monki sa for siden:
kan vi spise den? jeg har spist 4-5 slike siden søndag i sist uke. det står jo ingen næringsinnhold
monki sa for siden:
kan vi spise den? jeg har spist 4-5 slike siden søndag i sist uke. det står jo ingen næringsinnhold
Nillomien sa for siden:
Tror virkelig ikke du kan spise 4-5 sånne.. hadde heller satsa på å spise litt mer grønt jeg da
Charmtassen sa for siden:
På ketolyse-dvd'en sier Torkil at man ikke skal spise ting man ikke kan lese næringsinnholdet på. Det tror jeg er et lurt tips. Selv hender det at jeg tar litt sjokolade til kvelds sammen med en kopp kaffe - for å avslutte dagen med litt kos. MEN da spiser jeg toppen 10-12 gram! Gjerne 70%, men helst også høyere prosent.
Hvis du opplever vektstagnasjon denne uka, så vet du i hvert fall hvorfor ;)
Lykke til videre på ketolysekuren!
stinasol sa for siden:
det fins jo massevis av deilige sukkerfrie sjokkolader,men så mange som du har spist er jo absolutt ikke bra;)
Aline sa for siden:
70% sjokolade kan inneholde 30% sukker. ;)
Det er jo endel... Så du må selv kjenne på om det er lurt eller ikke :)
monki sa for siden:
uuuuuuuuuups shit!!!! at jeg ikke spurte før:mad:
Dolly sa for siden:
den inneholder nesten like mye karbohydrat som vanlig melkesjokolade trodde jeg..
det gjør iallefall freia sin 70% sjokolade.. som ligger ved siden av boccaen
Aline sa for siden:
Vil tro det er mer i melkesjokoladen? pga melkesukkeret og det vanlige sukkeret? der er det vel nærmere 50%?
Gerd sa for siden:
Hvor får man kjøpt sukkerfrie sjokolader???.. Nå har jeg hatt et maratonløp mellom coop, spar, kiwi, rema, meny og helsekostbutikker her på bøgda... De ser jo bare dumt på meg når jeg spør.... INGEN som har.... Tror jeg blir helt koko jeg.... :eek:
Charmtassen sa for siden:
Ha-ha! Jeg leste feil - trodde det sto "kakao" og det var bare så passende her! Lister meg ut igjen ...:liste:Carisma sa for siden:
Så rart at de ikke visste om det på helsekosten?
Bor du langt opp, langt ned, eller midt i oppland, hvis jeg kan spørre om det? Veit endel om midten og nedover, så kanskje jeg har noen tips.
Jeg kjøper det som regel på innvandrerbutikker, eller på Meny. Pleier å ligge i hylla sammen med glutenfrie ting og økovarer og "allergi-produkter" av forskjellige slag. Ellers er atkinssjokoladene sukkerfrie tror jeg.
annemerete sa for siden:
Og du er ikke den eneste! Jeg har og tatt meg en runde rund, og landet på CC på Gjøvik, og stakk innom helsekostbutikken der! De hadde iallefall ikke noe greie på det jeg stod å snakket om! Så ikke noe sjokolade på meg!
stinasol sa for siden:
HÆ? her har de over alt(Bergen) cavalier og de bron er merkene som har de beste syns jeg,fins flere forskjellige smaker,med nøtter,hvit sjokkolade,kjeks sjokko,kake glasur osv osv... du kan bestille fra sukkerfritt.com og (den ligger i Nesbyen) tar bare noen dager med posten...
butikker jeg har funnet på er
rimi
rema 1000
ica
obs
meny
og alle de forskjellige helsekost butikkene(men der er det litt dyrere for de samme varene)
donjuanwannabe sa for siden:
Atkins-sjokoladene og barene er sukkerfrie ja.
Gerd sa for siden:
Får sjekke litt mer en annen gang. Har jo ikke tenkt å kjøpe noe heller da... Eier ikke søtbehov i hele tatt...:D
lilletrine sa for siden:
Noen som vet om disse er glutenfrie?
Photobscura sa for siden:
Jeg har sett at Nille har snakket om 99 prosent sjokolade, hvor finner man så mørke sjokolader? Hvor finner man eventuellt mørke sjokolader her på løkka som er UTEN sukker?
(Jorun har nemlig veldig lyst til å lage seg nøttepålegg med sjoko:D)
Carisma sa for siden:
Ble nevnt et sted at Gutta på haugen (på st.hanshaugen) har endel mørke sjokolader. Kanskje de har noe? Ikke akkurat på løkka, men du får ta det som en tur.... :D
Fine turen til st hanshaugen!
