< Tilbake til oversikten

Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr


#2

dingpot sa for siden:

OYOY Ziggy! :w00t: Denne må vi da virkelig prøve. Hihi! Måtte flire litt da jeg så "15 egg"!! haha! kan stå og knekke egg til krampa tar meg da, ja :) Gleder meg til å prøve! Vet om flere i min familie som blir glade nå!!!! Tusen takk! :blomster:


#3

Ziggy sa for siden:

Takk for det, Dingpot, det er skikelig koselig å få tilbakemeldinger!!!

Har forresten lagt til flere variasjonsmuligheter man kan bruke på denne kakeoppskrifta jeg, ikke minst en sjokoladekakeoppskrift som evt. kan kombineres med kokos...

DEN skal jeg jaggu prøve neste gang vaffal!!! :p

.


#4

Nille sa for siden:

GENIALT Ziggy ! :D


#5

monki sa for siden:

nam.men 15 egg wow!


#6

monki sa for siden:

jeg skal i familie selskap på søndag,da kan jeg lage denne å ha med. hi hi


#7

Grethe B sa for siden:

Jeg må bare si det....... du er såååååå fliiiink!!!!
Du er rett og slett blitt "kokeboka" mi du Ziggy!!:D


#8

Luska sa for siden:

Du er genial, Ziggy :D

Denne skal prøves!


#9

Bee sa for siden:

Herregud, du er så flink!! Skal absolutt prøves og gjett om jeg gleder meg!!


#10

Gerd sa for siden:

Nå står det en krydderkake og en sjokoladekake i ovnen min. (Jeg delte oppskrifta) Jeg har brukt ketolyse bakemix.( Håper ikke den blir svampaktig....:o )
Røra smakte ikke godt, men det lufter jaggu godt her nå....:D


#11

Gerd sa for siden:

les nederst på krydderkakeoppskrifta... :)


#12

monki sa for siden:

uff jeg så det,derfor sletta jeg innlegget. Du var kjapp til å svare:)


#13

Gerd sa for siden:

Nammis....:p
[color=magenta][/color]
Både krydderkaka og sjokoladekaka ble nydelige...:D
[color=#ff00ff][/color]
Anbefales på det sterkeste.....:)
[color=#ff00ff][/color]
[color=#ff00ff][/color]


#14

Borealis sa for siden:

VIL DU GIFTE DÆ ME MÆ?!!:blomster:

..eh...ups, -er jo gift...:rolleyes: :p ;)


#15

mam sa for siden:

Jeg samler lavkarbo-oppskrifter i massevis, og har fått en stor "Ziggy-avdeling". Ziggys kokebok, hadde ikke det vært noe? :D


#16

Ziggy sa for siden:

ler
[color=#0000ff][/color]
Får vel kanskje vurdere å lage en egen blogg på nettet med mine lavkarbooppskrifter, på lik linje med matboksen min etter hvert... :p
[color=#0000ff][/color]
.


#17

lokkebiff sa for siden:

:lol: :lol: :lol:

Hmmm.... Kanskje du vil gifte deg med mamma`n min???;)


#18

dingpot sa for siden:

Nå står kaka i ovnen! Det var litt av en størrelse på oppskrifta! :eek: Jeg halverte den, og endatil ble det to brødformer med kake (ca 2 cm høyde før steking). Røra smakte kjempegodt! Jeg tilsatte stevia, for jeg er vant med at krydderkake skal være søt. Det lukter aldeles HERLIG folkens!!! Gleder meg til å smake! Skal oppdatere dere etter hvert.

