Jeg har vært leser av dette forumet i ca 1 år. Er ikke så flink til å skrive, men har fått mye hjelp av dere med gode oppskrifter og kostholdsråd. Men det jeg skal takke for er at takket være dette forumet har jeg fått diagnostisert min datter på 16 år. Har nå vært til spesialist og fått diagnosen PCOS.
Før jeg begynte å lese disse sidene viste jeg ikke hva PCOS var. Hun har nå begynt på et lavkarbokosthold; livslang sådan;) og går sakte men sikkert ned i vekt. Hun hadde en startvekt på 121 kg, og det er tungt for en tenåring som er veldig aktiv innen håndball. Og hun er veldig åpen ovenfor sine venner og sier at hun tåler ikke og kan ikke spise sukker, hvitt mel og stivelse.
Det er enklere for henne og oss i familien , da jeg har vært en lavkarboer i ca. 1 år....
Så takk til dere som har gitt meg så mye kunnskap og hjelp:)
så bra at hun har fått diagnosen, og allerede nå kan begynne å jobbe med kosthold, og hormonsyklus. Og så heldig datteren din er, som har en mamma som tar tak i problemene hennes, og leser seg opp for å få kunnskap om lidelsen, og hva man kan gjøre i forhold til det. :)
Rørende og bra!
Det ser ut til at du har en klok og besluttsom ung dame i huset, og ikke minst kudos til deg som tok tak i det. Jeg tipper datteren din kommer til å vær deg evig takknemlig. Jeg vet selv hvordan det er å være ung og overvektig uten at noen klarer å gjøre annet enn å vifte det vekk som dårlig matvett.
Gratulerer:)
Hei! Du er ikke alene om og fått hjelp fra dette forumet. Har selv fått diagnosen PCOS og slet med dette i maaange år før de eeeendelig fikk stilt diagnoseni 98. Selv om min hormonbalanse ikke er helt i orden enda etter ett år på lavkarbo,- (Atkins) (og kanskje den aldri blir det, men blir iallefall holdt i sjakk med lavkarbo, så da skal jeg være forøyd!!!!!:) wiiiiii ) - så har jeg det myemye bedre nå! Og datteren din har bare gode ting og se fremover mot når hun fortsetter på veien til sitt nye liv, det vet jeg! (og mange andre med meg) Det som er så synd er at mange leger og spesialister på dette temaet (hvertfall de JEG har møtt, men har kanskje vært uheldig kanskje?) har vært skeptiske til lav karbo! Da forteller det meg at de ikke er allvitende:confused: allikevel! ( Ikke for det, det visste jeg jo... at de ikke var allvitende mener jeg:p) Men verden går jo fremover på noen ommeråder, så kanskje de kommer til at det er bra allikevel. Da skal jeg stå der i døra og ønske dem hjertelig velkommen etter...:D Lykke til videre for deg og datteren din:blomster:
[color=magenta][/color]
Er ei av dei som sitt her med mange spm... angåendes pcos (tullet!).. har sjølv dette styret ,er akkurat 20 nå...
men saken var, det du skrev om ikkje sukker, hvit mel og stivelse... kan du fortelle mer om dette?
har våre hos lege og testet mjøl alergi og liknende, men dei finn ikkje noko, sjølv om magen min helt klart har store problem med mat som inneheld mjøl.
har dette en sammenheng med pcos?
er desverre veldig uvetende om pcos og alt eg veit er ting eg klarer å finne på internett.. men har gått på lavkarbo/ketose i 2 månader nå, og har merket stor effekt... :) (sjølv om eg ikkje viste at dette hjalp på pcos)
Legene her eg bor er noen totale "brøhoder" alle sammen.. virker ikkje som om dei kan noe om pcos i det hele tatt. har ikkje fått et eneste råd, anna enn du bør gå ned i vekt.. (noe som var umulig til eg sjølv fan fram til lavkarbo! :) noe eg mener legene burde ha gjort)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.