Hei
Jeg er egentlig ganske enig med Ziggy uten å ha nilest alle innleggene.
I PRAKSIS er grønnsaker nødvendig fordi vi er ganske selektive når vi velger animalsk føde. Og så er det jo problemene med økt kreft ved langvarig inntak av store mengder røtt kjøtt, problemer med økt belastning på kroppen på grunn av den inflammasjonsfremmende effekt av store mengder kjøtt og melk (økt betennelse - forverrelse av revmatiske sykdommer etc).
Dette emne er nesten for omfattende til å passe i dette forum, men er det så viktig da? spiser ikke de flesta av oss grønnsaker, salater og for noen) frukt.
Om vi teoretisk sett kunne leve på en ren animalsk diett er en nokså akademisk diskusjon. :o
Vennlig Hilsen
Torkil :)
Ok! Sånn sett burde ikke hennes ide ha blitt lagt i denne tråden. Ble vel litt off-topic akkurat det. Begrepet vitenskaplig brukes nok noe vidt, men det er egentlig ikke noe negativt i det. Men det er en laaaang og annen diskusjon. Den (vt) er jo heller ikke alltid "enig med seg selv" og utdannelse innen noe er heller ingen garanti. I diskusjonen om man vedrørende diabetikere stiller begge sider (Diaforbundet vs DVP-gruppa)med hver sine eksperter med doktorgrader,som altså har veldig forskjellig syn på sakene. Enig at et slikt delforum blir for sært.
Nå har jeg vel ment å ha sett at ved spørsmål fra "vanlige" brukere så er det vel veldig sjelden at vi overivrige kaster oss ut på dypere diskusjoner, de sistnevnte oppstår nok mye mer direkte i egne tråder. Tvertimot får de enkle råd. Folk må også lære seg å ikke lese i slike tråder. Såpass kan man forvente.
Tillegg1: Dessuten viser min erfaring at de aller aller fleste er veldig fornuftige og utvikler seg og klarer mye - når de vises tilit og de ikke blir undervurdert. Men jeg har forståelse for forholdet - så absolutt. Slik at ingen skal misforstå noe av dette. Tillegg1 slutt.
En illustrasjon:
Vi har jo i alminnelighet stemmerett her i landet fra 18-års alder, men ikke så mange av oss vet forskjell på penge- og finanspolitikk som politikerne gjerne kan diskutere - eller mekanismer bak rentebevegelser eller kronekursen. Likevel tar man en bestemmelse ut fra andre ting.
Man må også tenke slik her.
Dessuten bommer etter min mening Nille stort når hun sier at man skulle være ekspert for å uttale seg klart. Ok, men da må jo hele forumet legges ned. Sikkert velment, men ikke realistisk. Det er umulig å trekke grenser. Da måtte heller forumet reduseres til en spørrespalte med kun et ekspertpanel - hvem som var kvalifisert til det da..........
Nå er det vel en stor uenighet også innen forskningsmiljøer om det du skriver her. For å ekstremeksemplifisere det, så er jo lavkarbo i seg selv noe som det er stor uenighet om. Tror neppe mange av kurene her på forumet står så høyt i kurs i Statens Ernæringsråd f.eks. - altså en illustrasjon om at det overhodet ikke er noen bred enighet om så mye hos "ekspertene". Som lege kjenner du jo godt til uttrykket "second opinion". Jeg tror vel heller ikke at f.eks. du og Uffe Ravnskov har likt syn på alt.:D
Det har jeg da aldri ment og aldri sagt..... :cool:
Det jeg sier er:
Hvordan du tolker det til at "man må være ekspert for å uttale seg klart" - fatter jeg ikke. Men men det minner meg på hvorfor jeg ikke har deltatt i diskusjonen i denne tråden tidligere.
