< Tilbake til oversikten

Lettbrus og insulin

vanilla sa for siden:

Jeg drikker litt lettbrus fra tid til annen...Noen ganger mye også, og kom over et sted på nettet (husker ikke helt hvor akkurat nå så har ikke link) der det stod at kroppen oppfatter lettbrusen som sukker og sender ut insulin for å "ordne" med sukkeret.. Men sukkeret er ikke der og insulinet blir istedet lagret som fett rundt magen. Nå forklarte jeg det antageligvis ekstremt dumt siden jeg ikke husker nøyaktig hva som stod, men dette var altså konklusjonen at du faktisk la på deg av lettbrus.

Stemmer dette? Det høres litt søkt ut siden det er 0 kcal/og karb i lettbrus. Noen som har noen tanker rundt dette?

(Skal se om jeg finner artikkelen :o )

Nille sa for siden:

Det har jeg lest et sted også. Om det er nok en korrekt konklusjon. MEN, jg er ikke sikker på at det er så enkelt insulinet som lagres som fett. Det jeg vet, er at lettbrus trigger søtstuget hos mange - man blir sulten og "må ha noe". Ergo spiser man ubevisst mer.
[color=#800080][/color]
Det er ikke alltid antall kalorier eller karber som betyr noe, men hvordan det man spiser/drikker virker inn på kroppen !

Iset sa for siden:

Det er også veldig individuelt. Noen tåler det godt og går ikke opp i vekt. Jeg kjenner flere som har gått ned mange kilo i vekt utelukkende ved å bytte over fra sukkerbrus til lettbrus, uten å gjøre noe annet med kostholdet.

Carisma sa for siden:

Det var det vi lærte på Libra kurset. men jeg holder en knapp på Nilles teori om at det trigger søtsuget....

Kristian sa for siden:

Det trigger søtsuget fordi insulinet kommer inn og senker blodsukkeret. Har du lavt blodsukker vil hjernen ha sukker for å rette opp dette og da spiser du mer.

Borealis sa for siden:

Jupp, for insulin lagres IKKE som fett....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.