< Tilbake til oversikten

Helt ny

Knut sa for siden:

Hei, jeg er helt ny her på siden. Jeg skal ned hvertfall 30 kilo. Er det noen her som kan gi meg noen tips i forhold til hva jeg kan spise?

Jeg tenker ikke så mye på opskrifter, men heller råvarene. Som singel går det med og lage mat gjerne på 15 min. 15 min. er det pizzaen trenger :)

Har lest litt her på forumet og har kjøpt boken til Skaldeman, men jeg sovner når jeg leser bøker. Så jeg håper noen kan hjelpe meg med og ramse opp noe mat som er kjapt og holde seg til, gjerne mengde mat også hvis det har noe betydning. Har tenkt og prøve lavkarbo en månede først for og se hvordan jeg reagerer på det. Alle råd og tips taes imot med stor takk.

PS!
Jeg er en person som ikke trenger den helt store variasjonen i matveiene. Kan gjerne spise det samme nesten hele tiden.

Hilsen (snart slankere) knut

Borealis sa for siden:

Første og største anbefaling er; LES BOKA!;)
Er nok det enkleste og sikreste!

Summer sa for siden:

Kjøtt, fisk, egg, ost og kjøttpålegg sammen med masse grønnsaker og litt kaldpresset olivenolje bringer deg langt. :)

Lemen sa for siden:

Hei, og velkommen hit!

Signerer Borealis på at du må lese boka, det er det beste. ;)

Knut sa for siden:

Jobber med det, men siden det sikkert tar meg en mnd. og komme meg gjennom boka, håpet jeg og få noen råd sånn at jeg kommer meg i gang

Knut sa for siden:

Takk skal du ha Lise. Er det noe begrensing i mengde? Eller spiser man når man er sulten til man er mett? Jeg er ikke så veldig gla i grønnsaker, men skjønner jeg må begynne og knaske det. Kan man spise masse ost? Elsker ost, alt blir bedre med ost. Selv ost med ost på blir bedre ;)

Nannah sa for siden:

Velkommen hit :)

Følger du skaldemann kan du la grønnsakene väre...spis kjøtt,fet fisk,kylling, egg og ost til du blir mett...pass på å få nok fett og nok vann

Lykke til med lesingen:P

Photobscura sa for siden:

Spis når du er sulten, slutt når du er mett (ikke overmett, man passe mett) drikk en god del vann, spør og mas her inne, men les også boken det du kan. Skaldemann skriver på en morsom og personlig måte, og er nok den mest lettleste lavkarbo-forfatteren jeg vet om. Det med grønnsaker kommer etterhver, les hva Skaldemann sier om det. Litt i starten, mer etterhvert.
Lykke til!!

Nillomien sa for siden:

Først må jeg få si: lykke til=)
Kan anbefale deg å lese boka alså.. ellers kommer du nok ikke så langt. :o
Les jornalene til mange her inne. de har skrevet hva de spiser hver dag. så kan du jo begynne å gå ut fra det.. =)
Da har du iallfall noeå spise til du har klart lese boka=)

Kula sa for siden:

Hei! Jeg har selv gått ned godt og vel 30 kg siden august i fjor ved å følge Skaldemans prinsipper.

De første månedene spiste jeg: Eggerøre/bacon, nakkekoteletter, entrecote, laks, ørret, makrell, tunfisk med rømme/majones, kylling, and, flintstek, pølser (av riktig type - med lite karber).

Jeg brukte mye majones (kjøp på helsekosten - uten transfett) for å få opp fettprosenten. Stekte alt i smør, og passet på å helle stekesmøret over maten. Laget saus av smør, rømme og fløte.

Spis KUN når du er sulten, og spis til du blir mett! Mengden mat er egentlig underordnet (med forbehold). Ca 75% av energien du får i deg bør komme fra fett. (Obs ikke 75% av vekten på maten, fett er svært energirikt pr gram i forhold til kh og protein)

Hold deg 100% unna sukker, brød, pasta, ris, poteter etc - egentlig hold deg unna alt annet enn det jeg har nevnt over.

Når kiloene har begynt å renne av deg (etter 3-4 mnd) kan du begynne å spise LITT grønnsaker av riktig type. Når du nærmer deg matchvekten enda mer kan du legge til enda flere/mere grønnsaker.

2-4 dager etter at du skjærer karbohydratinntaket ned til benet, vil du sannsynligvis føle deg "dizzy", slapp og uopplagt. Dette gir seg normalt etter noen få dager. Kroppen må omstille seg fra å bruke karbohydrater som drivstoff, til å bruke fett i stedet. Til dette trenger kroppen noen enzymer som det tar noen dager å "få i gang".

Regn også med at fordøyelsen trenger tid til å omstille seg. Det kan slå ut i begge retninger - både løs og hard mage. Jeg brukte mange uker på venne kroppen til dette kostholdet.

Rådene jeg har gitt, har jeg gitt fordi det funket veldig bra på meg selv (startet på en BMI på 35), og under forutsetning at du velger å følge Skaldemans metode for å "spise deg ned i vekt".

Lykke til!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.