< Tilbake til oversikten

Null karbo + Styrketrening = Framgang?

token sa for siden:

Hei alle sammen.

Er relativt ny i dette forumet, flott at folk samles og deler erfaringer og gir tips. Jeg har gått på fett/proteien-diett siden august 2006. Er ganske aktiv innenfor trening, spesielt styrketrening. Tenkte å dele mine erfaringer iforhold til spørsmålet om man trenger karbohydrater for å oppnå framgang.

Jeg har alltid hørt fra folk som "vet" hva de snakker om, bl.a fra en olympiatopptrener i styrkeløft, at man ALDRI skal kombinere vektnedgang og styrketrening. Isåfall vil man umulig kunne oppnå nevneverdig fremgang. Overskudd i form av karbohydrater er grunnleggende.

For oss med et lavkarbo-kosthold er jo dette dårlige nyheter. Mitt mål, når jeg startet med lavkarbo, ble å opprettholde mitt nivå - siden man ikke kunne oppnå fremgang uten energioverskudd.

I starten opplevde jeg, som de fleste opplever når man går over fra høykarbo til lavkarbo, at jeg ble veldig slapp - og jeg hadde et "sug" etter karbohydrater. Dette gikk også utover min trening, jeg kunne rett slett ikke yte maks. Etter 7-10 dager gikk denne slappheten over, og jeg opplevde et gjevnt energinivå gjennom hele dagen. Dette ga også utslag i treningssammenheng. Jeg kunne nå yte som normalt, med et bra energinivå gjennom hele treningsøkten.

Fremgangen er nå minst like bra, om ikke bedre enn før jeg startet på lavkarbo. Et eksempel kan være illustrerende; når jeg
kuttet ut alt av karbohydrater lå jeg på 100 kg i benkpress. Nå, 7 mnd etter, ligger jeg på 130 kg.

Min oppfatning idag er at lavkarbo faktisk gir bedre framgang enn et overskudd av karbohydrater. Ved et høyt inntak av karbohydrater opplevde jeg et ugjevnt energinivå, som undertiden ga utslag i dårlige treningsøkter.

For øvrig så lå min vekt på 115 kilo for 7 mnd siden, nå ligger jeg på 86 kg.

Svaret på problemstillingen blir dermed: Styrketrening + Lavkarbo = fremgang.

Dette forutsetter selvølgelig et godt og tilpasset treningsprogram, og mye hardt arbeid. Slike program finner man SJELDENT på nettet, ei heller hos den gjennomsnittlige treningsinstruktør på det lokale treningssenter. Det er imidlertid en annen diskusjon.

Mvh

Kristian sa for siden:

Vow! gått ned nesten 30Kg på syv måneder og samtidig gått fra 100 til 130 Kg i benkpress. Dette må du fortelle på fitnessforumene. Det er jo helt utrolig. Velkommen hit foresten.

token sa for siden:

Takk for det :) Hvor ligger disse fitnessforumene? Under fysisk og mental helse?

slaskalainen sa for siden:

Nei - han mener en del "fitnessforumer" ute på nettet, som ikke har med lavkarbo er å gjøre.

Hva spiste du?

token sa for siden:

Ah-ha, det ante meg :)

Jeg har vel spist som de fleste på lavkarbo. Spiser imidlertid mye kebab og taco. Blir aldri lei av det :)

En vanlig dag ser slik ut:

• Egg og bacon til frokost + smoothie (helst blåbær, som tilfører masse antioksidanter som hjelper på restitusjonen). Spiser bare frokost hvis jeg er sulten. Hvis ikke tar jeg en kopp kaffe for å speed'e opp forbrenningen.
  • Til lunsj spiser jeg OFTE bislett kyllingkebab og andre kebab varianter (kebabsjappa ligger beleilig til rett ved skolen), uten brød selvfølgelig. Ellers går det i lunsjkaker og salat. De nye kyllingvingene på Deli er også midt i blinken.
  • Til middag spiser jeg ofte taco, ikke med brød eller mais. Ellers går det mye i kyllingfilet. Billig på kiwi, og kan kombineres med masse forskjellige kryddervarianter.

Liker å ha det enkelt. Ikke mye hokus-pokus. Ellers tar jeg omaga 3, e-vitamin og multivitaminer. Før og etter trening går det ofte i proteinshake, myse+kasein. Jeg bruker også proteintilskudd de dagene jeg ikke jeg har fått i meg nok, eller vil erstatte et måltid.

slaskalainen sa for siden:

Jeg har før vært på "ubevisst lavkarbo", men skeiet tilbake. Det går alltid galt. Men nå jeg holde meg til bevisst lavkarbo.

Jeg trener sykkel. Egen spinning om vinter og mtb/racer resten av året. 10-12 timer i uka om vinteren, nå 20. På vanlig treningskost gikk jeg nærmest i søvne i blant, med både astmalignende anfall og endel tegn på overtrenhet. Dette er faktisk borte nå. ikke noe dårligere prestasjoner nå, og blir fortere kvikk igjen........

Ja, enkelhet i matveien er viktig for mange, mener jeg. Helt enig.

Marion sa for siden:

Dette var akkurat det jeg trengte å vite for å fortsette med lavkarbo. Har vært veldig forvirret rundt dette med styrketrening og lavkarbo.

