Jeg irriterer meg grønn over at enkelte personer med barnevogn bare brøyter seg vei hvor enn de går... Man må jo nesten hoppe til side for å komme unna med livet i behold ;) I dag f.eks. var jeg på Tanum på Paléet i Oslo og tenkte jeg skulle sjekke om det var noen interessante bøker om lavkarbo. Der stod selvfølgelig en dame med barnevogn og blokkerte hele den hylla. De av dere som er kjent der vet at dette er et lite hjørne av butikken med et bord i midten, og det er ganske trangt mellom hyllene og bordet fra før, men hun hadde klart å klemme inn barnevogna akkurat der, og selv om hun så at jeg prøvde å lirke ut noen bøker av hylla tok hun ikke hintet. Rett ved siden av (én meter unna) er det masse plass som ikke brukes til noe - hvorfor kunne hun ikke sette den der? Vræææææl!!!!!
Ja!!!
Jeg er livredd for å gå på grünerløkka på lørdager etter å ha prøvd å maøvrere mellom barnevognene der en gang for mye. Om man er så uheldig å gå 5-10 m foran en person med barnevogn tar de jammen meg fart og kjører inni leggen din, gjerne 2-3 fra forskjellige kanter samtidig, mens de grynter megetsigende. For de har tydeligvis kjøpt det fortauet liksom! :mad:
Og det toppet seg virkelig da de begynte å sutre over at de ikke fikk lov å sitte på restauranter med puppen ute, men ble henvist til en sofa i kjeleren! :eek:
Jeg irriterer meg over alle de som ikke vil flytte seg når jeg går med en stor barnevong..men som forventer seg at jeg skal kjøre sikksakk imellom alle på gata..for de som går klarer fint å vike et skritt til siden.
Og at jeg ikke kan få mate ungen min på en cafe eller noe annet sted syntes jeg bare er tull..hva med de som slafser og eter..hoster og harker..syntes de kan gå ned i en sofa i kjelleren jeg,sammen med de som ikke takler en pupp..for oss ammende er en pupp en matstasjon..ungen må jo få mat..skjønner ikke de som syntes det er støtende jeg..
Og ikke minst..når man skal inn på en buss..hvorfor tror alle da at vi mødre klarer å løfte opp en vogn alene og inn på bussen.ingen klarer vist å lette på rompa og hjelpe til.hmmm..
JA!! Det der har jeg opplevd så mange ganger at det er helt utrolig. Flere ganger har til og med SJÅFØREN på bussen måttet reise seg og komme og hjelpe, fordi ingen andre gadd. Jeg blir helt matt. Med en gang en barnevogn skal inn eller ut av bussen, får plutselig folk det såå travelt med å snakke i mobiltelefonen, fikle i veska eller se en annen vei. :rolleyes:
Det verste jeg hørte var en mann som klaget over barnevogner i seg selv og mente de burde forbys. Hvorfor kunne ikke bare mødrene har barna i bæresele? HAHA. Ja, ser virkelig for meg en baby sovende i bæresele, spesielt når det regner og blåser skikkelig, med handleposer i hver hånd. Jeg hadde dødd.
Men jeg er enig i at det er altfor mange med barnevogn som tror de eier veien og bare går på, setter vognene sine overalt der andre ikke kan komme til osv. Men det er ikke alltid så lett heller, men om jeg setter vognen min et sted den ikke burde settes, sier jeg jo alltid unnskyld når jeg flytter den. Har da normal folkeskikk!