Jo, der har jeg vært mange ganger, men det er en stund siden. Samober bodde rett rundt hjørnet derfra før.
Skal sjekke!
Har ikke noe søtsug, men det skal sies at det føles veldig bra å bare ha lyst på det, og ikke føle noen trang!
Large99 sa for siden:
Ojojoj...
Var en tur inne på sukkerfritt.com.
Har dere lest innholdsdeklarasjonen?
De fleste sjokoladene inneholder ca 50% karbo...:eek:
Large99 sa for siden:
OK, så litt nøyere etter.
De fleste karboene kom fra maltitol.
Lurer da på om man kan spise så mye maltitol man vil?:confused:
Lemen sa for siden:
Du kan nok spise en del maltitol, men for veldig mange så begrenser det seg ganske mye. Er mange som ikke tåler maltitol og får vondt i magen + diare av det. Noen er selvfølgelig "heldig" og merker ikke noe av dette da, så kan godt hende du er en av dem. Viss du f. eks kjøper en Cavalier sjokolade på helsekosten (evt. en sjokolade fra "Sukkerfritt.no" - selges i den del dagligvareforretninger) så er det bare å prøve seg frem og se hva som skjer. ;)
Iset sa for siden:
Prøv.
Lemen sa for siden:
:lol:
Det er bedre å spise mørk sjokolade (70 % - ) enn sukkerfritt. Det er så lite sukker i mørk sjokolade uansett. Pluss at det er mere kakaobønner i mørk sjokolade, mye sunnere enn sukkerfri med andre ord.
...og kakao har minst like mye, kanskje mer antioksidanter enn kaffe, og tre ganger mer enn rødvin og grønn te!
Fin hud og pene blodårer, dere;)!
lilletrine sa for siden:
joda, men med bocca så får du endel sukker med på kjøpet...jeg tror jeg står over selv om jeg har bocca med hasselnøtter liggende i kjøleskapet.
;)
Jeg har ikke spist noe sjokolade siden ...februar. Husker nesten ikke hvordan det smaker en gang. Jeg er fortsatt i en fase hvor jeg tester ting ut, og jeg tror nok at det kan stoppe opp vekttapet en del. Rett før jeg gikk over på Atkins så spiste jeg relativt mye mørk sjokolade...
Da jeg var hjemme forrige helg spiste jeg en liten bit av ostelokket på den fantastiske ostekaka til moren min, jeg ble helt cravings etterpå, og kunne ikke gjøre annet enn å stappe i meg ost, for å døyve sukkersuget. Og jeg som aldri har brydd meg om godteri i stor grad en gang.
Tror nok jeg står over Boccaen (som forresten betyr munn på italiensk :lol:) og holder meg på 86% og oppover.
Hedda:) sa for siden:
:lol:
WOW. Det er jammen bra gjort!
Ellers vil jeg si; sukkerfri sjokolade = mørk sjokolade = lys sjokolade = masse kalorier
Så uansett sjokolade så vil man minke vekttapet sitt i forhold til hvis man ikke spiste sjokolade. Så det er bedre å holde seg unna. Eller hvis man kan, kanskje en liten sjokkis i uka.
Hehe, takk, DJW! Og sjokolade er egentlig den eneste godterigreia jeg noensinne har likt sånn ordentlig!
Men jeg bryr meg jo ikke så mye om kalorier jeg da. Men om det er mye sukker i det, ja, da er det jo ikke bra uansett, i hvert fall ikke for meg.
SItter og drikker vin i skrivende stund, skal bare ta et glass før jeg stikker til en kompis.
Og denne vinen er søt, fy fasan! Jeg kjenner det prikker i fingrene bare etter et halvt glass!
Så det er nok sant, det at toleransen for sukker går ned på lavkarbo.
Men jeg skal jammen meg treate meg selv med en fedons franske sjokkiskake om en stund. Så flink har jeg vært, og det er bare velstand å skue!
Men da blir fruktosen byttet ut med splenda, og søtti prosent sjokolade byttet ut med 86!
Men tilbake til bocca, er det ikke faktisk ulovlig å ikke oppgi næringsinnhold i en matvare? Mente det jeg. Og jeg har jo også sett at det ikke er det. Blanda den med freia sin lille mørke. Men dette er Nidar Bergene. Kanskje sende en mail og bjeffe litt??
lilletrine sa for siden:
Derfor jueg la bort boccaen for godt, det står jo ikke noe om næringsinnhold, bare ingrediensene.