Begod sa for siden:

Denne fantastiske tråden har jeg ikke sett før, godt å få bekreftelse på det jeg alltid har ment.

sirimor sa for siden:

Det er min erfaring også. De første styrketreningsøktene på lavkarbo er tunge, men så etterhvert kommer energien tilbake for fullt. Kroppen og humøret blir bare bedre og mer stabilt på lavkarbo;) Funker som bare det.
Og til deg token, må jeg si at jeg er virkelig imponert over dine prestasjoner, utrolig bra!

Sondre sa for siden:

Jeg startet styrketrening ganske samtidig som jeg gikk over på en lavkarbo og høyt kosttilskudd diett og opplevde ikke spesielle problemer med tanke på styrken til å utføre øvelser.

Har dog alltid tatt blanding av karbohydrater og proteiner (shake) etter trening. Det er veldig viktig å få i seg nok av karbohydrater etter trening, bare passe på at dem har lav GI så det ikke gir deg noen form for "kick".

Viktig å trene både anarobisk og aerobisk hvis man ønsker å gå ned i vekt med trening. Hvis man bare gjør den ene tingen, så reduserer man muskler sammen med fettet og det er aldri ønskelig.

Slanking uten trening er som å skyte seg i foten når man er på jakt!

BiB sa for siden:

Ja, ja, er enig i at det er sunt og viktig å trene, men venter fortsatt litt jeg. Har ikke bedrevet noen som helst trening for å gå ned til nå, og venter til jeg er litt lettere før det blir innsats som kan kalles trening. Er redd for belastningsskader (veier fortsatt minst 50 kg for mye). Så, da får det heller være at jeg skyter meg selv i foten (kan ikke bli mer halt enn jeg er).

mvh :D

Sondre sa for siden:

Jeg har i utgangspunktet ingen peiling på din situasjon eller hvordan veldig overvektige mennesker reagerer på trening eller hvor farlig det kan være.

Men når det er sagt, så vil jeg si du skyter deg selv i foten. Hvis du er såpass overvektig så bør du definitivt starte fysisk aktivitet og trening med en gang. Dette vil øke forbrenning din, det vil aksellerer vektreduksjonen og det vil styrke kroppen din slik at du kanskje unngår belastningsskader i andre sammenhenger (som f.eks. jobb).

Kamerat av meg var veldig overvektig, han trener nå knallhardt og spiser veldig sunt og riktig. Det er helt utrolig hvor stor forandring han hatt og jeg er importert over ham, og det har skjedd over relativt kort tid.

Du bør komme i gang med dette allerede imorgen. Kjøp deg noen vekter som du kan ha liggende hjemme, men aller helst få deg abonnement på et treningssenter. Det gjør at du får fokusert treningen bedre og det er inspirerende med andre rundt deg. Hvis ikke du har penger, så start med å gå/jogge litt, alt annet enn å vente. Kom igjen! Håper du holder oss oppdatert og håper du kommer igang, vil veldig gjerne høre hvordan det går.

sma sa for siden:

Som den ikke-treningsfriken jeg er så lurer jeg på hvorfor man må ha karbo etter trening? Det er jo proteinene som bygger muskler.

Hvordan kan du si at man reduserer musklene dersom man bare trener styrke eller kondisjon? For jeg tenker jo at dersom man trener styrke så mister man i alle fall ikke muskler, og for å trene kondisjon så bruker man vel også muskler.. Så forklar meg gjerne. :p

Til sist skjønner jeg at du trener en del, og det er vel og bra. Men hva du mener med trening, og hva jeg mener med trening er helt sikkert to helt forskjellige ting.

Jeg kan absolutt slanke meg uten å gå på treningsstudio for å trene styrke og/eller kondisjon. Det er det også flere her inne som har bevist. Men kanskje ikke ved å sitte i godstolen og kikke på tv. :p At det er fordeler ved å være i aktivitet er jeg helt enig med deg i. Men på andre punkter igjen så er jeg ganske uenig.

Så come on - enlighten me! ;)

Photobscura sa for siden:

Når man har en overvekt på plusss minus femti kilo, så tror jeg ikke det bare er å kaste seg i treningsløypa..! Seriøst!
En kanskje bedre idé (som sondre jo også er inne på) kan være å legge om rutinene, gå til butikken/jobben/besøk i stedet for å ta bil/kollektivt og sånne ting.
Det er utrolig mange beleilige anlednigner hvor man kan få rørt litt på seg. Jeg jogger ikke, jeg bedriver ikke styrketrening, men jeg går ned og kroppen er langt sterkere. Fysisk aktivitet på en gjennomsnittlig dag for meg er ti til femten minutter yoga (som ikke gir belastning om man gjør det riktig) og å gå til jobb og skole, alt fra tjue minutter til halvannen time hver dag. Jeg merker enorm forskjell! Både på kondis og bevegelighet. Og jeg betviler sterkt på at jeg noen gang kommer til å øke dette betraktelig.
Mitt tips er å føle seg fram. Men å sitte pal foran teven/pc-en er å kaste bort all den deilige energien man får på lavkarbo:)
Det er aldri sånn at noe som funker for en, funker for alle!

PS:Token, gratulerer med super-fremgang! Og at du deler med oss det faktum at det funker til tross for hva "alle andre" sier!!

Bulldog sa for siden:

Teorien er at det er viktig å fylle opp glykogenlagrene etter trening, for at innhentingen skal gå fortere og at musklene skal være fulle av energi til neste økt. Om dette stemmer i praksis tviler jeg mer og mer på...

