< Tilbake til oversikten

Lofoten Fiskegrateng og karber

Borealis sa for siden:

Har funnet meg en nydelig fiskegrateng (selges bl.a på ica, coop-kjedene, m.fl. Produsert av Lofotprodukter AS)
Leste bakpå, at den inneholder 2,7 gram karb/100 gram....men bet meg merke i, at den inneholder hvetemel OG makaroni...Hvordan kan da karb-tallet være SÅ lavt?

Den inneholder 87 kcal/100 gram, og 52% torskefilet. Neste ingrediens er h-melk, så hvetemel, margarin, makaroni, og egg + strøkavring....

Begynner å undres om det er feil info på pakken...Noen som kjenner til produktet? :confused:

Borealis sa for siden:

PS. Når jeg teller ihop fett/protein/karb, blir kcal-tallet riktig...altså gram multiplisert med kcal..eh...gjeesp...noen som forstår hva jeg prøver si?:p

Gerd sa for siden:

:nei:... ER FOR TRØTT... :geip:

Borealis sa for siden:

Hehe, æ å!;)

Altså mengden(gram) av ingrediensene ganget med karb/gram (gram fett* 9, karb og protein-gram * 4,) er i sum korrekt med total mengde kcal pr 100 gram...

...ikke forvirret nå? Følg med i neste episode av ..."Borealis og jakten på fiskegrateng-karbene" !!:D

Gerd sa for siden:

:lol: :lol: :lol: :lol: Spent på neste episode ja.... :lol:

Borealis sa for siden:

Hehe, ja, jeg gir meg jo ikke..! Har falt for den gratengen, og VIL-VIL-VIL den skal være karb-lav!

Et søk på nett, fant jeg at endel inne på fitnessprat bruker den.
Vidre en link til Lofotprodukter AS, som tydeligvis har mye for den kresne gane...www.lofotprodukt.no/hovedsid.htm;

Og, nei, jeg er ikke medeier i firmaet!:p
Er dette for "reklamete", får dere bare slette det!:)

Gerd sa for siden:

He he.. ikke mye reklame der... Fikk beskjed at siden ikke finnes....
:o

Borealis sa for siden:

What?!:cool:

Hehe, skitt au! Skulle noen mot formodning være interessert, er det bare å ta et nettsøk...:)

Borealis sa for siden:

Takk for korreksjonen!:)
Skjønner ikke helt hvordan det skjedde...brukte kopier/paste...:confused:

Kanutten sa for siden:

Lofotproduktene er kjente for å ha rene råvarer og mye av dem....
Jeg velger å tro ar proteininnholdet kanskje er feil, graskefetteng inneholder mye fisk, fisk er mye proteiner og lite fett...

Bare se på tørrfisken ;O) blir maaange kalorier av det ;O)

Men håper du finner rett svar, elsker nemmelig lofotens graskefetteng ;O)

Borealis sa for siden:

Og linken virke enda ikke...:(

Kanutten sa for siden:

den virker ;O)
ta bort siste ;
fikk den frem jeg ;O)

Borealis sa for siden:

Men her er forsiden...(håper jeg!) www.lofotprodukt.no/

Faktisk sendt en mail til dem nå, -hvordan karbtallet kan være så lavt, mtp at den inneholder bl.a mel og makaroni...
Den er så YUMMIE den gratengen...kan spise den uten tilbehør, kun smelta smør...Og om det da stemmer at en sånn har kun 2,7 gram karb/100 gram, og en hel grateng veier 450 gram...da kan jeg spise en hel slik på 2 måltider, og likevel er det ikke mer enn 12,15 gram karb...:p

Nille sa for siden:

Det er nødt til å være feil. Det regnestykket kan umulig å opp !
Kan du poste hele næringsinnholdet slik det står på pakka, - kalorier, fett, proteiner, karber, fiber, etc. Da er det lett å se om sammensetningen stemmer iallefall

Borealis sa for siden:

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, så er summene korrekte, om man tar det gram for gram, (karb, protein og fett, og ganger opp mot grammene), og ser på f.ex total kcal. Men stusser på det selv, ja...
Har dessverre ikke noen grateng i hus nå, men skal poste det..imorgen :sikle:

Borealis sa for siden:

Nå har jeg kjøpt en pakke...men sannelig om jeg våger spise flere av disse hulk før jeg vet mer ang karb-tallet. For her NOE som ikke stemmer!!