Jeg må bare gjøre helt klart for de som leser dette og skulle føle seg forvirret av mine ville utspill at jeg er ganske blottet for faglig bakgrunn innen kosthold. Jeg sitter her og faktisk lurer på hva som er forskjellen på enzymer og vitaminer. Og ikke nok med det, jeg mener at jeg foreløpig ikke trenger å finne ut dette for å kunne diskutere videre. Dette er ikke av forakt for de dype lærdommer, nei, tvert imot - det er en pedagogisk utfordring, hverken mer eller mindre.
Til saken, i de næringstabeller jeg har lest så har jeg ikke funnet et essensielt vitamin eller mineral som man får av grønnsaker som man ikke får av kjøtt. Det er ikke dermed min urokkelige påstand at det ikke finnes noen, men jeg har ikke fått vite om noen eller sett noen. Jeg kniper i øynene hver gang jeg hører at man må spise grønnsaker på grunn av nettopp vitaminer og mineraler. Hva? Hvor? Ser jeg dårlig?
Jeg spiser grønnsaker for å få variasjon i kosten. Altså få nye smaker inn i min diett og ikke minst unngå å bare spise varm mat. Jeg hadde neppe holdt ut å spise kun kyllinglår, burger og biff uten noe tilbehør. Nå spiser jeg ikke så mye grønnsaker hver dag (1 til 2 ganger), men det er nok til at jeg er tilfreds. Når jeg kommer meg ned på en anstendig vekt (ca. 90 kg) skal jeg begynne å tilføre nøtter av alle slag men holde grønnsakspisingen på omtrent samme nivå som nå. Der har du en matvare som er full av sunnhet! Nøtter! Sammen med egg så tror jeg nøtter er den mest komplette matvaren vi har. Gleder meg til å spise (MYE) mer av alle typer nøtter. Jeg tror faktisk nøtter er sunnere enn grønnsaker totalt sett. Men det er nok en matvare å variere med, akkurat som grønnsaker. Tror det er viktig å med variasjon når man i utgangspunktet spiser så få typer matvarer som man gjør på lavkarbo.
(Og det er derfor Nille også foreslår å ha en egen forumdel for slike diskusjoner.)
Det er liksom greit å diskutere stoff som andre teoretikere har kommet med. De har inngående og omfattende kunnskap om ting som de fleste av oss kasje bare vet toppen av isfjellet på, som ligger i bunn for teoriene.
Dette er liksom greit, jfr. det jeg skrev over. Det som ikke er så greit er når det sitter noen uten utdannelse og tror man kan diskutere på det samme nivået. For man mangler helhetsbildet som teoretikerne har hatt i bunn for sine teorier, og da blir hele bildet feil.
Det er greit at man vil ha kontroll og kunnskap. Man må jo gjerne skaffe seg kunskap om kroppen og hva som skjer. Vi har mange kunnskapsrike Guruer som har skrevet bøker og forklart inngående om kroppens prosesser. Men man går seg lett vill om man skal prøve å oppfinne hjulet selv. Selv mange folk med den riktige utdannelsen sliter med det.
Først av alt, så henviser jeg til det jeg har skrevet over. Så vil jeg komentere at selv om vitenskapen vet mye, så vet den enda ikke alt.
På ene siden bør man overlate endel til ekspertene, men på andre siden, så skal man ikke stole fult og helt på at vitenskapen har det fulle svaret. Den har bare svar ut ifra det vi vet i dag. Det kan enda være mye som mangler.
Lise,
dette var det ikke lett å skjønne noe av....................
Eneste jeg skjønte var at du gjør det samme som Statens Ernæringsråd, eller f.eks. Devron i VG 4.februar --- bare sier at "the new boss is the same as the old boss" - eller som Devron sa (fritt sitert - har det ellers et annet sted på forumet --- at mange uttaler seg om ting de ikke har greie på.
Det har vært slike tråder før denne som har inneholdt "vitenskapelige" formler og nærmest umulige fraser for folk flest. Lurer litt på om det i denne utgaven av Kardemomme By er likhet for loven. Har man ikke sett dette "problemet" før er det også grunn til bekymring.