Sondre sa for siden:

Det er ganske godt kjent at karbohydrater er viktig etter trening, selv om du lett kan finne "forskning" og råd som går både for og imot det meste. Når ting gjelder kroppen vår, så er det mange ulike elementer som spiller inn. D-Vitamin hjelper til med opptak av kalsium. Røyking reduserer opptaket av C-Vitamin, osv, osv. Tar du p-piller, har du også større behov for C-Vitaminer. Det er komplekse avhengigheter som ikke alltid er så lett å forstå.

Du kan lese i avisen at vitaminer er livsfarlige, men jeg regner med de fleste forstår hvor slik informasjon kommer fra.

Når det er sagt, så er det av personlig erfaring at jeg anbefaler karbohydrater etter trening. Jeg har prøvd begge deler og blir raskere sliten uten å få riktig mengde med karbohydrater og proteiner etter treningen. Vil ikke gå mer inn på hvordan kroppen fungerer etter trening og hvordan den er mottakelig for påfylling, men du finner masse informasjon rundt dette på forumet her og andre steder på nettet.

(Norsk)forskning har vist at du mister muskler ved slanking og disse står for en veldig stor prosent av vektreduksjonen når man ikke trener. Husker ikke nøyaktige tall, men tror det er ca. 50% fett/muskel. Hvis du kun trener aerobisk så tror jeg vektreduksjonen kommer 20% fra muskler. Hvis du trener begge former, så opprettholder du 100% av musklene og vektreduksjonen kommer fra fett. Klarte desverre ikke å finne den direkte dokumentasjonen for dette men skal finne senere.

Styrketrening og kondisjonstrening utsetter muskelene dine for veldig forskjellige belastning, som har ulike reaksjoner på forbrenning og muskeloppbygging. Derfor er det viktig å variere å ikke komme inn i et fast mønster som kroppen din kan tilpasse seg. Viktig med variasjon og nye utfordringer i trening som med alt annet i livet.

Det er nok ikke noe problem å gå ned i vekt uten å trene aktivt, men man bør være forsiktig og klar over hva man gjør med kroppen hvis reduksjonen ikke kommer ene og alene fra fett. Jeg synes det er mer inspirerende å se at kroppen blir mer veldefinert enn enda en kilo borte på vekten. Vekten varierer veldig uansett basert på mat og drikke, hvilken dag det er og tidspunkt på dagen, mens fettet bruker mye lengre tid på å bygge seg opp, og enda lengre tid på å forsvinne.

Jeg trener veldig lite kondisjon og har ikke behov for å slanke meg mer. Trener aktivt styrketrening og har hatt formidabel reduksjon av kroppsfett det siste halvåret som jeg er veldig fornøyd med. Kan ikke si jeg har gått noe som helst opp i vekt pga. muskler.

Som alltid, viktig å finne ut hva som passer best for DEG og DIN situasjon. Vi er alle forskjellige og har forskjellige forutsetninger. Men man må vite hvor vi mennesker kommer fra og hvor vi er idag:

I gamle dager så brukte vi fettlagerene for å overleve i perioder med lite mat. Vi spiste i overflod i enkelte tider, mens andre tider levde vi med mindre næring og kunne forbrenne fettlagerene. Vi var også veldig aktive, vi måtte gå på jakt, vi vandret i skog og mark, osv.

I dag derimot, sitter folk mye bak TV og PC. Man kjører bil overalt, for den minste tingen som å gå på butikken. Vi har ikke behov for fettlagerene lengre da vi har overflod av mat hele tiden. Vi lever også mye lengre, og fett har den egenskap at det ikke er bra for den generelle helsen vår og spesielt ikke når man lever så lenge.

Mitt mål med lavkarbo, kosttilskudd og trening, er å oppnå optimal helse som jeg kan beholde hele livet mitt.

Sondre sa for siden:

Hva får deg til å tvile om dette stemmer i praksis? Det finnes relativt mye dokumentasjon rundt dette og personlig så kan jeg si det har veldig bra effekt.

silje sa for siden:

Det jeg merker meg med dette er at du spiser en del mindre fett enn det jeg gjør(bortsett fra frokosten).. Vet du hvordan det står til med kaloriene her? Blir det både lavkarbo og lavkalori? du er ikke i ketose vel?

silje :)

Sondre sa for siden:

Jeg har ikke funnet den undersøkelsen som jeg nevnte over, men kom tilfeldigvis over denne:

php.iform.no/pub/art.php?id=130

"I løpet av 16 uker gikk alle grupper ned i kroppsvekt. De som bare endret på kosten mistet imidlertid nesten kun muskelmasse - mens hos de som trente, eller både trente og endret kosten skyldtes vekttapet nesten utelukkende mindre fett (de økte faktisk i muskelmasse!)."

Som jeg sier, det er viktig å ikke lure seg selv når det gjelder slanking. Det er ingen lett oppgave og trening er absolutt så viktig. Husk hvor vi kommer fra, vi kommer ikke fra en verden hvor man satt i sofa og drakk syrlig (dødelig) coca cola hele dagen (snakker ikke om dere på forumet, regner med dere allerede har sluttet med slikt for lenge siden).

Bulldog sa for siden:

Grunnen til at jeg tviler er at jeg spiste slik i den tiden jeg drev med styrkeløft, og senere kroppsbygging, med helt ok resultater. Resultatene mine siden jeg begynte med atkins har vært merkbart bedre. Spesielt innhentingen går fortere, noe som er stikk motsatt av hva man skulle forvente iht "barnetroen".

Det kan selvfølgelig være andre faktorer som spiller inn her, men i og med at treningsopplegget er det samme og kostholdet er endret er det nærliggende å tro at det er årsaken...