Skal vi sende mail hele gjengen, så de kan gjøre noe med det???
Jepp!
Angående det med sjokoladen. Jeg trodde det skulle ha noe med viljestyrke å gjøre, men det har det ikke. Rart nok. Det føles ikke som en seier å ha "vunnet over sjokoladen". Det var bare å ikke spise det lilsom..!
Og at jeg stundom kan glede meg over en bit sjokolade i stedet for å måtte ha det, det er jo ganske stas da!
Isalien sa for siden:
Jeg spiser litt 70% kokesjokolade som snacks, i den er det 34 g karbo. Antar at det samme er i Bocca, sånn ca.
Sakset fra Nidar:
Næringsinnhold i Nidars produkter
Nidar er i ferd med å innføre næringsdeklarasjoner med detaljer om innholdet i hvert enkelt produkt. Inntil dette er på plass, gir vi her en mer generell informasjon om næringsinnhold i Nidars produkter.
Sjokolade
I 100 gram sjokolade er det vanligvis mellom 450 og 500 kalorier. Sjokolade inneholder normalt rundt 40 prosent karbohydrater og 30-32 prosent fett. Mørk sjokolade har omtrent samme kalorinivå som melkesjokolade, men inneholder noe mindre sukker. Mørk sjokolade har en gunstig fettsyresammensetning med et høyt innhold av olinsyre. Mørk sjokolade har også et høyt nivå av antioksidanter (tanniner og polyhydroxypfenoler). Dessuten har mørk sjokolade et høyt innhold av aminosyren tryptofan som er byggestein for fenyletylamin som hevdes å ha en god effekt på sinnsstemningen. Dette er det samme stoffet som kroppen selv produserer når man er forelsket.
Åååååå! :love:
Joda, den er ikke bare farlig den sjokoladen;)
Smula sa for siden:
Jeg tok meg en sjokoladeundersøkelsesrunde på lørdag, men ble bare i dårlig humør av det.
Den med minst karbohydrater i var Freias Premium Dark med 19g per 100g. Vel, det er for mye uansett, hva?
Så trampet jeg bort til helsekosten, som hadde et stort utvalg sjokolader og ALLE hadde høyere antall! Inkludert Fedon sin. Det var masse av et merke som het Cavalier (eller noe i den duren) som hadde opp til 65g!
nøtta sa for siden:
jammen dette er sukker alkeholer (cavalier) der skal ikke alle khd regnes med , de fleste av cavaliers 45g sjokolader skal kun 2g khd regnes med !
:)
Bee sa for siden:
Jeg har sett masse forskjellige sukkerfri sjokolader, men de inneholder jo sinnsykt mye karbs fordet. Why? :???:
stinasol sa for siden:
haaaaaaaaaaaaaaaaaaaallo...som flere skriver her,det ER SUKKERALKOHOLER OG SKAL TREKKES FRA
det er noe som heter netto carbs, regn på det så ser dere
at cavalier og alt det andre sukkerfrie er MYE mindre karber i enn
vanlig sjokko :rolleyes: :)
Smula sa for siden:
Åååååååååååååååååååååå...............!?!? :D :)
Sjokolademousse neste helg - here I come!!
Bee sa for siden:
Ehm....Hvordan regner man ut karbs ut fra de sukkeralkoholene? :flau:
Stinasol?? :love:
Borealis sa for siden:
Trekk sukkeralkoholene fra total mengde karb, -da sitter du igjen med net-carbs.
Bee sa for siden:
Å huff. Jeg er visst skikkelig dum, for den skjønte jeg ikke.
Hvordan vet jeg verdien på sukkeralkoholene?
Borealis sa for siden:
Hm...hvordan forklare?
Altså, sukkeralkoholene trenger du IKKE bry deg om mengden av...du teller kun det som oppgies som sukker...altså; Totalt oppgitt sukker/karbohydratmengde - sukkeralkohol = nettcarb. Og det er disse du skal telle.
Nå?
Bee sa for siden:
Takk for at du gidder. :klem: Stikker på butikken å kjøper en sjokolade fra sukkerfritt.com for å se på innholdsfortegnelsen. Går kanskje et lys opp for meg da. hehe...
Tusen takk!:D
Bee sa for siden:
Hadde en liggende.
Næringsinnhold pr 100 g
Energi 1921 Kj (455kcal)
Protein 6 g
Karbohydrat 50 g Fett 34 g
Er det ikke de 50 grammene med karbohydrater jeg skal bry meg om?
lokkebiff sa for siden:
"hvorav sukkeralkoholer" ???
