Det var bare Vikingmelk i originaloppskiften. Blir muligens litt mer karamellete-smak. Du kan sikkert bruke fløte. Tror det ligger an Anne-kake med tilsvarede krem av fløte her et sted. Har ikke prøvd Natreen!
Sånn som suksessterte lages i disse trakter er jeg nødt til å ha litt smeltet sjokolade som lokk. Går sikkert fint med 70% sjokolade, iblandet bittelitt smeltet smør?
Oi, oy, oj, der var julevarianten av suksessterte klar. For en geniel ide:D
[color=#800080][/color]
Jeg har forresten brukt å blande en liten halvdel av kremen med sjokolade av og til, slik at halve kake er med brun krem. Deilig det også. Og så blander jeg de litt i hverandre med en kniv på toppen, slik at det blir dekorativt også:)
Hei! Her er min versjon, fikk oppskriften av Nalana, men jeg har endret den litt!
Bunn:
250 g. mandler
5 stivpiskede eggehviter
1,5 dl splenda
160 grader i ca 30-35 minutter.
Fyll:
5 eggeplommer
1,5 dl fløte
1,5 dl splenda
100 g meierismør
vaniljesukker (husker ikke helt hvor mye jeg brukte) Burde sikkert vært vaniljeessens, men det var det jeg hadde... :o
Varmer opp alt untatt smøret på svak varme, til det tykner (skal ikke koke), så avkjøler jeg kremen, før jeg blander mykt smør i blandingen og setter den i fryseren for avkjøling.
Har laget kaken etter denne oppskriften 1 gang. Serverte den til en venninne som ikke spiser lavkarbo, og hun syntes den var god. (Og det gjorde jeg og ;)) Det eneste problemet var at bunnen ble ganske tørr, men tror kanske det kom av at bunnen var litt mye stekt. Jeg har også kuttet ned på smøret i kremen, synes det blir for mye smørsmak med 150 g.
Tips: Jeg bruker å sile kremen når jeg har blandet eggeplommene, splenda og fløte - da får jeg vekk de slintrene som kommer av eggeplommene, og kremen blir glattere.
Enjoy! :D
(Er favorittkaken min, og har laget den ørten ganger før... :o )
Hei har klaget med både splenda og fruktose, best med fruktose... blir faktisk litt salt med splenda og må ha mye søtning både salt og søt på en måte høres rart ut, mulig om man bruker usaltet smør, at det blir bedre men uansett god nok
Etter sara B så skjønner vi den kanskje litt bedre ;)
I sta lagde jeg ostekake og da jeg hadde i splenda (istedet for melis) i ostemassen så ble smaken bittelite granne salt. Og her kan jeg jo ikke skylde på smøret heller :confused:
Sikker på at du bare "kjenner saltsmak" ? Om du er i ketose kan saltsmaken virke sterkere om det ER salt i maten og det kan smake litt salt selv om det ikke ER salt i maten også. Det har visst noe å gjøre med ketonene og den smaken du har i munnen når du er i ketose..... har det blitt meg forklart. Dvs. at du kjenner en saltsmak som egentlig ikke er der.
[color=purple][/color]
Men om du IKKE er i ketose er det jo en annens sak. Da har du sannsynliivs bare blitt mer "var" på saltsmak. Mange på lavkarbokost blir det av en eller annen grunn. Jeg er ikke i ketose lenger, men det skal veldig lite salt til i min mat før den blir for salt liksom.
[color=purple][/color]
Få andre til å smake uten å si hva du leter etter. Sør hva du skal ha "mer eller mindre av" i det du har laget. da får du et ærlig svar...som regel....
:D
PS ......om du lagde bunn i ostekaka, hadde du smør i den kanskje ?
Til den ser passe stekt ut! ;) Jeg vet ikke i tid.:o Omkring 20 minutter? Du må bare følge med. Med fruktose og derved laver steketemperatur tar litt det lenger tid en med sukker og høyere temperatur. Og det er jo ikke helt krise om den ikke blir helt gjennomstekt heller, dette er jo marsipan.
