min svoger påstår at det går an å vaske bort karbohydratene i potet, det han gjør er at han skiver f.eks mandelpotet i løvtynne skiver, så skyller han skivene i vann til vannet er helt rent.. han mener at han da har vasket bort mye av stivelsen som er i poteten og det er der karbohydratene er.. potetskivene bruker han enten til fløtegratinerte poteter eller så råsteker han dem først i smør før han legger de i ildfast form strør over ost og "baker" de i ovnen en stund.. smaker kjempegodt.. :p
Det hørtes jo unektelig godt ut, men jeg kommer garantert ikke til å døtte det i gapet før noen har gitt meg flere resultater fra forskere på at dette stemmer..
Eller, hvis noen er interssert i å sjekke om de detter ut av ketose hvis de spiser noen sånne, så kan det fungere også... :rolleyes:
HUrra nå skal jeg gjøre det samme med sjokolade, pizza og is. Jeg bare vasker bort alle karbossene så vips er det plutselig sunt! HURRA! :p :p ;)
Tror du virkelig på dette, nomma. Det går jo ikke an å vaske bort stivelsen. Man trenger da ikke noen forskningsresultater for å finne ut dette da. Ikke vær så naive, please! Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte jeg!
Det er godtmulig det fungerer, men blir det da mer eller mindre karber i disse enn om man koker og avkjøler potetene i 12 timer, for så å varme de opp/ha på olje og steke de??
og viss det er slik, så må det være genialt å raspe potetene og lage sånne røstipoteter eller hva det heter... da får man jo skyldt raspet, og det blir jo mange flere karber som forsvinner...
nå skuffer du meg Donjuan.. ikke vær så nedlatende.. jeg stilte ett spørsmål som jeg håper å få seriøst svar på.. trodde vi hadde "rom " her inne for å stille alle slags spørsmål..
Nei, det må jo være hvis man skal spise potet en sjelden gang :ja:
Jeg vil tro det er vanskelig å lage fløtegratinerte poteter vd å koke dem på forhånd, så da bruker man vel bare den metoden som passer best i forhold til det man skal lage :)
Det var veldig lurt!
Potetskivene vaskes og tørkes før de friteres, blant annet for å få bort "det hvite" på potetene, som danner tråder i frityrolja. (Endelig betaler det seg å sluke alle "how do they do it" programmene på tv... :D ) Tror jeg så noe om det allerede på "lekestue" på tidlig 80-tall....
"Det hvite" er helt kart potetmel! Ser det veldig godt når en lager kompe. Har ofte vært med på å male mange kg poteter og silt vekk væsken fra potetene. Da blir det liggende ganske mye potetmel i bunnen. Etter å ha tømt bort væsken hadde vi så potetmelet tilbake i kompedeigen.:p
Kan derfor godt tenke meg at endel, men langtfra alt, av potetmelet forsvinner når en skjærer tynne skiver og skyller dem.;)
Jeg er ikke nedlatende jeg da. Men det undrer meg at noen virkelig tror på dette. En usunn vare som poteten som det er best å ikke spise i det hele tatt, så skal man på død og liv finne på alt mulig for å forsvare å spise den!? Nå skal man vaske poteter for å gjøre den sunnere! Jeg trodde man brukte vann for å rengjøre jeg men. Hm.. Det er best å holde seg unna, det er mitt tips. Se her:
Jeg trenger vel ikke si mer nå.. Ikke akkurat lite karbosser i potetgull nei. Tror ikke akkurat de vasker dem for å få dem mindre usunne.
YES, det var det jeg visste!! :D :D Sjokoladen forsvinner også ved varmt vann. Hærlig tips hvis du ikke vil spise de usunne karbossene i sjokolade! :D :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.