< Tilbake til oversikten

Atkins eller Fedon

jojo sa for siden:

Jeg har nå fulgt Atkins i 3 uker. Gikk ned 4 kilo førse uka, men har nå stått stille i 2 uker. Jeg har lest litt om Fedon her inne og lurer på om jeg skal gå over til det. Det virker som om det er mye lettere å leve et normalt sosialt liv med det. Bla kan en spise litt frukt. Kan en forvente et like stort vekttap med Fedon som med Atkins?

donjuanwannabe sa for siden:

Skal du bytte kosthold fordi du ikke har gått ned på en stund? Sannsynligvis har du gått ned i cm rundt magen selv om kanskje ikke vekta viser det. Bare vær tålmodig, vektnedgangen kommer. Kan også selvfølgelig være maten, er det noe du har spist de siste 2 ukene som du ikke spiste den første uka?

Du går ikke ned raskere på Fedon nei. Regelen er: hvis du spiser mer variert, går du saktere ned i vekt. Altså flere typer mat som er på din diett=saktere vektnedgang=men også kanskje lettere å følge for deg over tid.

Frank sa for siden:

Enig med Donjuan. Tålmodighet er viktig. Selv startet jeg på Atkins den 3. januar i år. Hadde da lest en del og innbilte meg at dette kom til å gå raskt. Opplevde imidlertid at jeg antagelig har mer enn gjenomsnittlig høy metabolsk motstand. De første to ukene gikk jeg ned 4 kg, men så begynte det å gå langsomt. Vekta gikk ned, men langt treigere enn jeg hadde forventa. Etter å ha gått ned ca 6 kg, ble jeg stående på stedet hvil i en måned før jeg sakte begynte å gå ned igjen. Totalt har jeg nå gått ned 8 kg - og det er etter tre måneder på Atkins introduksjon! Selv om jeg er litt skuffa over at det går så seint, er det mange andre fordeler: velvære, energi, aldri sulten, overskudd, god mat..... og tross alt; vekta går jo ned, selv om det går seint!
Så konklusjonen er: Ikke gi opp! Vær standhaftig og kos deg med alle de positive effektene, som jeg håper du også opplever. Vekttapet kommer det også, men ikke heng deg for mye opp i alle solskinnshistoriene her inne. Mange taper jo kilovis i uka - det skjer ikke mad alle. Men NED går du!

jojo sa for siden:

velvære, energi, aldri sulten, overskudd, god mat..... og tross alt; vekta går jo ned, selv om det går seint!

Tusen takk! Dette trengte jeg. Det er sant som du sier at det er jo mange andre fordeler med det. Men jeg skulle bare ønske at det gikk litt fortere. Jeg skal ikke gi opp, vektnedgangen kommer nok snart.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.