Jeg pleier alltid lage to når jeg lager, så jeg får brukt hele boksen med viking melk.
Til den ser passe stekt ut, ja - hihi, det var det jeg var redd for! (Er nemlig ingen kakebaker skjønneru...alt annet lager jeg med glede, men kaker har jeg litt angst for:D ). Men, jeg skal jammen prøve! [color=royalblue][/color] Godt tips å lage to med en gang - ikke bare får man brukt opp vikig-melken, men da har man i alle fall 1 i reserve i tilfellerottefelle!!;) [color=royalblue][/color] Takk for svar!
:o ja, ja - hva skal jeg si....? Jeg fikk ikke piska eggehviten stiv engang!! OG - det har jeg klart med glans før - så, hva skjedde, tro? Putta tilmed litt salt oppi etterhvert - for det har jeg hørt at skal få fortgang på stivinga.
Mandel-bunnen stekte jeg i min nye silikonform - men, jeg tok den antakeligvis ut litt for tidlig - for 1/3 satt fast i bunnen...den var fremdeles varm/lunken - så, det er nok grunnen...eller? Noen som er flinke til å bake kake som kan svare en stakkars nybegynner?:p
Men, kremen tror jeg at jeg fikk til noenlunde, den smaker godt - så når bunnen var noenlunde kald helte jeg det over - med mandelflak og det hele...så får vi nå se...det er vel ikke utseendet som teller, er det vel, hihihi!
Dette var okke som en prøve - for, jeg har nemlig tenkt å ta med meg en slik kake til noen jeg og sønnen min er invitert til på middag 17. mai - så, jeg har en sjans til i morgen.....så digg det hadde vært om noen kom med noen gode råd til en håpløs en...
Gi meg alle mulig MAT-retter - og, jeg kan fikse det, men kaker altså...:p
Pisket du eggehvitene med fruktose? I så fall pisk de stive før du tar i fruktosen.
Kan det ha komt litt av det gule sammen med hvitene? Det er vanskelig å få hvitene stive hvis det har komt litt av plommene sammen med hvitene. :)
Er også enig med Guro, stek i springform m/bakepapir, og smør kanten på formen med smør. :)
Takk jenter! Jeg følger deres råd - og, gyver spent på'an igjen!:p (Ja, det ble litt plomme med....der ligger nok svaret Brukte ikke fruktose i eggehviten, nei). By the way, jeg smakte på den jeg lagde i går - og, den var virkelig god!
JO! Lurte på en annen ting også - er det lurt å helle kremen over bunnen mens den står i springforma..? Sette den i kjøleskapet til den stivner og så ta av formen rundt...?
Je ville nå hatt kremen på kaken etter at den er ute av forman og på fat. Men kremen kan være ganske flytende om du ikke avkjøler den nok før du smører den på, så det er jo en løsning. Blir sikkert fint det også. Men kanskje vanskelig å flytte kakken etterpå?
Erstatt fruktosen med splenda, og vikingmelka med fløte, så kan man godt spise et lite stykke også på ketolyse. Har laga det flere ganger, og den blir kjempegod uansett.
Pleier å h alitt vaniljeessens i kremen, da blir den ekstra god synes jeg. Og dersom jeg ikke stivpisker eggehviten blir bunnen mye mer saftig og god. :sikle:
Nettopp hva jeg har gjort Bee, og det funker, ja. :)
Det vil si, første gangen ble det helt mislykka av en eller annen grunn, men har laget den en gang eller to siden og da gikk det bra. Kjekt å ha, denne her.
Jeg har laget denne et par ganger med Splenda, den blir virkelig god. Jeg synes også at bunnen ble litt tørr første gangen. Anbefaler å reduserer malte mandler til 200 gr slik som i den opprinnelige oppskriften. Fungerte supert,-da ble den mye mindre tørr!
Denne skal jeg definitivt lage til min kjære, han ELSKER denne kaken! Vi må vel bare spise fyllet, eller et bittelite stykke..Blir i jula det:rolleyes:
Noen erfaringer med å lage denne med sukrin?? Bruker ikke splenda, natreen og lignende her i huset ;);)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.