Skal slenge OE-brødet i ovnen rett etterpå. Min samboer vil ha noe mer brødaktig. Han spiser polar-lappene, men det nesten med nød og neppe... Men han liker dem svært godt når jeg lager minipizzaer av dem. Han er litt kresen... :p Får bare håpe at OE-brødet blir godkjent, da :o Jeg for min del synes polarlappene er KONGE. Kjempepraktiske :D

Fortsettelse følger :cool:


Oppdatering:

Nå er kaka kommet ut av ovnen. Den smaker som ordentlig krydderkake! Konsistensen minner svært om en sjokoladekake jeg la ut for leeeenge siden. Det er lenge siden jeg har smakt krydderkake nå, men denne var bedre enn jeg husker! Jeg brukte macadamianøtter og mandler, samt stevia som søtning, ellers fulgte jeg oppskriften. MEGET VELLYKKET! Selv samboer går og sniker etter flere kakestykker! :D

TUSEN TAKK ZIGGY!


#19

Valeriana sa for siden:

Skrev i en annen tråd at baking er en ikke-eksisterende aktivitet i mitt lavkarbounivers. Nå må jeg visst revurdere dette...
Vil prøve på denne kaka.


#20

Georgine sa for siden:

Oppskriften er skrevet ut og jeg har 17. mai kake-valg i boks :D


#21

Ziggy sa for siden:

Sjekk dagboka mi du, Georgine... der er det en helt hørlig mandelkake med solkrem... kanskje den hadde vært noe den og?!? ;)
[color=blue][/color]
.


#22

Georgine sa for siden:

Sniker meg inn i boka di :D


#23

mam sa for siden:

Tyttebær og karboinnhold? Jeg har rota bort tabellen min, og fant noen andre tabeller på nettet. men der sto ikke tyttebær.

Har skumle planer om å tilsette litt i Ziggys krydderkake. Husker med andakt Faster Margits svenske krydderkake med tyttebærsyltetøy....:sikle: Litt seterrømme og rørte tyttebær, og en dæsj Splenda, så tror jeg det blir bra!


#24

Gerd sa for siden:

7 gram karber pr 100 g bær...:)


#25

Tuttan sa for siden:

Det blir ikke tørt da når du bruker Ketolyse bakemixen?
Synes alt jeg baker med den blir "knusktørt" og mister smak.


#26

Gerd sa for siden:

Nei, ble ikke det. Er jo lite bakemix i forhold til nøtter, smør og egg... Ble kjempefin konsistens, syns jeg. :D


#27

Tuttan sa for siden:

Takk skal du ha Gerd. Jeg har blitt litt "gjerrig" når det gjelder den dyre kakemixen. Har laget så mye misslykkede ting nå...

Men nå skal denne også prøves :) Stoler på deg!!

Når gir du ut kokebok da Ziggy? :D


#28

dingpot sa for siden:

Et tips:

Ta en pk philadelphia smøreost naturell og bland med splenda, smør det utover kaka. Det smaker nesten som gulerotkake! Kjempegodt! Anbefales!


#29

Ziggy sa for siden:

Kjempetips, Dinpot! Det er lagt til oppskrifta!!!

Lager forresten en ny krydderkake nå i langpanne med bare 4 ss(ca 30 gr) Ketolyse bakemiks, for å se hvordan det går. Har jo inntrykk av at det er en del binding i bakemiksen, så jeg tror dette faktisk kan være nok...
[color=#0000ff][/color]
Blir jo ikke minst en god del billigere da, for den miksen var ikke akkurat billig, de tok 121,- kroner for den på helsesbutikken her i distriktet.

Rapport følger!!!

.


#30

Ziggy sa for siden:

Oppdatering...

Jupp, da er kaka avkjølt, og første smaksprøve er gjort.

Det er faktisk ikke nødvendig å bruke mere enn ca 30 gr med Ketolyse bakemiks i denne kaka! Og det beste av alt... med denne justeringa, så er krydderkaka nå nede i ca. 2 gr karbo pr 100 gr ferdig kake!!!

Så langt henger den meget godt sammen, skal sjekke igjen i mårrå, da kaka skal deles i to.

Ellers laga jeg den i langpanne denne gang, og det funka bra. Stekte på 185 grader i ca 50 minutter, før jeg tok ut kaka. Den hever en del i ovnen, og sprekker på toppen, men når du tar den ut og avkjøler den, trekker den seg sammen, og blir jevn og fin på toppen.

