< Tilbake til oversikten

Bursdagsmat og kake

Anneliii sa for siden:

Jada. Nå har jeg tatt på meg litt mye her:P Mamman min har bursdag nå på fredag og JEG har sagt at jeg skal lage middag og kake:P jadda.. Kan bli spennende. Men er det noen som har noe å anbefalle? Jada jeg vet at det finnes masse oppskrifter her og sånn. men er det noen som har ei kake de VIRKELIG elsker, som faller i smak hos "alle"?

Anneliii sa for siden:

jeg lurte faktisk litt på akkurat den der. høres jo heeelt amazing ut! TAKK for tipset:D

Tuttan sa for siden:

Alle jeg skal i bursdag til er så glade for at jeg er på lavkarbo-kosthold, for da tar jeg alltid med en kake som jeg også kan spise. :o Litt varierende resultater...men denne fallt i smak hos alle. Eneste kommentar var at den kunne vært litt søtere. Ellers er den helt som originalen!

Nøttebunn med eggekrem

5 eggehvitter
1,5 dl Splenda (1dl fruktose)
200 gr nøtter..mandler, hasselnøtter, valnøtter eller blanding - valgfritt
1 ts bakepulver

Pisk eggehvittene stive. Mal nøttene og vend det inn i hvittene sammen med Splenda og bakepulver.

Stekes i rund form ca 24 cm - 180 gr - ca 20 min

Fyll:

5 eggeplommer
1,5 dl. Splenda (1 dl fruktose)
1 1/4 dl fløte
1 frøene fra en vaniljestang
125 gr smør (romtemperert)

Alt has i en kjele (ikke aluminium) Kokes på svak varme 1-2 min. Rør hele tiden. Ta den av platen og ha i romtemperert smør.

Fyllet bør få stå i noen timer i kjøleskap (eller et døgn) før det has på kaken, for da blir den passe seig og god....

Dryss over mandler i skiver. Nam-nam :sikle:

Isalien sa for siden:

Hvis du vil lage noe innmari enkelt lager du fromasj.

Heistad gele, avkjøl, bland med pisket krem, avkjøl. Bruker 5 dl væske til geleen. Vil du ha ekstra god fromas hiver du oppi ca 100g philadelfia eller tine kremost naturell og ca 150 g rømme. Bland da disse to siste ingrediensene sammen før du har det oppi med resten.

Pynt med valnøtter når den har stivnet eller ha revet valnøtt ved siden av.

Enid sa for siden:

Fedons Franske Sjokoladekake. Jeg bytter ofte ut fruktose med splenda, funker som bare det. Verdens beste kake! (Men den må lages dagen før, slik at den får stått over natten i kjøleskapet, da er den aller best :)).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.