Er faktisk ikke helt overbevist om alle motivene her. Følger man selv nå Kardemommeloven eller er det bare prat så lenge alt er etter eget ønske?
Lavkarbo har i grunnen samme innstilling det nivået de selv har løsrevet seg fra. Revolusjonen spiser sine barn, heter det.
Men ok - det blir ikke mange tråder tilbake på det normale forumet, men det er sikkert like greitt.......
Nei - det er like godt å gjøre alvor av det man burde ha gjort for lenge siden.............
Det er da ingen tvil om at grønnsaker og noe frukt er veldig sunt og har masse vitaminer og andre godsaker? Om det er nødvendig? Det er hvertfall veldig smart å spise! Og veldig godt og varierende i et kosthold.
Dessuten: folk overlever jo i veldig fattige områder av verden og enkelte blir relativt "gamle" bare på ris eller annen nødproviant. Men hva er det vi prøver å måle? Livskvalitet? Optimal kroppsfunksjon? Overlevelsesevne? Gleden av å lage variert mat, gleden av å spise det man kan (innefor rimelighetens grenser) og har lyst på?
Men denne diskusjonen gjelder ikke de som liker grønnsaker. Den gjelder dem som IKKE liker grønnsaker.
Og for min del er det noen grønnsaker jeg har mindre lyst på enn andre, og slik sett er jeg litt interessert i å vite hva som er forskjellien på grønnsakene og deres nødvendighet.
Og så et hjertesukk: Hvorfor er det så mange som som prøver å frata meg min rett til ytre meg om ting jeg ikke har greie på? Snakker vi om keiserens nye klær?
Det er nå vel ingen som prøver å frata deg retten til å uttale deg om noen du ikke har greie på. Jeg ønsker bare å få frem at det kansje ikke er så konstruktivt. Man kommer mye lengre med et åpent søkende sinn enn med en bastant påstand om noe en ikke har kunnskap nok til å forstå en gang.
(Og nå snakker jeg generelt og ikke til deg spesielt tnutt. Jeg har vært for lite her inne den siste tiden til å ha hele det store bildet i konflikten som pågår her, så jeg svarer kun utfra det som er her og nå)
Generellt er jeg litt i mot at man skal ytre seg for mye om ting man ikke har greie på, med mindre det er i spørsmålsform, noe jeg tolker denne tråden som ;)
Og når det gjelder å tilegne seg kunnskap om dette emnet vil jeg, som mange andre her, anbefale å starte med boka "bedre uten brød". Det står det MASSE nyttig informasjon, bla om dette emnet. Lån den på biblioteket, det gjorde jeg. :rolleyes: (endte opp med å kjøpe den etterpå da...)
Forøvrig tolker jeg tråden som fisking etter anerkjennelse i det å ikke like grønnsaker. Da er nok ikke jeg rett person til å uttale meg. Jeg mener man kan lære seg til å like ting, og at man som voksen bør gå foran med et godt eksempel når det gjelder grønnsaker. Om ikke annet for variasjonens skyld. Og som Torkil nevner, endel forskning viser at et kosthold basert på ensformig inntak av kjøtt kan føre til kreft.
Jeg mente ikke man trenger å være ekspert på ting man uttaler seg om, men jeg mener bare at man skal ønske å tillegne seg en viss kunnskap om temaet.. selv om det man finner kanskje ikke er det man ønsker å finne... :rolleyes:
Med litt fugleperspektiv her så er det ikke meg som egentlig kommer med de bastante påstandene. Jeg stiller spørsmål ved den bastante påstanden om at grønnsaker er nødvendig.
