hu har smakt snop men det er sjelden.. i gjennomsnitt en gang hver 2 mnd vil jeg si..
Hadde en samtale med mor i dag om påskeegg.. hu er veldig imot at barn skal få unødvendig sukker..
hu mente at snuppa måtte få påskeegg med litt snop i...
jeg er veldig i tvil.. vil jo ikke at ketolyse skal gå utover henne, men jeg ser på snop som noe unødvendig.. og blir sjikkelig irritert når de deler ut snop i barnehagen i tide og utide...
Samtidig tror jeg ikke det vil skade henne med litt sjokolade i påskeegget i år.. vi skal være på hytta til svigers og der kommer det til å være mye snop på kveldene men tviler på at det blir satt fram når hun er våken uansett...
kommer ikke til å begynne med fast lørdagsgodt ennå.. men hun får jo en gang i blandt..
Men kjeks får hun så og si aldri, aldri av meg iallefall hender hun får av mormoren min, som ikke vil høre på at herdet vegetabilsk fett som kjeks inneholder er skadelig og totalt unødvendig..
greitt at det ikke er skadelig en gang i blandt, men hva er vitsen liksom..
uff snakker meg helt vekk her nå jeg..
setter pris på deres meninger rundt dette temaet,..
Aller helst vil du vel at hun skal få et normalt og avslappet forhold til mat og godteri... Nå har jeg ikke unger selv, men jeg vil tro at i en alder av 2 år kan hun enda ikke forbinde tingene med noe særlig, og at hun derfor ikke vil skjønne noe av å ikke få godteri. Samtidig er det jo noe med tradisjonen da.. Men hva med å innføre en"midt-mellom" tradisjon med litt sjokolade, men mest nøtter og noen fruktbiter? Druer er jo fine til sånt, det samme er mandarinbåter osv. Det innholder jo litt sukker, men det er likevel mye bedre enn f.eks smågodt.
Sønnen min er 4 år han skal få godteri i påskeegget sitt. :) Han spiser så sjelden sukker at jeg ikke ser på det som skadelig å la han få godteri innimellom. Vil ikke at han skal ha noe unormalt forhold til mat, så han spiser sunn og god mat til hverdags, og får noe sukkerholdig en gang iblandt, f.eks. når det er påske. ;)
Mine skal få snop i egget sitt. Litt snop innimellom ved spesielle anledninger synes jeg er helt greit. Men man behøver ikke fylle egget til randen med det mest sukkeraktig man finner :)
I egget til ungene er det plass til ren sjokolade, tørket frukt, rosiner og kjeks fra helsekosten. Minsten er nøtte og eggeallergiker så marsipan er totalt utelukket dessverre, da også hjemmelaget.
Jeg er mer opptatt av å begrense mengden snop. Når jeg ser de enorme påskeeggene som selges så blir jeg veldig matt... de rommer jo drøye kiloen snop. Her har vi, i forhold, små egg. I tillegg så får de ikke småspise godis fra egget hele uka. Påskeharen på kommer på påskeaften og da er det lov å dykke ned i egget til det er tomt. Tennene setter pris på den måten å spise egg på :D
hei. jeg har selv barn, to gutter på 2 år og 6 mnd. Jeg har lyst til å gi påskeegg til den størsten.farmora er veldig oppsatt på sukker og godteri til alle barnebarna, jeg synes d blir i d meste laget. Men jegsynes hvis han skal få kose seg med noen kan d heller være rosiner, nøtter, kjeks, mørk skjokoladeBiter og kan legge et flaxlodd, en tegnebok, påskepynt. Alt trenger ikke å være mat, men gøy kan d være!:D
Jenta mi får snop i påskeegget. Som Heddas sønn, så spiser også vesla mi lite sukker ellers, så det egget ser jeg ikke på som noe problem. Hun er 3,5 år.
Jeg har kjøpt det største egget som er å oppdrive, hehe. Skal fylle det med en sjokoladehare og litt snop til (hun elsker heldigvis mørk sjokolade), noe tørket frukt og nøtter, et barneblad og en leke eller to.
Sånn gjør jeg det også. Stort egg, litt godteri og et blad og litt leker. Da blir det ekstra spennende.
I barnehagen barna mine gikk i, nektet foreldrene at godteri skulle deles ut. Så det ble det slutt på ganske fort! Da kan de heller dele ut litt frukt.
Snuppa mi går i sukkerfri barnehage. Vel, nesten da, de baker jo pepperkaker og har en SJELDEN gang kakao og slikt. Men søtt pålegg og burdagskaker er bannlyst. Det er jeg glad for. :)
De får frukt, men når det er noe høstfest, påskefest, halloween, lucia og sånn deler de ut en dropseske eller sånn som på fredag fikk de 2 sjokolader hver..
men de har ikke kaker på bursdager og søte pålegg, så jeg forstår egentlig ikke helt hva det går i..
