Ja, eg sliiiit med å få i meg nok karb om dagen eg altså... Då meiner eg at eg ligg på sånn ca 10karb (ofte under det òg faktsik) og bøøøør ligge på ca 20... Men, eg klarer det ikkje!!! Er ikkje svolten nok eigentleg...
Men, så høyrde eg at det kan påvirke ein i retning av depresjon viss ein får alt for lite karb? Og eg må med handa på hjartet, sei at eg har vore ein smule deppa i det siste.... Ikkje deprimert altså, som i depresjon og svarte hol og ingen utveg og ingen ljos i enden av tunnelen, men berre sånn lei og trist og "deppa"... veit ikkje noko anna ord... Hehe!
Kan det vera fordi eg rett og slett får i meg for lite karb, det då?
Ja, eg VEIT eg må verta flinkare... EG VEIT!!! Men, når eg ikkje er svolten, er det så vanskeleg!
I dag er eg i godt humør altså, berre så det er sagt! Hihi!
Frukost og/eller lunch er salat med diverse salat, paprika, tomat, ost, skinke... eller speilegg... eller omelett... Ligg vel på ca. 4-5karb tenkjer eg. Ikkje kvar dag eg et både frukost og lunch då...
Så er det middagen... Då lagar eg eitt eller anna i omnen, cremefraich med sopp, blomkål, løk... og så kjøt eller fisk eller kylling på toppen... ein porsjon er vel på rundt 6 karb eller noko...
Så er det ingenting særleg utover det. Kanskje eit par sneier ost innimellom, eller litt salami...
Men eg er liksom aldri svolten. Et berre for å eta.
Hmm.... Må skjerpa meg no altså! Startar i DAG!!! :D
Hvordan er det mulig å ikke få i seg nok karbo? Hehe, jeg klarer bare ikke å forstå det i det hele tatt. Spiser man en fiberrik er det jo 4 karber, eller en Rugsprø = 6 karber. Så har man jo allerede fått i seg en god del. Grønnsaker inneholder jo endel også. Bær? Nøtter? Jeg forstår det virkelig ikke. :eek:
For min del er det omvendt, jeg blir deppa når jeg spiser mye karber. Og da mener jeg skikkelig deppa. Alt er håpløst og blir irritert og oppfarende. Men nå spiser jeg etter lindberg da, bla endel bønner som skal være positivt for humøret (husker ikke hvorfor).
Tjah... matlei og matlei... Er jo masse godt eg kan laga til, så eg trur ikkje det er akkurat det heller...
Etedag ja, Lise... Hmm... Kan jo ha ein samanheng dette her med aminosyrer, bråkete guteaminosyrer og slik i hjernen! Hehe! Men eg veit sanneleg ikkje eg, om eg tør ha ein etedag... Gjekk ikkje så bra sist (då åt eg jo kaker og snop då, men... ehem...)
Eg får vel berre bita det i meg, sjå korleis det vert no når eg skal verta flinkare å eta!!! Jess!
Eg har jo allereie vore flink og ete 8,9karb så langt! Jippi!
Hehe! :rolleyes: Må berre le litt eg altså! Ja, korleis er det mogleg liksom???
Kanskje eg skal kjøpa inn noko fiberrik... Då går det jo an å få ein heidundrande frukost!!!:D
Men er fiberrik eller rugsprø "lov" på Ketolyse?:confused:
Ja jeg vil tro det er lov, så lenge man holder seg under 15-20 gram karbo? Ketolysekuren har jo ikke disse "stigene" som Atkins har. Nøtter er jo også lov og bidrar til endel karber. For ikke å snakke om masse deilig rød paprika, avokado, bringebær, jordbær osv. :sikle:
Nå er det jo snart jordbærsesong, og om du DA ikke kommer opp i karber, så får jeg hakeslepp, hehe.