Og så vil da de bastantmenende "grønnsaker er nødvendige"-tilhengerne i denne tråden hele tiden endre fokus fra om grønsaker er nødvendig til om det er nødvendig å stille spørsmål ved dette. Og da blir de også "grønnsaker er nødvendig-debatten er unødvendig/ukonstruktiv/skadelig/ulovlig"-tilhengere, med nok en bastant påstand.
Så da har vi to temaer:
Er grønnsaker nødvendige?
Er det nødvendig å stille spørsmål ved den allmenne oppfatning om at grønnsaker er nødvendige?
Jeg foreslår at de som ønsker å diskutere pkt 2 heller starter sin egen tråd, eller et nytt forum for den saks skyld.
Det er omstendelig å lage et nytt forum, så det går vel an å starte en tråd der man diskuterer om det er nødvendig å starte et nytt forum for noen av trådene.
Hvis det enkle, trivelige og for meg nyttige spørsmål som ligger i trådens tittel skulle lede til vill maktkamp med tolkninger av ytringsfriheten så vil det jo ikke være så konstruktivt, men underholdningsverdien må da være desto større.
Jeg vil påstå at ditt spørsmål er hørt og besvart etter beste evne fra flere hold. Det har også kommet fram at dine kunnskaper om temaet ikke er bedre fundamentert enn de som skriver at grønnsaker er nødvendig i dagens hverdags-lavkarbokosthold.
Her har du fått svar. Grønnsaker er i teorien ikke nødvendig, i praksis er de definitivt nødvendig for de aller fleste som følger en lavkarbodiett i dagens samfunn.
Klart det er nødvendig, men jeg ser ikke helt poenget i å stille spørsmålet om en ikke er forberedt på å godta de svarene som måtte komme, med mindre spørsmålet er retorisk og du selv fører sterke bevis for hva som er riktig eller galt.
Hvorfor ikke diskutere det her? Dette temaet er ferdig diskutert, om du eller andre ønsker en fruktbar, videre diskusjon om grønnsakenes viktighet så vil en ny tråd være en nødvendighet.
Jeg ser forøvrig ikke hva maktkamp og ytringsfrihet har med denne tråden å gjøre. Jeg ser at det foregår, men jeg skjønner ikke hva noen skulle ønske å oppnå med det.
Jeg syns at det er viktig å holde disse adskilt, for alle som deltar er gjerne ikke i samme modus. Noen ønsker å diskutere for å lære, eller enda bedre lære bort, andre ønsker å kverulere for underholdningen sin del, sistnevnte ødelegger diskusjonen for de 2 første.
Klarer ikke helt henge med her nå jeg...men for MIN DEL er grønnsaker nødvendig fordi det er så mange andre ting jeg ikke spiser og jeg trenger den variasjonen i kosten for å kunne lage god mat.
Hadde vært dønn kjedelig å spise fisk, kylling, kalkun, egg og nøtter om det ikke var for mine eksprimenteringer med woker og salater.
Maten ser bedre ut, smaker bedre, metter bedre, inneholder mer fiber og helt sikkert endel mer væske og mineraler (samt mindre kalorier:p )
Forrige gang dette temaet måtte skifte tråd så var det fordi det ikke var helt i tråd med trådstarters overskrift. Denne gangen så er temaet i tråd med trådstarters overskrift, men nå må temaet skifte tråd fordi ekspertpanelet (som ikke er noe ekspertpanel) mener at temaet er diskutert ferdig - samtidig som et annet tema skal overta på denne tråd.
Temaet henger nær sagt i en tynn tråd, så her gjelder det å trå varsomt. Hva skal den nye tråden hete?
Ettersom temaet først og fremst angår de som ikke klarer å infiltrere grønnsaker i sin lavkarbodiett, så er ikke dette noe svar - men med en sammenkobling av teori og praksis så må denne kortslutningen oppfattes som at grønnsaker ikke er nødvendige.
