Jeg har aldri prøvd lav karbo dietter før, men har seriøst lyst å forandre kostholdet mitt, og har viljestyrke til det...
FRO: 1/2 boks cottage cheese, 140 kcal, 18 g protein,6 g fett, 2,5 g karbs
LU: 1/2 boks cottage chhese, 140 kcal, 18 g protein, 6 g fett, 2,5 g karbs
MM: 100 g salat og 50 g kokt skinke, 60 kcal, 9 g protein, 1,5 g fett, 1 g karbs
MI: 100 g kylling filet og 200 g agurk, 120 kcal, 18 g protein, 3,3 g fett, 3,5 g karbs
MM: 3 stekte eggehviter, 46 kcal, 10 g protein, 0 g fett, 1,3 g karbs
KVE: 50 g kokt skinke, 50 kcal, 9 g protein, 3 g fett, 0 karbs
Totalt
KCAL 556
PROTEIN 82 g = 328 kcal
FETT 20 g = 180 kcal
KARBS 11 g = 44 kcal
vet d er lite kalorier, men er i hvert fall nok proteiner for ei jente på 18 år!
Ser på lista di at du ligger lavt på både karbohydrater og kalorier, vil anbefale deg å velge en kostholds-filosofi. Kjøp eller lån deg bøker om emnet, du finner også mange nyttige opplysninger her inne. Det er bare å spørre om det du måtte lure på.
har egentlig full peiling ass....vet jeg burde spise 1500 i hvert fall... men saken er at jeg vil NED fort.... og er vant til 500 kcal fra karbs hver dag, av og til mere....er ex-anoretiker, så så mye mat som 1500 er utenkelig for meg...
Det at du vil ned fort burde får varsellampene dine til å blinke. Du vet helt sikkert at det finnes ingen snarvei som er sunn for kroppen og at det beste er å ta på den riktige måten.
Det finnes mange her inne som har gått ned fort nok på lavkarbo, men kroppen trenger fett for å forbrenne fett og med det kaloriantall du skisserer så vil kroppen holde igjen livsnødvendig fett og tære på muskler og skjelett.. om du sulter deg så sulter du deg, det finnes ingen sunn måte å sulte kroppen på.
hva med 1000 kcal da? øke fett inntaket bare.... olje på salaten kasnkje osv.... vil jeg da forbrenne fett? er liksom derfor jeg vil i ketose....vil ha det lille jeg har av muskler.... tenkte å bare faste for å komme i ketose, men da hadde i hvert fall forbrenninga gått t helvette....så leste her da....kroppen min er vant til 600 kcal om dagen, vil jeg da gå opp på 1000 med lavkarbo eller ned? holde jevnt? har liksom 7 % fett å miste
Tror nok du trenger råd fra legen Torkil her inne. De færreste her inne vet hvordan kroppen vil reagere når man fra før lever på 600 kalorier per dag. Om du ser under Ketolyse så finner du han der om han ikke oppdager denne tråden først.
Jeg er veldig nysgjerrig på hvor høy du er og hvor mye du veier. Det er sikkert mulig, men i hodet mitt kan man ikke være veldig overvektig om man lever på 600 kalorier per dag?
jepp, vil bare bevise for meg selv og andre at jeg klarer såppass....er vel en del av anoreksia som gjør d....men uansett....kommer jeg i ketose med denne dietten? vil ikke miste muskler og sånn...vet jeg har 7 % fett
Vet du, jeg har sendt PM til Torkil som er lege og spurt om han kunne være så snill å se på denne tråden.
Jeg beklager, men jeg har ikke lyst til å svare siden jeg ikke vet nok om det du spør om i forhold til å bruke lavkarbo som en sultekur. Det jeg kan si og som du vet er at det er farlig å sulte kroppen.
Jeg vet og at kroppen trenger en viss mengde fett for å fungere som den skal og om du har en fettprosent på 7 så er det for lavt.
har alerede kontakt med lege og alt hjelpeapperat :p jeg er vist frisk på alle prøver og alt, så ikke noe som feiler meg..... vil bare vite om jeg kan gå ned i vekt av å være i ketose når fettprosenten er 7 %? i teorien liksom, hvis noen vet om man kan d, så svar.... tror ikke jeg skal gjøre d uansett, men er bare nysjerrig ...
Du kan ikke være frisk med en fettprosent på 7! Du sier også at du skal miste 7 % fett, så du kan ikke være seriøs. Du er undervektig også, og likevel skal du ned i vekt. Søk hjelp! Hvis du kødder så bør du ihvertfall søke hjelp! Dette er ett seriøst forum og spiseforstyrrelser er noe du ikke skal tulle med.
