< Tilbake til oversikten

Hard i magen

monki sa for siden:

Nå er jeg lei og despo,er så despo at jeg vurderte å kjøpe klyster i går. Jeg fikk gratis poser med benefiber. Men det har ikke virket. Jeg vil ha noe som virker der og da. Når jeg ikke får gått på do,blir jeg kvalm,dårlig og irritabel. Jeg vil kjøpe meg avføringspiler i dag,men har hørt du kan bli avhengig av det..

Nillomien sa for siden:

abonerer på denne

monki sa for siden:

godt vi er flere.

monki sa for siden:

Lactulose.hva er det?

lokkebiff sa for siden:

For "akutt" hard mage bruker jeg DULCOLAX stikkpiller... Funker hest!!!:D

For å forebygge, er faktisk oljer bra (omega av ymse slag) Jeg bruker EFA-omega (3-6-9) og har nå avføring HVER DAG!!!:_punk:

monki sa for siden:

:lol:

lokkebiff sa for siden:

Lactulose er et mykgjørende middel, som må taes forebyggende og helst over en periode for å ha noen effekt.
Dette er hva som anbefales ved hard avføring.

Ved myk avføring anbefales derimot et peristaltikkstimulerende middel ala dulcolax.

Erfaringsmessig (og jeg har erfaring fra flere år med hard mage, jeg har brukt "alt"...) fungerer stikkpiller best, for "tømming" en gang i ny og ne.

Iset sa for siden:

Det er ikke noe mål å ha avføring hver dag, altså. På lavkarbo får man rett og slett mindre avføring fordi man nyttigjør seg mer av det man spiser. Det blir mindre "avfall". Mange er ikke klar over dette og TROR de har forstoppelse, men det har nok ikke de fleste. NOEN får det jo, men da medfører det ofte smerter og trykketrang selv om man ikke får noe ut. Sjelden avføring er ikke det samme som forstoppelse, og det er faktisk bare bra å ikke ha avføring hver dag. Står endel om det i Bedre uten brød. :)

Georgine sa for siden:

Jeg har vært tatt avføringspille to ganger på Ketolyse med 6 mnd mellomrom. Om du kun bruker det en sjelden gang blir du ikke avhengig :)

lokkebiff sa for siden:

Du har helt rett Iset!!

Men for min personlige del, synes jeg det er SÅÅÅ DEILIG å ha avføring HVER dag!!! det er en BEFRIELSE, et KICK, og i det hele tatt...hehehe...:lol: :rodme:

(og dette skyldes ÅR med plager.....)

lilletrine sa for siden:

vi-siblin (rene vidundermiddelet og du blir ikke avhengig!)
Det er ispagulafrøskal.
Før jeg begynte med det så jeg gravid ut, nå har jeg fått en ny mage.
Sverger til vi-siblin og kommer til å bruke det resten av livet.
Ikke la deg lure av benefiber eller hva det heter det nye de har fått på apotekene, for det hadde motsatt virkning både på meg og andre jeg har pratet med. 500 gram koster ca. 150 kroner på apoteket og kan blandes i alt. Bare husk å drikk vann ved siden av.
Metthetsfølelse synes jeg også det gir og vekten har gått fortere ned etter jeg begynte med det.
Takk til legen som anbefalte meg det.
Eneste GODE rådet jeg noen gang har fått fra en lege;)

Georgine sa for siden:

Det står i felleskatalogen at det er sukkerholdig. Står det noe på pakningen om hvor mye sukker det er i dette? :)

Georgine sa for siden:

Jeg fant det selv :)

[quote] Vi-Siblin granulat .
Vi-Siblin granulat i doseposer.

Testa ispaghula.
1 g granulat inneholder ispaghulafrøskall (Testa ispaghulae) 610 mg som virkestoff, og hjelpestoffene sakkarose 376 mg, samt natriumklorid. Sukkerholdig.

