< Tilbake til oversikten

Kan dette stemme ang. poteter?

Mya sa for siden:

Hei leste dette nettopp på kk.no. Noen som kjenner til dette?

Poteter er kanskje det jeg savner mest, merklig nok, hadde ikke trodd det men sånn er det. Om det stemmer vil kanskje potetsalat til sommeren kunne lages fornuftig....

men er vel muligens for godt til å være sant.

"Poteter inneholder lite kalorier, men metter særdeles bra. Poteten har fått en del kritikk fordi den har relativt høy GI. Hvis du koker poteten, la den være litt fast. Legger du den i kjøleskapet i 12 timer eller mer, vil GI reduseres med cirka 70 prosent, selv om den varmes opp igjen. Da blir det særdeles langsomme karbohydrater, og enda sunnere å spise. To små eller en stor per måltid er nok. Stek gjerne poteten i panne, med olje og krydder. Lett og godt!"

Aline sa for siden:

Dette har jeg også hørt, men jeg vet ikke om eller hvorfor det stemmer...? :)

Nillomien sa for siden:

har lest det flere ganger. .så tror nok det stemmer

Tuppen sa for siden:

tørr ikke likevel å gjøre det.... jeg har ligget unna poteter og kommer til å gjøre det framover ... selv om jeg savner poteter a :p

Borealis sa for siden:

Mener å ha lest at potetens stivelse blir omgjort til såkalt "resisten stivelse", når den avkjøles en stund....hmm...

jeef-micro sa for siden:

hadde vært interresant om noen hadde vist hva som skjer i poteten og evt hvorfor

Aline sa for siden:

Enig, enig :)

Trolljenta sa for siden:

Har lest dette jeg også, men vet ikke om det stemmer.
Du får teste å spise nykokt og 12-timer-gammel potet og måle blodsukkerstigningen.

Borealis sa for siden:

Står litt om dette her..
www.fruktogront.se/modules/artiklar/artikel.php?pageId=251

Gerd sa for siden:

Hei.
Min svigermor baker veldig mye potetlefser, flatbrød og sånt. Ho kunne fortelle meg at viss potetene blir kokt uten skall og avkjølt, kunne ikke ho bruke de til baking, fordi stivelsen ville bli borte... Og deigen vil ikke henge sammen...

Så da kan det vel være en ide å koke de uten skall og avkjøle de og spise littegranne viss man har behov for det... :D

donjuanwannabe sa for siden:

Kk er typisk lavfett-blad da bare for å ha sagt det.

Og hva er vitsen. Om det er sant så hvem gidder å først koke potet, vente 12 timer og så varme den opp til middagen. Da må man planlegge mye for å få en potetmiddag ja. Jeg gidder ihvertfall ikke. Og ikke tror jeg noe på det heller. Potet er ut! :) Mye sunnere med blomkål eller brokkoli (eller hvilken som helst annen grønnsak) uansett. At poteten metter stemmer heller ikke.

Kan det være noe propaganda for å få opp potetforbruket?

Trolljenta sa for siden:

Det hadde jeg giddet. Er jo ikke verre enn å koke poteter dagen i forveien å ha dem i kjøleskapet til middag neste dag.
Nå savner ikke jeg poteter da.

Carisma sa for siden:

Mulig jeg gidder neste gang jeg skal spise torsk ja. Har enda ikke funnet noe som erstatter poteter til torsk med hvit saus... Og som det blir sagt, bare å koke de dagen før og legge i kjøleskapet. Sparer masse tid med middagen også. Og på lindberg så kan jeg bruke det som dagens c-måltid.

Borealis sa for siden:

Og så fins det jo slike ferdigkokte poteter..som skal varmes kun. De må nu være ypperlige, da? (En og annen gang?)

Fridolina sa for siden:

dette stemmer sikkert..samme sak med Guleroten, fast tvert om..rå gulrot har lav GI medens kokt har høy GI:p
[color=red][/color]
Men det er ju samme mengde karbs i då..fast "sunnere" karbs:p

stinasol sa for siden:

ikke være slem med poteten dah.. :nedfor:
den som er sååå god :snill: håper dette
stemmer jeg vil iallefall prøve
en gang i blandt :rolleyes:

Huldr sa for siden:

Stinasol, du skriver nesten små dikt du ... :D

Her er en annen tråd om dette, som jeg ikke hadde sett før - her står det at det gjelder ris og pasta også. Supert for meg, for jeg pleier å koke brun ris og kjøle ned og lage stekt ris ...

