Georgine sa for siden:
Noen her som har lest boken Finn din sone og som faktisk etterlever de reglene i den boken? :confused:
Georgine sa for siden:
Noen her som har lest boken Finn din sone og som faktisk etterlever de reglene i den boken? :confused:
Huldr sa for siden:
Har lest den ... Prøvde å leve etter den før jeg fant Atkins, men jeg ble så sulten av den dietten ...
Tenker du på å starte på den?
PS: Vi har eget underforum her om Sonedietten ;)
Georgine sa for siden:
Så ikke det underformunet jeg :o
Nei, har lest boka og synes hele greia høres merkelig ut. Får det ikke til å stemme med lavkarbofilosofien og når han skriver så negativt om ketose så blir jeg skeptisk. Boka virker utdatert synes jeg..
Nille sa for siden:
Barry Sears "The Zone" ER en lavkarbo retning, men på grensen til vanlig karbo og lavkalori .... med en litt annen fordeling enn Atkins og de andre virkelige lavkarbo diettene.
Han anbefaler 40% karber, 30% protein og 30% fett. Altså mer karber og mindre fett.
Hva og hvordan man spiser blir delt opp i "blokker" -en noe snodig måte å gjøre det på, men jeg kjenner flere den han funket for. Min venninde Jasmin gikk ned 30 kilo (nå var vel alt bedre enn "Rioja dietten" hun gikk på da mannen hennes flyttet ut en natt mens hun sov...:rolleyes:).
Blokkene er så vidt jeg husker som følger:
1 karbo blokk = 9 karber
1 protein blokk = 7 gram protein
1 fett blokk = 3 gram fett
Men siden fde fleste kjøtttyper/proteinkilder har naturlig fett, så må man ta det i betraktning og man regner da isteden
1 fett blokk = 1.5 gram fett (:cool:)
En typisk anbefalt meny for en kvinne med normalt aktivitetsnivå er et 3 blokk oppbygget, dvs. 3 karbeblokker, 3 protein blokker og 3 fett blokker.
Det hander om insulin kontroll, kost i balanse. Ikke noe rart egentlig. Men personlig syns jeg det er en merkelig måte å presentere det hele på. Tror nok den norske oversettelsen er særs ille. Men det er jo ikke noe nytt.... Bare se hva oversettelsen gjorde med Atkins !
Dessverre har markedskreftene tatt over The Zone også. De som før var en flott hjemmeside med masse nyttig info har blitt en ren markedsføringssside for en masse unødvendige produkter en bare "må ha". Akkurat som Atkins sin side. Forskjellen er at Barry Sears selv er med på det og håver inn. Atkins beholdt iallefall litt verdighet for saken sin så lenge han levde. Det var da han døde det tok helt av.....
Titti sa for siden:
Kan den sammenlignes med Fedon?
Nille sa for siden:
Ja, etter min mening er det mange likhetstrekk med Fedon, men Fedon forklarer det på en mer lett begripelig måte og er ikke så kategorisk og "dømmende" som Sears. I praksis, med hva man ender opp med å spise....er det overraskende ganske likt.
Titti sa for siden:
Ok :)
Georgine sa for siden:
Tusen takk Nille :blomster:
Jeg her lest boken og er ikke videre overbevist i det hele tatt, men det kan være som du sier: oversettelsen.
Jeg har forøvrig ikke tenkt å bytte filosofi, ingen vits i å endre på noe som fungerer, men har blitt genuint opptatt av mat og hva det gjør med kroppen.
Jeg tar nok boken frem igjen om en stund og leser den en gang til, noen ganger må kunnskap få surre rundt i hodet en stund før tingene virker logisk ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.