< Tilbake til oversikten

Matvareefterforskeren

janmesi sa for siden:

Dagens mailer til nærjngsmiddelindustrien fra efterforsker Jan Mesicek:

Til Denja (produsent av sursild med 25 g karbo per 100 g!)

Hei
vi holder på med oppdatering av noen bøker om lavkarbokosthold.
[size=2][/size]
Noen spørsmål derfor
[size=2][/size]

1. Hvorfor tilsettes det sukker i sursild?
    (karbohydratinnhold ca. 23 cper 100 g!)
    [size=2][/size]
  2. Hvilke karbohydrater er dette?
    Er det sukker + løken + laken?
    [size=2][/size]
  3. Setter sukkeret seg i silden, slik at
    silden i sursilden inneholder karbohydrater
  • eller karbohydratene hovedsaklig i laken og løken?
    [size=2][/size]
  1. Finnes det planer om lansering av nye produkter,
    uten tilsatt sukker?
    [size=2][/size]
    [size=2][/size]
    Vi ser frem til et svar.
    [size=2][/size]
    [size=2][/size]
    Vennlig hilsen
    Jan Mesicek, forlagssjef
    www.lillemaane.no

Sendt produktansvarlig [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL]
og [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL]

janmesi sa for siden:

Dagens anti-transfett mail

Til [EMAIL="'[email protected]'"="'[email protected]'"]'[email protected]'[/EMAIL]

Kjære Kraft Foods
[size=2][/size]
Vi jobber med oppdateringen av et par kostholdsbøker,
og vil gjerne vite
[size=2][/size]

• I hvilket omfang benytter Freia transfett i sine produkter?
    [size=2][/size]
  • Foreligger det en strategi om å redusere sukkerinnholdet
    jfr. økningen av diabetes-2 tilfeller?
    [size=2][/size]
  • Hvorfor merker dere ikke produktene som inneholder
    transfett?
    [size=2][/size]
  • Hvilke produkter inneholder transfett?
    [size=2][/size]
    [size=2][/size]
    Vi imøteser deres svar.
    [size=2][/size]
    Vennlig hilsen
    Jan Mesicek
    Forlaget Lille Måne
    www.lillemaane.no

[size=2][/size]

janmesi sa for siden:

Til Nidar
www.nidar.no

Hei
Jeg er meget svak for marspianbrød. Men jeg har litt lett forhøyet blodsukker, og ønsker derfor en variant med lite sukker / helst erstattet med fruktose. Mine spørsmål til dere

1. Hvorfor spesifiserer dere ikke innholdet bedre i sjokoladene deres? Mengde tilsatt sukker, mengde karbohydrater/fett (hvilke fettkilder, finnes det transfett f.eks.?), proteininnhold.
  2. Hvilken strategi har Nidar for å begrense sukkerets skadevirkninger og sukkerinnholdet i produktene? Bryr dere dere om dette i det hele tatt?
    Deres svar imøteses.
    Vennlig hilsen
    Jan Mesicek
    forlagssjef, Lille Måne
    www.lillemaane.no

tbear sa for siden:

Kjempebra initiativ, janmesi.
Det er samtidig viktig å fortelle disse fabrikantene at vi er mange som synes at de i utgangspunktet arbeider med topp matvarer (som bl a sild og kakao), men at tilsetting av ulike karbohydrater, transfett osv i de ferdige produktene gjør at vi likevel ikke kan kjøpe dem.

janmesi sa for siden:

Dagens e-post

til [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL]

Kjære Sætre
[size=2][/size]
Vi lager for tiden en oversikt over produkter som inneholder transfett.
Det er vel fremdeles ganske vanlig i kjeks. Kan dere sende oss en
oversikt over hvilke kjeksvarianter dere produserer med transfett, og
gjerne forklare hvorfor dette fremdeles benyttes?
[size=2][/size]
Kan dere også fortelle hvordan kroppen reagerer på kombinasjonen transfett + sukker?
[size=2][/size]
Vennlig hilsen
Forlaget Lille Måne
Jan Mesicek
forlagssjef
www.lillemaane.no
[size=2][/size]

janmesi sa for siden:

For ordens skyld - det er ikke mottatt svar fra noen ....

