< Tilbake til oversikten

Gir Betakaroten lungekreft?

Iset sa for siden:

Ser at dette med lungekreft og betakaroten ofte går igjen i diskusjoner. Men såvidt jeg vet gjaldt dette kun SYNTETISK betakaroten, ikke organisk? I slike (useriøse) undersøkelser blir det jo alltid brukt syntetiske tilskudd, noe som ikke alltid viser "sannheten". Står litt mer her:

www.trim.no/pub/art.php?id=396

Iset sa for siden:

Kan noen forandre på overskriften? En liten skriveleif.

Kanutten sa for siden:

Folk som røyker BØR faktisk ikke spise gulrøtter eller få i seg betakaroten....:(

Ikke spør meg hvorfor...

Iset sa for siden:

Hva? Du kan jo ikke bare slenge ut noe uten dokumentasjon og be folk om å ikke spørre deg om hvorfor? :o
Hvis du har seriøs dokumentasjon på det du sier nå så skal jeg heller gi meg, hvis ikke velger jeg å ikke tro på det, for det høres totalt feil ut.

Kanutten sa for siden:

Skal finne ut av det :D

Neida, ikke heelt feil. Vi hadde en medisinmann på besøk på jobb og han snakket mye om betakarotener og en sykdom. Skal finne ut av det i morgen, på jobb, og si mer her da.. :rolleyes:

Iset sa for siden:

Ja men det er jo snakk omk SYNTETISK betakaroten, er det ikke? Det står jo flere steder at det er det gule fargestoffet i betakarotenpillene som gir økt fare for lungekreft, ikke naturlig betakaroten. Men finn i vei. :)

Iset sa for siden:

Dytter litt på denne i tilfelle noen har ny info?

danish sa for siden:

Såvidt jeg vet mangler de intervensjonsstudier. Men det kan godt hende at beta-karoten fører til kreft. Jeg har ikke sett noe om "organisk beta-karoten," som egentlig betyr at det består av karbon.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.