< Tilbake til oversikten

Individuell tilpasning/optimalisering

Thorwald sa for siden:

Hei,

jeg ønsker å tune mitt inntak av mat slik at jeg får en optimal sammensetning mellom proteiner, karbohydrater og fett. Jeg er kjent med fordelingsnøkkelen i OE-konseptet. Men jeg ønsker en ytterigere individuell tilpasning. Mener jeg har lest litt om det i dette forumet tidligere. Eller evt. referanse til en/flere bok/bøker som beskriver fremgangsmåten i forhold til denne type tuning.

Bakgrunnen for at jeg ønsker å optimalisere er fordi jeg ikke går ned i vekt. Jeg har stått stille på samme vekt i noe slikt som 7 uker. Men ingenting skjer. Så da må jeg begynne å analysere litt. Jeg er forøvrig også kjent med at man da i føge Kwasniewski skal redusere fettintaket. Og at det sannsynligvis vil medføre en vektreduksjon. Men før jeg gjør det, vil jeg gjerne prøve å tune dette dersom noen kan gi meg en pekepinn på hvordan jeg bør gjøre dette.

Tusen takk for alle gode svar! :)

Thorwald sa for siden:

Siden ingen har svart løfter jeg denne frem igjen fra skyggenes dal. I tillegg reformulerer jeg spørsmålet i håp om at en vennlig sjel ser dette SOS: Kan noen hjelpe meg med instruksoner på hvordan man foretar en personlig tilpasning av forholdet mellom karbo, protein og fett, i sitt daglige kosthold? Finnes det ikke noen bøker som beskriver dette? Dersom jeg må fintune uten hjelp. Hvordan bør jeg evt. gå frem (huff, får jeg svar så får jeg jo hjelp - kortsluttning i logikken men skitt au)? :)

Ha en vidunderlig dag!

Ziggy sa for siden:

bruker du fordelingen 1 : 2,5 : 0,5 mellom proteiner, fett og karbo???

.

Thorwald sa for siden:

Hei Ziggy!
Nei, ikke helt. Jeg bruker 1 : 2,5 : 0,8 som utgangspunkt.

:)

Ziggy sa for siden:

Prøv å gå ned til 0,5 på karbene, og se om ikke det hjelper!

Beveger/trener du deg i tillegg, eller?
Og husk, det er ikke alltid reduskjonen viser seg på vekta, men om du har ei "fettreim" som du har laget av et tau, som du knøt sånn at den akkurat passet rundt magemålet før du startet, så vil du fort se hvilken vei kroppen går...

Thorwald sa for siden:

Ja, det kan jeg selvsagt gjøre. Og det Kwasniewski anbefaler i sin bok er jo at man går ned på fett-inntaket. Hensikten med spørsmålene mine er å beholde antall kalorier per dag (ca. 2400 forøvrig), men å justere forholdet mellom proteiner, fett og karbo utfra mitt behov. Jeg mener altså å ha lest en tråd om hvor det ble nevnt en bok som handler om nettopp dette. Men jeg kan ta feil. Selve den biten med å gå ned i vekt, stresser jeg ikke med i det hele tatt. For det kommer, om ikke av seg selv, så når jeg går inn for det (redusere fettinntaket og øke aktivitetsnivået). Trener forøvrig ikke regelmessig, men i perioder er jeg en råtass til å gå lange turer. :)

Ziggy sa for siden:

Prøv det først, og gi en tilbakemelding om det funker eller ikke. God Påske, forresten!

.

Thorwald sa for siden:

Ok, det skal jeg gjøre. Riktig god påske til deg også! :)

Thorwald sa for siden:

Da har jeg prøvd å redusere karboinntaket til 0,5. Men fremdeles står vekten på stedet hvil. Jeg har dermed bestemt meg for å prøve en litt annen tilnærming dersom ingen snakker meg til fornuft. Jeg har nemlig følgende plan:

1. Endre fordelingsnøkkelen til 1 : 3,5 : 0,1
  2. Øke karbene til jeg ser vektreduksjonen avtar/stopper
  3. Redusere karbene litt, slik at vekttapet fortsetter
  4. Konkludere med at jeg har funnet min individuelle, og optimale, verdi for inntak av karbo i en vektreduksjonsfase.
  5. Redusere fettinntaket gradvis til 1 under forutsetning av at vektreduksjonen fortsetter.
  6. Holde denne fordelingsnøkkelen inntil ønsket vekt er etablert.
  7. Gå tilbake til tidligere fordelingsnøkkel ca. for å holde vekten vedlike.

Forutsetninger:
Karbo skal være fra kilder som er "lov" i Atkins induksjon når jeg justerer for å finne grenseverdien for hvor mye karbo jeg tåler før vektreduksjonen avtar/stopper. Kun bruk av safe, ubehandlede matvarer skal benyttes. Alt skal måles og veies nøye.

Noen synspunkter på denne planen? Jeg vil gjerne gjøre dette på en bedre måte enn det som er skissert i planen over. Så om noen har innspill er det flott. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.