Hei
Jeg blev tipset om denne tråd og etter å ha lest den er det mange ting som skurrer. Du skriver ikke hvor lite du veier, men jeg gjetter du har BMI godt under 20?
Ketose er ikke noe for deg. Av mange grunner som jeg ikke synes det er grunn til å utdype. Ketolysekuren (og liknende) er for normalt friske personer (også mentalt) med behov for 10-15-50 kg vektreduksjon.
Du har mange symptomer på anoreksi og bør spørre din fastlege om du kan få hjelp til å bli henvist til en spesialist på området. At alle blodprøvene er normale betyr jo ikke at din hjerne fungerer normalt. Ved anoreksi har en -ellers helt fornuftige person- et vrangbillede av sin egen kropp. Selv med en vekt på 39 kg vil personen stadig kunne finne fett som burde slankes vekk.Samtidig vil personen også forstå at dette ikke er normalt. Opptatthet av mat, forbrenning, fettprosent, matens innhold av kalorier, fett, protein, karbohydrater og forbrenning av kalorier ved forskjellige former for trening er en del av billedet.
Jeg håper virkelig at du vil søke hjelp for din anoreksi og ikke for nye måter å slanke seg på. Men med kjennskap til anoreksiens tak på pasienter har jeg dessverre ikke store forhåpninger.
Jeg ønsker deg virkelig all lykke til og håper du tar tak i de virkelige problemer- heller nå enn senere.
Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen :)
Lege, spesialist i allmennmedisin
(av noen kalt slankeekspert.)
går til lege og psykolog ofte....nylig vært innlagt på psyk... men har gått opp en del i påsken tror jeg...får hjelp for sf, derfor vil jeg bare se at jeg fortsatt kan gå ned før jeg blir "frisk" bare for min egen selvtillit.... alle blodprøver er normale, har sjekka alt, bare litt lavt kalium.... Normalt blodtrykk og alt...bmi'n er den eneste som er for lav...vil bare ta av det stygge fettet og beholde musklene/få mer muskler....var på samme vekta i fjord, men da så jeg mye tynnere og trent ut enn nå...
Dette er trist lesning.
Jeg har slitt andre veien hele livet, har hatt tvangsspising, som også er en spiseforstyrrelse. Det er utrolig vanskelig å komme utav det, det vet jeg. Min mor hadde anorexia i 8 år før hun ble gravid med meg, og jeg ser jo at mange av de samme syke tankene henger igjen hos henne nå så mange år etterpå, selv om hun i teorien er frisk nå.
Du vil ALDRI bli frisk så lenge du hele tiden prøver å komme deg så langt under normalvekt som mulig, til tross for at du selv vet at du er undervektig. Dette er syke tanker, og du vil ikke bli frisk før du kan se forbi dette og tenke på helsen fremfor vekten. Jeg blir redd når jeg leser slikt som dette, for jeg har ei datter på snart 4 år, og jeg er LIVREDD for at hun skal få slike problemer som tenåring eller voksen. Jeg kjenner tårene sprenge på bare jeg tenker på det. Det er så mange som sliter med spiseforstyrrelser pga. disse syke, syke moteikonene vi har idag, og ikke minst presset fra omverdenen om å se penest og tynnest mulig ut, spesielt i tenårene.
Vær så snill, du er 18 år gammel og har hele livet foran deg. Jeg vet at det jeg skriver sannsynligvis bare preller av, for du er nok ikke innstilt på å bli frisk pga. det du skriver her i tråden, men hadde du (som frisk) om 10-15 år eller mer, kunnet se tilbake på denne tråden og livet ditt nå, hadde du grått av sorg over at du ødela din beste tid i livet med vektbesettelse. Jeg gjorde det selv, bare andre veien, og dette er år jeg ALDRI kommer til å få tilbake. Først nå, som snart 30-åring, begynner livet mitt ... Jeg er ung enda, men jeg har allikevel en sorg i meg over ungdomsårene som forsvant i tanker og besettelse om vekt og mat. :(
Full peiling ? Dette var skremmende lesning. Du sulter og utmagrer kroppen din som en spesialist riktignok, og ingen her vil fortelle deg det du ønsker å høre. Jeg håper du tar til deg det Torkil, Iset, Georgine og de andre har skrevet her. Det du gjør er å ødelegge kroppen din, forbrenningen din for resten av livet. Du trenger en helt annen hjelp enn det vi kan gi deg her inne. Det du driver med har ingenting med lavkarbo kosthold å gjøre - og du er nok ikke ex-anorektiker. Du trenger hjelp av fagpersoner. Håper du får den hjelpen du trenger - ikke til å gå ned, men til å få et normalt forhold til mat og kosthold !