Har justert mengden med krydder, og tilsatt pepper, da jeg syns den var litt tam på smak... Lagde opskrifta når jeg lagde to porsjoner, en krydderkake, og en sjokoladekake, så her må man prøve seg fram til den kryddersmaken man liker best selv.

Kommer til å oppdatere mengdene etter hvert som jeg har prøvd meg mere fram, men kom gjerne med innspill på justeringer!!!

Sigmund

.


#31

Borealis sa for siden:

Hvor mange gram blir hele kaka på da?


#32

Hyper sa for siden:

Denne kaka, eller grøten skal lages i morra!!Can't wait!!
Savner å bake nemlig.

Passer denne oppskriften i sånn rund kakeform tro?...


#33

Ziggy sa for siden:

Den veier rundt 1,5 kilo totalt, med ca 35 gr karbo for hele kaka med ketolyse bakemiksen.
[color=blue][/color]
.


#34

Hyper sa for siden:

Nå har jeg lagd denne kaken...
Eller jeg lagde de om til muffins da..Ble ganske mange...Rundt 25-30...(Noen er i frysa, og gidder ikke ta de ut og telle...er TRANGT i frysa nemlig..)

Jeg manglet et par av krydderene da..:/...nellik og ingefær...
Muffinsene ble gode, men kunne godt smakt litt mer krydder (og det hadde de gjort, om jeg hadde hatt alle krydderene....;))

Legger ved noen bilder jeg:)..

På toppen, har jeg blandet naturell kremost, litt fun light appelsin, og litt splenda (som jeg kjørte til melis i blenderen)...

Yummy!!!..
Glasuren er heeelt genial!....

[ATTACH]3385[/ATTACH]

[ATTACH]3386[/ATTACH]

[ATTACH]3387[/ATTACH]


#35

Borealis sa for siden:

Åh, så nydelig ut!!:sikle:


#36

Siljevanilje sa for siden:

oi, det så kjempe godt, Hyper, skal så prøves snart :klem:


#37

Grethe B sa for siden:

Her kommer en "ha en flott dag" hilsen til deg, fra den glade kjøkkenkrok!!! I dag er det bake Ziggy-lapp-kake-dag!!!!
[size=3][/size]
Nå skal krydderkaka testes!!
( og lappene..... og tomatsuppa...:rolleyes: )


#38

monki sa for siden:

jeg gleder meg sykt til jeg skal lage den på fredag


#39

Hyper sa for siden:

Jeg lurer på å lage rømmegrøten i dag....slurp

Du er GENIAL Ziggy....Du burde gi ut lavkarbo kokebok...:)


#40

Ziggy sa for siden:

Smakte det, eller?!? :p
[color=#0000ff][/color]
.
[color=#0000ff][/color]


#41

sma sa for siden:

Jeg laget krydderkaka i går, men det ble et forferdelig resultat!
Jeg antar at det var fordi at mikseren min ikke ville knuse nøttene til smør, og at jeg stekte den midt i ovnen i en langpanne der kaka til slutt bare ble 2-3 cm høy..
Jeg brukte den opprinnelige oppskrifta med 100 gram bakemix, og lite krydder..

Har så lyst til å få denne til! Vi skal ut å se på ny mikser i dag - den gamle er ødelagt fant jeg ut (det har løsnet plastbiter fra den). Forhåpentligvis så får jeg et bedre resultat.

Noen som har noen siste råd å komme med? :)


#42

Ziggy sa for siden:

Kjøp en god, men rimelig hurtigmikser eller foodprosessor, det lønner seg.
[color=#0000ff][/color]
Jeg har en Philips Cucina foodprosessor som jeg bruker til alt av kaker og maling av nøtter, koster fra en 3-400 og opp, mens hurtigmikseren min, blnderen, er toppmodellen til philips i rustfritt stål. Kosta flesk, men verd det det...
[color=#0000ff][/color]
Og vil du at kaka skal være høy n¨r den er ferdig, så legg papir over den, og la den avkjøles i ovnen. Da går den ikke sammen når den blir avkjølt.
[color=#0000ff][/color]
Håper det hjalp deg litt da...
[color=#0000ff][/color]
.


