< Tilbake til oversikten

Masse nøtter på lørdag men ikke kløe etterpå!

#1

donjuanwannabe sa for siden:

Hei alle sammen!

Nå må jeg fortelle en kjempegod nyhet til dere alle.
Jeg spiste 175 g Honningnøtter (honningristede peanøtter) på lørdag (ta det med ro, fordelt på 2 måltider såklart:) ) pluss 100 g Freia 70% Premium Dark på kvelden. Men jeg har ennå ikke opplevd kløe fram til nå etter dette. Hva kan det ha seg da? Sist jeg spiste nøtter så fikk jeg jo forferdelig kløe overalt. Klødde som en gal. Men nå - ingenting, hvis det ikke kommer i morgen da.:p

Men da vet jeg en ting til - jeg får ikke kløe av mørk sjokolade. Honningristede peanøtter er de beste nøttene jeg har smakt overhodet! Kjempegode og søte i tillegg. Og bare 24 g karbo pr. 100 g. Og til tross for 100 g 70 % sjokolade denne dagen også, var stixen fin og mørk (nivå 3-4 av 6) på kvelden. Og vekten neste dag gikk jo bra også så jeg kan ikke klage.

Men kanskje honningen nøytraliserer kløefunksjonen til nøttene? Noe må det være... I know nothing...


#2

MHM sa for siden:

Det var jo en morsom (og hyggelig) observasjon!
Har det seg slik at de nøttene du har klødd av tidligere har vært rå? At det er varmebehandlingen som gjør at du tåler dem? Det er nemlig vanlig å tåle nøtter i en nøttekake selv om man ikke tåler dem rå. Varmebehandlingen forandrer proteinene du er allergisk for. Hvis de tidligere nøttene også har vært ristet, så skjønner jeg ingenting... Selv om det er over 1000 aktive stoffer i honning, så høres det litt for fantastisk ut at honningen skal nøytralisere noen allergener... :veitikke:


#3

donjuanwannabe sa for siden:

Ja, fikk forferdelig kløe både av rå valnøtter og vanlige Polly peanøtter men altså ikke av Kims honningnøtter. Så fra nå av blir det honningnøtter fremover når jeg skal ha noe godt.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.