jeef-micro sa for siden:
Jeg hørte på radio i dag at det er to foreninger for diabetes... den ene har nå gått ut og annbefalt lavkarbo, mens den andre foreningen er helt uenig :p litt morsomt at de ser så forskjellig på ting :p
jeef-micro sa for siden:
Jeg hørte på radio i dag at det er to foreninger for diabetes... den ene har nå gått ut og annbefalt lavkarbo, mens den andre foreningen er helt uenig :p litt morsomt at de ser så forskjellig på ting :p
Helene sa for siden:
Da håper jeg svigermor får kontakt med den som anbefaler lavkarbo snart. Blir så fustrert over tingene hun lærer på matkurset hun har gått på.
Trolljenta sa for siden:
Vet noen hva foreningene heter?
Jeg vil bli støttemedlem i den som anbefaler lavkarbo
Trolljenta sa for siden:
Den ene er ihvertfall Norges Diabetesforbund og her er kostholdsanbefalingene deres som er til å grine av:
Maten bør inneholde:
* mye fiber i form av grove kornprodukter, mye grønnsaker og frukt
* mindre fett fra kjøtt og meieriprodukter og mer fett fra fisk og plantekilder
* mye karbohydrat, men lite rent sukker
Helene sa for siden:
ja og så har de en liste hvor det står at man bør spise mindre karbohydrater, og samme dag leverer de ut en liste hvor prim og brunost står anbefalt langt over fet hvitost.
Det er til å grine av.
Lemen sa for siden:
"motstanderen" (lavkarbo) er vel den gruppen til Fedon, Poleszynski etc. vil jeg tro. :)
[size=1][/size]
www.matoghelse.no/ny-raadgivende-gruppe-for-diabetes-og-kosthold.427860-48598.html
pepsimax sa for siden:
Det står på teksttv side 106 på nrk1... :D
Og linken her:
Bort med brødskiva og bli frisk?
Hoho - kult å se!
Ei venninne sendte meg akkurat en melding til meg og sa:
Du har rett om kosthold! :D :D
:heia: Endelig en skeptiker har forandret mening! :D
Carisma sa for siden:
Ja, rart hvordan ting blir sant så fort det kommer på tv... :D
Her står det også: www.dagbladet.no/dinside/2007/04/03/496866.html
Og når de i tillegg har denne: www.dagbladet.no/dinside/2007/04/03/496876.html
lurer jeg på hva i all verden som har skjedd med dagbladet? Har en av de ansatte begynt på fedon-kurs og fått opp øya? :D :D :rolleyes:
bluVelvet sa for siden:
Det spekuleres i om Norges Diabetesforbund faktisk har litt for tette bånd til insulin-produsentene :-S Det er jo helt vilt å anbefale sine medlemmer å spise mye karbohydrater, det gjør de jo bare mer insulin-avhengige?!?
jeef-micro sa for siden:
Har meldt meg jeg :) er jo utdannet sykepleier, så det hadde ikke vært så dumt å fått brukt den utdannelsen til noe fornuftig :p I tilegg har jeg jo PCOS, og insulinressistens...
Carisma sa for siden:
Kanskje man burde melde seg når man har insulinresistens også ja? Det har jeg ikke tenkt på faktisk. Tror jammen jeg skal melde meg inn også.
Har forøvrig lyst til å snikmelde inn faren min som har diabetes 2 og nå er medlem av den vanlige diabetesforeningen... :rolleyes:
Iset sa for siden:
Helt utrolig at Diabetesforbundet fremdeles tviholder på rådene sine. Eneste grunnen jeg kan komme på er fordi de samarbeider med insulinprodusenter. Det står jo endel om dette i Mat & Helse også. Det er mye korrupsjon ute og går.
Bell sa for siden:
Sendte mail med beskjed om at jeg vil være med i gruppa :)
Har hatt diabetes type 1 i snart 30 år,og er spennt på hva dette er.
Går på ketolysekuren nå,og det går veldig bra mht blodsukker/diabetesen,men må selvsagt fortsatt ta litt insulin før hvert måltid og sengetid,da jeg ikke produserer noe selv.
Spennende!
jeef-micro sa for siden:
håper på å få høre fra de over påske :) alltid spennende å være med på nye ting :D
slaskalainen sa for siden:
Hør diskusjonen mellom Poleszynski og Diabetikerforbundet på NRK Nettradio.
Gå hit
www.nrk.no/programmer/sider/dagsnytt_atten/
klikk så på Dagsnytt Atten... for den 03.04
Dra på "pilla" i Liten Avspiller til cirka en fjerdedel eller tredjedel utover og finjuster det litt --- så kan du høre diskusjonen. Interessant.
Iset sa for siden:
Interessant diskusjon, veldig saklig. Er sjelden jeg hører alle parter forholde seg så rolige. :lol:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.