Lemen sa for siden:

Ps. Det står på hjemmesiden til Sæthre at de ikke bruker transfett i kjeksene sine! :)

Ser at siden er nede nå, men gå på www.saetre.no og videre på spørsmål og svar, så står det der en plass. (Går ikke an å dirketelinke til den sidene, eller kopiere teksten - har prøvd det før. ;))

Photobscura sa for siden:

Håh! Kjempebra! Lov at du legger ut svar, dersom du får noen:)

Jeg vil GJERNE vite hvorfor det er sukker i sursild, eller i sylteagurk, eller i syltetøy (eller mengden da, eller hvorfor det ikke finnes et lite sortiment som er søtet med f.eks splenda e.l!)

gilbertine sa for siden:

Men det står jo på mange av pakkene herdet eller delvis herdet, så jeg tviler nå litt. Hva er det Sætre mener med transfett, for eksempel? Det skulle jeg gjerne visst...

På flere av produktene til Nidar står det overhodet ingenting!! Og det er kjempedumt, og kanskje heller ikke helt lov, så vidt jeg vet?!?

Når det gjelder merking av mat med transfett, så er ikke det pålagt, og man kan som du sier skrive "herdet eller delvis herdet", men det er ikke nødvendigvis språk folk forstår, når det slemme fettet konstant refereres til i media og av offentligheten som "transfett".
Men f.eks Sæthre er kjappe med å reklamere for at de IKKE har transfett eller sukker i de nye bokstavkjeksene sine:D Da er det plutselig viktig at det heter transfett!

Det er forøvrig foreslått seriøst å forby bruk av transfett i matvarer i Norge, men det er nok en lang prosess. Vi er godt på vei med mer offentlig opplysning om skadevirkningen, oig om matvarene merkes mer korrekt!!

gilbertine sa for siden:

Ja, jeg har sett de bokstavkjeksene:) Men jeg tror faktisk de er de eneste som er uten transfett hos Sæthre foreløpig (av de kjeksene med fett da, og det er jo de fleste).

Jeg tør i hvert fall ikke å spise kjeks. Jeg har hørt at kjeks-produsenter er blant de som bruker mest transfett i Norge nå.

Jeg tror kjeks er noe av det mest holdbare som finnes. Om hele verden bombes i sønder og sammen, så finner de restene av oss om tusen år, og fullt intakte marie-kjeks :lol:

Gladimat sa for siden:

[PHP] Jeg tror kjeks er noe av det mest holdbare som finnes. Om hele verden bombes i sønder og sammen, så finner de restene av oss om tusen år, og fullt intakte marie-kjeks :lol:[/PHP] :D :D :D

Jeg håper virkelig du får svar på brevene du sendte! Hvis ikke så må du purre etter svar :spent:

Gladimat sa for siden:

Jeez... hvordan fikk jeg til den rulleboksen der??? :rolleyes: Jaja... skulle bare sitere et annet medlem :p

Lemen sa for siden:

På Sætre sine sider på nettet (som nå er nede) sier de at ingen av deres kjeks inneholder transfett, når det står i så klar tekst, så må man nesten tro på dem! Eller?

Dersom alt herdet fett går under benevnelsen transfett (noe jeg er helt sikker på at det gjør) så kan de jo ikke ljuge svart på hvitt!
I så tilfelle: Kudos til Sæthre!!!

eriksen sa for siden:

I arbeidet med www.somebody.no, som har Norges største database over næringsinnhold i matvarer, har det vært et spesielt problem å samle inn produkter fra Nidar.
Ved henvendelse til dem, har de ikke villet gi info om næringsinnhold, da de som godteriprodusent i utgangspunktet ikke er pliktig til å oppgi det. De har som regel bare henvist til Matvaretabellen.

