Pisk eggedosis av 5 egg - tilsett søtstoff etter eggedosisen er stivpisket. (Vi brukte 8 måleskjeer KAL stevia pulver)
Finriv gulerøtter - 5 dl, hell 1+dl olje over gulerøttene
3dl siktet spelt, 3ts kanel, 2ts natron siktes og vendes inn i eggedosisen.
Vend inn gullerøttene/oljen
Fordel på en halv langpanne smurt med smør eller dekket med bakepapir
Valgfritt: Eple skjært i båter fordelt gjevnt over kaken, toppet med kanel.
Stekes midt i ovnen i ca 45-60 min ved 175 grader.
Nyt sammen med pisket krem! :D
Om du ikke topper med eple, er kaken glimrende med smørkrem av smør + tinekremost med mandarin og ananas eller philadelphia ost. :)
En glimrende kake å servere også til "normale" mennesker! :p
Nå vet ikke jeg hvordan vaniljekesam er i konsistens, men dersom den har ok konsistens, så er det vel bare å smøre på? Bare husk at kaken må være blitt kald, hvis ikke smelter fyllet ditt...;)
:D jepp!
skal lage kaken idag og pynte den imorgen, så det går bra :) tenke, tenke
tror kanskje det skal gå med kesamkonsistensen....! kanskje jeg skal lage melis av litt fruktose og blande i? hmm...
Jeg tror bestemt IKKE det blir vellykket med v.kesam som topping.
Det er for mye væske i den - slik at kaken vil bli gjennomtrukket av den, og så ligger det hvite "ostelignende" greier igjen på toppen.
Jeg har ikke prøvd dette, men gammel husmorerfaring feeler det blir sånn. Men hvorfor ikke servere v.kesam ved siden av.? Det er jo så knall godt!!!!
Lykke til!**
Jeg gleder meg til å prøve den med malte mandler, ingerfær og nellik, også med tyttebær ikke epler denne gang. Da må det bli skikkelig matkake - som en krydderkake til jul!
Jeg tror det blir ca 1/2 teskje stevia.
Når det var til salgs i Norge, så sendte kcal stevia med noen nusselige små måleskjeier mindre enn noe annet jeg har sett.
Jeg kastet min i et ubetenksomt øyeblikk (poden hadde lusket i skapet, og slikket på den, så det var stivnet stevia på den, og jeg tenkte at jeg kunne jo bare kjøpe en ny en. :rolleyes: LIKSOM! grr )
Ja en halv en er ikke for mye til kake, tipper du må nærmere 1 jeg. Jeg bruker en halv en i pannekake til 2 personer og det er ikke veldig søtt. Si fra hvordan det går da, for jeg og vil bake kake med stevia, har samme som deg Nett.
Jeg har ny! Den samme som Nett har. Denne her er hvit den, og jeg får til å bruke den i pannekaker i hvertfall. Den grønne er fremdeles litt skummel :o
Vet ikke med canderel, men Guro sin er hele planten og ikke estrakt, så da er vel det grønne klorofyll da tror jeg vi fant ut av. Eller noe.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.