Nå bruker jeg heldigvis ikke vogn lenger, den tiden er foreløpig forbi.
jeg må bare tilføye en ting.
man må jo ta med i beregninen at det er ikke alle som kan være med å ta i et tak. pga sykdom.
jeg har latt vær å reist meg noen ganger for å hjelpe rett å slett for jeg har for vondt og bøyer jeg meg ned for å ta opp vogna så kommer jeg hvertfall ikke opp i stående med det første.
men i min spreke ungdom :lol: da hjalp jeg masse, men det er mange år siden det :lol:
grrrrrrrrrrrrrrrr :mad: hvor mange ganger har jeg ikke stått i kø i en butikk med vogn,der folk bare smiter rett forbi,jeg står vist ikke i kø så lenge jeg har en vogn forran meg,utrolig logikk,hvor får dem det fra :confused:
samme når jeg skal fremover(her i verden :D ) folk bare presser seg på og forbi,alikevell har jeg aldri fått meg til å kjøre ned folk:rolleyes:
Nei, som jeg nevte så er grünerløkka det værste stsedet sånn sett... Foreldra der er en egen rase, først meg sjøl og så meg sjøl liksom. Lurer på hvordan de unga blir når de vokser opp!
Mcfrogner: det hadde vært moro å sende deg ut med en barnevogn i Oslo sentrum :lol: Jeg tror at mange gir gass og går på fordi man er så vant til at folk nesten går ned vogna i sin travelhet.
Jeg ble skikkelig ufin en gang.. stod på sånn rullefortau fra den ene etasjen på ett varehus til en annen. Det finnes ikke heis så det var eneste muligheten. Vogna var brei og det var ikke plass til å gå ved siden av. Da kommer det en mann som tydeligvis hadde det så ufattelig travelt, presser seg forbi vogna og nesten faller i den hvor på jeg brølte: Prøver du å drepe ungen min med den feite ræva di!!!
Nå som jeg ikke bruker vogn lenger så ser jeg jo problemet med vogner som presses frem, ble faktisk påkjørt på foten av en her forleden. Og enkelte som går 4 i bredden på fortauet burde fulgt med litt mer enn å skravle seg bort.. Eller går er jo å overdrive.. De spaserer i ett svært rolig tempo og det er ikke mulig å komme forbi.
Men dette er vel omtrent som fotgjenger/sjåfør: når jeg går så kan ikke disse hersens bilførerne oppføre seg og når jeg kjører så er det bare idioter som er ute og går :lol:
Det å bli påkjørt bakfra av en barnevogn er ikke godt! Har fått skrapet opp nedre del av legg og ankelen en gang - bare fordi jeg ikke hadde øyne i nakken!
Trixie
Det er ikke ok at barnevognkjørere oppfører seg dumt og ikke tar hensyn, hverken med kjøring, breinig eller okkupasjon av plass.
Det er ikke ok at andre som er ute å går forventer at en barnevognkjører må gå siksakk med en tung vogn. Det er slitsomt, tungt, vanskelig og noen ganger vondt. Samt at det er større sannsynlighet for å kjøre på noen.
Man hinter ikke dersom man ønsker å oppnå noe. Da sier man, unnskyld, kunne du flyttet vognen litt, jeg skulle hatt tak i noen bøker. Er man riktig hyggelig klister man på et smil i tillegg.
Jeg er en tidligere erfaren barnevogner:D Og vil til alle barnevogners (og eieres) forsvar si at det er nesten komplett umulig å komme rundt i en eneste butikk - for det er så innmari trangt over alt:mad: Å handle på Cubus f.eks er bare å glemme. Jeg er glad jeg ikke sitter i rullestol, -for da hadde jeg sittet i den naken...:eek:
Mitt store irritasjonsmoment er alle mødrer som ikke skjønner (eller ikke vill skjønne) att en barnevogn ikke får plass mellom bordene på en uteserverig!!!!!!!!!!:eek: :eek: viss du setter en vogn i mellomgangen,hvor ska jag gå å servere då?
Der jag jobber har vi forbudt mot barnevogner!! dette pga plassmangel OG pga sikkerhet..Har vart med om en mamma som ikke ville lyssne,og skulle absolutt ha vognen inne bland bordene...En ulykke skjedde, og babyn fikk en kopp varm the over sig! Ska det behøva skje innen de skjønner alvoret, og slutter å bli sure????
