< Tilbake til oversikten

Diabetes 2 ?

chili sa for siden:

Hva er typiske tegn på man har / kan ha fått diabetes type 2 ?

Noen her som har fått det, i voksen alder?

slaskalainen sa for siden:

se her om du leser litt dansk
www.hjemmetest.dk/betachek-diabetes/fakta-omsukkersyge/

Leie tegn kan være:
Sterk tørst -
Merkbar økt vannlating -
Tretthet -
Synsforstyrrelser -
Kramper i legger -

se ellers henvisningen. Har du mistanke - i tvil - kontakt legen din så tar man noen enkle blodprøver. Det er ikke noe skummelt og som oftest er alt bra. Jeg hadde flere symptomer, men prøvene var fine. Ved karbokuttingen forsvant symptomene også.
Lykke til....

Lemen sa for siden:

Også at synet endrer seg. Viss en har forhøyet blodsukker, så kan en måle at styrken endrer seg med ca -1, dette normaliserer seg igjen når blodsukkeret blir stabilisert.

Hilsen optiker lemen

Forklar kort hvordan denne styrkeendringen i praksis ville gjøre seg
gjeldende med noen enkle eksempler - sikkert noen som lurer.

Lemen sa for siden:

Viss synet endrer seg med -1 så vil en som regel synes at en ser mer uklart, oftest på avstand (tv/bilkjøring ol.), men også på nær. Hvordan dette oppleves kommer også an på hvilken styrke en har i utgangspunktet. Langsynte kan også merke at de faktisk ser bedre. (Viss en har +1 i utgpkt, og det endrer seg med -1, ja da blir det 0 i styrke. Men viss en har -1 fra før, og det endrer seg med -1, så blir styrken -2).

Fint. Mao har ikke synsforandringen i seg selv noe med selve synet som sådan å gjøre.

chili sa for siden:

Takk for det...

Ingen vits i å lese linkinfo her... (leser dansk jo da, men)
desverre.

cariell sa for siden:

Hei!
Jeg har diabetes type 2, og denne ble oppdaget når jeg ble gravid. Jeg hadde ingen av de nevnte symptomene, og mange har ikke det. Det eneste jeg kan si at forandret seg for meg var at jeg ble meget sur og irritabel. Dette har sammenheng med høyt blodsukker.
Mistenker du at du har diabetes type 2 er nok det beste å ta kontakt med legen din å få tatt brodprøver. Det er ikke heldig å gå med høye blodsukkerverdier over tid.

Forresten så er mine blodsukker gått betraktelig mye ned etter at jeg begynte på ketolysekuren. Hadde tidligere fastende blodsukker på mellom 12-14. Siste uken har jeg ligget mellom 5-6 :)))

chili sa for siden:

... Skal lese linken her. :) Sikkert lurt å få litt mer kunnskap før jeg tar diskusjonen med fastlegen.

Nå har jeg spist lavkarbomat i over ett år, så sunnere kosthold går det vel ikke an å få... :rolleyes:

Men blodsukkersvingninger... Ja, det er akkurat det jeg merka godt i fjor høst: gikk fra Atkins til Lindberg (etter 10 mnd m Atkins...) og da gikk blodsukkeret sannsynligvis bananas... Begynte å spise frukt (litt) og litt mer karber som ris. og litt oftere knekkebrød.

Mer skulle det ikke til...

Jo, forresten: Stress... (men det har jeg skrevet om før..)

Kristian sa for siden:

Svingende blodsukker er forstadiet til diabetes2. De som har diabetes klarer ikke å få ned blodsukkeret til normale verdier. Har du ett fastende blodsukker på over 7 har du diabetes.

jeef-micro sa for siden:

Det er jo en mulighet å få tatt en glucosebelastning også, men da må du ikke spise lavkarbo de siste dagene før testen ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.