lokkebiff sa for siden:
www.side2.no/helse/article949279.ece
Jeg trodde det fantes dokumentasjoner på at rosenrot virket....?
Noen som vet....? Anyone...?!?!
lokkebiff sa for siden:
www.side2.no/helse/article949279.ece
Jeg trodde det fantes dokumentasjoner på at rosenrot virket....?
Noen som vet....? Anyone...?!?!
Manina sa for siden:
Nei, det er kanskje ikke så godt forsket på. Ikke i forhold til hva som kreves av dokumentasjon for legemidler. Men hadde de hatt det, og det var påvist virkning, så hadde de vel ikke kunnet selge det som helsekost, heller.
Det er jo alltid en fare for bivirkninger når en tar noe som virker for et eller annet i kroppen. Så det kan jo stemme det med at det påvirker effekten av medisiner. Men det står jo kan... De har jo heller ikke dokumentasjon på det.
lokkebiff sa for siden:
Jeg sitter å leser på rosenrot-pakken min nå, og der står det : "Grundig dokumentasjon av effekt gjennom seriøse, publisertre, kliniske studier"
fant en link også:
www.validusnnp.no/default.asp?menu=0&page=283&article=426&product=0
Hva stemmer...??:forvirret
Begod sa for siden:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2777&page=2&highlight=rosenrot
Det ligger en artikkel i siste innlegget i denne tråden.
Forøvrig finner du en god del om rosenrot på dette forumet om du gjør et søk. Jeg vet bla. at det meste av forskning på Rosenrot er gjort i Russland og at Rusisske kosmonauter brukte det som kosttilskudd.
Manina sa for siden:
Ja, jeg er enig i det, Begod.
Men det eneste som det kan være verdt å merke seg, er at urtepreparater og kosttilskudd kan motvirke eller forsterke effekten av legemidler. Så det er ikke dumt å være litt forsiktig, heller.
Johannesurt leste jeg skulle svekke effekten av P-piller, f.eks.
chili sa for siden:
Ja, det virker visst.
Har en venninne som tok det i forfjor og i fjor også (tror jeg..), i januar - mars.
Tuppen sa for siden:
og hvordan virket det på henne?
Sondre sa for siden:
Personlig for meg så har rosenrot fungert helt utmerket. Jeg tar 2250mg eller noe sånt om dagen (tar det ikke hver dag lengre...).
Du må ikke alltid høre på leger og andre som tror de vet noe. Hvis de klarer å motbevise en positiv effekt i 1% av tilfellene, så kommer dem til å påstå at det er 0% effekt.
Lytt heller til din egen kropp og eksperimenter litt. Viktig å ta kosttilskudd så du får dekket dine elementære behov og mere til.
Huldr sa for siden:
I det siste har det vært i nyhetene at 1) antioksidanter er farlig, 2) at vitamintilskudd er farlig, og nå dette ... :rolleyes:
Det kan vel være at farmasøyter, leger og forskere har litt økonomiske interesser i dette her ...? Som kjent er det lite å tjene på naturlegemidler, siden de ikke kan patenteres, mens industrien er meget interessert i å få solgt sine preparater til flest mulig. Og farmasøytindustrien sponser bl a leger (og psykologer!).
Ikke for å komme med noen konspirasjonsteorier, men ... dette kan tyde på et aldri så lite korstog synes jeg :cool:
En annen sak er at rosenrot egentlig ikke er noen kvinneurt, akkurat som ginseng. Dong Qai (husker plutselig ikke hvordan det staves :o ) er visst bedre å ta for kvinner.
Ellers skal man jo ta forsiktighetsregler med alle urter som Manina sier - det er potente (;)) saker! Og det skal ikke brukes over for lang tid av gangen heller, helst ikke mer enn to-tre måneder i strekk hvis man tar det hver dag.
Huldr sa for siden:
WORD!!!Sondre sa for siden:
Hør, hør!! Jeg blir lei meg hver gang jeg prater med legen min... håpløst!
lokkebiff sa for siden:
Men altså, hva heter denne rosenroten??
[font=Comic Sans MS][/font]
Jeg har ved flere anledninger vært innom helsekosten å spurt etter sterk rosenrot, men blir da avfeid med at styrken har ingenting å si, det som er viktig, er at det er dokumentert effekt, og det er det bare artic root som har...:confused:
Sondre sa for siden:
Rosenrot1, 2250mg. En tablett om dagen i noen dager har bra effekt, har ikke prøvd dobbel dose da jeg tar så mye andre piller og føler meg alltid på topp og alltid mye energi. Mmm ;)
Fredrikke sa for siden:
har gått på rosenrot høst 06 og vinter 07, har ikke trengt en eneste middagslur...!!!! og det selv i den mørkeste mørketida ! Den har i alle fall hatt super effekt på meg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.