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9117&highlight=potet+GI

Sitat MHM fra en annen tråd:

Sikker på at det stemmer at; "legger du den i kjøleskapet i 12 timer eller mer, vil GI reduseres med cirka 70 prosent"?

Det høres for godt ut til å være sant, og da er det som regel det også. Jeg tror ikke noe på dette. Poteter har ikke noe å gjøre på ett lavkarbo-kosthold uansett. Det smaker jo ingenting heller.

Carisma sa for siden:

på fedonkurset snakket de noe om dette, som en nødløsning. Jeg tror ikke det er noe for andre enn lindbergere egentlig.. på lik linje med f.eks bønner og linser.

stinasol sa for siden:

:eek: smaker ikke noe.åå men den smaker jo helt utsøkt :p med litt smør og salt på..mmm neida skal gi meg..(for alt dere vet så er jeg kansje en potet) :D

Photobscura sa for siden:

Noen enstaka potitter i en potetsalat til sommeren hadde kanskje vært noe, men ellers forstår jeg ikke helt den store begeistringen for poteten, ganske døllt i forhold til veldig mye annet.
Jeg forsynte meg aldri av potetkjelen gjennom hele oppveksten (og fikk tyn for det så klart), og har kjøpt poteter to ganger, begge gangene fordi jeg savnet mamma og lagde fiskeboller, hihi!
Tror det mest er en tillært greie, ettersom vi i generasjoner har hatt potet som primært tilbehør i norske middager, så begrenser vi oss i ettertid.

Borealis sa for siden:

Huff...æ like potet æ...bare potet, med smør og salt, som nån nævnte...evt litt ketcup på...eller rømme?:sikle:

Huldr sa for siden:

Jeg var heller ikke noen potetfan som barn ... Men jeg må innrømme at stekte poteter eller ovnsbakte potetbåter med tsatsiki på (Birken lunch :rolleyes:) er veldig godt ...

Ellers savner jeg ikke så veldig potet. Bare godt å slippe den når man har festmat på tallerkenen. Da kan man spise desto mer av det som smaker noe ... ;)

Carisma sa for siden:

Jeg har heller ikke den store facinasjonen for potet... til tross for en oppvekst med en far som mente at "er det ikke pottit så er det ikke mædda!". Noe som førte til at jeg først da jeg flyttet hjemmefra i en alder av 20 oppdaget at det IKKE nødvendigvis er potet til spagettigryte... :D Jeg velger i mitt stille sinn å tror at denne instillingen bidro til at han nå har diabetes 2....

Ouch...
Det er vel sånn mange tenker, fordi det er en vant tanke, potet er vanlig, billig, lettvint.
MEN, det er jo mye som er mer lettvint. Hvem er det som orker å spise en rå potet, eller potet i det hele tatt dersom det ikke er krydret, sauset el fløtegratinert eller noe som helst? Ikke veldig mange. Å knaske på en rå brokkoli er faktisk ganske ålreit. Syns nå jeg:)

Det er akkurat det som er poenget mitt. Smaker ingenting. Man må ha smør og salt på for å få smak, men da smaker det vel smør og salt da..eller. :) Ta en kokt potet uten salt, smaker ikkeno. Med salt, så smaker det...ja salt! Selve poteten smaker ingenting. Og hvem er det som spiser rå potet. Brokkoli smaker mye bedre ja. Den har egensmak.

Jeg må innrømme at jeg er veeeldig svak for bakt potet med kryddersmør og pommes frites. Men jeg vet også at potet er usunt og særlig sammen med fett så da holder jeg meg heller helt unna. Jeg trenger det ikke.