#43

sma sa for siden:

Takk for svar Ziggy. Kjøpte ny mikser i dag så nå håper jeg det blir bedre resultat.
Skal prøve å lage kaka en siste gang i dag.

Note to self: stek den nederst i ovnen og legg bakepapir over den! :rolleyes:


#44

Ziggy sa for siden:

Jupp, og les oppskrifta en gang til før du går i gang, for følger du den, blir den som min.
[color=#0000ff][/color]
Og husk, jeg dobla kryddermengden, og syns det måtte til om du lager krydderkake på hele oppskrifta, men det er opp til deg...
[color=#0000ff][/color]
.


#45

Distrea sa for siden:

Nå er jeg spent, satt den i ovnen for 5 minutter siden.... og begynner på jobb klokka ti.... snakk om å ha med nylaga kake på jobb da gitt :p
Får håpe han blir ferdig :rolleyes: kanskje litt vifte på slutten for å være sikker:confused:

:sikle:


#46

sma sa for siden:

Nå står den i ovnen. Gleder meg! :sikle: Håper den blir god nå for det vil jeg virkelig!

Men skal jeg legge på bakepapiret på fra børjan, eller skal jeg legge det over på slutten?


#47

Ziggy sa for siden:

Litt sent, kanskje, men jeg bruker å legge det på mot slutten, når jeg ser at kaka evt blir litt "brun", om du skjønner. Og grunnen til at du legger på papiret mens kaka avkjøler seg, er å unngå at den svis og tørkes ut av varmen fra elementene mens ovnen kjøles ned.
[color=#0000ff][/color]
.


#48

sma sa for siden:

Da må jeg bare si at dette var det beste resultatet så langt!

Kan hende jeg syns den smaker litt rart siden jeg ikke er vant med lavkarbomat. Men med natreen over var den i alle fall spiselig. :)
Men det mangler fortsatt noe.. Neste gang vil jeg ha enda mere krydder i. Syns smaken var litt tam.

Men oppskrifta skal spares!!


#49

Bee sa for siden:

Håper jeg får bakemixen min på mandag. Da skal denne prøves ut. :D


#50

ketohappy sa for siden:

hmmm. gikk ikke så bra det her. Kaka ble ganske tørr synes jeg, tygde og tygde.. Og smakte mer som et slags brød med krydder i enn som en kake :confused: Jeg halverte oppskriften og brukte ketolyse bakemix 15 gram. Er virkelig en katastrofe på kjøkkenet, kjipt det her for det luktet så innmari godt!!


#51

Georgine sa for siden:

Jeg har bakt denne i helgen og brukte 50 gram soyaprotein og 50 gram samalt hvete.

Den ble fantastisk saftig. Det eneste jeg skal endre på til neste gang er å tilsette 1 dl sukrin da jeg liker litt søtt i kake.


#52

Valeriana sa for siden:

Har nettop laget mandelkaka for andre gang, kjempegod den også!
Første gangen ble bunnen ganske tørr, men jeg tror det kom av at jeg stekte den litt for lenge. Andre gangen lagde jeg kaka som muffins og stekte dem kort tid, det ble supert! Kaka kan anbefales på det varmeste! ( Men kanskje den skulle hatt en egen diskusjons-tråd?)


#53

Ziggy sa for siden:

vel er bakemiksen dyr, men 15 gram var vell litt i underkant da...
[color=blue][/color]
Mi blei no saftig den, med en konsistens som jeg iallefall forbinder med kake, så resultatet kan være en kombinasjon av melmengde, temperatur på ovn, og hvor lenge man steker kaka. Hver ovn er induviduell, så her må man følge med på kaka hvordan det går.
[color=#0000ff][/color]
Og husk, vi baker ikke med hvetemel, så å forvente at kaka blir luftig og lett som en kake bakt på hvetemel er vel litt vel mye forlangt...
[color=blue][/color]
.