Ja, som en del av en akademisk eksersis er det riktig å trekke slutningen at grønnsaker ikke er nødvendig. MEN, når det kommer til å trekke konklusjonen av diskusjonen så blir sluttningen at det i dagens samfunn ikke vil være forsvarlig å utelate grønnsaker fra kosten. Den teoretiske slutningen om at grønnsaker ikke er nødvendig, har altså ingen praktisk betydning når vi sanker maten vår på supermarkedet.
Du vil finne den samme konklusjonen i bøkene til Skaldeman, Lutz og Atkins, samt publikasjoner som Mat & Helse.
Men så lurer jeg litt på hvor mange av de som ikke ønsker å spise grønnsaker som deltar i diskusjonen?
Man skulle jo tro at de var litt ivrige, og ikke minst lykkelige over å slippe grønnsakene?
Men kanskje de ikke liker lever heller? Og dermed ikke liker konklusjonene? :rolleyes:
For to år siden var alt jeg likte av frukt og grønt potet, gulrot og eple...
Nå spiser jeg de fleste grønnsaker jeg får servert og jeg liker det :)
Og jeg trives mye bedre med det enn å plukke og pirke i maten jeg fikk servert hos andre...
Men Tnutt, hvilket svar er det du vil ha, som du ikke har fått? Det lurer jeg på :)
Jeg ser på dette som på det meste annet, hvis ikke vekttapet stopper opp, du har det bra og blodprøvene dine ikke forandrer seg i negativ retning så behøver du ikke å spise grønnsaker tnutt.
Ingen trenger å gjøre noe fordi at andre mener det, ta heller en sjekk av egen kropp( blodprøver, osv) det er eneste måten å få vite om du må ha grønnsaker eller ei.
Nå synes jeg ærlig talt at denne tråden har pågått lenge nok.
tnutt: Nå må du gi deg. Du har kverulert om det samme om og om igjen og blir aldri fornøyd med svarene du får. Folk har meninger om saken ut i fra sine definisjoner, og svarer deretter. Du er nødt til å tåle om ikke dette sammenfaller med dine overbevisninger. Det er ingen som har kommet med bastante påstander om at "grønnsaker er nødvendig", ettersom dette er et definisjonsspørsmål. Saken ble allerede helt i begynnelsen diskutert og betraktet fra flere vinkler med både positive og negative sider. Dette forumet har alltid har hatt medlemmer som er veldig inkluderende og open-minded. Vi er ikke ute etter å henge ut noen eller å tråkke noen på tærne, men du klarer sørenmeg å få det til å se sånn ut. Dette forumet har fått en utrolig negativ tone i løpet av den siste måneden. Hvis det hadde vært opp til meg så hadde jeg slettet de fire siste sidene av denne tråden og stengt deg ute!
slaskalainen: Mye av det samme gjelder deg. Det har kommet en del veldig nedlatende innlegg fra din side. Dette er psykologisk vold på et avansert nivå.
Jeg vet dette er helt off topic, og direkte personangrep, men nok får være nok. Vi kan gjerne diskutere viktigheten av grønnsaker, men ikke på denne måten. Dette er tull og tøys og jeg er flau på forumet sine vegne.
Dette sier jeg helt personlig og for all del IKKE som moderator. Hvis noen av administratorene syns jeg går over streken, så beklager jeg. Denne tråden har uansett gått over streken for lenge siden.
Jeg ber egentlig ikke om svar, men jeg ber om begrunnelser for de forskjellige svar. Og dess mer bastante svarene er, dess mer besatt blir jeg på å rote frem begrunnelser.
Nå har du ved flere anledninger kommet med rimelig negative beskrivelser, omtaler og karakterisitikker av både forumet, forumdeltagere, moderatorer og administratorer her inne, så jeg skjønner virkelig ikke hva som er problemet i så måte...