En dosepose à 6 g inneholder ispaghulafrøskall (Testa ispaghulae) 3,66 g som virkestoff, og hjelpestoffene sakkarose 2,26 g, samt natriumklorid. Sukkerholdig.
[/quote]

cozymum sa for siden:

Hei, jeg har vært plaget opp gjennom årene med hard mage. Men har aldri blitt avhengig av avføringsmiddel. Jeg har brukt midler (dufolax og lactose) ved veldige akutte situasjoner. Når d går over 1 og mer. Van,ligvis har jeg brukt rosiner, svisker, yougurt, kli, linfrø, surmelk og masse vann. Men etter jeg begynte på lavkarbo blir d litt vanskelig å bruke dette. Jeg fikket tips om "frukt og fiber" fra ortis, det er tyggetabletter som du kjøper på helsekosten. Jeg tygget en en tablett på kvelden og drakk masse vann. Neste kveld kom d ut, og neste kveld etter d. Og etter d har jeg vært helt fin. Forebyggende kan vært litt mer grønt- mer vann- mer mosjon!!! Lykke til. Håper d ordner seg!:cool:

Carisma sa for siden:

Hele linfrø skal være lakserende.

lilletrine sa for siden:

Og det vil si?
Jeg har ihvertfall gått ned i vekt etter jeg begynte så jeg er ikke redd for det. Eller burde jeg være?:confused:

monki sa for siden:

hun spurte hvor mye sukker det var i,men så fant hun ut svaret selv;)

lilletrine sa for siden:

;)

Hvor mye sukker var det da?

slaskalainen sa for siden:

litt over 2 gram per doseringspose. I doseringspose vil være 6 gram
eller 10ml med pulver (eller hva det nå heter). Du bruker vel ikke så mange poser daglig.

Når du går ned med bruken av dette så er det ingen fornuftig grunn til å kutte det ut, så lenge det virker og du må bruke det. At det generelt vil være fordel å la tarmene ta seg av jobben selv etterhvert, er noe annet.
Det vil du nok oppleve at det gjør også etterhvert.

lilletrine sa for siden:

Tror ikke det gjør noe å bruke vi-siblin livet ut...tror egentlig bare det er sunt, for det er ikke vanlig avføringsmiddel og det står du kan bruke det hele tiden. Hvis jeg slutter kommer jeg til å se gravid ut igjen pluss jeg har en tarmsykdom så det er legen som har anbefalt meg det;)

Bruker ikke doseposer, men kjøper en stor eske med måleskje.
Bruker 6 gram morgen og kveld.

Best er det å blande ut i biola (naturell selvfølgelig)

Høres fornuftig ut. Medlem i LMF?

Iset sa for siden:

Landsforeningen for Mettet Fett? :fnis:

buuuuhhhh.
Landsforeningen Mot Fordøyelsessykdommer
www.lmfnorge.no/

jojo sa for siden:

Jeg begynte med lavkarbo den 14 mars og har nesten ikke kommet meg på do siden det. Jeg prøvde avføringdpiller en dag, men jeg fikk bare vont i magen en hel dag. i dag har jeg vært på helsekost og kjøpt psylliumfrø. Det kan en blande i proteindrikk, yoghurt eller i andre ting. Jeg skal prøve det sammen med litt cc. Håper virkelig det hjelper.

Høres ille ut. Hvor ofte kommer du deg dit? Hvordan ser en typisk etedag ut?

(ikke meningen å stille for nærgående spørsmål)

donjuanwannabe sa for siden:

Jeg var inne på denne siden og tok en titt på hva det sto om halsbrann, har ikke tid til å se mer da jeg skal se kamp kl. 23:

sitat:

[CENTER][color=#ff0000]Halsbrann / Refluks

[/CENTER]
[CENTER]Refluks øsofagitt (halsbrann / sure oppstøt) er en betennelsesreaksjon i spiserøret som skyldes en svekkelse i lukkemuskelen i overgangen til magesekken. Dette kan være medfødt eller forårsakes av brokk, livsstil, overvekt og annet. Det finnes forholdsvis effektiv medisinsk behandling, men noen må også opereres. LMF har også medlemmer med forskjellige leversykdommer og sykdom i bukspyttkjertel. Det finnes forskjellig behandling, avhengig av årsak