#54

Georgine sa for siden:

Noterer meg dette bak øret ettersom jeg skal lage den til min mors 60 års dag neste uke :)


#55

ketohappy sa for siden:

ja, men i oppskriften ser jeg at du har skrevet ca 30 gram bakemix og når jeg halverte oppskriften blir det 15 gram.. Eller har jeg misforstått?


#56

Ziggy sa for siden:

Ops, ja det gjør det, for det rekker til min, men det står eller der og, og det som har kommet bort er at man må prøve seg fram fra mellom 30 til 100 gram...

Nå står det "eller" der uten noe mer, ser jeg... skal rette opp på det!

.


#57

ketohappy sa for siden:

da prøver jeg igjen, takk takk :)


#58

Marion sa for siden:

Prøvde krydderkaken:)..Den ble veldig god. Jeg tok røren i amerikanske muffinsformer,da ble de akkurat 100g på stk ferdig stekte:)..neste gang ska jeg doble kryddermengden,var god margin for mer smak syns jeg.


#59

Marion sa for siden:

Brukte ketolyse bakemiksen.


#60

Teletubbien sa for siden:

:rodme: :rodme: :rodme: 3-4 toppede bs kakao ???


#61

Iset sa for siden:

Ja? Barneskjeer.


#62

Ziggy sa for siden:

barneskjeer, men du kan sikkert bruke vanlge spiseskjeer... ;)
[color=#0000ff][/color]
.


#63

Photobscura sa for siden:

Dæng at jeg ikke kan spise mandler og sånn, jeg eeeelsker jo sånn kake...
Alternativer??


#64

iadokka sa for siden:

Jeg synes ikke den ble noe god... :rodme: Godt mulig at det var jeg som gjorde noe feil, men jeg tør ikke prøve en gang til. :geip:


#65

Distrea sa for siden:

:rodme: Ikke jeg heller... ennå jeg hadde en del splenda i, hadde kanskje funka med ennå mer... jeg er en søtmoms, men gulerotkakekremen på toppen... DEN var god:sikle:


#66

Photobscura sa for siden:

Ingen forslag folkens? Anyone?

Har4 vurdert å prøve å spise walnøtter igjen. Når jeg har teknt nøye på det, så er jeg faktisk usikker på om jeg kan huske å ha reagert på akkurat den nøtta....... (Og den har jo minst karber også da.. Og jeg digga den da jeg var liten, fordi den så ut som en hjerne:D)


#67

chili sa for siden:

Kan du spise pecannøtter? Eller valnøtter..?


#68

Photobscura sa for siden:

Som sagt, funderer på det med valnøtter.... Men vet ikke. De jeg vet jeg tåler så langt er macademia, pistasj og cashew. Jeg vet definitivt at peanøtter, mandler og hasselnøtter er nøtter jeg ikke tåler... Er ikke sånn at jeg dauer, men det ubehagelig!! Så kanskje jeg etter så mange år skal prøve meg forsiktig fram.?? Bortsett fra mandler da. Fikk i meg det ved et uhell for noen måneder siden, og det var definitivt kløings og trang hels, ja!


#69

Dolly sa for siden:

Skal jeg kjøre nøttene i blenderen på min kjøkkenmaskin eller må jeg kjøpe en tilleggsdings??

Har kenwood major... har ikke lyst å kjøpe en foodprosessor.. har ikke plass og mannen som kjøpte denne til meg hadde tilta..


#70

Ziggy sa for siden:

Bare bruk blenderen på Majoren du... skal funke utmerket det... og hils til mannen da!!! :p
[color=#0000ff][/color]
.


#71

chili sa for siden:

Ikke lurt å ta 500g nøtter i da...

Hva med en blanding av havregryn og valnøtter?
Eller lage 1/2 porsjon, og spise forsiktig?

Eller bruke muffinsformer. :)


#72

chili sa for siden:

Pecan-nøtter er kanskje vanskeligere å få tak i, men smaker veldig godt stekt.
Jeg vet ikke om det er en typisk allergi-nøtt...

