< Tilbake til oversikten

Hva i all verden gjør jeg galt?

berit sa for siden:

Har fulgt Skaldeman sine råd siden 10 mars og har ikke gått ned noen ting, dette er fortvilende. Det er like før jeg gir opp dette også, HJELP!!!

Borealis sa for siden:

Tipper du må legge inn et par eksempler på hva du spiser/drikker, for at noen skal svare mere eksakt....Og gjerne hvor mye overvekt du har. Har du lite, er det nok vanskeligere å gå ned...:o

berit sa for siden:

Spiser omtrent hva jeg vil bare det ikke er karbohydrater i det, er svært nøye med det. Ellers har jeg minst 30 kg som burde forsvinne

mofe sa for siden:

Skriv opp en dagsmeny, du..

berit sa for siden:

Frokost; bacon med 3 stekte egg
Lunsj: en skål salat med pestodressing (oljebasert) på kantina, ingen karbo
middag: en skål sodd med noen små kjøttboller og 1 gulerot
aftens: 2 stekte koteletter med 2 ss creme f.
Dette er dagens meny

berit sa for siden:

I tillegg til at jeg har vært veldig nøye på å ikke spise karbo har jeg trent 3 g i uken à 1 time. Er det rart jeg synes jeg spinner rundt i gammelt fett???

juni78 sa for siden:

Du skriver at du har spist sodd og gulrot. Sodd inneholder vel en del poteter, som inneholder mye karbohydrater? Og gulrot inneholder en del karbohydrater. Dette er ikke akkurat lavkabomat. Er usikker på Skaldemans diett hvor mye karbo han anbefaler, men dette kan være grunnen til at du ikke går ned i vekt:)

Sikkert noen som følger Skaldeman som kan svare deg bedre.:)

Lykke til uansett:)

Torkil sa for siden:

Hei
Du har sent med en PM og ber meg svare på dette. Det burde vel Skaldeman klare. Men du skriver at du har bestillt "Slank med ketolysekuren" der vil du oppdage at varierte grønnsaker og salater er viktige for ketosen. Det er korrekt med sodden, dels er det en del KH i gulrøtter og kjøttbollene er klisteret sammen med potetmel. Hvis det er poteter i har du hele forklaringen.
Les boken om ketolysekuren godt, den er kortfattet og lett forståelig.
Lykke til
Torkil:)

slaskalainen sa for siden:

Spis mer rent fett. Lag deg en "saus" bestående av rent meierismør som du sauser på frokosten din og kveldsmaten din. Ligg unna grønnsaker etc. en stund. Prøv det. Samme hva man sier er det faktisk slik at enkelte av oss blir "tykke" av grønnsaker.
Kanskje er du så karbosensitiv at selv små grønnsaksbiter kludrer det til for deg.
Dette virket i alle fall for meg. Men du må jo selv avgjøre hva du gjør og hører på!

Faktisk er det jo slik at det som virker for en gitt person ikke virker for en annen, og motsatt.

Du kan sikkert med fordel utsette frokosten noen timer. Om natta forbrenner du optimalt av fettet ditt og du trenger ikke ete frokost om du ikke er sulten. det mener også ernæringseksperten Svihus.

Se hva jeg skrev i artikkelen om den svenske undersøkelsen som noen lurte på var skremmende (av Frank) om de gamle georgianerne.
De spiste en perfekt Atkins-diett før Atkins selv visste om det.

Er du redd for å mangle noen vitaminer eller mineraler, trenger du ikke det, men kjøp deg gjerne en enkel Vitaplex som dekker de viktigste vitaminer og mineraler. Koster noen og førti kroner og gir deg forbruk i 100 dager med vanlig dose. Bruker den selv. Den er god selv om den er billig.

Det kan nok være lurt å kontakte legen din for å få sjekket stoffskiftet ditt eller om noe annet ufarlig kan ligge bak. Det kan jo også gi problemer, selv om det faktisk er ganske sjeldent, i alle fall i forhold til det vi tror. Men du var jo flink til å trene husker jeg fra før.