Pr 100 gram er det 87 kcal.
Protein: 13,3gr
Karb: 2,7gr
Fett: 2,6 gram

Ergo er det kun oppgitt prot/fett/karb for 18,7 gram ...pr 100 gram...hva er resten? Vann??

Carisma sa for siden:

Selvfølgelig! Hva skal ellers fisken svømme i? :lol::D Nei, er for trøtt, tror jeg må legge meg :rolleyes:

Borealis sa for siden:

:D :stortsmil :D Natti!:klem:

nomma sa for siden:

spennende.. elsker også fiskegrateng.. og har funnet ut at den beste er den jeg lager selv med fjonkens-ostesaus.. helt nydelig og med veldig lite karber.. prøv den du.. har bittelitt fullkorns-makaroni oppi:p..må liksom være det i en fiskegrateng.. :D

Photobscura sa for siden:

Vil bare skyte inn en anbefaling av Fransk fiskegrateng som finnes i frysedisken. Den har vel ca 4 karber pr hundre gram, ikkeno makaroni (men sykt god likevel!) eneste er at det er litt sånn brødsmuler på toppen, men ikke mye!
Veldig god med sitronpepper, rømme og smørdampet brokkoli!

Carisma sa for siden:

Det kan evt skrapes av mesteparten. Tipper det er der karbene ligger, for det er ganske rein fisk.

Sivensvans sa for siden:

Noen som noen gang fant ut av dette...??
[font=Comic Sans MS][/font]
Hihi, nå følte jeg nesten som om jeg gikk glipp av slutten på en spennende film.....!!:p

Pc-snuppa sa for siden:

Beklager, men syntes ordet var så morsomt, fikk meg en god latter :D
hihihi;)
[size=3][/size]

Pc-snuppa sa for siden:

Herved erklærer jeg ordet " graskefetteng ", for det ordet jeg heretter vil bruke for fiskegrateng. Noe skal man jo gjøre for og live opp en begivenhetsløs dag :D.
TAKK KANUTTEN!:p:dulte:

Sivensvans sa for siden:

:lol:

Iset sa for siden:

Åh nå fikk jeg SYKT lyst på fiskegrateng. Sånn skikkelig suuug! :gravid med fiskegratengdilla: Årh, fader altså. JEG MÅ HA!!!!!

luringen sa for siden:

lag sjøl iset! med egge og fløte og ostesaus...

Borealis sa for siden:

Kan jo bare føye til, -nå når jeg "gjenoppdaget" denne tråden, at jeg aldri fikk noe mere svar fra Lofotens fiskeprodukter...:(

topia sa for siden:

Så det ble aldri noe konklusjon på denne fiskegratengen? Tenk så enkelt det hadde vært å ha noen slike i frysen til de dagene som det er slitsomt å lage middag!!!!

Du har jo fortsatt Fransk Fisekgrateng fra Findus (tror jeg) som er ganske akseptabel; 4,5 gr kh pr 100 gr. Sikkert mindre om man skraper vekk noe av strøet på toppen :)

Gerd sa for siden:

Tips: De dagene du lager middag, lag større porsjoner og frys ned :ja: Du får kjøpt slike aluminiumsformer på jernia, europris...

Jabba sa for siden:

Er der oppskrift på lav karbo fiskegrateng her inne? Fiskegrateng er noe av det beste som finnes!!!

Søk på oppskriftsforumet :)

Sirius sa for siden:

Er den Franske Fiskegratengen noe god eller? :)

Den er veldig god! Særlig med litt smelta smør og rømme til, og gjerne litt ekstra salt og pepper, sitronpepper funker ekstra godt ;)
Det som er så bra er at den ikke har makaroni og saus!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.