[color=red][/color]
MEN jag har ikke noe problemer med mødrer som ammar sine barn i restauranter:) men..det er ikke greit å legge barnet på bordet (inne i restauranten) og skifte bleie!!! Tenk på de ande gjestene då!:eek:
[color=red][/color]
Jag ska ikke bli en sådan mamma når jag får barn..hehe;)
Huff ja, jeg gikk kun på barnevognvennlige kafeer da jeg hadde vogn med meg. Jeg nekter å sette den utfor, både fordi barnet kanskje skal sove, og man kanskje har masse handleposer under, og at den kan bli stjålet, det skjer faktisk. Men jeg gikk selvsagt kun på steder med plass til vogner, som var myntet på nettopp det.
Ja, då er det ju greit :)
Og det er ju lov å spørre, men det er så månge som blir sure når vi säger nej!!! De blir sinte, og sier att de ska gå til en annen restaurant..ja visst sier jag då, ettersom jag vet att det ikke er en eneste restaurant runt om, som barnvogner er lov:rolleyes:
[color=red][/color]
Jag elsker barn jag!! men ikke barnvogner..hehe
[color=red][/color]
En annen ting er de som trur att det er greit med bedbringed mat (mcdonalds) bare pga att de har barn:rolleyes: Vi har barnemeny asså:cool:
Artig diskusjon!
Jeg har virkelig irritert meg over barnevogner, men da får jeg presisere at jeg bor på Grünerløkka, som har gått fra å være kunstnermekka til barnevognhelvete, og det er BARE i de tilfeller hvor fire mødre koseprater og traver i vei saaaakte og tar opp hele j'''a fortauet!! Og det er det mye av!
Men jeg irriterer meg like mye over folk som tusler i gampetempo flere sammen og sperre veien like mye!!
At noen ammer på en servering, kan jeg virkelig ikke skjønne at noen har et problem med!!! Vi blir eksponert for så mye pupp, hud og liknende i seksuellt salgbare konsepter hele tiden over alt rundt oss, at en baby som ammer moren sin er rørende befriende!
Jeg syns faktisk ikke det er nødvendig å amme ved bordet på en restaurant hvor man betaler fa 300-400 kr og oppover for et måltid. Da går man myefor opplevelsens skyld også.
At man gjør det på cafe er vel greit nok forsåvidt, men det er noe helt annet. Og når man har små barn må man ofre noe for barnets del, og kanskje også noe av livet man helst vil ha, og det er jo ikke snakk om mer enn noen måneder ammingen foregår.
Ja, barnet må ha mat, og ja, det er måten det spiser på... Men kanskje man da må la være å gå på restaurant akkurat den ene dagen fordi man har små barn syns jeg man må kunne leve med!
Man har selv (stort sett) valgt å få barnet, og da er det ting man må infinne seg med.
Jeg er overhodet ikke enig. Av årsaker som spinner seg rundt det naturlige med et ammende barn, og jeg forstår ikke at folk kan bli støtt.
Jeg har ikke barn selv (og mange ammer i nesten et år, noen lengre). Men jeg ville virkelig ha forbeholdt meg retten dersom jeg hadde.
Nå håper jeg ikke dette blir en lang diskusjoen, for folk er jo forskjellige:)
(MEN jeg synes det er langt mer støtende å skulle gå på førjulsshopping på Oslo City og bilde av en ti ganger life size mann med en død fisk tredd over tissen sin henger over inngangsdøra..)
Nå er det stort sett bare i norge det blir sett på som naturlig og OK å amme barn offentlig.
Og mange pumper seg og gir barnet fra flaske i andre forbindelser, hvorfor kan ikke det være et alternativ hvis de absolutt ikke takler å måtte ta med barnet vekk fra bordet for å mate det?
Vekk fra bordet vil jo som regel si inn på toalettet, da ... ikke veldig hyggelig det, kanskje :cool:. Og jeg tror nok det er mange andre steder i verden som har et mer naturlig forhold til pupper som matstasjon enn vi har ;).