Dette fikser du helt sikkert Berit. det fortjener du. Don't give up!!!

berit sa for siden:

Takker for respons, når det gjelder soddet så utelot jeg potetene selvsagt. Gulrot skal jeg ikke spise mer skjønner jeg. Takk Slaskalainen for dine råd spesielt. God påske ti dere alle,blir uten nettforbindelse:(

Don Vito Corleone sa for siden:

vet ikke om det er av interesse, men jeg hadde problemer med å gå ned de 2 første ukene selv, så kuttet jeg ut osten og nøttene som ser ut til å ha gjort underverker. Kanskje prøver jeg å legge til ost igjen for å se om det går.

Fargo sa for siden:

Jeg ser at du trener 3 ganger i uken. Er dette noe du har begynt med etter at du begynte på skaldeman? I så fall kan det hende du har lagt til litt muskler. Du burde måle deg i tillegg til å veie deg. Ettersom hva jeg har forstått er det ikke uvanlig at vekten står stille mens livvidden minker.

berit sa for siden:

Smart med osten:rolleyes: , jeg har spist endel fet ost. Og ang treninga så har jeg holdt på med før dietten. Slutta å røyke etter vel 40 års "damping" så det er vel i ulage alt:mad: , det er 1/2 år nå i april siden siste trekk, og vekta har økt formidabelt..

Trolljenta sa for siden:

Nå er det jo faktisk slik at man kan spise en god del grønnsaker hvis man spiser 20 gram karbohydrat for dagen, særlig hvis man velger grønnsaker med lite karbohydrat som blandet salat og brokkoli. Dette er jo også noe Skaldeman nevner i boken sin.
Ja, enkelte blir tykke av grønnsaker, men de aller fleste tåler 20 gram lavglykemiske karbohydrater for dagen. Med bakgrunn i dette mener jeg at du gir et dårlig råd hvis jeg har forstått deg riktig, du oppfordrer til nullinntak av grønnsaker. Nå skal ikke jeg starte en ny diskusjon om grønnsaker eller ikke grønnsaker, men det er jo ikke til å stikke under en stol at måltidene blir mer variert, fristende og smakfulle med litt grønnsaker.

Trolljenta,
det er verdt å se på. Hvis en person (uansett hvem - trenger ikke være konkrete her) i et slikt tilfelle ser at "det løsner", så er man inne på noe.
For løsner det , så løsner det vanligvis fort. 1 karbe er ikke alltid 1 karbe det heller - i praksis. Jeg sa jo heller ikke for all framtid, men en stund, altså for å prøve. I et tilfelle som vi diskuterer snakker vi også om at den helt korrekte teorien ikke dessverre slår helt til --- slik hun selv sier det.

Men for all del, det er lov å være uenig med meg.:) Om andre gir andre tanker enn mine, er det bare helt supert.:)

Det er flott om mange engasjerer seg. Nicht wahr?

donjuanwannabe sa for siden:

Er også enig i dette, er du ikke sulten om morgenen så ikke spis. Forøvrig det eneste rådet fra Svihus som er bra. Det er faktisk det eneste han kunne skrevet i boka si. Resten er bare tull. :) Han kunne faktisk bare skrevet en liten gul lapp med dette rådet på og gitt ut. :D

Enig også ang. ost (og fløte), nøtter

Også trenger du ikke trene 1 time 3 ganger i uka, holder i massevis med 1/2 time 3 ganger eller 2 i uka. Husk det er ikke treningen som gjør deg slank men kosten. :)

Lykke til!

Hege_ sa for siden:

?? Det er jo ikke noe bakdel å få opp kondisen og muskelmassen da. Du blir jo ikke akkurat muskuløs av å slanke deg uten trening, snarere muskelløs. Det er jo greit å prøve å bytte ut det som tidligre var fett med muskler.

donjuanwannabe sa for siden:

Les hva jeg skrev da! :) Du trenger ikke å trene for å miste vekt. Og jeg sa vel heller ikke at hun skulle slutte å trene? Man må bare ikke tro at det bare er å trene av seg kiloene. Men jeg har fokus på at kosten (kun lavkarbo) gjør underverker på vekta. Hvis man skal trene av seg vekta så kan jeg si at en sjokolade på 100 g må man gå i nesten 1 time for å forbrenne, så er det bare å regne selv hvor mange timer du må gå for å forbrenne 1 kg fett. :) På lavkarbo kan man enkelt miste 1 kg rent fett på en uke, uten sult og uten å trene så mye som 1 minutt. Det kosten som er viktigst når man vil slanke seg. Og svaret er lavkarbo.