WORD!

jeef-micro sa for siden:

Jeg tror slike ting må ses i et historisk perspektiv... Før i tiden brukte man potet som er ganske billig for den formerer seg ganske bra... En "gammalpottet" blir jo til 20 små... Kjøtt var dyrt, og det var festmat, så det var vel greit å spe på med noe som var billig å produsere, og som holdt seg godt gjennom vinteren. pappa'n min (som er 55) forteller jo at de kunne leie fryser nede i sentrum da han var liten, og hvem gadd å gå (de hadde ikke bil) 4-5 km for å hente en pakke kjøtt... var sikkert greit å fylle på med potet... ris og pasta fantes jo ikke før i tiden, og salat var kanskje heller ikke så vanlig?

stinasol sa for siden:

jaja,det er nok sant men potet med noe attåt er yummi iallefall..
potet ( i alle former) og kålerabi stapp er vel egntlig det eneste jeg
syns er virkelig godt..alle andre grønnsaker rå eller kokt syns jeg smaker
dritt :o men jeg kommer aldri til å spise potet i hytt og pine igjen
selv om..en sjelden gang går fint :)

Mya sa for siden:

Ja ja helt greit at ikke alle liker poteter men mange gjør jo det og de å bestemme hva folk skal like synes jeg er litt teit. Tør nok ikke hive meg med på dette dette sånn uten videre. men om det kommer mer på dette forskningsmessig må jeg si at potetsalat til grillen i sommer evt bakte poteter, og det går veldig fintg å bake poteter som har vært kokt, veldig effektiv faktisk hadde vært godt i ny og ne. For ikke snakke om stekte poteter til egg og bacon brunsjen for litt substans og tyggemotstand.

Får vel bare følge med og evt sjekke stixen om man forsøker å våge seg en gang.

Huff, det var ikke min intensjon å rakke ned på andres matpreferanser:o
Poenget mitt var i det hele tatt å sette det litt i perspektiv, at poteten tradisjonelt spises på de måter jeg overfor beskrev, og at ikke så mange kan nyte den alene, som med andre mindre stivelsesholdige grønnsaker.
Det var bare det altså. Vet jo også hvor lett det er å hisse hverandre opp p å beskrivelser av deilig, farlig mat, og så kan man lett bli frista.

Synes uansett at det er en interessant ting, utgangspunktet for tråden, og jeg skulle gjerne visst, vitenskapelig sett, hva som får dette til å skje, dersom det er fakta:)

Nantoz sa for siden:

Det er nok litt for godt til å være sant, men effekten er etter alt å dømme helt klart til stede. Avhengig av hvilken potettype man bruker og hvordan den tilberedes kan GI reduseres med rundt 30% ifølge flere artikler:
cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=16634756

I tillegg vil tilstedeværelsen av resistent stivelse i seg selv ha flere nyttige effekter: man tilfører kroppen funksjonelt kostfiber, man senker kaloriinnholdet i maten og man induserer fettforbrenning.

Jeg kan virkelig ikke skjønne at det skulle være noe kostholdsmessig problem med poteter når man tar hensyn til at selve mengden fordøyelig karbohydrat er såpass liten. bare 16 g/100g potet.
I tillegg inneholder jo potet godt med C-vitamin (Nordens appelsin), B-vitaminer og nødvendige mineraler.

Spis potet med god samvittighet, og er du så nervøs for GI så kan du drunkne dem i eddik og olje.

For noen kan dette ha ganske mye å si, ettersom poteten påvirker blodsukkeret en god del.
Og for de på ketogene dietter vil f.eks massevis av blomkål og brokkoli erstatte noen enstaka poteter når man skal holde seg på et visst karbonivå.
Så for enkelte er det nok velbegrunnede og gode årsaker til å holde seg unna poteter.
Dersom poteter dyrkes i like gold jord som mye annet, så er det ikke sikkert den er så innamari næringsrik heller.
C-vitaminer finner du mange andre steder.

Nantoz sa for siden:

Som jeg prøvde å få frem i den forrige posten min kommer jo potetenes GI an på hvilken type det er, hvor de er dyrket, hvordan man tilbereder dem - og om man evt. spiser dem med fett- og syreholdig tilbehør.

Av nysgjerrighet: hvor mye fordøyelig karbohydrat har du i deg per dag?