Men jeg er litt enig med deg i at man kanskje ikke trenger å ha med seg babyer eller små barn for den saks skyld på fancy restaurant. Også enig i at man må legge noen ting på hylla til fordel for barnet - og til fordel for andre gjester. Barneskrik er veldig stressende å høre på!
Babyer på fly f eks ... de skriker jo så man nesten får hjerteinfarkt. Tror ikke de har det særlig bra med trykket i kabinen. Sist jeg fløy var det masse babyer med, og jeg la merke til at den nærmeste ikke skreik. Da jeg snudde meg, så jeg at mora hadde lagt ungen til puppen. Lurt!! Og jeg syntes absolutt ikke det var støtende altså, for ordens skyld.
Når det gjelder barnevogner så har jeg også barnevognmafiaen på Grünerløkka langt oppi halsen ...!
Men jeg har også prøvd å manøvrere barnevogn i siksak mellom folk og vet hvor tungt det er. Generelt synes jeg man skal ha litt mer forståelse for hverandre og ta hensyn til at alle har sitt og tenker ut fra sin egen situasjon. Som Siljevanlje sier lenger oppi her også, det kan være en årsak til at man ikke kan hjelpe til med barnevogner. Men når samtlige på en buss bare sitter der, eller til og med trenger seg foran en stakkars mor med pakkenelliker og barnevogn på slep, da er det vel blitt litt vel egoistisk ...
Først; jeg kan ikke fatte og begripe at folk lar seg støte av ammende, jeg klarer ikke å ta slike personer helt seriøst. Det er MIN mening.
For det andre så er det IKKE et alternativ for alle å pumpe seg og flaskemate. Jeg er enig i at det ikke trenger å ammes overalt, men overraskende mange barnløse (eller folk som aldri har vært oppe i ammesituasjonen) tror at alle barn tar flaske lett som ingenting og at det bare er å slenge puppen inn i en pumpe og vips så flommer det ut flere liter melk. :snill:
Jeg hadde problemer med å pumpe. Jeg hadde masse melk, men vesla ville ikke suge så jeg måtte pumpe. Det rant fra brystene, men jeg fikk maks ut 5-10 ml totalt ved pumping, det er jo ikke nok til et halvt måltid engang! Prøvde 4 forskjellige pumper før jeg måtte gi opp.
Det er en ting, en annen ting er at mange barn nekter å ta flaske. Dessuten skjer det ofte at dersom et ammende barn blir tilbudt flaske, nekter det å gå tilbake til puppen fordi flasken er mye enklere, melken kommer fortere ut av den enn av puppen. ;)
Jeg tviler sterkt på at det i alle andre land blir sett på som negativt, men ja, Norge er forut sin tid på dette med amming. Og HELDIGVIS for det. Folk som ikke tåler å se en ammende mor har seriøse problemer, mener jeg.
Hmmm. Mamma ammet aldri meg, ble av en eller annen grunn ikke sett på som særlig bra på den tiden (eee?!?!).
(Men så er moren min seksti år og har perfekte pupper også :D)
Uansett. Jeg har en søster som ammer nå, og hun har foreløbig ikke fått en eneste reaksjon, selv om hun ammer hvor hun måtte ønske. Men, hun sitter ikke med puppen i trynet på folk, trekker seg kanskje litt tilbake, like mye for at barnet skal få ro.
Jeg skjønner at man kan bli støtt av dem som vifter med ammeinnlegg, masserer puppen i det fri for å få melkeflyt så spruten nesten står utover bordet og insisterer på å lufttørke puppen etterpå. Da bør man ikke gå på restaurant.