Men i det siste har de også begynt å merke flere av sine varer, bl.a. den nye Crispo bar, Smash bar, Ifa m.m. Så det er jo en positiv utvikling, om ikke annet!

Distrea sa for siden:

lurte jeg på også... kuuult :D

Iset sa for siden:

Du får den når du trykker på en av de andre knappene oppfor enn quote-knappen. Husker ikke hvilken det er. Jeg hater den, syns den er så irriterende hehe.

tess81 sa for siden:

Jeg er spent på hva de vil svare om de tørr....:rolleyes:

men lager du nye lavkarbobøker???

janmesi sa for siden:

Det kommer flere lavkarbo-bøker på Lille Måne etterhvert, først ut er en revidert og noe forkortet Skaldeman-pocket (i sommer).

Det ringte en sildeprodusent nå, som ikke ville siteres verken i bok eller på nett, og sa noe sånt som dette:

"Vi bruker sukker i all lake som vi legger silden i. Sursild er den med minst karbohydrat, men sukkeret setter seg i silden og gir rask blodsukkerstigning. Mao. diabetikere/pre-diabetikere bør unngå sursild. Vi har forsøkt kunstige søtningsstoffer i stedet, men det reagerer ikke slik som vi ønsker med silden. På bakgrunn av din epost har vi nå sendt silden til analyse, og dersom produktets karbohydrat (sukker) innhold avviker det som står på pakningen så tar vi kontakt igjen."

Damen var veldig hyggelig, hun hadde faktisk også lest Skaldemans bok, og fulgte lavkarboprinsippene. Men altså - konklusjonen er helt klar (og dette synes jeg er kjempesynd, for sursild er digg):

Sursild har høy glykemisk indeks på grunn av laken den ligger i og bør unngås. karboinnholdet (ca 20/100g) er hovedsaklig sukker, og litt løk.

Dette var trist.

nalana sa for siden:

Kjempetrist! Og så jeg som kjøpte nytt spann i går. Pleier å lage sursildtapaz nemlig. Det var sånn en grei måte å spise fisk på.:rolleyes:

Snikende Saccosekk sa for siden:

Kjempebra tiltak, norsk produsenter kan bli flinkere til å lage lavkarbo-produkter (inkludert søtsaker)
Jeg vil ha lavkarbo-tacolefse sukk

janmesi sa for siden:

Ingen på Sætre vil vedkjenne seg bruk av transfett "Fabrikken ligger jo i Göteborg!" sa en dame jeg snakket med i dag ... mailen er derfor sendt adm. dir. !

Men hun mente noe slikt som dette: "Pakningen og emballasjen er jo gammel, derfor står det at det inneholder delvis herdet vegetabilsk fett. Men vi bruker ikke det lenger altså, det har vi fått en lapp om."

janmesi sa for siden:

KRAFT/FREIA:

Jan: - Ja, hei jeg sendte dere en mail for en ukes tid siden om bruk av transfett ... har ikke mottatt svar.
Mann: - Det var merkelig.
Jan: - Ja, ikke sant. Det er et spørsmål om bruk av transfett.
Mann: - Å, ja.
Jan: - Dere bruker jo en del av det fremdeles, ikke sant.
Mann: - Æh, altså ... ja, vel i noen produkter.
Jan: - Blant annet i kick og en del lakrisrelaterte produkter, men det merkes ikke skikkelig idag, er ikke det litt dumt ovenfor forbrukerne? Hvilke andre produkter er det dere bruker transfett i?
Mann: - Å nei altså, dét kan ikke jeg svare på ... da du til informasjonsavdelingen.
Jan: - Ingen planer om å redusere bruken av transfett?
Mann: - Nei, nei, nei ... du må ikke spørre meg om det. Send mailen på nytt så skal jeg sørge for at du får svar.

/

Gladimat sa for siden:

Er spent på om du får svar når du sender mailen ENDA en gang :rolleyes:
Hva med å kontakte TV2 hjelper deg? Vært nesten moro å sett og hørt med egne øyne :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.