Hvilke da? Snuppa mi liker bokstavkjeks. Utover det er det nok ganske håpløst å få ungene mine inn på noe slags redusert karbo-kosthold. Snuppa har jeg mer enn nok med å få TIL å spise...
I fjor lagde jeg påskeegg til tantebarnet mitt, hun var da 9 mnd, så snop var ikke noe hun hadde smakt. Jeg putta i noen kjeks (mariekjeks, så ikke av de sunneste :p) pluss at hun fikk nye narresmokker, som ble den største gleden :p
Bare husk at nøtter ikke bør gis til små barn.... Jeg har vært borti et barn som har dødd av å ha satt nøttebit i halsen, så man bør være forsiktig...
Gjelder det alle typer nøtter, eller bare de harde? Tenker på f.eks mandelflak, pistasjenøttkjerner og pecannøtter som alle er ganske myke. Vet det gjelder for hele mandler, peanøtter osv. Har som sagt ingen unger selv, og vil ikke tråkke i salaten med hva jeg gir andres unger. :rolleyes:
Nøtter bør ikke gis til små barn nei. Kommer vel litt an på barnets modenhet muligens, men sønnen min har blitt tilbudt nøtter fra han var tre år. Men han liker det ikke, da. :rolleyes:
Vesla mi fikk malte nøtter ganske tidlig, på grøten. Raspede valnøtter og slikt. Jeg trodde det var greit, så heldigvis gikk det bra. Ingen i vår familie er allergiske mot noe som helst mat.
Bør jeg ikke gi mine neste barn malte nøtter? Jeg leser så mye forskjellig, blir jo helt forvirret. Hva slags alder er det snakk om? Under 3 år?
Nå får snuppa hele nøtter, men hun er jo 3,5 år. Tror hun begynte å få det et par måneder før hun fylte 3.
Jeg vil ikke gi raspede nøtter til barn under et år. Dette er jo først pga at nøtter er en matvare som det er veldig lett å bli allergisk mot, og den kan gi kraftige reaksjoner. Hele nøtter bør ikke gis til små barn (under 3 år) og man bør være sammen med barna når de spiser de... skumle greier å sette i halsen.
Har en sønn på 4 år selv.
Det eneste han ser frem til er lørdagene føler jeg (pga. lørdagsgodt)
Gir ham aldri mye, men litt.
Hva gir du sønnen din på lørdager?
Godtar han å ikke få lørdagsgodt?
Sønnen min skal få påske egg, men det irriterer meg at halve familien min har kjøpt påske egg til ham!
Har prøvd å gi ham andre ting på lørdagen...men det er liksom noe med barn og lørdager. Litt får han lov, selv om jeg kunne tenkt meg noe helt anett.
Men jeg kjenner jeg er irritert over hele lørdagen, for hva er vits i at vi lærer de å bruke kroppen som søppelbøtte hver gang det er lørdag, bursdager osv...
Hadde jeg bodd alene med sønnen min hele tiden hadde han nok likt mer frukt og grønt. Men det er ikke lett når alle utenom meg ser på lørfagen som sukkerdag...
Åja men da er jeg rimelig safe hehe. Hun fikk nok nøtter i raspet form før hun var ett år, men det var ikke før iallfall 9-10 mndr tror jeg. Hele nøtter går jo fint nå, og har gjort det siden hun var nesten 3 år. Man må se an barna også, tror jeg. Noen kan spise alt uten å sette noe i halsen, mens andre setter omtrent alt i halsen. Men 3 år er jo en grei regel. :)
Andreas skal få påskeegg med godterier i. Ren sjokolade og kinder er favorittene her i huset :spisesnak
Men på fredagene i butikken foretrekker han et blad istedet for gotteri og hvis han kan velge hva han vil ha til barnetv på lørdager så blir det revet ost...han er osteman :lol:
Heller revet ost enn noe som helst slag av godterier og snacks....:blinke:
Så bra. Har du prøvd å lage ostechips til ham? Bare høvle ost, del skivene i to (eller riv osten og legg den i små hauger) på stekeplate, krydre om du vil og stek til osten bobler skikkelig og begynner å bli litt gylden. Ta ut brettet og la de avkjøles før du legger dem på rist og lar de bli helt kalde. Vips - sunnere chips, sprø og god. :sikle:
En toåring trenger ikke noe snop så lenge hun ikke blir fristet av at andre barn får det. Barn vet jo ikke hva snop er før de har smakt det og har de ikke blitt vant med det så vil de ikke savne det heller.
Den her er bare såååå nydelig!! jeg bruker å lage det selv jeg :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.