Jeg så bare siste episode men bet meg merke i følgene.
De som hadde spist som scotts menn hadde gått enormt mye ned i vekt og 60% av vekttapet var muskler. Denne gruppen hadde spist betydelig mer fett enn Amundsen gruppen som også hadde er fettrikt kosthold, men sansynligvis mye mer protein og kansje mer karbs. De hadde også gått ned i vekt, men mye mindre og nesten bare mistet fett.
Noen som har sett programmene og som vet mer nøyaktig hva menyene bestod av?
Uten at jeg så programmet i sin helhet fikk jeg også med meg noe om kostholdet, bl a at Scotts menn hadde mer fett i kosten og ble magrere. Men jeg oppfattet det slik at hovedårsaken til at Scotts ekspedisjon bukket under var at de hadde mye mindre mat og tidlig måtte skjære ned på dagsrasjonene. Det er i så fall en naturlig forklaring på at de i større grad måtte forbrenne muskulatur.
Du har selvfølgelig rett tbear, men det finnes undersøkelser som viser at man mister mer muskler på lavkarbodiett enn ved vanlig BB diett.
Uten å vite så veldig mye om mengden og fordelingen kan det se ut som at scotts menn gikk på "slankekur" uten å vite det. Uansett så var påkjenningene de utsatte seg for så ekstreme at det er lite trolig at de hadde klart seg uten et solid kalori overskudd.
Begod,
Du kan godt ha rett, men jeg har nok tillært meg en viss skepsis til meldinger om at "undersøkelser viser... " et eller annet.:)
For øvrig, dersom tennissokk sin oversikt er riktig og utfyllende, så ser det ikke ut som maten til Scott's menn var særlig fet, men svært proteinrik basert på fugl og vilt. For høy andel proteiner (over 30%) vet vi jo ikke fungerer bra over tid.
Jeg fikk ikke så mye ut av den oversikten til tennissokk,men jeg antar at de hadde en god del mindre proteinrik mat enn Amundsen, da Amundsen slapp å bære så mye proteinrik mat. Amundsen menn spiste ca halvparten av hundene de hadde med seg og jeg tror ikke dette er med i oversikten.
Skepsisk til undersøkelser er vi begge :D
Uansett så er jo dette bare tankespinn.
Det er jo ikke rart at Scotts menn ble for magre, de spiste jo slankekost - slik VI definerer det i alle fall. De dro jo sledene sine SELV, uten hjelp av hunder. Vi dødelige har jo ikke et slikt treningsprogram halve døgnet hver dag, så nedbrytingen av muskulatur under denne ekspedisjonen kan nok ikke sammenlignes med vår hverdag. Kroppen fant vel ut at den kvittet seg med altfor mye fett altfor raskt, og gikk over til å kvitte seg med muskelvev i stedet. Ganske logisk syns jeg. De burde hatt en mer balansert kost mtp. de ekstreme fysiske utfordringene, men på den tiden var det vel fortsatt fettrik mat som ble ansett som den "gode" maten...
Vi vet jo alle at det er lettere å holde på vekten hvis man skrur opp mengden med karbohydrater...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.