Borealis sa for siden:

Poenget er vel, at de som lever på ketogen diett (spesielt) de bruker ikke karb/glykogen til trening, men fett. Eller ketonlegemer.

tbear sa for siden:

Du har åpenbart en fornuftig strategi - og holder deg til det som virker for deg.
Denne tråden, som ble startet av token's flotte innspill, understøtter to hovederfaringer som går igjen her:

1. Trening har mange positive effekter, men spiller ingen viktig rolle ifm en større vektnedgang (jfr Skaldeman) - mens overvekten fortsatt er høy
  2. For mange fungerer lavkarbo godt som næringsgrunnlag både for hard trening og restitusjon - når man er tilvendt denne kosten.

Sondre sa for siden:

1. Trening har mange positive effekter og spiller en veldig viktig rolle i en sunn og god livsstil.

2. En fornuftig kroppsvekt er viktig for å holde kroppen i god form og frisk. Unngå sykdommer, skader og kroniske problemer.

3. Slanking uten trening vil føre til "falskt" vekttap, reduksjon av muskler kan føre til redusert helse.

4. Uten trening i sammenheng med slanking så reduserer man effekten man har av slankingen.

5. Jeg vil til og med påstå at dem som trener i tillegg til vanlig slanking vil ha større suksess og klare seg bedre i fremtiden med mindre tilbakefall. Bare en personlig overbevisning som nesten dokumenterer seg selv.

6. Alle klarer å øke sin fysiske aktivitet, man skal alltid starte en plass. Viktig å ta ting rolig, men viktig å hele tiden jobbet mot et mål.

7. Variasjon er alltid viktig, både fysisk og mentalt. Vi blir fort lei av repetative oppgaver som samme maten hver dag og samme type trening (sykkel, spinning) hver gang. Bare fordi dagens system fungerer fint for deg, så betyr det ikke at det alltid vil gjøre det. Husk at kroppen tilvenner seg (treningsformer, diett, m.m.) og vil motarbeide deg!

8. Lavkarbo er om å være sunn og holde seg sunn. Det er et veldig bra virkemiddel for å komme på riktig vekt, men trening bør også inkluderes hvis man ønsker en livslang endring og forbedringer.

Man slanker seg jo ikke bare for å gå ned i vekt. Man ønsker penere kropp, ønsker å bruke klær i mindre størrelser, man ønsker å leve lengre med bedre livskvalitet. Man ønsker å tiltrekke kjekke mennesker, venner og partnere. Ønsker å unngå alvorlige sykdommer og mindre alvorlige sykdommer. Dette oppnår man kun med et sammensatt system av diett, trening og kosttilskudd.

(Angående kosttilskudd så trenger man å ta ekstra med vitaminer, mineraler og fettsyrer, selv med en variert og innholdsrik diett. Dette er fordi maten er mindre næringsrik i dag enn hva den var før i tiden, samt at jo eldre man blir jo mindre (av enkelte stoffer) produserer kroppen naturlig. Kosttilskudd vil være med å senke aldringsprosessene som skjer i kroppen og øke energi og overskuddet. Når det er sagt, så er kroppen formidabel til å klare seg med langt under optimale nivåer av næringstoffer, men det er som sagt ikke optimalt og det aksellerer aldringsprosssen. Siden kroppen klarer seg fint med sub-optimale nivåer av ernæring, så er det mange som tror at kosttilskudd er unødvendig, men det viser ikke forskning. Uansett, ingenting slår personlig erfaring, men det nytter ikke å tro at noen måneders kur med vitaminer har store effekten i et helt livsløp. Alltid ha et langt perspektiv, ikke tell kiloer men heller lev livet slik du vet er best (alle vet hva som er sunt eller ei) og se på kroppen din i speilet.)

Kristian sa for siden:

Du Sondre, jeg har aldri fylt på med karber etter trening, men med fett og jeg blir stadig beskyldt for å ikke ta meg helt ut i konkuranser fordi jeg alltid er den sprekeste 10 minutter etterpå:D :cool:

Manina sa for siden:

Dette gjelder slanking på lavkalori. Folk her går på lavkarbo, og mange er i ketose. Da gjelder ikke lenger dette. For kroppen har tilpasset seg å bruke ketonlegemer i stedet for karbohydrater.

For noen passer det fint å drive hard trening. Det gjør det slett ikke for alle. Men moderat trening, mosjon og mest mulig fysisk aktivitet tror jeg er veldig bra! Men for helsa sin skyld, ikke for å gå ned i vekt. Og så må en selv få motivasjonen til å trene og å bevege på seg.

Har man et veldig rolig liv, er det om å gjøre å begynne i det små. Gå mer, få frisk luft, ta trappa, vask gulvet, kost terrassen, lek med unger, gå tur med hunden, begynn på dansekurs, osv. Alt etter egne behov og ønsker.

Selv kan jeg ikke trene altfor hardt. Tar jeg meg helt ut, blir jeg helt gåen etterpå, og den effekten sitter igjen lenge, lenge. Sånn har det vært lenge, altså mange år før jeg begynte på lavkarbo. Har antagelig noe med stresshormoner å gjøre. Men nå orker jeg mye mer enn jeg gjorde før! Sakte men sikkert har jeg økt aktivitetsnivå i hverdagen, og antall timer trening.
Det jeg har mest godt av, er utendørs aktivitet. F.eks. en vanlig gåtur i dagslys. Og det har gitt meg mest motivasjon til å fortsette å bevege meg.

themonk sa for siden:

Ideen om at det er viktig med karbohydrater etter trening er basert på en feilaktig oppfatning om at man til enhver tid må ha fulle glykogenlager. I tillegg er det vanlig med argumenter som at insulin er anabolt og stopper nedbrytningen av musklene etter trening, og at insulin fører protein inn i musklene. Begge deler er egentlig uvesentlig. Et vanlig lavkarbomåltid stopper også nedbrytning av musklene, og rett etter en treningsøkt vil protein kunne føres inn i musklene uten tilgjengelig insulin.