[/CENTER]
[LEFT]Hmm..svekkelse i lukkemuskelen? Medfødt? Tenk om de kunne visst om lavkarbomat! :)

I følge denne siden skal man behandle dette med medisiner. Jeg ble ikke overrasket for å si det sånn. Det er også en link til Astra Zeneca (medisinprodusent), da jeg trykket der kom jeg til www.halsbrann.com !
Ikke tilfeldig nei. De tjener vel store penger på folk med halsbrann. Hva om disse kunne spist sunn mat istedet for å spise masse piller. Heldigvis vet vi her inne bedre. [/LEFT]
[/COLOR]

Nei, det tror jeg faktisk ikke så mange her vet så mye om.
I alle ikke de som ikke har det selv. Tro meg.

Vanlig halsbrann er ofte(st) et resultat av etevaner. Men sterk gastroøsøføgal refluks, gjerne kombinert med hiatus insuffiens er ikke noe man blir kvitt med aldri så mye lavkarbo. Er det medfødt må mange bruke protonpumpehemmere, fordi også om man eter lavkarbo produserer man mavesyre.

Når mavesyren havner på feil sted grunnet svakhet ved lukkemuskelen + hiatus hjelper det ikke med noen som helst slags diett for dette problemet. Når man risikerer å havne på akutten fordi symptomene hos de sterkest rammede ligner mye på hjerteinfarkt (pustevansker, enorme brystsmerter, vondt mellom skuldrende) er man jævlig glad for det medikamentet som finnes, selv om det koster 13 kr tabletten når man ikke får det på blå resept. Tablettene må tas som forebyggende og etter hvert finner man selv doseringen.

Da hjelper ikke "lekemedisinen" som Mat og Helse annonserer mot dette problemet. Her må det lut til.

Akkurat når det gjelder diverse øvre abdominale problemer er mange i den situasjonen at medisiner må til. Lavkarbo er ikke nok. Not even close! Dessverre.

Tillegg 00:40
Når det er så i ulage at man i 3 dager bare ligger på ryggen døgnet rundt og ikke orker røre på seg fordidet er vondt --- og syra gjør at stemmen er helt hås --- da har man opplevd det de luxe i tillegg til de andre tiga jeg nevnte.

Joda --- lavkarbo har hjulpet, men uten tablettene ville man leve "farlig" --- man kjenner man ville fått elendighet i blant.
Men - dette ekstreme er jo annet enn uheldige spisevander da.
god natt

Isalien sa for siden:

Heihei,

tenkte jeg skulle dele litt av mine erfaringer. Jeg har vært hard i magen siden jeg begynte på lavkarbo i januar. Eller, egentlig ikke så hard - men har gått sjeldent på do. Jeg har lest at det er ganske vanlig, i og med at vi har færre avfallsstoffer. Men jeg har syntes det har gått litt VEL lenge mellom hver gang og har fått litt vondt i magen.

Nå i påsken fant jeg ut at det var sikkert mer enn en uke siden sist dobesøk. Kanskje en del mer.

Jeg tok 3 stykk mikralax klyster, da jeg måtte kjøpe til mitt ene barn. Jeg skal si det var effektivt. Jeg var skeptisk altså, og redd det skulle bare stoppe opp igjen med en gang. Men siden den dagen har jeg vært på do hver dag. :)

I tillegg begynte jeg samtidig med 3 ts linfrø hver morgen. Det kan muligens ha vært en god kombinasjon.
Kan tilføye at jeg gjør ALT etter boka. Beveger meg mye, drikker mer enn nok vann og spiser veldig mye sunne grønnsaker og salater.

gilbertine sa for siden:

Jeg ser at denne tråden er litt ute å kjører nå da...

Men jeg har et spørsmål som er mer konstruktivt, og litt tilbake til det opprinnelige spørsmålet.