Bee sa for siden:
Det står det ingenting om.
Borealis sa for siden:
Ingen problem. Beklager at jeg forklarer så knotete.
Det skal iallfall (helst) stå oppgitt total mengde karb, samt mengde sukkeralkohol på varen. Og av og til står det også netcarb (netto karbohydrater)
Men vær obs; noen ganger står det oppgitt net carb pr PORSJON. F.ex 2 netcarb pr porsjon sjokolade...og så står det at en porsjon = 4 ruter, mens en selv jubler i den tro at det er 2 gram netcarb i hele jæ... sjokkisen...!:mad:
Bee sa for siden:
Klippet fra sukkerfritt.com:
Mange vil kunne reagere på næringsinnholdet i sjokoladene, fordi innholdet av karbohydrater er forholdsvis høyt. Det er derfor lett å kunne få den misoppfatning at produktene ikke egner seg som slankeprodukter. Man må skille mellom de karbohydrater som fordøyes hurtig og de karbohydrater som fordøyes sakte. Karbohydrater som fordøyes hurtig gir en rask blodsukkerstigning, noe som fører til økt fettlagring i kroppen.
Maltitol derimot inneholder karbohydrater som brytes ned og fordøyes sakte. De fleste karbohydratene passerer dermed systemet uten å bli tatt opp. I og med at Maltitol kun fordøyes delvis, har det en minimal innvirkning på blodsukkeret og bidrar med lavere energi enn sukker (2,1 kalorier per gram). Dette gjør Maltitol svært egnet til å produsere lavkalori produkter.
Har sendt de en mail om hvor mange av karbene sukkeralkoholene utgjør.
Borealis sa for siden:
Her står det at de har ERSTATTET sukkeret med maltitol. Ergo tror jeg alt av karb her, er sukkeralkoholet maltitol...ihvertfall på denne jeg nå sjekka...sukkerfritt.com/sjokolade/default.htm
Gerd sa for siden:
Jeg kjøpte en mandelsjokolade fra sukkerfritt.com forrige helg. i den sjokoladen var det 15 g kh i 30 gram sjokolade...:o (Trodde det var pr. 100 g, men det var ikke det...)
Så jeg heiv den uåpna ut av bilvinduet jeg... :rolleyes:
Borealis sa for siden:
Nemlig! Her gjelder det å "ha auan me sæ"...;)
lokkebiff sa for siden:
Du skulle skjemmes!!!
[color=purple][/color]
Tenk å forsure miljøet med slike sukkerbomber....
[color=purple][/color]
:lol: :lol: :lol:
Valeriana sa for siden:
Jeg har prøvd å spise en del sjokolade med maltitol, og det gikk bokstavelig talt rett i dass! ;)
Ellers finnes det jo en sjokolade med 86% kakao som selges i mange dagligvarebutikker. Det er Freia Premium Dark 86%. Den har bare 19g karbo pr 100g sjokolade.
Borealis sa for siden:
Og JEG greier ihvertfall ikke 100 gram (hele sjokkisen) i en sleng...er nok med en bit til kaffi`n...:rolleyes:
Bee sa for siden:
Samme her.
Valeriana sa for siden:
Ja, den 86% sjokoladen er så sterk i smaken at jeg klarer heller ikke spise mye av den. Ei rute pleier å være nok.
stinasol sa for siden:
pst.. vist det kun er søtet med maltitol så
kan dere være temmelig trygg,maltitol har 0
innvirkning på blodsukkeret,desuten er maltitol
sundt for tennene :eek: men det renser også ut
tarmen og dermed er det en del som får "litt
magesjau :p heldigvis tåler jeg maltitol kjempe
godt.. :D dere burde prøve de bron sjokkoladen
den er rååå god,smaker nøyaktig som kvikk lunsj
mmm.. :rolleyes:
nøtta sa for siden:
men disse 15 g er sukkeralkolholer så det er ikke 15 netto karb, tror det er ca to . Atkins har ihvertfall 15g sukkeralkoholer per sjokkis og der regnes kun 2 ! Så max to vil jeg tørre og si.
:D
Gerd sa for siden:
Såg bare at det stod 15 kh pr 30 g, jeg, og slengte den ut... Ja ja... Da får sauene noe å kose seg med til sommeren.... :D
nøtta sa for siden:
tihi :D de koser seg nok for de sjokkisene er drit gode :D
Smula sa for siden:
JEG spiser ikke ren mørk sjokolade overhodet!