Det er heller ikke lett å få opp muskelmassen. Da er det kun styrketrening som gjelder. Trener du hardt og riktig 1 - 1 1/2 time(r) pr. uke så kan du gå opp ca. 1/2 kg til 1 kg muskelmasse på 1 mnd. Så det er virkelig ikke bare bare. Det sa ihvertfall min personlige trener da jeg gikk på styrketrening.

På lavkarbo så mister du ikke muskler, du øker faktisk i muskler uten å trene. Du trenger ikke tro det men det er fakta. Men det stemmer det du sier hvis man lever på lavfett/høykarbo, men det gjør man jo ikke her inne.

Dette gjør faktisk kroppen selv bare man spiser riktig mat. Dessuten blir ikke fett til muskler. Fettet renner bort og musklene blir større.

Glemte hans andre råd. At man ikke bør spise brød (men ikke pga karbo men grunnet kaloriene). Det er jo også ett godt råd så dette kunne han også tatt med. Så da greier han å fylle ut en hel gul lapp. :)

berit sa for siden:

Vel overstårr påske folkens!
I dag er dt 1 mnd siden jeg smakte potet/sukker/mel/pasta ol. Har holdt meg totalt avholdende, ikke et mikrogram engang. Likevel er det ingen forandring på vekta, jeg tror jeg tørner. Dette er skikkelig deprimerende og jeg er en prøvelse for omgivelsene. Ikke fordi det plager meg at kosten er forandret, men det er så trist å ikke gå ned. Jeg trenger HJELP!!!!:confused:

Lemen sa for siden:

Ikke gøy når dietten ikke fungerer. Noen trenger faktisk litt mer karbo i form av grønnsaker for å gå ned i vekt. (i forhold til den dagsmenyen lenger oppe).

Har du sett denne tråden?
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5043

berit sa for siden:

har lest nå, har også kjøpt ketolyseboken, synes det ser så innviklet ut ?? du har jo et misunnelseverdig resultat, sukk bare jeg kan si det samme engang. Er villig til å leve lavkarbo resten av livet om det bare funker

Lemen sa for siden:

Neida, så veldig innviklet er det ikke! Så lenge en leser boken godt, og veier maten litt i begynnelsen, så går det seg til! :)

I tillegg så kan Ziggylapper, Pippmuffins og Prinsessebrød hjelpe en langt på veg til å erstatte brødmåtider! :D

Det kommer helt sikkert til å bli lavkarbo for resten av livet for min del! :_punk:

Gerd sa for siden:

Ketolysekuren er ikke så vanskelig. Tar litt tid i begynnelsen, men ting setter seg i fingrene etter hvert. Jeg syns kuren er veldig grei og enkel å følge.
Litt planlegging må jo til, og man må jo "ofre" noe, det må man på alle kurer. Syns ikke det blir noe offer heller når man:
Spiser god mat, blir mett, får en bedre hverdag,osv....

Borealis sa for siden:

Prøvd søke etter pippmuffins...har du en oppskrift eller link?:o

Distrea sa for siden:

Signerer denne. Jeg har flere gevinster : kvitt halsbrann, hodepine og luft i magen:eek: .... men.... vekta forblir den samme uansett hvordan jeg gjør det. Det er veldig kjipt... for det er tross alt derfor man har startet med dette.... VIL ha velkta ned!
Er Berit og jeg alene om dette?... :confused:

Lemen sa for siden:

Hehe, det heter vel ikke akkurat pippmuffins, med de har fått det tilnavnet i det siste. ;)

Her er oppskriften:

forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=82973&postcount=1

Jeg tar utgangspunkt i denne, og putter gjerne litt fløte opp, kutter ut et egg, bruker vårløk, gressløk, purre osv, og bruker selvsagt ikke lettost. ;) Kan varieres masse, og er enkle og gode å ta med som nistemat!

Borealis sa for siden:

Thanx!:smile:
Skal prøve disse!

Lemen sa for siden:

Vi er ikke alle like, og jeg aner ikke hvorfor dere to ikke går ned.

En ide kan være å føre alt man spiser inn i fitday eller mat på data, for å få en nøyaktig utrekning på hva man putter i seg.