Er det ikke mulig å kombinere lavkarbo med fiber? Eller vil dette ødelegge noe av effekten? I så fall så ville man jo kunne unngå treg mage (noe mange av oss ikke trives så godt med...), og dessuten få den positive effekten mange forskere mener å kunne påvise (mindre tarm- og brystkreft bl. a. så vidt jeg kan huske) i forbidelse med et fiberrikt kosthold.

themonk sa for siden:

Absolutt. Det er en del fiber i grønnsaker, og det spiser jo de fleste av oss ganske mye av. Avocado inneholder for eksempel veldig mye fiber. Ellers er det mulig å supplere med loppefrøskall eller vannløselig fiber (F.O.S.) i perioder. Jeg tror allikevel at de fleste opplever at forstoppelse er et forbigående problem i starten av den nye dietten. På lavkarbo skal tarmfunksjonen være god, selv med lavt fiberinntak. Det varierer sikkert en del fra person til person.

lilletrine sa for siden:

Det var dette tråden handlet om ja...det hadde jeg nesten glemt;)

Jeg merker at når jeg kombinerer fiber (vi-siblin)/ grønnsaker sammen med fet fisk og rapsolje så må jeg på toalettet en liten stund etter å ha spist. Tror sunt fett og fiber sammen pluss vann selvfølgelig er bra.
Det fungerer ihvertfall for meg.

Photobscura sa for siden:

Phuuu! ANd We're back!
Gledelig:)

themonk sa for siden:

En god del poster i denne tråden ble fjernet ukritisk på grunn av dårlig oppførsel og munnhuggeri som førte til fullstendig avsporing fra temaet.

Vi har et hyggelig og fint forum med en god tone, og jeg håper vi kan klare å bevare det sånn for fremtiden også. Derfor vil jeg oppfordre til å unngå nedlatende og usaklige innlegg. Det er ikke noe i veien for friske diskusjoner, så lenge man holder en høflig tone.

Vil forøvrig minne om det opprinnelige temaet i denne tråden som var akutte problemer med hard mage og forstoppelse.

Klapp klapp til the Monk.

Eneste tipset jeg kan gi her, i et tidligere og relativt kritisk tilfelle av hard mage, var å spise dadler og svisker.
Og fyttigrisen, jeg hater begge deler. Det er kanskje ikke lavkarbo-style å spise disse.... Men det var veldig effektivt. En halv boks av hver, samt mye vann, og etter en dag så var alt velstand:D

Fedonisten sa for siden:

Jeg har akkurat begynt med noe, som for meg er ny rutine, og det fungerer veldig fint på magen.

1 kopp kokt vann (drikkes mens det er varmt altså) med presset sitron (tilsvarende et par ss)
1 ss eskimo olje

Tas på fastende mage.

I tillegg har jeg begynt å fordele omega-tilskuddene mine utover dagen, og for meg ser det ut til at dette fungerer veldig bra på magen.

Det går som smurt kan man si...... :cool:

Det snodige for min del er at jeg har hatt det motsatte problemet med lavkarbokost, jeg blir ikke hard i magen for å si det sånn. Det kan være tilbakevendende, men jeg regulerer det med grønnsaker. Jeg vet at man kan venne seg til det meste i mengden av det over tid, men finner det mest behagelig sånn.
Kan også ha noe med at jeg ikke spiser annet kjøtt enn fisk også da?!?
Ikke for å gå alt for langt bort fra tråden igjen... Men er blåbær lakserende, eller er det omvendt? I første tilfelle så er det jo relevant da, hehe...

Georgine sa for siden:

Nå kom jeg forresten på noe.. Om jeg har skeiet ut med karbo så er magen ofte trå å få gang igjen på lavkarob.

Kokoskakao på kvelden et par ganger på rad gjør susen!

gilbertine sa for siden:

Friske blåbær er mildt lakserende...tar neppe knekken på en fullstendig forstoppet mage, vil jeg tro, men funker bra forebyggende i hvert fall.

Blåbærsaft, derimot, har tradisjonelt vært brukt som et stoppende middel i forbindelse med diare, men jeg vet ikke om virkningen er så kraftig...

