< Tilbake til oversikten

Karbohydrat/Kostfiber?

mockiz sa for siden:

Hej;) Jeg er litt ny på dette.. Men da jeg leste næringsinnholdet i 'den store mattabellen' så jeg at det var delt opp i karbohydrater uten kostfiber og kostfiber.. hva er det jeg skal se etter når jeg skal måle karbohydrater?;)
Hvor går grensen for hva som er "greit" å spise når det gjelder antall karbohydrater pr. 100 g.?

Nille sa for siden:

Du skal se på karbohydrater uten kostfiber. Matvaretabellen spesifiserer
alltid matvarene uten kostfiber (- kostfiber) og spesifiserer kostfiber i egen rubrikk ved siden av.

Hvor grensen går for hva som er OK å spise er avhengig av hvor mange karber pr dag du legger deg på og hvilken filosofie du følger. Det aller beste er å bestemme seg for en filosofi, sette seg skikkelig inn i den. Da Lærer du litt om lavkarbo kosthold og får etterhvert erfaring nok til å snekre sammen et kosthold som passer akkurat deg. "Egenkomponert" fra begynnelsen av funker som regel svært dårlig. Du finner få medlemmer her inne med egenkomponert (nettopp fordi det er vanskelig å ikke ha noen regler å holde seg til).

Det er ikke bare antall karber som betyr noe, men hva slags matvarer du velger/ønsker.

Mitt råd er å starte med en skikkelig rens. Dvs. kutt ut sukker, hvitt raffinert mel, ris, pasta og poteter. Hold deg til 20-25 gram karber pr dag. Hovedvekten av disse bør bestå av grønnsaker. Sørg for at alle måltider inneholder proteiner (kjøtt, fisk, fugl, egg), fett (på kjøtt, fisk, fugl, oljer, meierismør, avocado, rømme/creme fraische) og grønnsaker/antioksidanter.

Om du klarer er det aller beste å ligge unna kusntig søtstoff også, dvs. prøv å drikke vann (minst 2.5 - 3 liter pr dag) istedenfor kaffe, lightbrus etc.

Om du holder dette regimet i 14 dager vil du være godt i gang.

Alt etter hvor mye du har å ta av anbefaler jeg enten Slank med Ketolysekuren (10-15 kilo eller mer) - Atkins Induksjon, - eller evt.. Lindberg. For sistnevte er den siste utgaven "Fedons Metode" absolutt den beste.

OE - Optimal Ernæring er også en god metode, - og om du er veldig glad i fett og mindre i grønnsaker er kanskje Skaldeman passende.

Som sagt er det mange muligheter, - og å gi råd ut fra "egenkomponert" blir både vanskelig og litt feil !

Lykke til videre !:)

mockiz sa for siden:

Tusen takk for et godt svar...;) jeg er ganske godt igang, og har allerede kuttet ut alt det du anbefalte, har gått ned 5 kg siden jeg begynte, og har ca. 5 til jeg skal ned.. For meg handler det mest om omlegging av kosthold, egendefinert er fordi jeg ikke har fulgt et dærlig program, men funnet et system som har fungert for meg, nå vil jeg bare lære mer!! jeg lurer veldig på hva jeg kan spise, er det ok å spise bær med krem for eksempel? Jeg har kuttet ut alt av melkeprodukter, utenom rømme..;) Er ellers flink til å spise kjøtt med mye protein samt mye salat, men er interessert i å finne produkter jeg kan kose meg med også, selv om jeg er på diett..;)

tusen takk, Monica

Nille sa for siden:

Bær er flott det, bringebær har minst karber - 3.2 pr 100 gram.
Om du orker pisket krem uten søtstoff er det aller best, 0,5 dl krem med frø fra 1/4 vaniljestang gir deilig smak syns jeg. Men så er jeg tilnærmet sukkeravvennet da !

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.