Fiberrik solsikke inneholder 3,7 gram karber pr. plate. Så det er jo begrensa hva man kan spise av det. Men det skader ikke med fiberrik en gang i blandt:)
For meg er det også uforståelig at det skal være så vanskelig å få i seg nok KH! Det er jo det motsatte som oftest er problemet!:rolleyes:
Flesteparten av KH skal komme fra varierte salater og grønnsaker, når en går på Ketolysekuren. Vet at noen har spist et stk fiberik pr dag, det går sikkert greit, men rugsprø synes iallefall jeg at "stjeler" for mye av den daglige KH mengden. (En gang iblandt kan du heller unne deg et.)
Prøv i det hele tatt å variere så mye som mulig, ellers har en lett for å bli matlei, uansett hvilken filosofi en velger. På Ketolysekuren er variasjonsmuligheten veldig store! Studer oppskriftene her og gjerne også på www.ketolyse.no Prøv noe nytt og lær deg til å like forskjellige smaker!:)
"Etedag" er ikke lurt når du går på ketolysekuren. :cool: Du går da ut av ketose og taper noen dager på det,- og i tillegg vil du kanskje hver gang streve mer for å gå ned i vekt etterpå!;)
Lykke til!:)
Ja, det inneholder jo hele 6 gram per knekkebrød, men poenget her er jo at dama får i seg for lite karbo, og da er det jo greit med noe som inneholder litt.
Det står i boka på s 111: Litt frukt og bær kan benyttes i begrenset omfang, for ex. til pynt på desserter.
Under oppskrifter på side 159 står det: Nøtter metter veldig godt pga høyt fettinnhold. Tips: ta en og en nøtt, da blir du mett før du rekker å spise 50g nøtter.
En av oppskriftene er feks. "jordbær med fløte", og den inneholder hele 10 gram karbo. Det må jo være en ypperlig sommer-rett for de som sliter med å få opp karboantallet (kan ikke være så mange av dem, men). :p
Ja, jeg skjønner jo det Iset! :)
Det jeg prøver å si er at at hun trenger variasjonen som salater, grønnsaker, nøtter og bær gir. Det er ikke likegyldig hvor KH kommer fra, etter hvordan jeg har oppfattet Ketolysekuren. :rolleyes:
Jeg har ofte brukt ca. 50 g bær med fløte (det blir ikke 10g.KH!) på eller hatt litt bær og en pisket kremklatt på rollsen. Det er deilig! :spisesnak
Enig med deg, Gamla. Det er best å bruke KH på noe som kroppen trenger, ikke spise noe med karber bare for å spise.
Jeg kjenner til det problemet med å ikke få i seg nok karber når man er på induksjon (som jo er ganske likt) - det skal jo en del grønnsaker til for å fylle karbekvoten, og det er det som er poenget med hele greia - at man skal spise grønnsaker. Ikke fylle opp med masse fløte, søtningsmidler og slikt - det bør være en liten del av det hele!
Men så er det ikke alle som har like godt av å innta så lite som 15-20 g karber pr dag heller. Jeg er en av dem. Da er det nok lurt å tilføre noe nøtter, bær etc. Og litt gulrot er neppe så ille - eller? (har ikke lest ketolyseboka, så jeg vet ikke om det er lov)
Dip med rå grønnsaker f eks er jo bare supergodt ... agurkstaver, gulrotstaver, blomkålbuketter, selleristenger ... prøv en dip med majones, rømme og blåmuggost f eks ... eller juks med en posedip fra butikken :cool: :cool:
Ja jeg er jo helt enig med dere altså, ville bare tipse HI om at det er umulig å komme for langt ned på karbene om man bare vet hva man kan spise.
Nå er jo ikke Rugsprø det verste man kan spise heller, det er jo forsåvidt sunt i moderate/små mengder. Jeg anbefaler IKKE å bruke karbene opp på feks. sukkerfrie kaker og slikt, med mindre det er til en spesiell anledning.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.