Men at en kvinne diskret legger ungen i fanget, og lirker puppen til uten å eksponere noe hud, det kan jeg ikke skjønne at noen har noe problem med. Og jeg synes holdninger om at ammende bør bure seg inne i ammeperioden er veldig kjipe. Det er ikke alle som kan gi flaske (som Iset forklarer så fint lengre oppe). Det er ikke alle som har tilgang på barnevakt. Det er kanskje bare den ene gangen man blir 30, eller bestevenninnen har rund dag osv. Og ærlig talt: Forvise en mor og en nydelig baby inn på et skittent stinkende toalett for å sitte i 10-15 minutter? Hva er det med det da? :urk: (For ikke å snakke om køen med tissetrengte gjester som fylles opp utenfor.)
Det er ikke bare folk med barnevogner som sperrer veien da... Har sett folk med handlevogner som klarer kunsten like godt! Eller folk som treffer kjente og blir stående å prate med alt sitt pikk-pakk og unger og partnere og blokkerer ferdselen helt.
På handlesentre er det stor forskjell på hvordan folk beveger seg (om de i det hele tatt forflytter seg)... Noen står til og med helt stille og skravler midt foran rulletrappa! Kan fort bli litt kaotiske tilstander når folk skal av da.:eek:
Mange viker naturlig litt til siden når en møter eller går forbi noen. Mens andre breier seg, krysser rett foran andre og så bråstopper!:mad:
Det handler om folkeskikk og å vise hensyn. Sikkert fryktelig moralsk dette, men synes faktisk at det burde la seg gjøre. Små ting som dette kan være veldig irriterende i en stressa situasjon. Det hjelper som regel å si "Unnskyld..." men noen er jo fullstendig døve og blinde for omgivelsene og blir nærmest sinte for at du forstyrrer dem!
:rolleyes:
Og når det gjelder amming, så har jeg ingen problemer med at det skjer på kafeer og slikt, men ikke på fine restauranter. Synes ikke diebarn har noe der å gjøre.
...eller å stille seg opp med tralle rett ved bagasjebåndet på flyplassen og blokkere for andre som har stilt seg på litt avstand så alle kan se ... eller prøve å komme seg på trikken før de som skal av er kommet av, sånne ting ... VELDIG irriterende :cool:
Æ! Ja, jeg hater folk som skal sprenge seg på trikken før jeg har kommet ut!
En gang var det en eldre dame, riktig så prangende i pelslue og perler nok til å fø på en landsby i et u-land, som gikk rett på meg da jeg var på vei ut trikkedøra, og trikken hadde ikke stått stille i femten sekunder en gang!
Da var jeg litt muggen i utgansgpunktet, og så henne rett i øya og sa "Makan! Det må vel gå an å ha litt folkeskikk å vente til alle har gått av!" Hun ble bare så innmari perpleks at hun stamma fram "d-d-d-drittunge! Ingen respekt for sine eldre", (jeg var vel 24 år den gang...) hvorpå jeg tok et godt tak i skuldrene hennes, skjøv henne vennlig og bestemt til side, og gikk av. Etterpå røyka jeg tre sigg på rappen. Var helt shakings av sinne!
Det jeg tenkte på i denne sammenhengen var denne artikkelen: oslopuls.no/nyheter/article1691989.ece
Og det er absolutt ikke snakk om at de blir forvist inn på toalettet.
Ååh! Jeg er så enig, så enig med deg! Det er det mest irriterende med busser/tog/t-bane og trikker jeg vet om! Det er litt bedre om morgenen, litt bedre køkultur. Men utover dagen... grøss Hva er det som skjer med folk?! Etterhvert stiller alle seg rett foran døren, de skal jo først på ikke sant? Men, der kommer det altså 20 stk. som vil av - og som ikke kommer av fordi det står folk foran døra... Hallo?! For å komme på, må de faktisk slippe folk av!!
Trixie
Nå ammer jo ikke jeg lengre, men har heldigvis aldri blitt bedt om å amme et annet sted.. når jeg amma snuppa så viste ikke puppen noen gang ungen dekker jo hele puppen og magen og så går genseren ned til ungen..
ser virkelig ikke problemet med det..
eneste problemet mitt var at når jeg hadde ammet så stod spruten 1,5 meter etterpå så jeg måtte være veldig rask å ta genseren over puppen med en gang ungen var kobla av.. her var det snakk om millisekund før spruten stod over bordet...