Jeg tåler ikke mandler lenger, oppdaga det i påska for 4 år siden, etter å ha spist et stort påskeegg m marsipan ... Har ikke hatt nøtteallergi før det.

Jeg håper jeg får bakt denne kaka til 17. mai, den ser så god ut! :spisesnak

(jeg har invitert folk til 17. mai lunsj/frokost).


#73

Photobscura sa for siden:

Det jeg tenkte var å ta en liten "nøttetest", under litt sånn ordnede forhold; et stor mugge lunkent vann og en pakke syrtec:D
Veldig forsiktig da. Søstra mi er også allergisk, men gir liksom litt beng i det. Alltid like festlig når hun sitter og knekker og tygger hasselnøtter på julaften og lager ekle høye halsklølyder:p...


#74

chili sa for siden:

Heh.. vær forsiktig, da!



#76

chili sa for siden:

Testing først er litt smart. :eek:

Lurer på om jeg skal skrive inn i tråden her min egen vri på denne krydderkaka?
Det er vel litt det som andre har gjort ?

Hvis det blir etanes, da. (min versjon av oppskrifta.)


#77

Georgine sa for siden:

Vær forsiktig! Minsten tålte plutselig ikke hasselnøtter, det kom over natten og det var en uke med forstøver 8 ganger i døgnet før han fikk puste ordentlig uten mengder medisin igjen...


#78

Photobscura sa for siden:

Jeg skal være forsiktig! Har som sagt aldri vært SUPERallergisk, og til og med søstra mi påstår at hun har vokst av seg den verste reaksjonen. (Men kan jo ha noe med at hun eksponerer seg for det nå og da til tross for allergien, i enkelte tilfeller "hjelper" det, med mindre man har det sånn som minsten din. Huff, stakkars lille guttten!)

Min erfaring, med da mandler som jeg alltid har reagert mest på, er at et par zyrtec tar brodden av det. Og det går ikke mer enn en time eller to før jeg er finfin igjen!

Skal holde dere underrettet om forsøkene:)


#79

Viclin sa for siden:

Lagde både kryddervarianten og sjokoladevarianten i dag. Kan ikke si de smakte annet enn mandler. Barna lurte på hva i alle dager det var for noenting, hehe.

Tror ikke lavkarbokaker er noe for meg. Lagde mandelbunnen med solkrem også, som også smakte bare mandler. Ingen annen smak. Skal prøve å smøre på kremost m/Splenda og se om det hjelper, ellers går nok disse i søpla også. :o


#80

Photobscura sa for siden:

Det tok sin tid! Men jeg har i hvert fall funnet ut at jeg tåler pekannøtter, walnøtter og hasselnøtter. Yay:D!!!


#81

Lindabtn sa for siden:

Denne oppskriften oppdaga jeg akkurat og den så kjeeeempe god ut. skal definitivt lages til helga. Har et lite tips da til de som lager den i brødformer. Legg papir i bunnen (eller smør de godt i bunnen, ikke så mye på sidene så de detter ut) og når de er ferdige legger du forma opp ned til avkjøling. Da faller ikke krydderkaka ned i midten.... :D Det er veldig lurt å gjøre det med sukkerbrød, brød, egentlig all bakst i form.

Gleder meg tilå smake på kake til helga, nam nam :p


#82

dydde sa for siden:

helt forbanna fantastisk oppskrift :D


#83

algratt sa for siden:

nam nam :D!!


#84

Pyslepia sa for siden:

[quote][/quote]

Hvor finner jeg dagboka da? Litt ny her så dere får bære over med meg!


#85

hermanlizm sa for siden:

Mulig jeg gjorde noe feil, men den ble utrooolig spongy og smakløs? :(


#86

whiteandnerdy sa for siden:

Den her hørtes himmelsk ut! Noen som har forslag til mel-erstatning for å få den glutenfri?


#87

chili sa for siden:

dytter.. (plutselig er det jul :rolleyes:)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.