jeg begynte på tirsdag med lavkarbo..... d gikk veldig bra, bortsett fra at jeg sprakk og drakk noen lav karb pils i går...å oversteg 20 g karber...
men i dag har d blitt sånn:
200 g cottage cheese, 3 karber
1 kyllingfillet
400 g karbonade deig
200 g thai wok uten maisen, 6 karber
noe isberg salat, ikke mer enn 50 g, 2 karber?
lurer på om sukkerfri tyggis, skal karbene der regnes med?
og høres dette bra ut for i morgen?
fro: 2 kokte egg
lu: 100 g karbonadedeig og 200 g wok grønsaker, 8 karber
mm: maule noe krydder skinke
mi: kyllingfilet og isberg salat, 2 g karber
"snacks": cottage cheese og skinke
hadde veldig lite glukose lager da jeg begynte, hadde nesten fastet før jeg begynte.... nå føler jeg meg oppblåst og stapp mett.... hvordan skal jeg få til å gå på do? er sikkert 3 dager siden...
vekta gikk opp 1,6 kg fra morgen til kveld, mens fett prosenten gikk ned nesten 2 %.... vet d er avfallsvekt og vannvekt, men er så irriterende i veie mere fordi du ikke får gått på do.... nå har jeg spist 2 ts linfrø da, så håper d hjelper :)
faen, jeg er jo tyggisoman...tenkte at sukkeralkoholer altså søtstoff ikke skal regnes som karber? i atkins barene er d jo mye karbs, men bare 2 i netto pga d er søtningsstoff? da burde jo ikke tyggis vær så ille, alt er jo søtning....
Jeg følger ikke en spes diet, vil bare i ketose... Jeg tar i tillegg omega-3, b-vitaminer, kalsium/d-vitamin, multivitamin og kalium tilskudd, så regner med at jeg får nok vitaminer selv om jeg ikke spiser så mye grønt..
Som Lise sier... Hvilken filosofi følger du? det er ganske greit å ha en filosofi, i allefall i starten. Da får du noen regler å forholde deg til som gjør det lettere. Og du bør spise andre grønnsaker enn bare isbergsalat, det er jo nesten bare vann, og inneholder svært lite vitaminer i forhold til feks spinat, brokkolli og ruccolasalat :) I tilegg gir det fiber, som setter litt fart på magen ;)
hehe...har atkins filosofi :) går d bra å spise spinat og brokkoli? Jeg spiser agurk og salat blar + thai wok poser som har masse forskjellige grønnsaker egentlig.... tror jeg skal kjøpe meg frukt og fiber tabeletter hvis de ikke har karbs da...
Frukt og fiber er vel bare karbs... tørket frukt er ikke akkurat lavkarbo... Da ville jeg heller spist kli og drukket masse vann om jeg var deg...
Spinat og brokkoli går bra. Wokblandingen får du nesten sjekke litt hva inneholder før du spiser den. Som hovedregel bør du spise grønnsaker som vokser over bakken.
I følge atkins spiser du for lite grønnsaker som du spiser nå i allefall. Du skal ha 20 gr karber pr dag, og de skal komme først og fremst fra grønnsaker.
Hvis jeg ikke husker helt feil nå, så er tyggegummi søstet med xylitol, denne sukkeralkoholen blir omgjort til sukker i kroppen, derfor så er det ikke lurt å ha i seg så mye som er søtet med xylitol.
hmm....oki.... men d med "frukt og fiber" det er noen tabletter man kjøper på helsekosten, d er ikke TØRKET frukt, er ikke så håpløs at jeg ikke vet at d er stappa full med karber....
men når d gjelder grønnsaker, 0 problem å få i seg 20 g karber fra grønnsaker, men så er d jo alltids litt karber i skinka, kyllingen, osten osv.. så må jo vær litt forsiktig der.
I Atkins' beregning av "net carbs" inngår ikke sukkeralkoholer (f eks i tyggegummi), dvs at de trekkes i fra. Det er fordi de ikke bidrar til stigning i blodsukkeret. Jeg har ikke hørt om noen på Atkins som begrenser sukkerfri tyggegummi - og jeg ser ingen grunn til at du skulle gjøre det heller, spesielt når dette er noe du liker. Dersom du skulle oppleve aceton-ånde i starten, som noen gjør, er det også greit å kunne ty til tyggis....
Frukt og fiber er tørket frukt som er tilsatt noen greier, men om det er fiberrik du snakker om, så blir det en annen sak, for de er kun fiber ;) men da må du huske å drikke godt. Iset har kanskje mer svar på hva frukt og fiber inneholder,siden hun har jobbet på helsekost, men det sier seg kanskje selv, siden de heter FRUKT og fiber...
Da foreslår jeg at du gjør som filosofien sier og spiser rene kjøttprodukter og spiser karbene dine fra grønnsaker. Cottage chese er ikke noe man skal ha på Atkins induksjon.
jeg kjøpte sånn vi-siblin greier for å få gått på do....så noen anbefalte det her på forumet.... men en målskje har 2 karber da :(
Kjøpte atkins boka i dag også :)
MEN jeg elsker cottage cheese! hvorfor er d ikke tillat? d er 1,5 karber i 100 g, så d bør jo ikke være noe problem med en boks om dagen... d er min favoritt favoritt av alt jo! kommer ikke til å kutte ut d forde om d er nei nei mat.... er jo egentlig ikke noe grunn til at d skal være nei....
kjøpte keto/glukose stix på apoteket, så skal sjekke etterpå :) spent men tror ikke jeg er i ketose siden jeg tygde litt tyggis i går...
Atkins anbefaler at man skal holde seg unna melkeprodukter den første tiden, fordi mange reagerer litt på det, noe som kan hindre vekttap. (Det er alltid en grunn. ;)) Men du kan jo spise det og se hvordan det går dersom du synes det er viktig for deg å ha CC som en del av kosten din denne tiden, og så kan du kutte det ut dersom du ikke oppnår noe vekttap. (Men det er ofte slik at det som er vanskeligst å kutte ut er noe vi egentlig ikke har godt av ... ). Du får prøve og se. :)
(Ellers, så hjelper psylliumfrø på magen. 1-2 ss får stå i et glass vann i ca ti minutter før det svelges ned.)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.