Altså er hva man spiser etter trening litt hipp som happ. Ikke begynn å tenk på karbohydrater etter trening hvis du går lavkarbo i alle fall.

Carisma sa for siden:

Ved kaloritelleing gjpr den det, men alt jeg har lest om lavkarbo hevder at man beholder musklene og ikke mister muskelmasse som ved andre dietter.

themonk sa for siden:

Riktig. Lavkarbo bidrar til en gunstig hormonbalanse, som gjør at man beholder eller øker muskelmassen uten trening.

Manina sa for siden:

Godt å høre. Da var jeg altså ikke helt på villspor. ;)

Kula sa for siden:

Godt å lese noe fornuftig etter alt sprøytet som er fremsatt i denne tråden.

F.eks. noe slikt som å anbefale en som har 50 kg overvekt å begynne å jogge...

BiB sa for siden:

Ja, ja, med fare for å legge for stor vekt på det du sier; Det er lett å falle for fristelsen til å bruke egne referanserammer når man skal ta stilling til hva man tror fungerer for andre. Å starte på treningssenter vil overhodet ikke inspirere meg, og heller ikke bidra til mer fokusert trening (er heller ikke riktig sikker på om du her mener fokusert i fht frekvens, innhold, motivasjon eller annet). Å komme i en situasjon der de aller, aller fleste andre er i en helt annen form (både i fht størrelse og utholdenhet) vil bare forsterke min følelse av å være annerledes og komme til kort. Det har aldri trigget konkurranseinstinktet hos meg, men heller fungert som en skikkelig turn-off.

Når det er sagt, lever jeg ikke et liv i total passivitet. Det jeg sa var at " venter til jeg er litt lettere før det blir innsats som kan kalles trening." Jeg går gjerne i trapper, 6 etg opp på hoteller på jobbreise er helt greit, å sykle med familien på søndagstur det samme, når jeg løper etter bussen er det helt uten redsel eller fare for å "falle om", men jeg er ingen langdistanseløper. Jeg driver heller ikke noen organisert form for styrketrening, men å bære 5-åringen (rundt 20 kg) i armene leeeeenge går helt greit, og et aktivt sex-liv sørger for kondistrening.

Jeg er selvfølgelig ikke stolt av å ha vært så tykk som jeg var på det meste, men også legen min sier jeg skal vente litt og holde meg til det aktivitetsrepertoaret jeg har, og bare øke mengden sakte men sikkert, til jeg føler meg vel nok til å ta steget inn i mer organiserte former for trening.

mvh meg :visemuskl

Sondre sa for siden:

Hadde egentlig regnet med at jeg hatt sagt mitt siste ord i denne tråden men vil bare komme med noen raske kommentarer.

1. En person vil aldri klare å gjøre mer fysisk aktivitet enn hva man klarer og tåler. Personer som er 50kg overvektig klarer kanskje ikke å jogge, men det er heller ikke budskapet eller anbefaling. Anbefalingen er å inkludere så mye fysisk aktivitet som er mulig, til man kommer opp på et nivå hvor man kan drive aktiv trening.

2. Føler at betydningen av fysisk aktivitet og trening blir litt gjemt bort i kommetarene her, uansett hvilken diett man bruker for å slanke seg, så er trening også viktig. Kanskje vi har litt dårlig kommunikasjon på forumet her og at vi ikke har helt klarhet i hva som er økt fysisk aktivitet og trening. Økt fysisk aktivitet er fundamentalt nødvendig og hvis man klarer trening så er det veldig positivt.

Kula, håper ikke du fortsatt mener at det jeg sier er sprøyt. Jeg håper også at themonk har tenkt/skrevet veldig feil når han sier at diett alene vil øke muskelmassen.

Til slutt vil jeg bare kommentere at hva man spiser etter trening er ikke hipp som happ. Vi reagerer alle veldig forskjellig og man må lytte til kroppen sin. Det viktigste er at man får i seg næring fort etter trening, og at man spiser rikelig og riktig i timene som følger etter trening.

Carisma, det finnes mange former for lavkarbo dietter, min egen består av mer proteiner mens andres består av mer fett. Lavkarbo i seg selv er ikke en beskyttelse mot å unngå muskeltap, eller er det? Du har sikkert rett at undersøkelsen gikk på kaloritelling, noe som ingen bør følge :)

Budskapet mitt var heller ikke at karbohydrater er nødvendig ved trening, men at mange års erfaringer fra professjonelle, undersøkelser og personlig erfaring tilsier positive effekter av det (jeg skal prøve noen uker uten karbohydrater etter trening nå, men jeg er ikke i ketose og jeg får ikke i meg nok fett, så det spøker...). Jeg prøver bare å si, ikke dropp treningen uansett hva du gjør :)

Sondre sa for siden:

Høres jo veldig bra ut, lykke til videre! Jeg er ingen lege og vil ikke komme med skadelig anbefalinger, men jeg ville vurdert å oppsøke andre som kanskje har mer kompetanse rundt dette da jeg ikke tror de fleste allmennlegene har de beste forutsetningene rundt dette. Noen har jo spesialisert seg på akkurat slikt, men det gjelder nok færreste. Men jeg kjenner ikke mange leger, så jeg er en dårlig referanse, jeg bare forslår å kanskje undersøke eksperter/andre.

