa for siden:

Lav sinkverdi i forhold til kobber kan ofte være forårsaket av virusinfeksjoner, galleblæreforstoppelse, forstyrrelse i leverfunksjonen, østrogenbehandlig og enkelte typer p-piller. Det er også vanlig hos vegetarianere. Etter en stund får man ofte problemer med blodsukkersvingninger, hudflekker og sopplignende funksjoner.

Lotusia sa for siden:

oi.. ørret også? er dette bare ørret, ikke laks eller annen fisk? jeg har begynt å ta sink (maintain) på 174mg daglig. det var bare for vedlikehold. tror ikke det er for mye? Ellers bor jeg i australia, så jeg må nok finne meg et annet sted og ta sånn prøve. håper jeg finner ut av noe :o takk for svar!

Lotusia

themonk sa for siden:

Åja, det var du som bodde i Australia ja. Det er sikkert mulig å få sendt en hårmineralanalyse til Trace Elements derfra også. :)

Jeg tror ikke du trenger å unngå fisk generelt, nei. Lista med matvarer er forresten tatt fra min egen analyse. Jeg hadde nemlig veldig høye kobberverdier.

Lotusia sa for siden:

Interessant. Er det vanskelig å få verdiene normale igjen? Prøver å finne noe lokalt tror jeg, ute etter raske svar- vil jo bli frisk snart! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.