Ja, du sier noe. Snakket nettopp med min mor, og hun sa hun pleide å gi oss svensk blåbærsuppe om vi hadde omgangsjuka da vi var små, og det rant i begge ender:rolleyes:.
Det hjalp visst bra det.

Hun sa forresten at man kunne spise ren lakris dersom man var fortstoppet.

gilbertine sa for siden:

HAHAHAHA :) Synes jeg ser det!

lilletrine sa for siden:

Dette sa legen min til meg også.

Stinen sa for siden:

Jeg har lest i ketolyseboken til Andersen at han anbefaler Magnesiumoxid for forstoppelse. Jeg lurer på om magnesiumoxid og magnesiumperoxid er det samme og hvordan det skal brukes. Kan det brukes forebyggende eller er det kun til akutt bruk? Håper å få et svar på dette. Kan det sendes videre til Andersen som direktemelding, eller noe.
Har kjøpt magnesiumperoxid, men tør ikke bruke det visst det ikke er det samme. Plutselig er det dødelig, liksom.

Nille sa for siden:

Det er IKKE det samme stoffet, mener magnesiumoxid er en uttynnet form av samme stoff. Eller om det blandes. Er ikke helt sikker - men det er mulig det virker likt. Magnesiumperoxid er i noe klorgreier en bl.a. bruker i akvarium. Du får sikkert fart på magen, men jeg ville absolutt ikke tatt sjansen.... Send en PM til Torkil du ! :)

Stinen sa for siden:

Uff., så ekkel tanke. Spurte nemlig på apoteket, og de ga meg peroxiden.
Hmm., godt jeg ikke har prøvd. Har nemlig tenkt på det en del ganger. Men vet ikke helt hvordan jeg sender en PM...:rolleyes:

themonk sa for siden:

Jeg tror ikke magnesiumperoxid skal spises

Stinen sa for siden:

Rart å få det på apoteket når jeg spør om magnesiumoksid for fordøyelsen. :confused: Tror jeg leverer den tilbake.

Stinen sa for siden:

Har sendt personlig melding til Andersen.

themonk sa for siden:

Jaja. Da er det sikkert riktig. Sånn kjemisk sett er eneste forskjellen at magnesiumoksid er MgO mens magnesiumperoksid er MgO2. Altså ett ekstra oksygenatom. Jeg bare så i et datablad at man måtte ringe lege hvis man fikk det i seg. Det må nesten ha vært noe feil.

Nille sa for siden:

Når det er snakk om legemidler er det vel aller best å VITE og ikke TRO før man inntar dem ... eller ??
[color=#800080][/color]
Det er mange legemidler som inneholder Magnesiumperoxid - men det er jo blandet med noe annet og ikke alene...
[color=#800080][/color]
Ville ha ventet på svar fra Torkil for sikkerhets skyld.
[color=#800080][/color]
Jeg snakket akkurat med legen min om en annen sak og glemte helt å spørre om dette. Det var jo dumt da....

Valeriana sa for siden:

Jeg tror magnesiumperoksid er helt trygt å bruke. Da jeg var liten hadde jeg ganske ofte forstoppelse og brukte dette stoffet. En del avføringsmidler kan være skadelig over tid fordi tarmene blir avhengig av avføringsmiddel for å tømme seg, men magnesiumperoksid har ikke denne bivirkningen. Siden dette ble anbefalt til et barn tror jeg det er helt trygt.

Men det smakte ikke noe særlig....:(

Nille sa for siden:

Så da er magnesiumperoksid og magnesiumoksid det samme ?

villebill sa for siden:

Oxytarm som fåes kjøpt i helsekosten er superduper mot treeeeeeg mage;)

Valeriana sa for siden:

Rent kjemisk er det ikke det samme, men jeg vil anta at når magnesiumoksid omtales som avføringsmiddel er det egentlig magnesiumperoksid det er snakk om.

Stinen sa for siden:

Andersen sa at det IKKE var det samme og at jeg burde levere tilbake boksen og be om magnesiumoksid. Så da følger jeg legens ordre! Men takk for all respons. Er glad for å få et svar på det:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.