Legen sin jobb er å behandle sykdommer og symptomer når dem først har oppstått. Det er først når man har blitt syk at man oppsøker leger, og da kan de være effektive og raske. Men har man kommet så langt, så har man mishandlet kroppen sin over lengre tid og man må gjøre endringer, ofte drastiske, for å komme tilbake på riktig spor.

(Ikke ta alt jeg sier helt konkret og direkte, jeg setter ting litt på spissen for å få frem ett poeng. Det er mange som får akutte sykdommer som man ikke er årsak i selv, men mye er man skyld i selv.)

Angående treningsenter og "turn-off" så er det mange ting du kan gjøre for å gjøre det lettere for deg. Gå på tidspunkter som er dedikert til f.eks. barnefamilier, gå på tidspunkter hvor det er lite folk, m.m.. Det viktigste tror jeg er å komme bort hjemmenfra når man skal "trene", om det bare er å gå en tur eller andre ting.

Noe av poenget med treningsenter er kostnader. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe dyre treningsmaskiner som de har hjemme, og det er mange typer øvelser som er mye lettere ved å bruke maskiner og utstyr, som du ikke får til like lett hjemme. Har vært borte i billig treningsutstyr til hjemmet og det er veldig kjedelig og gjør ting mindre behagelig og tyngre, men bedre enn ingenting så klart!

Til slutt, så har du jo ikke blitt 50kg overvekt uten at du selv er skyld i det og det er fantastisk bra at du ønsker å gjøre noe med det! Men det jeg reagerte litt på, er at du ikke kommer til å øke de fysiske aktivitene du har nå, hvorfor skal du ikke det? Du vet bedre enn legen din hva du selv tåler, og hvis du har blitt 50kg overvektig med dine nåværende aktiviter, så tilsier det jo at du bør øke det, sammen med en optimal diett. Men dette er bare mine råd, jeg kan gjerne ta feil...

Sondre sa for siden:

Jeg følger ingen av rådene min lege har gitt meg. Hadde jeg gjort det ville jeg:

• Vært overvektig.
  • Vært mer utsatt for mange typer kreft.
  • Vært mer utsatt for ryggproblemer igjen.
  • Mindre energi.
  • Mer deprimert.
  • Redusert livskvalitet.
  • Kortere liv.
  • Oftere syk.

Men det er MEG, og MIN lege. Sier bare at du ikke alltid skal stole på autoriteter; ved hjelp av Internet kan man lære mye på egenhånd idag.

Fru R sa for siden:

Det var godt og se at det er flere enn meg som tenkte dette...

Og Sondre, du kommer kanskje litt sterkt ut eller ??

Vi er Gudsjelov forskjellige alle sammen :p

Og jeg skal ikke jogge på en god stund ennå ;) :D

BiB sa for siden:

Føler jeg bare må komme med en liten kommentar; Legen min vet selvsagt mer enn deg om meg om min helse. Jeg hviler i full visshet om at han er den rette legen for meg, og at han tar kvalifiserte avgjørelser. Hans mål er identisk med mitt: Få meg ned i 70 kg, med gode blodverdier og styrket både fysisk og psykisk. Dette inkluderer selvsagt MOSJON, men per dags dato ikke det jeg definerer som TRENING, jeg har forsøkt å få frem at det er en distinksjon der, men kanskje jeg ikke var tydelig nok. Jeg strekker meg hver dag litt lenger ennn hva jeg synes er "uanstrengende", men kaller det fortsatt ikke trening.

Mht treningssenter: Jeg vil ikke, selv ikke på tider da det er lite folk el spes grupper, føle meg mindre avvikende. En dame på rundt 120 kg ruver fortsatt godt i terrenget. Og siden 25 kg alt er blitt borte, er det mye som henger og disser. Og ja, tross overvekten har jeg alltid vært forfengelig. Mye som lar seg kamuflere i vanlige klær er umulig i treningsklær. Jeg får nøye meg m naturen, sykkelen, senga og gubben.

Avslutningsvis har jeg lyst til å si at du er i din fulle rett til å tenke at jeg er skyld i min overvekt. Jeg velger å si det slik at jeg deler ansvaret for den med Statens Ernæringsråd, Grete R og LIBRA, jeg har i mange år fulgt deres anbefalinger, mer eller mindre fullt ut. Jeg har aldri hatt innslag av potetgull, sjokolade, brus etc i mitt kosthold, men spist sk "vanlig norsk mat" (grovt brød med magert pålegg), samt mye internasjonal mat til middag (wok m ris, pasta og pizza av grovt mel og m mager ost), totalavholdene i fht alkohol, så heller ikke det har vært en fedmekilde. Imidlertid begynte kiloene å renne av da jeg valgt lavkarbo, og det har jeg tenkt å holde meg til resten av livet.

ps; det var 75 kg for mye på det meste, 25 har gått tapt siden 1.november. Jeg har "ønsket å gjøre noe med det" (som du sier) siden jeg var 13 år og ca 4 kg over sk normalvekt. Siden jeg er 40 nå, betyr det 27 år med vilje, men feil kunnskap om hva som fungerer for meg.

mvh

Sondre sa for siden:

Alt dette høres veldig bra ut BiB! Det er klart at legen din kjenner deg mye bedre enn meg, jeg sier ikke noe annet. Det jeg sier er også mer generelt og ikke nødvengivis rettet direkte til deg, jeg liker bare å si mine meninger og hvis noen får nytte av dem så er det kjempeflott.

