Har nettopp fått diagnosert en revmatisk sykdom.
Og da jeg kom hjem leste jeg om komplikasjoner i nyrene, noe jeg ikke hadde forbundet med denne sykdomen.
Jeg gikk inn på nettet å søkte og fant denne siden: www.rikshospitalet.no/view/readpress.asp?nPubID=1672
Her står det: Nye studier viser at slankekurer med høyt inntak av proteiner kan gi alvorlige nyreskader.
Professor og leder i Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet (SEF) Knut-Inge Klepp mener alle som planlegger å gå på diett med høyt proteininntak bør undersøkes av lege først. Norske helsemyndigheter anbefaler at 15 prosent av energien skal komme fra proteiner. Den såkalte Atikins-dietten tillater det dobbelte.
Ifølge professor Per Fauchald ved Rikshospitalets nyreseksjon har sammenhengen mellom nyresvikt og høyt inntak av proteiner vært diskutert i legekretser i mange år.
Selv anbefaler jeg i flere tilfeller mine pasienter å holde seg unna overdrevent inntak av proteiner, sier han.
:eek:
Ble skremt siden jeg har lav GFR verdi som har gått drastisk ned de siste årene (nyrene mine blir dårligere og dårligere???)
Har slitt med hodepine, leggkramper, smerter i magen/buken og må på toalettet konstant. Etter å ha vært på toalettet føler jeg meg mye bedre, men etter kort tid er det likt og jeg må igjen late vannet.
Dette er utrolig frustrerende og jeg ser jo nå at jeg må bestille ny time hos legen, da jeg ikke har nevnt dette fordi jeg trodde det var uviktig.
For å være ærlig så forstår jeg ikke så mye av dette selv, men jeg føler meg jo ikke frisk og har vært rimelig ukonsentrert og trøtt i det siste.
Jeg trodde det var psykisk, men nå er jeg redd det er psykisk.
Spiser mye salater og grønnsaker, det er vell der karbohydratene mine kommer fra. Ifølge stixen er jeg ikke i ketose (noe jeg burde ha vært?)
Det jeg egentlig lurer på er om noen har opplevd noe av det samme med nyrene, har de samme symptomene, om det er fordi jeg spiser for mye proteiner eller om dette bare er tull.
Enkelte innlegg er mer rørende enn de fleste. Dette er et slikt et. Det er ikke ofte man blir litt våt i øyekrokene, men noen ganger kan man bli det når innleggene er så ærlige og åpne som dette.
Mine første tanker da dette ble lest var
-stakkars
-men samtidig så beintøff ei
Klart man blir redd av å lese slikt. Det er naturlig det.
GFR er en sak som er vanskelig å tolke for folk flest - ja endog for eksperter. Dette kom fram på "Verdens Nyredag" i mars i år. Det ble snakket mye om problemene med ¨å stadfeste riktige verdier. Nå vet ikke jeg hvordan dine er målte og eventuelt beregnet, men det betyr heller ikke noe. GFR er for de fleste i det hele tatt vanskelig å skjønne noe av.
Lurt at du bestiller time hos legen din. Legg fram alle forhold og spør mest mulig om din situasjon. Fortell om hvordan du spiser og hva du spiser. Spørr og mas! Det er viktig at du får lagt fram alle symptomene etc. Lag en jukselapp med alle punkter du vil ha fram slik at du ikke glemmer noe.
Dette har som oftest også en oppbyggende psykologisk effekt.
Det med proteininntak i denne sammenhengen i din situasjon er det ikke godt å svare på for noen her. Du spurte jo direkte om det. Slik du selv ser i det du siterte i fra, så diskuterte de og de lurte på dette. Mao. sier man at man ikke kan si noe generelt for alle. Ta det opp i legetimen din.
Nå ble ikke dette noe om symptomer eller problemer hos andre, men det var litt vanskelig å ikke kommentere noe.
I følge kostfilosofien din så følger du ikke noen speiell ketogen diett.
Hvor mye protein spiser du per dag? Hva mener legene er overdrevent inntak av protein?
Jeg går på ketolyse og spiser 20% protein per dag. I og med at 80 % av maten min er fett så er gjennomsnittet av proteiner jeg spiser ca 70 gram per dag. Dette kan overhode ikke kalles overdrevet inntak av protein. Jeg veier 70 kg og for folk som trener lett så kan man fint spise 1 gram protein per kroppsvekt per dag. Det er ikke slik at de fleste på ketogen diett spiser hundrevis av proteiner hver dag. Man blir mett på fettet og de fleste spiser omtrent fra 1500 - 2500 kalorier per dag, det vil si at proteinene er begrenset!
Leggkramper kan være magnesiummangel, hyppig vannlating har jeg hele tiden fordi jeg er mer tørst på lavkarbo, hodepine hadde jeg de første ukene på lavkarbo og får det og etter en karbosprekk, det er ren abstinens av karbohydratene.
Veldig lurt at du tar kontakt med legen og spør for sikkerhets skyld, men foreløpig ville jeg trukket pusten rolig og tatt livet med ro.
Tusen takk for svar alle sammen!
(Dere er en fin, empatisk og kunskapsrik gjeng -glad jeg fant dette forumet):)
Bestiller en time hos legen og slapper av så lenge.
Jeg spiser nok forresten mer proteiner en fett.