Måtte tørke av pcskjermen på salongbodet daglig for melkeskvetter når jeg amme husker jeg...
Og jeg syntes det hadde vert mye mer blottende å satt meg til å pumpe på restaurant:eek:
Når man har melkespreng så må man amme sånn er det bare.. hadde jeg gitt flaske når jeg skulle amme i stedet for å amme hadde jeg hatt så vondt i puppene at jeg ikke hadde klart å ha på bilbelte på veg hjem...
Jeg slettet innlegget mitt lenger oppi her fordi jeg egentlig ikke uttalte meg om amming. Jeg synes det er greit med amming på offentlig sted for min del, selv om jeg prøver å unngå å se på, for det føles veldig intimt. Jeg husker at da jeg var tenåring ble jeg veldig sjenert av å se mødre som dro frem en stor og melkesprengt pupp. Og jeg tror det er ganske mange barn, menn og kvinner som blir nettopp det, sjenerte ... Men det går an å gjøre det diskret, som du sier, Mentos.
Tror egentlig det hele dreier seg om hensyntagen her også jeg, fra alle sider!
Jeg kan ikke fatte hva folk har imot diskre amming på resturang. Det er jo det søteste jeg ser. Skal en forvise familier til dårligere spisesteder bare fordi de har ett ammende barn.
Bråkete barn kan jeg forstå at noen ikke vil ha på resturang men en ammende unge bråker da ikke. Jeg kan forstå at kelnere ikke vil ha små barn for de kan rote noe utrolig. men barn som bare ammer roter da ikke.:rolleyes:
Enig, Kristian. Jeg syns det er skummelt om vi begynner å ta hensyn til folk som ikke tåler å se noe så naturlig som amming, istedetfor å ivareta rettighetene til de som ammer.
Det er vel ikke snakk om å frata noen retten til å amme? Det er vel mer snakk om å tilpasse seg for alle parter?
Og et spørsmål som naturlig følger av dette, hvorfor er det alltid meningen til de som har barn som teller mest? Er man mindre verdt som menneske om man ikke har barn, enten av naturlige årsaker eller av eget valg?
Jeg synes det er helt naturlig at man på enkelte steder ikke ønsker å se blotta pupper, skrikende unger osv. På samme måte som at jeg ikke ønsker at noen skal røyke ved matbordet f.eks. Det andre er jo til og med lovfestet. men dersom noen restauranter ymter frampå om at man har forskjellige soner til de forskjellige gjestene er det straks flere som føler seg tråkka på siden barn jo er så naturlig? For meg er ikke barn så naturlig. Jeg skjønner at det er mange som har problemer med å forstå at man ikke syns det er det største i verden, men det finnes faktisk flere av oss!
Det er vel ikke det at meningen til oss som har barn teller mest, men det er vel det at vi forstår mer situasjonen siden vi har vært der selv. Det ser jeg jo bare på feks. det at mange barnløse tror det "bare" er å gi flaske. Det er jo til å grine av.
Jeg synes heller ikke man trenger å amme overalt, men det bør være tilrettelagt de fleste steder i tilfelle noen må amme. Røyking blir noe helt annet, der er det voksne mennesker som kan ta et valg selv (dessuten forurenser det luften). En baby må ha mat der og da, det er et naturlig behov som MÅ imøtekommes ganske raskt.
Om en restaurant vil ha seg frabedt ammende ved bordet og ikke har noe annet tilbud, bør de opplyse om det utenfor på et skilt. Men bare tanken på et skilt med "ammende forbudt" gir meg frysninger langt inn i sjela.