Synes ikke det er noe godt... jeg var på jakt i forbindelse med et eksperiment... Går det an å forvandle yndlingsdesserten til en ketolysevariant.
Men så ble jeg litt motløs, da vet du - dvs. helt til jeg leste det dere postet. Nå skal vi se hva vi kan få til! Blir det godt skal jeg poste oppskriften.
Carisma sa for siden:
Det syntes ikke jeg før heller, men det er definitivt en tilvenningssak. Og etterhvert som sukkersuget forlater kroppen kommer du til å syns vanlig sjokolade er altfor søtt. :)
Mya sa for siden:
Hei dere jeg kjøpte akkurat den samme sjokoladen på gram og ble litt nervøs, men mente at dette ikke kunne være nett karber. sendte mail jeg og her er svaret... Så da var det jo ikke så farlig like vel....
[color=navy][/color]
Takk for din henvendelse!
På våre sjokolader vil angivelse av andel av karbohydratene som er maltitol (sukkeralkohol) snart fremkomme på pakningene. Men foreløpig kan du i se i tabellen under:
Innhold per 100 g:
[CENTER][CENTER]Melke-[/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]
[CENTER]Mørk[/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]
[CENTER]Hvit[/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]
[CENTER]Melkesjok.[/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]
[CENTER]Koke-[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]sjokolade[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]m/hasselnøtt[/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]
[CENTER]m/mandler[/CENTER][/CENTER]
Karbohydrater:
[CENTER][CENTER]54 g[font=Arial][/font][/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]49 g[font=Arial][/font][/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]59 g[font=Arial][/font][/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]50 g[font=Arial][/font][/CENTER][/CENTER]
Hvorav sukkeralkoholer:
[CENTER][CENTER]48 g[font=Arial][/font][/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]43 g[font=Arial][/font][/CENTER][/CENTER]
Netto karbohydrater:
[CENTER][CENTER] 5 g[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]1 g[b][/b][/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]9 g[b][/b][/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]7 g[b][/b][/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]7 g[b][/b][/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]1 g[b][/b][/CENTER][/CENTER]
I vår serie med gelé- og skumgodteri er 100 % av karbohydratene fra maltitol.
Håper du har fått svar!
Mya sa for siden:
oj tabell i tabell ja det er noe dritt... hmm hvordan kan jeg legge inn denne riktig mon tro?
Innhold per 100 g:
[CENTER][CENTER]Melke-[/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]
[CENTER]Mørk[/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]
[CENTER]Hvit[/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]
[CENTER]Koke-[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]m/hasselnøtt[/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]
[CENTER]m/mandler[/CENTER][/CENTER]
Karbohydrater:
[CENTER][CENTER]54 g[font=Arial][/font][/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]59 g[font=Arial][/font][/CENTER][/CENTER]
Hvorav sukkeralkoholer:
[CENTER][CENTER]48 g[font=Arial][/font][/CENTER][/CENTER]
Netto karbohydrater:
[CENTER][CENTER] 5 g[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]1 g[font=Arial][/font][/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]9 g[font=Arial][/font][/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]7 g[font=Arial][/font][/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]7 g[font=Arial][/font][/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]1 g[font=Arial][/font][/CENTER][/CENTER]
gikk det nå?
Mya sa for siden:
nei gikk ikke på den måten heller men uansett nett innh varierer fra 9 g for hvit sjok til 1g for mørk og kokesjok. 5 for melkesjok, og det var pr 100g....:-)
Bee sa for siden:
HOHO!!!
Drit i sukkeralholene (det er vel det man gjør ja) :) og ikke tenk på så mye sukkerfritt. Kunstig søtstoff er en uting uansett og det er ikke bra å ha i seg (ellers hadde vel ikke kroppen støtet det vekk med en gang med full utblåsning der bak). Hvis du greier det så spis en vanlig sjokolade eller en mørk en. Og hvis søtsug så unngå alle typer sjokolade 100 % istedet.
Smula sa for siden:
Aha. Og det er altså ikke noe å trekke fra de 19 grammene, ikke sant?
Det er kun de sukkerfrie en kan gjøre det på?
Jeg må bare droppe å spise mer Cavalier, blir bare dårlig av det.
Forrige uke spiste jeg en sånn liten bar melkesjokolade og ble mega-kvalm!
Sirene sa for siden:
Ja, Atkins-sjokolader og barer er glutenfrie.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.