En typisk middag for meg er 2-400 gram rent kalkunkjøtt/laks/steinbit og 150 gram wok med brokkoli oa. grønne grønnsaker (aldri mais ol.) samt krydder(uten sukker/stivelse)/urter og rikelig med vann.
Noen ganger steker jeg egg over woken og noen ganger har jeg ziggy's polarbrød ved siden av. Men da har jeg nok litt mindre kjøtt/fisk.
Steker alltid i rapsolje.
Så nei, det er nok ingen typisk ketogen diett, men jeg synes jeg har lest folk på forumet som har vært i ketose med samme matvarene jeg spiser.
Den "såkalte Atkins-dietten" ( :rolleyes:) tillater ikke det dobbelte. (Det viser atter en gang at Klepp uttaler seg mot bedre vitende). Atkins Induksjon sier 20-25 % protein. Noe som i praksis omsettes til 1- 1.5 ganger din kroppsvekt i gram per dag. Det er ingen friske personer som får nyreskader av dette.
MEN både Atkins (på induksjon) og Ketolyse advarer mot å legge om kostholdet så drastisk uten i samråd med lege OM MAN HAR NYRESYKDOM
eller andre tilstander.
Har bestilt time hos legen. Fortsetter lavkarbo.
Tror ikke helsen blir bedre av å tilføre karbohydrater, tvert imot.
Derimot kan det være jeg spiser for mye proteiner, for det går mye i kalkun, kylling, fisk, egg og ost.
Spiser endel grønt, sikkert mer enn "lovlig", men det tror jeg bare jeg kommer til å fortsette med siden jeg så og si har nådd vekten min og ikke er overvektig.
Et klokt valg. En kjempestor utenlandsk lavkarboside sier at for enkelte må man kanskje justere proteinet om man har nyrevanskeligheter --- men om du har det finner du nå ut.
Selv om kostholdet ditt har en høy prosentandel av proteiner (f.eks 30 %), trenger ikke dette være for meg for deg - siden den totale mengden protein sannsynligvis ikke er så mye høyere...
Men jeg skal ikke sitte og leke internett-doktor - bra at du går til legen med dette, for dette er en sak for profesjonelle.
Hei. Jeg har spist lavkarbo i mer eller mindre tre år, dvs jeg begynte med Atkins og fant etterhvert min egen greie. Men i det store og hele, lavarbo og relativt høyt inntak av kjøtt ifht hva jeg før spiste. Jeg har ikke spist store mengder kjøtt, men helt "normalt" ifht lavkarbo, kanskje et halvt kyllingbryst til hvert måltid for å si noe o mengden kjøtt (ikke at jeg bare har spist kylling...men et eksempel str messig)Jeg har spist kjøtt/proteiner til alle måltider, og salater og fett så klart. Nå er det da slik at i går natt våknet jeg med sterke smerter i nyreregionen. Det var faktsk så vondt at jeg nesten besvimte av smertene... jeg kom meg til legevakten og konklusjon: nyresten. Jeg fikk en god del info om nyresten og forebygging osv, og høyt inntak av kjøtt er ikke anbefalt bla. Så for min kropp blir nok proteiner i så stor grad som jeg hittil har spist, for mye. Nå har min kropp sagt i fra ihvertfall...og det var sinnsyke smerter! Så jeg må bare justere hva jeg spiser igjen. Så at nyrene blir påvirket av mitt kosthold er jeg ikke i tvil om. Men alle er forskjellige og nyrefunksjonen likeså. Men å lytte til kroppen er viktig uansett hva man spiser.
Det finnes vegetariske protenkilder også, som det går an å variere med.
Vel å merke for de som har nådd ca. målvekt og er i en vedlikeholdsfase, eller de som spiser lavkarbomat p.g.a. helsa.
Det er mange mange sorter linser og bønner å få kjøpt nå, og de er en god variasjon til kjøtt. Litt vanskelig å få til i starten, kanskje... med forskjellige koketider, m.m.
Jeg vil anbefale Jamie Olivier sine bøker: han har mange bra oppskrifter ! -Og de er lette å "gjøre om" til lavkarbo. :)
Hvis du har blitt syk og fått nyresten av å spise tilsvarende 1/2 kylligbryst, dvs. under 100 gram kjøtt/tilsvarende under ca . 24 gram protein til hvert måltid, drister jeg meg til å tro at det kan være andre ting som ligger bak også, - altså ikke bare protein inntaket. Du har ikke spist mer protein enn det er normalt for "vanlig norsk kosthold" - og lite protein i forhold til Atkins eller andre lavkarboretninger hvor protein inntaket ligger på 50 % mer enn hva du har spist. Du har altså ikke hatt "overdrevet inntak av proteiner".
[color=#800080][/color]
Det kan være at du har hatt en urinveisinfeksjon (uten å vite det) som gjorde at du har fått denne steinen, eller at du har spist mer av kjøtt, ost og melkeprodukter enn du er klar over i en periode og kanskje ikke har drukket nok slik at det ble litt for mye av disse stoffene (kalsium og urinsyre) i urinen din slik at det ble lagd steiner.
Det bør absolutt tas blodprøver for å undersøke om det er en spesiell årsak til at nettopp du har fått en slik sten.
Dessverre er det kun 15 % av tilfellene man finner årsaken til sies det. Men det er jo verdt å sjekke så du ikke opplever slikt igjen !
Stakkars deg - håper det går bedre nå !
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.