< Tilbake til oversikten

Heling av bruddskade?

Kula sa for siden:

Jeg har vært uheldig og brukket lårbenet. Det er skrudd sammen igjen, og jeg har fått beskjed om at det er 80% sannsynlig at det vil gro (dette er statistisk, ikke en individuell vurdering av mitt tilfelle).

Er det noen vitaminer/mineraler jeg bør spise ekstra mye av for å hjelpe helingsprosessen?

Takknemlig for svar!

Summer sa for siden:

Næmmen, stakkars deg da, så uheldig! :klem:

Kalsium og Magnesiumtilskudd er bra ved brudd. (Også er Zink bra ved sårtilheling hvertfall, men jeg er litt usikker på det ifht brudd)

Ja, også anbefaler de jo tilskudd av D-vitamin for å forebygge benbrudd da.

mofe sa for siden:

Flytende aloevera? (Men vær sikker på at du kjøper en b ra en, er visst mye ræl ute på markedet..)

Traxior sa for siden:

Jepp, det er stort sett FLP, og hva mer.. Jo, FLP.. (Ok, det finnes enkelte andre også, men det er ikke mange)

mofe sa for siden:

...? Og FLP er den dårlige, eller?

Summer sa for siden:

FLP er den beste, den bruker stabilisert Aloevera. (Ikke frysetørret og så tilsatt vann)

Kula sa for siden:

Takk for gode råd og hyggelige ord!

Er "FLP" et merke, en produsent, en type eller hva?

Summer sa for siden:

Forever Living Products.

Tror Nalana her inne distrubuerer.

themonk sa for siden:

Jeg ville vært litt forsiktig med flytende Aloe Vera, siden dette er typisk allergimat. Hvis du er allergisk vil effekten være omvendt på en måte.

Hvis du er i det alternative hjørnet kan du besøke Claes Nygaard på Kvanteklinikken i Oslo. Han har veldig interessante resultater med idrettsskader og blant annet hjulpet Grethe Waitz, Anette Sikveland, Anne Kathrine Bakken (junior NM på 100m) med flere. Det kan riktignok koste litt. Og, som sagt, det er veldig alternativt.

Et annet tips er å feste Kinotakara "helseplaster" rundt bruddstedet.

Fast-i-fisken sa for siden:

Har fått tips om naturmedisinen Arnica Montana. Men er ikke sikker på dosering. En tur til homoepaten kan være lurt. Men i alle fall så er dette et middel som skal hjelpe til å få kroppen reparert igjen. Eksempelet jeg hørte om var et brukket kragebein som grodde sammen på 14 dager. Legene skjønnte ingen ting.
Og ved inntak etter fødsel så stoppet blødningene etter 3 dager. Kulen som den nyfødte fikk i hodet etter å bli tatt med sugekopp var nesten borte da de skulle dra fra fødestuen. Legene mente det kunne ta 4-5 uker før hevelsen ble borte.
Så i mine ører høres dette ut som et mirakel middel. Absolutt verdt å ha i medisinskapet. Men det var dette med doseringen da....
God bedring.

Kristian sa for siden:

Du har min fulle sympati, ikke noe morsomt dette her. :klem: De resterende 20% som ikke gror tror jeg kommer av at de ikke klarer å holde benet i ro eller legen ikke har greid å skru bena riktig sammen igjen.

Kalsium, Magnesium og D-vitamin vil jeg tro er viktig her og sikkert tusen andre mikronæringstoff. Det viktigeste er vel at du har en riktig balanse mellom de forskjellige næringsstoff.

themonk sa for siden:

Hvor får du tak i dette? Er det urtemiddel, eller homeopatisk? Har hørt om Arnica til utvortes bruk men...

Fast-i-fisken sa for siden:

Du får kjøpt på apoteket. Det er homeopatisk. Det er blomsten solblom. Det jeg har funnet ut er at man bruker piller når skaden er mer omfattende. Skadene er på muskelvev og blodårer. Det hjelper kroppen til å absorbere blodansamliner etter skader.

Har tittet i noen bøker på biblioteket, men finner ikke noe om dosering. Så man må nok oppsøke homeopat.

Kula sa for siden:

Takk for sympatien! Det vanskelige er jo akkurat balansen mellom bevegelse og ro. Fysioterpauten sier at jeg skal belaste benet inntil smertegrensen. Samtidig som han sier at det har godt av ro...?

Kirurgen hadde "hundrevis" av slike operasjoner bak seg, så jeg følte jeg var i de beste hender der.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.