< Tilbake til oversikten

Salt

blåbær sa for siden:

Leste i ketolyse-boken at jeg ikke bør bruke vanlig salt, men seltin eller LO-salt. Seltin har jeg prøvd før, og jeg syns det smaker skikkelig forferdelig! Er det noen som vet om LO-salt smaker noe bedre?

donjuanwannabe sa for siden:

Kan anbefale LO salt jeg ja. Bruker det hver dag.

Tuppen sa for siden:

bruker seltin saltet jeg.... :o men det er såå sjeldent jeg bruker salt så jeg merker ikke stort forskjellen :p

Håper du finner "din" salt snart :D

Gerd sa for siden:

Jeg bruker seltin. Syns den er helt grei jeg... :D

eriksen sa for siden:

Syns den nye Seltinen, med 50 % mindre natrium, er ganske grei.

Men jeg har nå mottatt salt jeg har bestilt fra nettsiden www.alsosalt.com, fra USA.
Det er glimrende! Mye sterkere saltsmak enn både Seltin og LoSalt har, men dette er helt uten natrium!! :D

Bestilte vanlig salt, og et salt med smørsmak (!) derfra. Sistnevnte er veldig godt, særlig til blomkålmos!

Iset sa for siden:

Oj salt med smørsmak høres jo knallgodt ut!

Hva med havsalt da? Jeg bruker bare det, jeg. Og litt urtesalt.

Tuppen sa for siden:

hmm salt med smørsmak... den må ejg teste ut!

Summer sa for siden:

Jeg bruker bare herbamare sitt urtesalt (selges på helsekost og i Meny tror jeg). Det er urter og havsalt.

eriksen: Kunne du skrevet inn innholdsfortegnelsen på saltet ditt med smørsalt?

blåbær sa for siden:

Ser i ressursene her at urtesalt har veldig høyt innhold av karbohydrat. Men det er kanskje så små mengder at det ikke spiller noen rolle uansett?

eriksen: hvor mye betalte du i porto for det saltet? Og er sodium det samme som natrium?

lilletrine sa for siden:

Seltin smaker vondt???
Uansett...salt er jo ikke bra.
Har sluttet helt med salt etter jeg gikk over til sterkere krydder og urter.
Nå synes jeg salt smaker pyton.
Det er som med søtt...du kan vende deg av meg å være sugen på salt, slik som med sukker.
Er dere ikke enige?
:p

blåbær sa for siden:

Det kan man sikkert... Er litt vanskelig bare! Har aldri vært spesielt hekta på søtsaker, men jeg er omtrent flaska opp på salt! (Og jeg trodde jeg hadde gode foreldre, hehe)

Manina sa for siden:

Tenker dere på jod-inntak? En skal jo ha i seg noe av det.

Jeg må bare ha salt for å få smak på maten min. Og vi spiser jo så lite salt på lavkarbo uansett så det er ikke farlig. Men litt salt skal vi vel få i oss uansett. LO salt er ihvertfall bedre enn vanlig salt.

Photobscura sa for siden:

Synes seltin fungerer greit når man bruker det under matlaginga, ikke helt det samme å salte f.eks et kokt egg med det etterpå.
Men helt greit.

Jeg har liksom aldi plukka opp de store faremomentene med salt, utenom de Seltin-reklamene da...

Vanlig havsalt til å bruke i saltkverner, er det ok da? Som det sises, så bruker man ikke SÅ mye salt, om man stort sett spiser ren mat, og noe mat er jo salt fra naturens side...

Manina sa for siden:

Jeg bruker Confecta havsalt som jeg kverner. Har alltid innbilt meg at havsalt inneholder jod naturlig, men det står det faktisk ikke noe om!
Ellers bruker jeg lite salt i maten. Jeg liker ikke når det smaker salt, det skal bare forsterke smaken på det andre.

Ingen salt inneholder jod naturlig. Skalldyr, saltvannsfisk, grønnsaker, og egg inneholder jod. Kjøtt inneholder også jod men da litt mindre enn førstnevnte matvarer.

Så det er ingen fare for jod-mangel på ett lavkarbo-kosthold. :)

eriksen sa for siden:

Husker dessverre ikke hva jeg betalte totalt for saltet, men kjøpte bare to glass, slik at jeg slapp fortolling og moms da...

Næringsdeklarasjonen sier:

(Serving size = 1/4 tsp, 1 g)
Calories: 1
Total Fat: 0 g
Sodium: 0 mg
Potassium: 320 mg (9% DV)
Total Carb: 0 g
Protein: 0 g

Ingredienser:
Kaliumklorid, L-lysin mono-hydroklorid (en aminosyre), naturlig smak, kalsiumstearat.

Ingredienslista ser litt merkelig ut, men det er trygge stoffer...

Bare gå på www.alsosalt.com og sjekk ut hva de tilbyr.

Summer sa for siden:

Takk eriksen. :) Siden den inneholder natural butterflavor, så betyr vel det at jeg må holde meg unna den (tåler ikke melkeprodukter).

slaskalainen sa for siden:

Et surrogatsalt? Et salt som ikke er salt som de selv sier:D .

Ellers er seltin flott fordi det inneholder en god del magnesium.
"Pink salt" fra Pakistan er vel ellers noe av det beste, men kanskje vanskelig å få tak i.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.