Jeg tar dine kommentarer til underretning - og synes det er greitt du buser ut. Helt i orden. "Personangrep" tåler jeg, men ser det egentlig ikke som det - bare litt frustrasjon og iver. Den er grei nok. Det er bedre folk gjennom tidene enn meg som er blitt kalt ond.:)
Som moderator vil man alltid kunne bli oppfattet som det. En topp-politiker vil alltid kunne bli oppfattet som det - selv i polkø på Svinesund.
Jeg er dog meget overbærende med di karakteristikk av meg. Jeg vil ikke innrapportere din karakteristikk av meg - om du selv kaller det direkte personangrep. Du viser mot.
En utfordring;
send meg en PM eller personli epost så kan du utdype deg litt mer, så slipper andre å belemres med det - så kan kanskje noe oppklares.
her har du en utstrakt hånd! ok?:o
Det jeg har svart har jeg svart. De som vil vite det kan gjøre som jeg har oppfordret til. Jeg ser ikke den av deg tidligere siterte setning i sammenheng med det du sier i dette innlegget ditt her. Vet ikke hva du ønsker - men min oppfordring står fast.
Mer er det faktisk ikke å si om den saken. Du og alle andre er hjertelig velkomne slik jeg sa. Det er nok off-topic her...........okodoki.
Og hvorfor ikke ta denne utfordringen selv, Slaskalainen, hvorfor ikke stå fram med hvem du er, og hva det er du sikter til???
Vi er flere her inne som står fram med både bilde og fullt navn i våre dagbøker og blogger, samt informasjon om oss selv og vår bakgrunn i profilene, istedet for kun å benytte oss av et anonymt nick. Det gjør det lettere for andre å forholde seg til oss her inne på forumet som sådan, ikke minst når man har valgt å gi råd til andre når det gjelder deres kosthold.
For jeg tror ikke du belemrer noen her inne, jeg tror faktisk det er mange som vil vite hva du egentlig sikter til...
Så på samme måte som du krever åpenhet fra andre (les moderatorer og administratorer) her inne, så bør vi andre også kunne kreve tilsvarende svar fra deg her i forumet...
Siden du er moderator og jeg tror at det har noe med det administrative i forumet å gjøre, så er det nok mest riktig av meg å trekke meg fra dette forumet inntil noen fra forumets "administrasjon" inviterer meg tilbake.
Hvis det er nødvendig å slette mine innlegg så kan dette gjøres uten videre for min del.
Diskusjonene på forumet har vært både nyttige og underholdende. Takk for meg og ha det bra!
Slaskailen: Jeg synes jo godt at har man sagt A, så får man si B også. De fleste av oss som leser tråden skjønner svært lite, og vil gjerne bli opplyst om hva det egentlig er du snakker om.
Ettersom jeg er helt fersk så har jeg ikke så mye jeg skulle sagt. Det var som sagt et personlig innlegg, så ikke legg noe skyld over på forumadministrasjonen.
Vi som er "frivillige" arbeidere her på forumet har også full rett til å uttale oss som privatpersoner.
[color=purple][/color] Jeg, som PRIVATPERSON, signerer themonks innlegg om at dette har pågått lenge nok. Denne diskusjonen har utviklet seg til noe ala å dunke hue i veggen. En aktivitet jeg heller finner noen hensikt i å bedrive. Og
av hensyn til miljøet på forumet: Forumtroll som kun er ute etter å kverulere og ikke er i stand til å gi noe konstruktivt tilbake ser jeg ingen hensikt i å holde igjen eller invitere tilbake.
[color=purple][/color] Som admin sier jeg dette:
Om noen føler for å forlate forumet fordi de føler seg urettferdig- eller feilbehandlet er det fritt opp til hver enkelt. Dette er et privat forum og det er opptil eierne/admin å avgjøre hva/hvem som ellers skal slettes. Noe som forøvrig skjer svært skjelden. Vi har heller ingen praksis med å invitere folk tilbake, men om vi mener et medlem er en verdifull ressurs for forumet gir vi gjerne uttrykk for det og ber vedkommende om å tenke seg om FØR vedkommende forlater forumet.