Du har hatt flott fremgang så langt og ønsker deg lykke til videre. Du har helt rett at definisjoner går litt omhverandre her. Mosjon (fysisk aktivitet) er som jeg har sagt litt før i tråden og som du sier, helt essensielt å beholde og helst øke så mye man kan. Trening kommer med tiden når kroppen og situasjonen takler det.

Som jeg også sier, man må ikke stole blindt på autoriteter. Statens Ernæringsråd har alltid vært trege med å oppdatere informasjonen etter ny kunnskap som har kommet. Rådene deres er også veldig generelle og vil som du nevner, ha helt forskjellige effekt på mennesker. Enkelte har det greit, mens andre går kanskje opp i vekt. Jeg mener at staten og det offentlige gjør altfor lite for å sikre menneskers helse og dette er veldig tragisk. Dette er spesielt tragisk i disse dager hvor mennesker lever lengre og lengre. Det er viktig at eldre mennesker holder seg sunne og friske, ikke bare for egen del, men også fordi dem blir en enorm kostnad for felleskapet hvis kroppen begynner å feile.

Jeg reagerer alltid på de idiotiske slankedebattene som er på TV. Det eneste de gjør er å krangle om idiotiske prinsipper og ingen kommer med gode, generelle råd som vil hjelpe mange mennesker.

Som du også nevner, du har hatt viljen men metoden har ikke fungert. Det er viktig at man er åpen for endringer i livet sitt for å kunne vedlikeholde et vekttap, det er alltid synd på dem som ikke klarer å holde seg og vi får gjøre hva vi kan for å støtte :) !

themonk sa for siden:

Nei. Det er ikke feil. Det er veldig logisk og veldig naturlig.

Det betyr allikevel ikke at jeg fraråder trening. Spesielt styrketrening har helsemessige fordeler som man ikke kan oppnå kun gjennom en bra diett. De som har muligheten til det bør absolutt trene.

...men herregud så kjedelig det er.

Carisma sa for siden:

Nja, si ikke det, de har endel treningsklær på HM BiB-avdelingen ;)
Forøvrig skjønner jeg veldig godt det du sier, men jeg vil også si at ting er hva man gjør det til. Jeg veier mange kilo for mye, uten at jeg ønsker å definere hvor mange (tickeren er kun delmål 1...) og jeg har i perioder (da jeg veide mindre enn nå) latt meg stoppe av min egen tankegang og overbevisning. Men så tenkte jeg at jeg har alltid elsket å trene, og vært aktiv siden jeg var liten (og likevel... go figure! :D ) Så jeg overvant min egen redsel og kilofokus og kom meg på treningssenter. Som med mye annet har jo inspirasjonen kommet og gått (mye gått de siste par åra...), men jeg har stort sett svømt, trent spinning og i høst noe vannaerobic. Og jeg må si at hverken på svømming eller vannaerobic var jeg alene om å være stor, det var heller de små tynne som skilte seg ut. Og på spinninga er jeg heller ikke den største, eller hvertfall ikke aleine om det.
Jeg prøver ikke å si at du skal på senter, men jeg bare prøver å si at ikke la en forutintatt mening du selv har gjort deg opp ødelegge for noen muligheter! Enten det er på trening eller andre ting man dropper fordi man føler seg utenfor og for stor. Det er alltid mest en selv som tenker på det! Og er man avslappa til det selv blir andre det også. :ja:

Carisma sa for siden:

Ikke hvis man finner en bra time med god veileder og spenstig musikk for eksempel :D

BiB sa for siden:

Det er viktig det du sier om ikke å la seg stoppe av hvordan man ser på seg selv. På mange områder driter jeg i det, feks basseng og strand, hvor jeg i den forstand viser langt mer av kroppen enn på treningsstudio. Det er bare at det minner meg så utrolig mye om en arena jeg bare forbinder med nederlag, gymsalen på ungdomsskolen. Dette gikk i bunn og grunn ikke opp for meg før nå, så takk for innspill som har ført til økt selvinnsikt :)

Som mamma har jeg alltid vært opptatt av at min overvekt ikke skal føre til at ungene mister fritidsaktiviteter, derfor hever jeg meg over både blikk og hvisking, selv eksplisitte kommentarer. Kanskje jeg tar opp Yoga på SATS igjen, det var i bunn og grunn ganske ok, og det var bare 3 øvelser jeg ikke fiksa (og her er vi inne på ok en kjerne i vegringa, jeg vil i bunn og grunn beherske ting før jeg har lært dem, HATER å ikke fikse ting, og er nok mer enn redd for å føle meg dum for ikke klare og henge med).

mvh:)
ps, og boksing er gøy!! :boxing:

Manina sa for siden:

Må si du virker veldig reflektert og har en sunn holdning til dette. :)

Vi lærer jo av å leve i vår egen kropp. Som sagt, så tror jeg at motivasjonen og evnen til fysisk aktivitet vil øke på lavkarbo, også helt uavhengig av vekttap. Det skjedde jo med meg, som ikke slanker meg, så det er vel mest den delen jeg er interessert i. Men jeg begynte med moderat mosjon. Og har økt hvor mye jeg beveger meg og trener sakte men sikkert. :)

Fysioterapeuten jeg trener hos for ryggen er fornøyd. Jeg er fornøyd.
Så hvorfor skal jeg høre på treningseksperter som bygger all sin tankegang på at karbohydrater er nødvendig, og at alle må spise lav-fett og lavkalori for å gå ned i vekt? De samme som sier at en må drive hard fysisk trening, som ikke er godt for meg?

