< Tilbake til oversikten

Bare for voksne?

lita sa for siden:

Hei

Jeg lurte på om det er en " aldersgrense " for å gå på ketolysekuren?
Jeg har en datter som er 15 år og som har så lyst å begynne ( hun trenger å gå ned ca. 10kg. ) men jeg har hele tiden sagt nei for jeg føler at hun er for ung men jeg er usikker. er det noen som vet? :confused:

donjuanwannabe sa for siden:

Ingen er for unge til å spise sunn mat. :)

Tuppen sa for siden:

faktisk helt enig.... jeg for min del ser ikke på dette som slanke kur faktisk... men som livsstilendring...

Gerd sa for siden:

Helt enig med Tuppen her!!! :D

Carisma sa for siden:

Det man bør være oppmerksom på er at med all tellinga av karbohydrater, veiing av mat osv kan det føre til at man blir ekstremt opptatt av dette (som på enhver annen telle-veie diett). Men så lenge det er flere i familien som følger dette så er dere nmer oppmerksomme i forhold til det enn om hun begynner på et sånt prosjekt aleine...
Forøvrig mener jeg kanskje at om det bare er rundt 10 kilo hun skal ned så er kanskje en GI diett et bedre alternativ både i forhold til faren for å tippe over i det ekstreme, og i forhold til sosiale ting man ofte er opptatt av når man er i den alderen.

Hedda:) sa for siden:

Jeg synes ikke man skal sette barn på noen kur.

Jeg er mer for at man har varige, sunne kostholdsendringer i hjemmet, uten å lage noe styr om kurer og slanking.

lita sa for siden:

Barn og slanking er noe man selvfølgelig skal være forsiktig med. At jeg har begynt på ketolysekuren ( som er en livsstilsendring ) er jo noe som selvfølgelig blir lagt merke til hjemme. De ser jo alle forandringen som f.eks. en mor med mer energi og som er på mye bedre humør. Fordi om man ikke snakker høyt om dette så kan de ikke unngå å se det og det er da hun har begynt å spør hva det er og om hun også kan få begynne på det. Kostholdet har blitt en del forandret hjemme for de andre også og de synes bare det er greit.

Fridolina sa for siden:

jag syns ikke det skulle vare ett problem..att vare overvektig i den alderen kan gjøre att hun får det ennu verre om noen år,og då kan det bli vanskligere å skifte mønstret..(I know)
MEN, gjør forandringene sammen hjemme uten å snakke om gram karbs ovs..bare gå igjenom vad som er bra mat,og ikke like bra mat (men inget som heter nej mat)
Hjelp henne med valgen, men se til att hun ikke føler sig misslykket viss hun ikke alltid tar de rette valgen:)

Torkil sa for siden:

Hei
På et generellt grunnlag anbefales kuren ikke til barn, bla. fordi det ikke er store studier av effekten/ bivirkninger enda. Jeg har på min klinikk en del tenåringer som følger ketolysekuren med samme resultater som voksne.
Man må spørre seg selv, hva er verst å ha helseskadelig overvekt eller å gå på ketolysekuren 3-6 måneder og der gå ned i vekt og lære hva sunn mat har å si for energi og velvære samt i "sprekkene" kjenne hvilke negative effekter sukker og raffinert stivelse har på vår helse og velvære.

Vennlig Hilsen
Torkil :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.