Paulun skriver at kokt potet inneholder mye stivelse, men - hvis man kjøler ned poteten og så varmer den opp igjen, så er stivelsen kraftig redusert. "Det skjer trolig en omlagring av stivelsen til resistent stivelse og andre vanskelige nedbrytbare stivelser." Slik potet har en GI på 33 (ref. hvitt brød).
Jeg savner noe annet enn min enkle salat ved siden av kjøtt/fisk osv., så litt potet blir det nok en gang iblant. :)
Men, unngår dere potet totalt? Selv om den har lav GI "dagen derpå"? :)
Nå har jeg ikke holdt på så lenge, men jeg savner ikke poteten. Men jeg tenker litt på å lage potetsalat av avkjølt potet til sommeren når det blir grilltider. Forhåpentligvis har jeg gått ned litt mer da, sånn at et stopp på en dag eller tre ikke er så viktig lenger... ss
Nå liker jeg hverken potet, eller potetsalat.... Så jeg er vel ikke den rette til å uttale meg...:rolleyes:
Men, går det ikke ant å ha noe annet i denne "salat-smørja" (sorry...:p )
F.eks avokado? Eller brokkoli/blomkål?
...eller er jeg heeeelt på jordet nå...?:eek:
Kanskje jeg bare lister meg ut igjen....:liste: :lol:
som med alt annet(jeg er ambasadøren for det "ulovlige her inne):D
jeg spiser potet en gang i nye og (kansje 1 gang i mnd) det skjer som regel når meg og typen er ute på restaurant og har barnefri
har kansje spist potet 10 ganger siden jeg bgynte med lavkarbo
og ikke en eneste gang har jeg lagt på meg 1 gram av det..men vi er
jo forskjellig så det er bare å prøve seg frem..
Uff, jeg elsker potet i alle kombinasjoner. Jeg kunne ha levd på diverse potet-fett kombinasjoner alene... potet med rømme, potetsalat med rømme og gressløk, potet mosa kun i meierismør, potet og spekeflesk etc. Best er dog potet mosa inn i hvit saus med fiskeboller i currysaus ... eller bare potet knust i meierismør til røkt kolje...
Har ikke spist potet siden begynnelsen på februar, men okkesom... Nesten så jeg begynner å tro at det vi er mest glad i er det vi burde holde oss unna. Arggghhhh, vil ha potet
Det jeg har lest, i min candida bok, er at man ikke skal koke potetene så lenge fordi den danner glutose på den måten. Poteten skal forsatt være ganske fast, ikke overkokt! kan gjærne lage potetmos av den, eller potetsalat..
Det er et faktum at kokt, nedkjølt potet har lavere GI, og eddik bidrar også til å senke GI i potet.
Og visste du at på en såkalt "Satiety index" - metthetsskala - er kokt potet faktisk aller høyest!
I forhold til hvitt brød, metter kokt potet over 300 % mer! Lavest på skalaen kom croissant faktisk :p
Holt, S.H., et al., "A satiety index of common foods," Eur J Clin Nutr 1995 Sep; 49(9): 675-690
Hva er metthet, da? Er det innberegnet hvor lang tid det går før man blir sulten igjen etter å ha spist de ulike matvarene, eller bare hvor stor mengde som skal til før man føler seg mett?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.