< Tilbake til oversikten

Nyyydelig kake! (Lises gullerotkake)

HP sa for siden:

Lises gulrotkake!

• Pisk eggedosis av 5 egg - tilsett søtstoff etter eggedosisen er stivpisket. (Vi brukte 8 måleskjeer KAL stevia pulver)
  • Finriv gulerøtter - 5 dl, hell 1+dl olje over gulerøttene
  • 3dl siktet spelt, 3ts kanel, 2ts natron siktes og vendes inn i eggedosisen.
  • Vend inn gullerøttene/oljen
  • Fordel på en halv langpanne smurt med smør eller dekket med bakepapir
  • Valgfritt: Eple skjært i båter fordelt gjevnt over kaken, toppet med kanel.
  • Stekes midt i ovnen i ca 45-60 min ved 175 grader.
  • Nyt sammen med pisket krem! :D
    Om du ikke topper med eple, er kaken glimrende med smørkrem av smør + tinekremost med mandarin og ananas eller philadelphia ost. :)

En glimrende kake å servere også til "normale" mennesker! :p

Anne sa for siden:

Oi...og jeg som er så glad i gulrotkake da.....Tror jeg må bake denne...skal skrive ut oppskriften....Bake til uka:D

Aline sa for siden:

hvordan tror dere det blir med vaniljekesam istedet for smørkrem? blir det for flytende?

skal feire bursdagen imorgen og trenger en kake :)

Summer sa for siden:

Nå vet ikke jeg hvordan vaniljekesam er i konsistens, men dersom den har ok konsistens, så er det vel bare å smøre på? Bare husk at kaken må være blitt kald, hvis ikke smelter fyllet ditt...;)

Aline sa for siden:

:D jepp!
skal lage kaken idag og pynte den imorgen, så det går bra :)
tenke, tenke
tror kanskje det skal gå med kesamkonsistensen....! kanskje jeg skal lage melis av litt fruktose og blande i? hmm...

har god tid å bestemme meg på :D

aveline sa for siden:

Aline*

Jeg tror bestemt IKKE det blir vellykket med v.kesam som topping.
Det er for mye væske i den - slik at kaken vil bli gjennomtrukket av den, og så ligger det hvite "ostelignende" greier igjen på toppen.
Jeg har ikke prøvd dette, men gammel husmorerfaring feeler det blir sånn. Men hvorfor ikke servere v.kesam ved siden av.? Det er jo så knall godt!!!!
Lykke til!**

Aline sa for siden:

Det var lurt!!!!
jeg trenger jo ikke krem på toppen, dessuten er det en venninne som ikke liker sånn smøreost-krem, så da var det problemet løst :)

thanks, Aveline!!

mofe sa for siden:

Aline - melis av fruktose? Går det an?

Summer sa for siden:

Du kjører fruktose i kjøkkenmikseren til du får melis...:)

elian sa for siden:

Hvis du siler av kesamen i et kaffefilter og etterpå pisker den til krem går det bra! :p La den renne av i minst 1 time!

Også KAN du jo blande inn litt fruktose-melis også da, hvis du vil.....

Aline sa for siden:

åååh! takk for tips :) :) for se hvor tidlig jeg kommer igang ;)

Summer sa for siden:

Denne er også utprøvd med nøttebunn med gulrot og kanel i med stort hell, men jeg skrev visst ikke ned oppskriften... :o Godt ble det i allefall. :)

guro sa for siden:

Tusen takk! :blomster:

Jeg gleder meg til å prøve den med malte mandler, ingerfær og nellik, også med tyttebær ikke epler denne gang. Da må det bli skikkelig matkake - som en krydderkake til jul!

Hedda:) sa for siden:

Oohhh, denne hørtes god ut! MÅ prøves! :D

Nett sa for siden:

Denne må jeg prøve - når jeg nermer meg "målet":) .

Har nå kjøpt Sweet STEVIA (fra Medurt Pharma), hvor mye er 8 måleskjeer??

luringen sa for siden:

ja? DeT lurer jeg og på!! Stevia er SYKT søtt!! Trenger neppe mye...Prøvde å lage denne kaka med canderell...og det ble pyton.

Summer sa for siden:

Jeg tror det blir ca 1/2 teskje stevia.
Når det var til salgs i Norge, så sendte kcal stevia med noen nusselige små måleskjeier mindre enn noe annet jeg har sett.
Jeg kastet min i et ubetenksomt øyeblikk (poden hadde lusket i skapet, og slikket på den, så det var stivnet stevia på den, og jeg tenkte at jeg kunne jo bare kjøpe en ny en. :rolleyes: LIKSOM! grr )

guro sa for siden:

Ja en halv en er ikke for mye til kake, tipper du må nærmere 1 jeg. Jeg bruker en halv en i pannekake til 2 personer og det er ikke veldig søtt. Si fra hvordan det går da, for jeg og vil bake kake med stevia, har samme som deg Nett.

Summer sa for siden:

Har du kjøpt ny? Den du har er jo mindre søt enn annen stevia. Den som du hadde sist jeg var hos deg ville jeg nok hatt en stor teskje av ja. :)

guro sa for siden:

Jeg har ny! Den samme som Nett har. Denne her er hvit den, og jeg får til å bruke den i pannekaker i hvertfall. Den grønne er fremdeles litt skummel :o

Summer sa for siden:

Skummel? Den er nok veldig sunn tenker jeg. :ja: Bra kosttilskudd, men ikke fult så søt.

luringen sa for siden:

Grønn?! min er hvit ja..ser ut som fruktose nesten....hvorfor blir smaken så ...blæ...med canderell da? Står jo at det kan brukes til å bake med...

Summer sa for siden:

Vet ikke med canderel, men Guro sin er hele planten og ikke estrakt, så da er vel det grønne klorofyll da tror jeg vi fant ut av. Eller noe.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.