Andre viktige ting som kan stoppe vektnedgang er
Cottage Cheese
For mye ost, fløte, rømme
Mangel på kosttilskudd
For lite fett
For lite karbohydrater (Og noen ganger for mye karber)
Kunstig søtstoff
koffein
sjokolade barer og andre sukkerfrie godterier

berit sa for siden:

har nå gått på lavkarbo i 5 uker, vekta opp 2 kg:mad: Hva i huleste er det jeg gjør galt. Har med hånden på hjertet ikke spist potet,pasta, brød , sukker eller andre karboholdige ting. Spiser jg formye av lavkarbomat? Veier dere porsjonene?? hjelp:confused:

Tuppen sa for siden:

kan du gi ett par dagers meny? hva du har spist f.eks i går og idag?

berit sa for siden:

I dag: Frokost: 3 kokte egg med meierismør, kalkunpålegg
middag: 2 kyllinglår og 3 grillskiver (små) noen rå blomkålbuketter

i går : egg/bacon til fokost, nakkekoteletter til middag, kalde kokte egg til lunsj

berit sa for siden:

kan noen være så snille og sette opp en liste over hva en normal dag innebærer av mat?

Selvsagt tror vi deg når du sier du ikke har spist "stygge ting".

Sender deg en idé på PM.

Ikke alt der er akkurat lavkarbo, men det er mange som har hatt nytte av det for å komme i gang - så får du se på det. Du vil ikke bli sulten av det i alle fall.

Georgine sa for siden:

Nå håper jeg du ikke anbefaler Herbalife slik som du har gjort til andre som sliter med vektnedgang!

Berit: Vil anbefale deg å veie og føre maten inn i et dataprogram så du ser hvordan fordelingen på fett, protein og karbohydrater er. Da kan man ofte få en ide om hvilke endringer man bør gjøre.

Georgine sa for siden:

Jeg har skrevet mange innlegg i dagboka mi om hva jeg har spist (ikke den siste tiden, men om du går inn i midten av den ser du mange dagsmenyer). Nå går jeg å Ketolyse og ikke Skaldemann, men du vil kunne finne tips der og i andre dagbøker uansett.

Nille sa for siden:

Dette er et lavkarbo forum og alt som ikke kan anbefales i åpent forum har ingenting her å gjøre. Heller ikke i PM.
Om man ønsker å gi råd ut fra andre teorier enn lavkarbo bør man gå til Slankenett etter lign. sider
:)

Carisma sa for siden:

HERBALIFE?!?? :eek: :eek: :eek: Nei fy, det er styggedom på linje med nutrilett og cambridge... Jeg ble lurt til å prøve en gang og ble direkte dårlig av det! :mad:

Hva med å prøve en uke eller to på Lokkebiff's anbefalinger? forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12366&highlight=gir+opp

Photobscura sa for siden:

Hei hei Berit! Kan skjønne det er frustrerende det som skjer med deg, har selv opplevd et platå, men noen grep fikk det til å løsne for meg.

Har et par spørsmål:
-Spiser du overhodet ikke noen grønnsaker? Kanskje bare føre til littegrann, inntil 20 g kh om dagen? Høres rart ut, men for noen er det det beste å starte med nærmest nulltoleranse på grønt (som for Lokkebiff:)), for andre igjen så er dette en partystopper. Prøv med litt brokkoli (smørdampet f.eks:)) og blomkål til maten, og kanskje litt bladgrønt, sånn som ruccola (som du kan helle litt olje over!).
Dette er rene, fine grønnsaker, som er fattige på karbohydrater, og det gjør ikke minst maten litt mer fargerik og fristende. Synes det også ser ut som om du spiser litt lite?!? Er du mett hele tiden, eller kan du bli sulten i løpet av dagen?
Det er IKKE meningen at man skal gå sulten, er man sulten -eller kjenner at man er på vei til å bli det, da må du spise!:) De fleste kjenner at fett metter langt bedre, og lengre, man spiser automatisk mindre måltider enn man ville gjort på lavkalori.
Det er jo veldig individuelt, men jeg spiser 3-5 ganger om dagen. Ikke kjempefaste rutiner, men det viktigste er at jeg ikke skal bli veldig sulten i mellom.