Jeg vet ikke om det er nødvendig å si noe mer her. Diskusjonen har falt mellom opp til flere stoler fra sin opprinnelige mening, og at det ikke finnes noe fasitsvar burde vært oppfattet.
Som Slaskalainen selv har sagt mange mange ganger her på forumet, og som jeg er hjertens enig i er at "folk er forskjellige".
Anways. Nødvendighet blir et tomt ord dersom konsekvens ikke innbefattes. Dermed burde de fleste se sin konsekvens av å spise grønnsaker eller ei, eller gjøre hva som helst for å oppnå en god konsekvens.
Som menneske er det ikke NØDVENDIG å ha venner, men konsekvensen blir jo gjerne å være ensom, og om det er en konsekvens som ikke er ønskelig, ja da ligger det vel en viss nødvengihet i det likevel.
Om man ønsker et variert kosthold så vil grønnsaker være nødvendige, om man liker grønnsaker, så vil konsekvensen av å ikke spise dem å fornekte seg noe man liker, og som ikke skader -igjen gi en viss grad av nødvendighet. Alt ut fra en selv, så klart, igjen.
Jeg kan ikke si jeg er særlig glad i hverken kodespråk eller arroganse. Når vi sier at vi lever etter kardemommebyloven her inne, så åpner det for veldig store landskaper. Så får man jo bare bruke hodet og antennene ut over det.
Håper den gode stemningen her inne (og den gode diskusjonen) som har gjort utrolig mye for meg, og mange andre mennesker, opprettholdes.
[LEFT]Jeg har ikke så mye mer å si om selve temaet - om grønnsaker er nødvendig eller ikke i et kvalitativt kosthold. Det eneste som gjenstår for meg her er dokumentasjonen rundt eskimoenes levealder - at den ikke nødvendigvis skyldes dårlig/ ensidig kosthold som sådant, eller derav påfølgende mangelsykdommer.
Den sannheten er ikke nødvendigvis noen romantisering av eskimoenes kosthold eller deres liv, men en opplysning om forhold som spilte inn i livet til inuittene som de opprinnelig heter - en forfulgt minoritet.
Men for at opplysningene skal bli mest mulig korrekte og mest muli gleservennlig framstilt - vil en tid måtte forløpe før det kan legges inn.[/LEFT]
Her inne har vi faktisk hatt høy toleranse for mye og mange, men intoleranse, det tolereres heller ikke her inne.
Hvis du ikke skjønner hvorfor både moderatorer, administratorer og andre her inne på forumet reagerer både på tonen i dine innlegg og den karakteristikken du har brukt både mot moderatorer, administratorer og andre her inne, ja da må du seriøst ha et problem.
Dette er ikke et forum for din underholdning, Slaskalainen, dette er et forum for folk som har store og alvorlige problemer med sin helse på grunn av dagens kostholdsanbefalinger i det norske samfunnet. Vi har derfor stor takhøyde for å akseptere folk for de de er, men måten du opptrer på her inne, Slaskalainen, den er arrogant, lite inkluderende og direkte injurierende.
Folk som sliter med mye overvekt møter ofte slike holdninger ute i samfunnet, og for mange er dette forumet et befriende pusterom i så henseende. At enkelte da benytter friheten og forumet til den type forumaktivitet som du bedriver her inne, ja det er direkte respektløst ovenfor de andre forumdeltagerene her inne.
Jeg ser at du nok en gang ikke er såpass at du selv tar en utfordring på samme måte som du krever at andre her inne skal ta dine, og det sier i grunnen sitt...
Ut fra måten du tidligere har uttalt deg, trodde jeg faktisk at du var en person med prinsipper og holdninger, og at du sto på det du mente og sa. Men når du i en egen tråd her inne med fynd og blest takket for deg her på forumet, uten å gjøre alvor av dine egne handlinger, ja så er det ikke stort mere å si om din forumaktivitet...
