tror litt av problemet var/er for noen er at de syns de ser litt "rare" ut... ikke helt i henhold til mote og sånt, samt at sålene kan virke vel store og rare...
*Tenker vel mest praktisk og hensiktsmessig selv sånn sett, men hva vet vel jeg... er jo bare en helt vanli kar som tidvis ikke helt skjønner meg på hva som foregår oppe i de søte små hodene deres.... men jeg er da glad i dere allikavæl da...innimellom vaffal... :D *
tror jeg hadde bekymra meg mer for prisen enn sålenes utseende.. på jobb driter jeg i hvordan skoa mine ser ut bare de er gode å gå i :p men jeg er heller ikke noe særlig til jåle da, så... Men mange på jobb som bruker de
Kjøpte et par til moderen etter at hun var utsatt for en alvorlig trafikkulykke, og blei kjent ufør Finnes ikke menisk, korsbånd eller slikt igjen, de har måttet korrigere beina med å kutte lårbeinet, ta av en bit for å legge inn vinkel i leddet, for så å "bolte" de sammen igen, for at slitasjoen på kneleddene ikke skulle bli for ujevn, Trenger vel ikke si så mye om smerter oppi sånt...
Hu klaga no utroli når a fikk vite hva jeg hadde betalt for de, men etter et par ukes bruk, merka hu at smertene ble mindre, bekkene stabiliserte seg bedre enn det brukte, og bevegeligheten var bedre enn før.
Disse skoene provoserer jo kroppen til hele tiden å kompensere for manglende stabilitet med å stimulere støttemuskulatur som vi normalt ikke belaster i den grad, og det har hjulpet henne mye.
Så, ser man helseeffekten opp mot brukte kroner, og evt. forserte operasjoner, ja så er de skoa verd sin vekt i gull de, spør dere meg...
Tror definitivt ikke du kommer til å bli skuffa, men du må regne ,ed litt tid til å bli vant til skoa, for du kommer til å få en helt annen kroppsholdning med de på... den innbygde ubalansen i skoa sørger for det...
Og ikke minst, man kan ikke "klakke" i vei på hæla, sånn som vi "nordbaggare" ofte har for vane å gjøre på asfalt og harde golv... med påfølgende rygg- og leddsmerter som har blitt en stadig større folkeplage her på bjerget...
Tror du misforsto meg litt, jeg mente at mange før de begynte å bruke skoa gikk sånn, klarer de å gjøre det med de skoa, ja da er de flinke... for det er jo nettop en slik type gange de er laget for å motvirke...
Stemmer ikke det da?!?
Jupp, en får det... men hælen mangler jo på de skoa... det er jo mere en "luftpute" under hælen om jeg ikke husker feil, som tvinger en til å rulle framover på foten før kroppen absorberer "steget". Det hjør det og litt ubehagelig å gå på "gamlemåten", så en blir mer eller mindre tvunget til å gå litt kortere steg, i tillegg til at en ruller steget bort fra det å forplante støtet av steget oppover foten til knær og hofter...
Fordi man plutselig må bruke stabiliserende og støttende muskulatur som en eller nesten ikke har brukt siden man lærte seg å gå, så vil man kjenne det ja... inntil de er trent opp til å stabilisere og avlaste knær, hofter og rygg... og da blir de som lokkebiffen sier, uunværlige...
Er de så gode altså? Kansje jeg skal prøve en gang til. Jeg synes de var så ubehagelige sist jeg prøvde, men det kan jo være fordi de tvingte meg ut av mitt vanlige gåmønster og at jeg følte jeg mistet litt kontrollen. :kontrollfreak:
Jupp, for de hjelper deg til å trene opp de stabiliserende og støttende musklene rundt bekkenet, sånn at du får stabilisert bekkenbevegelsene dine.
Det er kanskje litt vondt/ømt og ubehagelig til å begynne med, men det er som sagt fordi du ikke har brukt eller trent disse muskelgruppene før, men det tar ikke lang tid, så kjenner du en markant bedring!!!
Bruk skoene i korte perioder til å begynne med, og øk på etter hvert. Som det alt er sagt, så tar det litt tid før kroppen venner seg til den nye gangformen. Går en derfor for lenge med dem til å begynne med, vil kroppen reagere med smerter.;)
Jeg har brukt disse skoene i et halvt år nå og kan ikke tenke meg en dag uten. Sverger på at jeg ALDRI kommer til å kjøpe noe anett og dyre ift. hva du får...nei..jeg har kjøpt dyrere sko som har gjort skade, så dette er de vell verdt.
;)
Bra sko ja, men krever litt trening for å gå med de riktig. Viktig å få til en skikkelig fotavvikling når man går i dem, kan ikke bare subbe avgårde som mange av oss gjør til vanlig.
Det "slinkende" effekten kommer nok nettopp av at man går mer effektivt og korrekt, samt at det stilles større krav til stabiliseringsmuskulaturen.
De er dyre, men egentlig ikke så dyre. Mange betaler jo glat 1500 for skikkelige joggesko - 3-400 mer er faktisk ikke så mye da. Dessuten blir det dyrere i lengden om man ikke går med ordentlioge sko ( sånn generelt).
Etter å ha danset hip hop, street jazz etc etc vet jeg hvor mye gode sko har å si....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.