< Tilbake til oversikten

Speltmel og karber?

Kanutten sa for siden:

Er speltmel heeeelt fy fy på lavkarbo??? Eller er antall karber karber nesten uansett hvor det kommer fra???

Jeg bruker ikke mye mel i min hverdag, men ei skje eller to til så lenge det totale dagsforbruket blir under 15 karber er vel ikke synd og skam??

Jeg lever lavkarbo så godt jeg kan, men blir snart sprø av alle disse spesialtingene jeg må ha..

Bedre med liiiiitttepitt vanlig mel i brød og heller mye annet snadder enn å gå mann av huset for å få tak i proteinpulveret... synes jeg da. Og så lenge jeg holder meg innenfor denne dagsgrensa på 15 - 20 gram karbo gjør det vel ingenting??? Eller hva?? Spiser myyye fisk jeg og erindrer at jeg i min barndom brukte spise fiskemel :D Finnes det ennå?? Brød med tørrfisksmak...:eek:

nalana sa for siden:

Dytter litt her jeg, for det med speltmel lurer jeg også litt på.

smellen sa for siden:

det lurer jeg også litt på.. er speltbrød helt fyfy?eller bare litt;)

Carisma sa for siden:

Så vidt jeg vet inneholder spelt like mange karbohydrater som vanlig mel. Det som gjør det sunnere er at næringstoffene finnes i selve kjærnen av kornet, ikke bare i skallet.

Fant etter litt leting denne:

Huldr sa for siden:

Det kommer i grunnen helt an på om man teller karber eller ikke det da - spelt er jo et kornslag, og dermed pr definisjon et karbohydrat. Så alt kommer an på hvilken filosofi man legger seg på. Men at spelt er sunnere enn hvete er det ingen tvil om :)

Men på ketolyse bør man nok holde seg unna, ja. Og på Atkins ... følg karbohydratstigen ;)

stinasol sa for siden:

jeg leste en gang bakpå pakken med speltmel i butikken at
speltmel ikke har samme innvirkning på blodsukkeret som hvetemel
men har enda ikke hørt om andre som mener dette er riktig,nå kjøpte jeg ikke denne mel pakken så vet ikke hvem det er som produserer den
de har jo begynt med spelt bunner på peppes nå men det er sikkert fordi det er sunnere enn hvete.. :confused:

Fedonisten sa for siden:

Mel er mel - men det er mange flere som tåler spelt enn hvetemel. Men som Frøy sier; Det kommer an på om du teller karber eller ikke.

:)

Bee sa for siden:

sukk

Har så fryktelig lyst på rundstykker i skrivende stund.

Photobscura sa for siden:

Googla på spelt og blodsukker, og det kom ingenting opp som var relevant, så om det påvirker blodsukkeret i mindre grad enn vanlig hvete, så er det ikke en kjent sak...

Fant dog ut at spelt har en GI på <60, men har jeg ikke peilig på hva det vil si (men loff har visst <100!?!), så det får noen andre tolke:)

Huldr sa for siden:

Men på Lindberg kan du jo det ... ihvertfall ett ;) De har noen kjempegode speltrundstykker på Kiwi ihvertfall, fra Hatting tror jeg (frosne altså). De er ganske fine, da - sikkert best egnet til å spise sånn av-og-til ... men de metter veldig godt, jeg blir ihvertfall stappmett av ett sånt med pålegg. Du må sikkert google på engelsk for å kanskje få noe stoff om det. Spelt er jo ganske nytt å bruke, ikke så godt kjent foreløpig.

Men GI måler jo nettopp innvirkningen på blodsukkeret. 100 er høyglykemisk, 60 er sånn middels. GI-tabeller tar gjerne utgangspunkt i loff (fordi det er lettere for forsøkspersonene å spsie loff enn å helle i seg masse sukker ...), og verdien på andre ting blir da definert ut fra loffens verdi på 100.

Ellers er jo sunt et relativt begrep ja :rodme:

Peppes har for øvrig fått kritikk fordi de har tilsatt glutenmel til speltbunnen sine for å få dem til å heve bedre (det er mindre gluten i spelt enn i hvete). Folk som er følsomme for gluten og har valgt spelt av den grunn har dermed fått skjegget i postkassa ...

Photobscura sa for siden:

Jeg googla på engelsk også, og da var den eneste sida som var noget relevant den jeg fant infoen om GI'en på.

Dumme Peppes. Men UANSETT så er det bra at det kommer flere og flere slike alternativer!

Bee sa for siden:

Jeg stod faktisk og kikka på de i frysedisken i dag jeg.

Men kjøper jeg en pakke, så eter jeg nok hver dag. :knegg:

Valeriana sa for siden:

Fordelene med å bruke spelt framfor hvete skyldes først og fremst at det har en annen proteinsammensetning enn vanlig hvete. Dette gjør at spelt er lettere å fordøye og gir mindre fordøyelsesplager enn det hvetemel kan gi. Spelt inneholder mindre gluten enn hvete, men er ikke glutenfritt, så det kan ikke brukes av folk med cøliaki.

Fint speltmel har et høyere innhold av vitaminer og mineraler enn fint hvetemel. Det skyldes at hos spelt finnes disse stoffene også i kjernen av kornet og ikke bare i skallet som hos hvete.

Når det gjelder glykemisk indeks til spelt skal den være lavere enn for hvete, men jeg har ikke sett noen nøyaktige tall på dette. Kanskje den lavere glykemiske indeksen til spelt skyldes at det inneholder mer protein og fett?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.