< Tilbake til oversikten

Ris, korn, poteter og sukker

Miriell sa for siden:

Hei:)
Jeg er ny her for jeg og samboer har nettopp startet opp med lavkarbo kosthold og syns det virket veldig fornuftig å bli med her da for det er jo en flott ressurs.

Vi er altså nyoppstartet og har gått på med stort pågangsmot, men nå er vi på vår andre uke og begynner å bli litt desperate allerede, så på lørdag kjøpte vi lindbergbrød bare for å ha brød og det var SÅÅÅ godt.
Vi savner poteter, ris (pleide å spise ris ca fem ganger i uka), juice og sukkerholdig jums. Noen tips til hva vi kan bruke istedenfor?

Både poteter og ris er vanskelig å erstatte.
Vi kjøpte dessuten Splenda for å være fryktelig sunne, men nå hører vi at det (og andre kunstige søtningsmedler) ikke er så bra alikevel.
Hva kan vi bruke da?? (jeg er ekstremt glad i sjokolade og søtsaker og har ett veldig søtsug nesten hele tiden, prøver å undertrykke det men går sjeldent mer enn ett par dager i slengen...)

Miriell

Iset sa for siden:

Søtsuget forsvinner HELT på lavkarbo for de aller fleste, men man MÅ bite i det sure eplet og bare holde seg unna med makt i en uke eller to før man merker forskjellen. Spiser du mye kunstige søtstoffer vil du bare bidra til å opprettholde søtsuget og gjøre vondt verre, dessuten kan disse søtstoffene hindre vektnedgangen for noen.

Jeg merket fort bedring om jeg holder meg helt unna søtt i et par uker. Mister lysten på det, savner det ikke, og når jeg først "sprekker" i et selskap eller noe, så smaker det plutselig høgg! Tro meg, sukker smaker ikke godt lenger! Nå har jeg ikke drukket brus eller spist noe særlig med søtt på 2 måneder, og nylig tok jeg en slurk cola light og en sjokoladebit og holdt på å kaste opp. Det smakte RENT sukker, jeg ble skikkelig dårlig. FYSJ!!! Jeg takler det ikke lenger, og jeg var vel en av de verste sukkernarkomane her inne. Jeg levde på cola og sukker før, i flere måneder om gangen. Klarte ikke holde meg unna!
Nå er jeg vektoperert (i januar) og har fått en drahjelp i det da, men jeg merker godt at det å holde seg helt unna søtt har hjulpet meg enormt. Jeg har ikke sug lenger og tåler som sagt ikke engang smaken av det.

Jeg hører mange si det samme - søtt smaker HØGG etter noen uker uten.

Dere klarer det, stå på!!! :klem:

Glemte å svare på det siste du spurte om; poteter og ris synes jeg er LETTEST å erstatte. Pasta er det verre med men heldigvis er jeg ikke så glad i det heller. Poteter erstattes feks. av brokkoli og blomkål samt andre grønnsaker. Ris kan erstattes av feks. blomkålris (søk på "jukseris" her inne for oppskrift). Men nå ser jeg jo at du følger Lindberg og da er det jo IALLFALL ikke problematisk????? Dere kan jo spise bønner og linser, og da er det jo kjempelett. Jeg elsker bønner og linser og spiser heller det enn poteter siden det smaker myye bedre. Linsemos er fantastisk, kikerter er snop. :D

Lotusia sa for siden:

ja bit litt i sure epler, og lag god mat som smaker! Får jeg lyst på sjokolade har jeg heller lagd meg en godt wok med masse godt krydder, og kylling.. nam! da går sukkersuget vekk. etterhvert er det det du får lyst på. ;)
Isteden for Juice, drikk C vitaminer (brustabletter) det er godt og veldig sundt!

Carisma sa for siden:

Poteter kan erstattes av f.eks blomkål med ost, blomkålmos, ovnstekte grønnsaker, sellerirotmos osv. Og linser og bønner. Sjekk om nærmeste bibliotek har eller kan skaffe kokeboken naturlig slank av Fedon. Den har jeg brukt masse (så mye at jeg nesten ikke får opp sidene lenger... :D ) når det gjelder grønnsaksretter. Så ser du om dere finner noe inspirasjon i den og evt kjøper den.

Ellers kan man spise fullkornsris innimellom, og fedon har utviklet et par pasta-typer som påvirker blodsukkeret mindre enn vanlig pasta. De er fine så lenge man ikke spiser det hver dag. Nå er jeg heldigvis ikke så glad i pasta, men sleit mye med ris og potet-varianter i begynnelsen. Men nå spiser jeg ris uner 1 gang i uka nå som jeg har vendt meg til å tenke på andre muligheter først. og poteter spiser jeg ca en gang i halvåret...

Men det viktigste man kan gjøre er å skaffe seg inspirasjon i bøker, og sjekke oppskriftstrådene her inne. Evt fedonklubben.no. Selv om jeg syns endel av oppskriftene er i overkant avanserte der inne.

Photobscura sa for siden:

Det Iset sier om søtsug er helt helt sant!
Sukker er avhengighetsskapende, og de fleste forstår at det ikke er først og fremst smaken som tilfredsstiller dem ved å spise godteri når de har fått suget etter det på avstand.
Søtningsmidler kan være vel og bra, men det er en stor fordel å vente med å ta dem i bruk til du har bukt på søtsuget.
Jeg hadde nesten den samme opplevelsen som Iset, spiste vanlig melkesjokolade noen uker at jeg hadde kvittet meg med søtsug, og jeg syntes ikke akkurat det smakte høgg, men det var ikke noe særlig, det smakte som rent sukker, noe de fleste voksne mennesker har lite kulinarisk glede av. Kvalmende rett og slett.
Jeg får samme tilfredstillelse nå av noen ruter mørk sjokolade fra 75% og oppover, som jeg før fikk av å tute i meg en hel melkesjokolade, men på en annen måte, jeg SMAKER det:)
Når du går på Fedon så kan du også spise litt nøtter, og nøtter er snadder! Og mye sunnere enn godis:sikle:

Noen har fått hjelp av et mineral (?!) som heter krom for å få bukt med søtsuget, det kan du få kjøpt i pilleform på helsekosten, og er helt ufarlig.

Ellers så ønsker jeg deg og din kjære lykke til!!

Miriell sa for siden:

Takk for alle tilbakemeldinger:) Skal gjøre en innsats for å ligge unna søtsakene. Syns nøtter er kjempegodt men tåler noen nøtter dårlig, sukk... Frukt er vel greit da?....

Carisma sa for siden:

Fedon sier 2 frukter om dagen, men ikke banan. Helst pære eller andre med lav/middels GI

donjuanwannabe sa for siden:

Det er vel ikke bra å bruke søtstoff for mye, men av og til kan jo gå særlig hvis du spiser det istedet for vanlig sukker.

Ja vanskelig å erstatte poteter, ris o.l. Du må nok kutte ned på forbruket av dette. Men du følger Fedon og han sier vel "kutt ned, ikke ut"? Så litt ris og pasta og 1 potet i ny og ne kan du vel spise? Med fordel kan du heller spise jukseris e.l. Mye sunnere ihvertfall.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.