< Tilbake til oversikten

Teller dere kalorier?

villebill sa for siden:

Som gammel "Grete Roeder" klarer jeg ikke la vær å tenke kalorier! Så derfor lurer jeg på om dere teller kalorier? Må jo bli ganske mange kalorier av ganske lite mat, siden det er så mye fett? Veiing og måling og telling er noe herk!

lilletrine sa for siden:

Ja, det er noe herk og jeg klarer heller ikke slutte med det.
Men det er vell det mange synes er så befriende når de går over til lavkarbo? At de slipper å telle hver en kalori.
Som sagt så gjør jeg det enda selv, men målet er å slutte for det krever så mye tid og måltidet kan til tider bli veldig stressende.
(Også er det ikke så lett når vi spiser sammen med andre...tar ikke med meg vekten i selskaper ol. hehe..)

mcfrogner sa for siden:

Kaloriene blir målt på en så merkelig måte at jeg ikke gidder å tenke på det lenger i det hele tatt. Hvor mye energi en matvare avgir i en lukket ovn på et laboratorium interesserer meg midt i ryggen merker jeg :liste: ;)

lilletrine sa for siden:

Skal prøve å banke dette inn i hodet på megselv.
Har dette noe med fedmefaktoren å gjøre?
Har ikke lest boka, men hørt om den.

Dolly sa for siden:

Etter jeg begynnte med Ketolyse har jeg ikke telt en eneste kalori...

herlig.. synes dette er 1000 ganger enklere enn GR som jeg har gått 3 kurs og alltid rast opp igjen etter endt kurs

Carisma sa for siden:

Jeg har forelsket meg i programmet "mat på data" og der får jeg opp kaloriinnholdet i tillegg til fett, protein og kbh. Men jeg ser på det kun av fasinasjon, for å se om det stemmer at man får i seg like mye/lite eller mindre enn på lavfett/middelskarbo dietter. Og så langt stemmet det. :rolleyes:
Min meny for i dag inneholdt det jeg syns var et fullstendig skremmende tall med fett, og 13.7g kbh, men bare 1700 kalorier. Jeg ville trodd at med så mye fett (i forhold til det jeg er vant til) ville det vært 3000 minst...

Lasse sa for siden:

Kalorier har ingen mening for meg lengre. De forteller meg ikke hvor mye energi jeg egentlig får i meg. Vil anta at kaloritallet er skyhøyt på en vanlig hverdag hvis jeg regnet på det....

Valeriana sa for siden:

Har mye av den samme erfaringa:
Jeg liker heller ikke å være opphengt i kalorier, men for å regne ut hvor mye jeg får i meg av de ulike næringsstoffene (spesielt karbohydratene) bruker jeg Mat på Data. Da får jeg også oppgitt kalorimengden. Siden den fettrike maten metter mer enn karbomaten er det vanskelig å spise så mye. Jeg klarer sjelden å få i meg noe mer enn 1700-1800 kcal pr. dag. De dagene jeg får i meg mer er når jeg har vært litt slapp med mengden av karbohydratene.

jeef-micro sa for siden:

Jeg blir stresset av å telle kcal... jeg ligger på 600-1000 pr dag, og det er alt for lite, så jeg styrer veldig med å komme opp... så da driter jeg i å telle

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.