For noen er det godt, men ikke for alle.

Jeg mener bestemt å ha lest mange steder at dette skyldes økt cellefornyelse pga økt inntak av proteiner. Themonk??
Correct me if I'm wrong;)

Hepp! Her har jeg en sånn gladopplevelse. Har trent yoga i flere år, men mange av øvelsene gikk sånn halvveis. Blant annet klarte jeg ikke å få hodet i bakken på yoga mudra, og trodde det skyldtes at jeg ikke var myk nok.. Men etter at jeg begynte på Atkins og fikk kickstarta forbrenninga igjen, og ikke minst tilfeldigvis var nyoperert på samme tid, sånn at jeg måtte legge yogaen på hylla et par uker, så gikk plutselig hodet rett i bakken, og da var magen min sju cm mindre! Det vil si; jeg kom ikke helt ned fordi magen var i veien:D.
Det er når sånne ting skjer, at man inspireres til å fortsette! Yoga er kjempefint, og IKKE MINST lystbetont!

Må ellers nevne at jeg synes du har en kjempefin holdning til det du gjør, og du skriver og forteller veldig godt og reflektert om det.

Bulldog sa for siden:

Det er nok helt sikkert en del av bildet, men jeg tror mangelen på svingninger i blodsukkeret er hovedårsaken. Man går liksom aldri "tom", så musklene har tilgang på næring hele tiden.

:) Nice! Takk for lærerikt innspill!

Begod sa for siden:

Og ikke minst så har man så mye protein i kosten at det er mulig for musklene å vokse. Når man har 50 kg overvekt så vil jeg karakterisere all bevegelse som styrketrening.

Bulldog sa for siden:

Godt poeng...

donjuanwannabe sa for siden:

Å trekke inn iform.no blir veldig useriøst mener jeg da de er typiske fettmotstandere og "elsker" karbohydrater, riktignok litt mindre resrektive de siste årene men langt i fra noen lavkarbere. Her inne bør man trekke frem de som er positive til lavkarbo som eventuelle kilder.

BiB:
Jeg er enig med deg. Du trenger ikke noen trening når du går på en så effektiv kost for fettsmelting som lavkarbo. Vent til du har nådd målet evt. er ca. 10 kg fra. Jeg vil også trekke frem boksing som meget bra trening som også er moro. Samt styrketrening, tennis, og badmington. Styrketrening er kanskje ikke fullt så moro men veldig effektivt. Jogging er ut! Å gå er heller ikke noe effektiv trening og ikke noe for vektnedgang. Men å gå tur for å få frisk luft og se naturen. Det er sunt og bra for helsa.

Og det er sant som sies at lavkarbo gjør at man øker i muskelmasse uten å trene noe som helst. Og med lavkarbo mener jeg max 50-60 g karbohydrater pr. dag.
Se på hannløven, den spiser bare kjøtt og sover nesten hele tiden. Den trener ikke i det hele tatt. Men sjekk den kroppen da! Masse muskler og ikke noe fett på den kroppen. Det burde flere tenke på.

Du har et poeng, DJW; men ikke glem at løven bare lever i fjorten til tjue år da.;)

Tussa sa for siden:

Nei, det er ikke kjedelig. Det er deilig! :D

Men det er viktig å finne den form for trening man liker. Det finnes jo mye å velge mellom.

BiB sa for siden:

Dette er hyggelige ord å få :D At magen er i veien, ja det har jeg opplevd, og også at den er mindre i veien nå enn før :D

Ser at det jeg selv hart tenkt, nemlig at det å dra rundt på disse kiloene er styrketrening i seg selv, også er nevnt av andre. Og ja, jeg merker at all fysisk aktivitet går lettere nå enn før.

Det er også utrolig flott at man får gode diskusjoner om myter knytta til kost, trening, vekt/overvekt, sunt/usunt, dette nettstedet er SÅ BRA!!!

themonk sa for siden:

Jeg tenkte mest på å løfte vekter da. Det er boring.

Hvis man limer på noen festlige bilder på vektene, se da blir det med ett mye morsommere.

Tussa sa for siden:

Det har jeg ikke gjort så mye av, egentlig, ikke ren styrketrening i sal, bare mest sånn i tillegg til andre timer.

Men jeg skal få satt meg opp et program snart, for det er jo det som former kroppen mest, er det ikke? Når det gjelder styrketrening er jeg så dårlig på å presse meg, og da kommer man ikke så mye videre kanskje.. :flau:

Carisma sa for siden:

Eller lager sånne sirkus-vekter med heliumbalonger! :D

Nei, seriøst, the monk: Prøv en lydbok på mp3 spilleren på øret, da glemmer du fort det du holder på med.

BiB sa for siden:

Lest dagens Magasinet i Dagbladet? Om store damer og yoga :)

Nei, satan. Glemte faktisk å kjøpe det... Sambo er på vei ut en liten tur på byen, kan be ham kjøpe det med på vei hjem, om hjernen hans fungerer ved det punktet, da.

BiB sa for siden:

Vi får håpe den fungerer :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.