jepps, d er jævli....jeg vet hvordan du hadde d.... jeg har d som en overspiser OFTE....bare at d kommer opp igjen... uansett om jeg ikke vil, eter jeg masse crap og spyr.....når jeg beholder noe er d alltid sunn mat... Jeg vil bare ha KONTROLL som dere....ikke spise å kaste opp....tror å følge en lav karbo diet er tingen... kommer ikke til å bli så sugen på shit og får mer kontroll, noe jeg helt mangler...
Kan slutte meg helt til Iset - har selv hatt diverse sf i snart 35 år :(, og det er ikke noe jeg unner NOEN å oppleve. I tillegg har jeg en datter med det samme problemet som du har, så jeg kjenner meget godt til dette. Jeg håper virkelig at du får skikkelig hjelp, og ikke bare "kastes ut" uten skikkelig oppfølging etter et kort opphold? Ikke lett å endre tankegang og handlingsmønstre ved en slik sykdom nei... tror det er mange som ikke får den hjelpen de har behov for.
For min egen del har lavkarbomat ført til at fokus på mat er helt borte. Spiser jeg høykarbomat, er suget straks tilbake.. For meg er det heldigvis ikke noe problem å holde meg til denne maten. Datteren min har prøvd å spise lavkarbo, men angsten for fett og kaloritelling sitter nok for sterkt ennå - maten kommer opp igjen uansett :( . Så noen vil nok ha god nytte av lavkarbo, mens andre kanskje er for syke til å greie dette på egen hånd..
Uansett, jeg ønsker deg alt godt, og håper at du kommer deg ut av dette helvetet og får det livet du har rett til :klem: - ser alt for godt hvordan det kan være når maten styrer hele livet :( - ikke noe å trakte etter.
Huff...har selv slitt med sf og vil bare si en ting: Ta imot den hjelpen du kan få og bli frisk! Selv om du slanker deg mer så får du ikke bedre selvtillit og det vet du godt.
Jo fortere du blir frisk jo mindre skade tar kroppen din av anoreksien.
Når du har forstått at bmi'en din må opp og har nådd en akseptabel vekt så kan du begynne å tenke på om lavkarbo er noe for deg av helsemessige grunner og ikke for å gå ned i vekt.
Hadde blitt for dumt å besvare spørsmålet ditt, for innerst inne så vet du at dette blir helt feil.
Ønsker deg lykke til
Det er tøfft å bli frisk fra anoreksi, men tro meg...det er verdt det.
Husk at du tenker annerledes nå som du er så undervektig.
Du har fått mange kloke råd. Det du trenger er selvsagt å bli frisk. :klem: Men du har jo et poeng når du tenker at lavkarbo kan hjelpe deg å holde normalvekten og samtidig spise sunn mat og ikke få sug etter søppelmat. Men da må du følge en filosofi og gjøre det riktig, samtidig som at ketose ikke er det rette for deg.
Jeg er normalvektig og går ikke noe særlig ned nå, men jeg holder vekten uten problemer og er veldig frisk og rask. Jeg er ikke så besatt av mat som jeg var, da metthetsfølelsen varer lengre, og jeg får ikke sug etter usunne greier som jeg gjorde før.
Da vet du altså hvilke mat som kroppen din beholder. Da bør du holde deg til den type mat og kanskje øke på med proteiner for å få mer muskler. Fettprosenten din er for lav og derfor må du ikke tenke på å redusere den. Dette klarer du fint bare du fokuserer på å øke musklene.
Tror du virkelig det, Kristian? Jenta er alvorlig spiseforstyrret og trenger psykisk hjelp til dette. Jeg synes du forenkler en alvorlig og dødelig spiseforstyrrelse grovt med den siste setningen din.
jeg får hjelp av psykolog og lege da....men de fokuserer på at jeg skal spise måltider jeg klarer å beholde....d er mye mere betryggende med proteiner enn karbs....tryggere og vanskeligere å kaste opp i tillegg + at jeg mister kanskje suget på godteri....
Men overskriften forteller noe anett.
Den forteller om ei syk jente som vil gå enda mer ned og da blir vi jo bekymret.
Det forstår du?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.