Så det skal også bli forbud mot barn på restauranter? En annen ting; en baby som IKKE blir ammet vil skrike ørene ut på alle rundt den, da er det vel bedre med en baby som ligger rolig til brystet? :lol:
er vel mest naturlig å ivereta menigene til de som har barn..er jo flest av dem for å si det sånn..og å sammenligne røyking og amming er jo ikke aktuelt..ganske to forskjellige ting..:rolleyes: ..når mødre ammer så er det jo muligheter for å snu seg vekk..man MÅ jo ikke se..
er ganske diskre selv..blotter ikke puppen til alle..og maserer..og vifter med ammeinlegg..haha..og de som syntes det er verst med offentlig amming er vel helst menn ville jeg tro??..
og angående å ha med seg unger på forskjellige spisesteder..der har jeg aldri hatt no problem..man må jo lære ungene å oppføre seg der også..jeg syntes heller ikke at det er noe morsomt med hylende unger på nabobordet..som løper og skriker..men de må jo selvfølgelig oppføre seg..er godt at mange resturanter nå har egne barnerom,for det kan fort bli kjedelig å sitte stille..
Det er ikke ammingen på dyre restauranter som er problemet for meg... men synes faktisk ikke at noen behøver å ha med seg en liten baby dit, det er tross alt ikke snakk om en alt for lang periode av livet.
Noen småbarn oppfører seg eksemplarisk, om en kan si det sånn, mens andre gråter under hele oppholdet på stedet. Og det er ikke greit for de andre gjestene! Noen hensyn må da foreldre kunne ta også...
Jeg er jo enig i det som står i artikkelen. Cafeer og Restautranter har jo full rett til å nekte amming, på samme måte som de har rett til å sette andre koder for klientellet (feks. dresskoder, dem i dårligere klær slipper ikke inn). Men det er synd om alle restauranter skulle gjøre det.
De fleste får mer enn ett barn. ;)
Jeg ser at premissene for temaet er helt forskjellig på begge sider her.
Dem som er mot at babyer kan ammes ser for seg blotting og styring og babyskrik og fortyrring av alle gjestene osv. Mens dem som er for å kunne ha med en baby, ser for seg en sovende baby i vogn som ikke forstyrrer noen, diskret tillegging til puppen som egentlig ingen legger merke til med mindre de går inn for det, og stirrer.
Jeg ser selvsagt for meg det siste, og jeg synes jo at det er en selvfølge å ikke skal ta med seg en kolikkunge på restaurant.
Ventet på en trikk i en by i utlandet. Da kommer det et eldre ektepar vandrende med en diger gyngestol.
Og i det trikken kommer, dette er i rushtida, den er virkelig temmelig full, presser de seg foran hele gjengen som skal på, uten å ense dem som skal av, og presser seg inn med denne stolen. Og dette er bakerst... der er det tross alt et rom, men det holder ikke. De skal ha den inn i midtgangen, hvor det er en ledig plass. Men de bakser og styrer så fælt, at de andre som sitter der, bare må redde seg unna.
....
hmm...det verste er ikke å ha med seg en liten baby på resturant..men derimot ifra de er 1-5 år ca..det er jo da de er verst..ikke tålmodighet til å sitte stille..roping..løping..når de er små så sover de jo for det meste..skal holde oss borte ifra dyre resturanter i 5 år jeg da..er liksom ikke en liten periode...de fiiiine stedene er reservert til de uten barn liksom..men sånne ting skjønner man ikke før man får barn selv..
Oj.. får en lang diskusjon da.. ikke fått meg hele da men...
Dere som klager på barnevogner.. prøv å trill en selv med masse mennsker rundt seg.. da står du stille veldig mange ganger får ingen gidder flytte seg.
