Står her og skal bake dennne kaken. Og så skal jeg bruke Splenda istedenfor fruktose.
Men hvordan er mengden og vekten i forhold til hverandre...???
Kan jeg bruke samme mengde Splenda som fruktose?
Noen som kan hjelpe meg nå!!!???
Hilsen lettere desperat kakebaker :confused:
Nøttebunn med eggekrem
[font=Verdana][/font]
5 eggehvitter
1dl fruktose (eller..)
200 gr nøtter..mandler, hasselnøtter, valnøtter eller blanding - valgfritt
1 ts bakepulver
Pisk eggehvittene stive. Mal nøttene og vend det inn i hvittene sammen med fruktose og bakepulver.
[font=Verdana][/font]
Stekes i rund form ca 24 cm - 180 gr - ca 20 min
Fyll:
5 eggeplommer
100 gr fruktose (eller..)
1 1/4 dl fløte
1 frøene fra en vaniljestang
Alt has i en kjele (ikke aluminium) Kokes på svak varme 1 min. Rør hele tiden. Ta den av platen og ha i 125 gr smør.
Fyllet bør få stå et døgn før det has på kaken, for da blir den passe seig og god....Til nød kan den brukes samme dag, men må stå i kjøleskap noen timer før den has på.
Regna ut at det er ca 53 karbohydrater i den, kan det stemme.. da blir det i såfall 3,3 karbohydrater per stykke hvis man deler den i 16 stykker.. kan det passe med 16 stykker på en sånn kake?
Jeg har ikke regna på det, så det kan sikkert stemme. ;) Jeg teller ikke så fanatisk, men vet jeg var i ketose sist jeg lagde den, da var det ingen problem å gå ned selv om jeg spiste noen kakestykker. Jeg bruker en vanlig rund kakeform når jeg lager den, tror kanskje det blir litt små stykkene viss du deler i 16? ;)
Jeg lagde den og serverte den til en venninne som ikke spiser lavkarbo, hun kjente ikke forskjell (visste ikke at den var med splenda) på vanlig suksessterte, eneste som var litt probl. var at bunnen ble litt tørr, men tror det var pga den ble litt mye stekt.
Dette blir da totalt 47,04 kh på hele kaken i følge det programmet.
Men ble litt usikker her, er det ikke mer kh i egg??
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.