Jeg ligger som regel mellom 15-25. Ideelt sett så skulle jeg ha ligget mer stabilt, men det fungerer fint sånn som nå.

Nå skal det nevnes at jeg har insulinreistens, og ikke bør kødde med sukker-og stivelsesholdige greier, især mens jeg går ned. Og, hehe, ikke er jeg overbegeistret for potetens gastronomiske bidrag til kosten heller.

Det var ikke meningen å si noe negativt om dine uttalelser av poteten, jeg betviler ikke dens verdier ellers, forsåvidt, men det er mange forskjellige måter å forholde seg på mat mht forskjellige filosofier og mennesketyper her inne. Og jeg vet at mange savner poteten som den norske middagsens faste følgesvenn.:)
En annen intressant ting er at vi faktisk bare har dyrka poteter i Norge i ca 200 år... Ikke så naturlig for oss likevel kanskje....?!?

Carisma sa for siden:

Nja, skeptisk... Høy GI fra potet + olje som er fett = Flesk på sidebeina...

Borealis sa for siden:

Hehe, og det er akkurat hva OE-spiserne sier man bør...ha fett på en potet, da er den akseptabel...rart en blir forvirret?:o

Carisma sa for siden:

:eek: Hva er begrunnelsen til at det skal være bra?

Nantoz sa for siden:

Fett vil senke den funksjonelle GIen fra potetene. Det samme er tilfelle med syrer, som f.eks. edikk.
Om potetene i tillegg er forbehandlet som diskutert tidligere bør GI kunne senkes ned mot i underkant av 50 (her gjetter jeg litt, men det viker fornuftig ut ifra det jeg har lest).

Bruker du vegetabilske oljer, snarere enn animalske, er jo det også fordelaktig.

Carisma sa for siden:

Men , siden høy GI fører til rask blodsukkerstinging, som igjen fører til at kroppen utskiller insulin som binder seg til cellene og "rydder bort" sukker og fett inn i cellene... Vil ikke det å spise høy GI mat og fett bare gi kroppen mer å lagre? Slik at den ikke får brukt tid og energi på å forbrenne de lagrene vi allerede har bygd opp?

Nantoz sa for siden:

Tilsetter man fett og/eller syrer til maten vil fordøyelsessytemet bruke lenger tid på å bryte ned og ta opp karbohydratene i maten.
GI er jo nettopp et mål på hvor fort karbohydratene tas opp og leveres til blodet, og om man senker fordøyelseshastigheten vil man samtidig senke GI på matvarene.

Ziggy sa for siden:

Se litt mere på bakgrunnen for OE du, det vi er opptatte av, er FORDELINGEN mellom de ulike næringsmidlene i kostholdet. Dette da man ved å sette sammen kostholdet på denne måten får en balansert reaksjon i kroppen på tilførselen av de ulike næringsmidlene, med en eksempelsvis fordeling på 1,0(P) : 2,5(F) : 0,5(K).

En annen forklaring er å utsette kroppen for minst mulig ernæringsmessig "belastning", spiser man mat med mye fruktsukker, så må kroppen prosessere dette på en helt annen, og mere ressurskrevende måte enn f.eks. inntak av poteter, for å si det på en enkel måte...

Så her er vi på OE nok også på linje med Nantoz;

Skjønt med det lave karbohydratinntaket, samt den faktisk fordelingen mellom de ulike næringsstoffene som vi har, ikke er nevnverdig opptatt av matvarenes opprinnelige GI.

.

Carisma sa for siden:

Utfra det du sier kan du altså spise f.eks pizza da?.. GI i melet oppheves av fettet i osten OG syren fra tomatene?

Manina sa for siden:

Må bare tilføye, at en kokt potet som ligger i kjøleskap i et halvt døgn, neppe har særlig med c-vitaminer igjen å skryte av.

Schrøder sa for siden:

Hei.. Var på et foredrag hos Fedon i fjor, og da fortalte
han akkurat om dette.. Og DET STEMMER!:):) Gjelder også gulrøtter..
Men ikke la det bli en hvilepute sa han..
Kanskje det står mer på hans egne sider? Og godt forklart??

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.