Jeg har tvillinger og da står man iallfall stille veldig ofte. kan aldri gå inn i en butikk å titte på noe med vogna heller. får det er jo rakkern så trangt. så kommer man ikke gjennom kassa på mange matbutikker fordi det er får trangt.. tragisk.. men inn i butikken kommer man.. men rakkern ikke ut:eek:
Jeg for min del reagerer mer på folk som smatter, sikler, ler skikkelig høylytt og renser matrester ut av tennene med tannpirkere i oppsynet på folk. Men DE skal få lov til å sitte der og gjøre sitt, mens folk med barn må holde seg unna. :rolleyes:
Jeg mener at dersom man ikke takler lyder eller å se et halvt bryst, bør man heller holde seg hjemme. Det bør være rom for alle i samfunnet, så lenge alle tar hensyn! Når det er sagt så har jeg aldri sett indiskret amming i hele mitt liv. Jeg vet det forekommer, men det er nok sjelden. De ammende jeg ser sitter og ammer så diskret de kan. Lufttørking har jeg bare lest om, aldri sett ute. Men det er jo alltid skrekk-eksemplene som dras frem i slike diskusjoner, selv om "motstanderne" kanskje aldri har sett det selv.
Men du mener altså at et barn som gråter (jeg har altså ingen problemer med amming) er mindre sjenerende enn noen som smatter? Du sier: ...så lenge alle tar hensyn!... Det må jo gå begge veier her? Eller?
Det spørs jo hvordan man ser på det. Jeg blir ikke særlig plaget av gråtende barn, dessuten gråter de sjelden lenge om de feks. får pupp. Gråter barn i evigheter går jo de fleste oppegående foreldre ut eller hjem, det hadde iallfall jeg gjort. Alle bør ta hensyn ja, men jeg synes ikke man tar særlig hensyn ved å forby barn på restauranter. Barn er forskjellige. Her er det foreldrene som heller bør se barnet an, og restaurantene som kan tilby barna noe, feks. tegnesaker eller et lekerom. Babyer er som regel fornøyde med puppen de, men det skal jo heller ikke foreldrene få lov til å gi dem der, så da får vel barna bare skrike da, eller?
Det er jo sånn at det er mye en kan irritere seg over rundt omkring når en ferdes ute. Noen har lav terskel for noe men høyt for andre ting.
Tror vi alle kan gå i oss selv og tenke etter hva vi selv bidrar med av støy, forurensning, osv... Og ta hensyn!
Noe av det mest irriterende for meg er folk som blokkerer passasjer/innganger. De står konsekvent i veien, og tenker ikke på andre, bare de får prate eller røyke rett foran inngangen til et sted.
Og ikke er det særlig koselig med høylytte mennesker på restauranter og biblioteker, som snakker høyt i mobiltelefon, osv... Var på biblioteket i går og da fikk bibliotekaren en privat telefon. Hvordan jeg vet den var privat? Jeg hørte alt hun sa inne på et annet rom. Så bibliotekarene er ikke lenger hviskende, hehe.
Haha ja, jeg vet!! Da jeg var i London ble jeg nesten sjokkert over køsystemet der borte, det er jo helt fantastisk! Jeg begynte å gjøre dette med rulletrappene i Norge da jeg kom hjem men ingen nordmenn skjønner det jo, eller driter i det. :rolleyes:
Da jeg bodde i københavn var jeg ikke alltid like konsekvent med det selv, men oppdaga ganske fort at det er en dødssynd der nede å ikke følge den regelen! :D
ler så jeg nesten tisser i buksa siden jeg snart har drukket 2 liter vann i dag
Er det noen som gjør dette? fnis Har ammet ungen min i ett år og har aldri fått noen negative tilbakemeldinger. Selv ikke da jeg ammet offentlig i spania eller på kypros. Bare for ordens skyld. :)
Da jeg amma og var på kefè, gjorde jeg det mest mulig diskrèt. Pledd under ungen så den dekka valkene :p , og genseren lå jo helt ned mot ansiktet hans, så jeg flæska ikke noe som helst hud.
Venninna mi derimøt, hun tok opp gensern og ned BH'n FØR hun i det hele tatt tok opp ungen av vogna. Og etter måltidet la hun henne tilbake i vogna for så og kle på seg igjen. fnis
Følte meg en smule flau da.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.