< Tilbake til oversikten

Nye medisiner, og da bør en ikke legge om kosten drastisk?

mam sa for siden:

Jeg håper Torkil kan si noe om dette. Håper du orker å lese så langt.

Jeg har hatt stoffskifteplager i mange år og har vært medisinert siden 2000. I 2004 begynte jeg på Atkins samtidig som jeg fikk en forandring i medisineringen. Jeg hadde min første og hittil eneste opptur! :D Trodde medisinen endelig virket som den skulle. Nei, når jeg introduserte mer karbo så holdt vekten seg stabil, men energi og opplagthet forsvant i samme takt som jeg spiste "normalt".

Nå er problemet at jeg ikke tar opp medisinen av en eller annen grunn. Jeg ligger helt i nedre del av referanseområdet. De andre jeg snakker med som har stoffskifteproblemer mener at jeg vil bli bedre hvis verdiene kommer opp til midten eller over.
FT4 13 (12-22)
FT3 4,6 (4,0-6,8)

Jeg har vært til legen og fått økt doseringen enda mer. Han skjønner ikke hvorfor, for da jeg tok mindre medisiner for en del år siden lå verdiene rundt toppen av referanseområdet. :confused:
Skal ta rene "overdosen" noen mnd og så nye prøver. 150 ug Levaxin og 20 ug Liothyronin. Dette er litt mer enn jeg har tatt i vinter.

Og jeg jukser ikke og glemmer medisinen. Tar den flere timer før mat så ikke mat eller kosttilskudd skal påvirke og gi dårlig opptak. Først medisin, så mat 1-2 timer etter, så kosttilskudd etter mat igjen.

Bør jeg først prøve å få opp verdiene, og så legge om kosten? Tenker på om jeg bør gi medisinene tid til å virke. Hvis jeg begynner med lavkarbo igjen, så vet jeg ikke om det er lavkarbo eller medisiner som har hjulpet hvis jeg føler meg bedre. Er redd for at nedturen kommer hvis jeg går ut av ketose, slik det skjedde sist.

Torkil sa for siden:

Hei
TSH? den vil vise om du er lavdosert, jeg tror det og ville økt etter avtale med din lege og sjekket på nytt om 8 uker.
Vennlig Hilsen
Torkil :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.