< Tilbake til oversikten

Vaske bort karbohydrater i potet?

nomma sa for siden:

min svoger påstår at det går an å vaske bort karbohydratene i potet, det han gjør er at han skiver f.eks mandelpotet i løvtynne skiver, så skyller han skivene i vann til vannet er helt rent.. han mener at han da har vasket bort mye av stivelsen som er i poteten og det er der karbohydratene er.. potetskivene bruker han enten til fløtegratinerte poteter eller så råsteker han dem først i smør før han legger de i ildfast form strør over ost og "baker" de i ovnen en stund.. smaker kjempegodt.. :p

men har han rett????

Aline sa for siden:

Han fjerner sikkert endel av stivelsen, men jeg vet ikke hvor stor effekt det har??

:)

Traxior sa for siden:

Det hørtes jo unektelig godt ut, men jeg kommer garantert ikke til å døtte det i gapet før noen har gitt meg flere resultater fra forskere på at dette stemmer..

Eller, hvis noen er interssert i å sjekke om de detter ut av ketose hvis de spiser noen sånne, så kan det fungere også... :rolleyes:

donjuanwannabe sa for siden:

HUrra nå skal jeg gjøre det samme med sjokolade, pizza og is. Jeg bare vasker bort alle karbossene så vips er det plutselig sunt! HURRA! :p :p ;)

Tror du virkelig på dette, nomma. Det går jo ikke an å vaske bort stivelsen. Man trenger da ikke noen forskningsresultater for å finne ut dette da. Ikke vær så naive, please! Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte jeg!

Aline sa for siden:

Jeg tror ikke all stivelse forsvinner, men jeg tror noe forsvinner. Rett og slett det hvite som kommer i vannet.

Om det er såpass effektivt at det er noe vits i er jeg derimot litt mer usikker på... ;)

Huldr sa for siden:

Hvis skivene er løvtynne vil jeg jo tro man får vekk en god del av stivelsen ... Syntes dette hørtes lurt ut jeg :)

Summer sa for siden:

Jeg også. Hvis man først skal spise poteter altså. Men det fjerner selvsagt ikke all stivelsen. :)

jeef-micro sa for siden:

Det er godtmulig det fungerer, men blir det da mer eller mindre karber i disse enn om man koker og avkjøler potetene i 12 timer, for så å varme de opp/ha på olje og steke de??

og viss det er slik, så må det være genialt å raspe potetene og lage sånne røstipoteter eller hva det heter... da får man jo skyldt raspet, og det blir jo mange flere karber som forsvinner...

nomma sa for siden:

nå skuffer du meg Donjuan.. ikke vær så nedlatende.. jeg stilte ett spørsmål som jeg håper å få seriøst svar på.. trodde vi hadde "rom " her inne for å stille alle slags spørsmål..

Huldr sa for siden:

Nei, det må jo være hvis man skal spise potet en sjelden gang :ja: Jeg vil tro det er vanskelig å lage fløtegratinerte poteter vd å koke dem på forhånd, så da bruker man vel bare den metoden som passer best i forhold til det man skal lage :) Det var veldig lurt!

Carisma sa for siden:

Men.. løvtynt potetgull har jo masse karber? blir ikke det litt det samme?

Huldr sa for siden:

Det er jo ikke skylt, da ... ;) Det er det som er poenget - er skivene tynne kommer jo mer av stivelsen frem, og man får skylt vekk mer ...

Nomma - takk til deg for at du stiller interessante spørsmål! :blomster:

Dolly sa for siden:

Det er jo ikke sikkert man vasker potetgullskivene før man steker dem eller hva man gjør

Aline sa for siden:

Det hadde vært noe å foreslå for potetgullmakerne :D:D:D:D :sikle: ;)

Carisma sa for siden:

Potetskivene vaskes og tørkes før de friteres, blant annet for å få bort "det hvite" på potetene, som danner tråder i frityrolja. (Endelig betaler det seg å sluke alle "how do they do it" programmene på tv... :D ) Tror jeg så noe om det allerede på "lekestue" på tidlig 80-tall....

Gamla sa for siden:

"Det hvite" er helt kart potetmel! Ser det veldig godt når en lager kompe. Har ofte vært med på å male mange kg poteter og silt vekk væsken fra potetene. Da blir det liggende ganske mye potetmel i bunnen. Etter å ha tømt bort væsken hadde vi så potetmelet tilbake i kompedeigen.:p
Kan derfor godt tenke meg at endel, men langtfra alt, av potetmelet forsvinner når en skjærer tynne skiver og skyller dem.;)

Huldr sa for siden:

Da lærte jeg noe nytt ... :) Men er det mindre karber i potetgull enn i poteter? Ikke at jeg tror det blir så sunt allikevel da ... :D

Kristian sa for siden:

Jepp, hvis du holder en ispinne under rennende vann så vil alle karbene renne vekk. :p :p ;)

Brimstone sa for siden:

Spesielt om det er varmt vann :p

Kula sa for siden:

Jeg har samme erfaring med å høytrykksspyle sukker. Absolutt alle karbohydratene forsvinner.

:-)

donjuanwannabe sa for siden:

Jeg er ikke nedlatende jeg da. Men det undrer meg at noen virkelig tror på dette. En usunn vare som poteten som det er best å ikke spise i det hele tatt, så skal man på død og liv finne på alt mulig for å forsvare å spise den!? Nå skal man vaske poteter for å gjøre den sunnere! Jeg trodde man brukte vann for å rengjøre jeg men. Hm.. Det er best å holde seg unna, det er mitt tips. Se her:

Jeg trenger vel ikke si mer nå.. Ikke akkurat lite karbosser i potetgull nei. Tror ikke akkurat de vasker dem for å få dem mindre usunne.

YES, det var det jeg visste!! :D :D Sjokoladen forsvinner også ved varmt vann. Hærlig tips hvis du ikke vil spise de usunne karbossene i sjokolade! :D :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.