-Drikker du nok vann? Vi har hatt noen vanndiskusjoner her inne, men jeg mener det er et ubestridt faktum at man trenger mer vann på lavkarbo, og i særs på en ketogen diett. Det er forskjellig behovet for vann, etter kroppsvekt og så videre, men to-tre liter vann om dagen er bra. Kroppen sier også fra om den er tørst. Mange kan også lett forvirres av at sult- og tørstsignalene krysser hverandre. Altså, at man er litt småsulten, men så tar man seg et godt glass vann, så var det altså bare litt tørste.
Du trenger også å skylle ut avfallstoffer fra kroppen, skylle nyrene, etc. Særlig i starten er det fint å legge til seg gode vaner.

-Om du drikker kaffe og lightbrus, kan også dette være med å holde kiloene tilbake. Forskjellig fra den ene til den andre, men både koffein og søtningsstoffer kan kødde med blodsukkeret ditt f.eks.

-Det er nevnt kosttilskudd her. Jeg går for spektro fra helsekost, den er ikke billig, 200 kr for 100 tabletter (igjen så er det 2 kroner dagen, så i det perspektivet blir det litt anerledes) dette er en multivitamin som nesten dekker dagsbehov. I tillegg tar jeg tran hver dag. Og magnesium.

-At du mosjonerer så mye som du gjør er kjempebra! Jeg er helt enig med DJW på det rent teoretiske, det er helt sant det han sier. MEN om du trives med den treningsformen du har nå, og synes det er greit å fortsette, så gjør det! Å få en sterk kropp legger grunnlag for en høyere og bedre basalforbrenning i framtiden!!

Ønsker deg ellers masse lykke til! Håper inderlig det løsner for deg, og husk at vi er her:)

berit sa for siden:

Tusen takk alle dere kjempesnille mennesker der ute, her var det mange råd. I går begynte jeg i tillegg på Bailine (eletrisk muskelstramming) og der er det også lavkarbo som anbefales. Skal koste på meg 10 ganger nå og se om dette hjelper. Ellers fortsetter jeg med deres gode hjelp og håper at det hjelper snart.

Nille sa for siden:

Vi ser helst at eksteme metoder med ensidig kost ikke markedsføres på forumet. Skaldeman er OK, og selv han sier at man skal spise variert og få i seg litt grønt ! :)
[color=#800080][/color]
Poenget er ikke å gå ned for envher pris. Det er flott at alle deler av erfaringer, men som sagt er det ikke dermed sagt at det som funker for en er sunt og bør anbefales til andre. For å sette det litt på spissen: Du vil også gå ned ved å lavære å spise, - men det er ikke sunt og vi anbefaler det ikke !

Carisma sa for siden:

Jeg er i utgangspunktet veldig enig! Jeg synes også det er i overkant mye kjøtt, og lite grønt, men etter det jeg har forstått (mulig jeg er litt på vidda på akkurat det) er det i tråd med skaldeman?

Signerer på øvrige, altså. JEG synes man burde få i seg et minimum med grønt ettersom det er mer enn karbene som teller i dem, uvurderlige vitaminer etc.. Jeg har forstått det sånn at Lokkebiff ikke levde sånn over lang tid, og har innført grønnsaker senere. Men du Berit, har jo også vært veldig streng med karbene uten at det har funket, så det er ikke sikkert at det er like effektivt for deg.

Bailine har jeg ikke hørt om, høres spennende ut! Håper det funker!
Fortell litt om det, og det du erfarer, hva det koster og sånn! Alltid fint å lære noe nytt:)

Nille sa for siden:

Neida, du er slett ikke på viddene, - det ER Skaldeman-tråd dette. Og Skaldeman anbefaler IKKE ekstremvarianten selv om han gikk på den selv. han sier "jeg anbefaler det ikke, men forteller min historie" ! :)
[color=purple][/color]

Berit? Har du bestemt deg for om du vil følge Skaldemann eller ketolyse?
For når jeg leser litt mer nøyaktig i tråden, så virker det ikke som om du har helt bestemt deg?!? (Eller tar jeg feil? Ser det bare står "lavkarbo" i kostholdsfilosofi-boksen din) Det er enda en anbefalning, å velge filosofien, lese boka etc:)

Kristian sa for siden:

Etter hva jeg får inntrykk av så spiser du Berit for lite fett eller for lite grønnsaker. Poenget er at du har for stor proteinandel og bør derfor spise mer fett eller grønnsaker.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.