Da gjenstår det å se om du er konsekvent, og faktisk står for dine egne ord, handlinger og uttalelser.
Til moderatorene og administratorene;
Jeg har ikke tidligere brukt denne type innlegg, men nok er nok.
At enkelte velger å fokusere mye av sin forumaktivitet rundt negative omtaler, beskrivelser og karakterisitikker av både forumet, forumdeltagere, moderatorer og administratorer her inne, ja det finner jeg direkte respektløst, og er en type forumaktivitet jeg mener vi ikke er tjent med å ha her inne. Det er mulig at enkelte ser dette forumet som en form for personlig underholdning, men dette forumet er ikke en arena for den type aktivitet.
Om jeg tar feil i så henseende, ber jeg om unnskyldning for det, men det er en grense for hvor mye kverulering og direkte laterliggjøring av forumet man kan finne seg i før man reagerer.
sitat:
"
Om jeg tar feil i så henseende, ber jeg om unnskyldning for det, men det er en grense for hvor mye kverulering og direkte laterliggjøring av forumet man kan finne seg i før man reagerer."
Ja - fullstendig feil i tolkningen av intensjonen og tonen i mitt innlegg. Tvert imot var den mest en harselering av meg selv. Selvironi for å kutte mitt engasjement om grønnsaker. Så får man tro meg om vil eller ikke. jeg vet hva som er sant i denne sammenhengen. At jeg prøver å harselere noe overfor folk med problemer - vil jeg på det sterkeste ha meg frabedt. DET er sårende det.
I rettferdighetens navn så skal det sies at Slakskalainen ble oppfordret til å tenke seg om da han annonserte sin sorti tidligere. Grunnen var at han da hadde vist at han også hadde noe å tilføre forumet, noe også Ziggy poengterer. En slik oppfordning gir ikke "fri ferdsel" for å si det sånn, og jeg syns iallefall at tilliten som dengang ble vist bør respekteres....
[color=purple][/color] Vi ser svært gjerne at dette nå ikke utvikler seg til enda et munnhuggeri. Nå har alle fått sagt sin mening, både om saken og om hverandre - så lar vi det være med det.
[color=purple][/color]
Av hensyn til resten av forumet - og deltakerne her inne, bør tråden ryddes opp i slik at det egentlig budskapet kommer frem. Det er undervurdering hvis/om/når dette blir gjort av mod/admin om ikke brukerne selv velger å rydde opp i eget reir....
Ja men, jeg er helt enig i at de siste dagers "att og fram" som har gått på person og ikke på tema - raderes ut da det tar oppmerksomheten vekk fra teamet.
Jeg vil personlig redigere vekk det som noen reagerte på i mitt innlegg i dag som inneholder overgangen " så til alvoret" - for å bare vise hva som jeg eventuelt ikke har sagt i diverse faglige biter av tråden.
Så kan man fra adm/mod. fjerne det man ikke ellers finner passende, slik en 3.part utfører det i denne saken som en dommer som gis "fullmakt" til det.
I sakens anledning vil jeg bare si at det er helt ok å sende meg PM eller email om man vil vite noe om meg eller for den saks skyld "refse" meg.
jeg er ikke langvred.
Da retter jeg før jeg må foreta noen dataanalyser i det jeg får betalt for.....
Slaskalainen, dette gjaldt ikke bare ditt siste innlegg, men flere innlegg du har skrevet her inne, hvorpå flere allerede er slettet av moderatorene her inne.
At du vet hva som er sant i denne sammenhengen, ja det antar jeg du gjør, men nå har mange av oss her inne vært svært overbærende med både den tonen og måten du har uttalt deg på her inne tidligere.
Og ja, måten du har skrevet om enkelte forumdeltagere og forumet her inne tidligere, det oppfattes som harselas, og det tror jeg også du kan se, om du bare trår litt tilbake, og leser flere av dine innlegg her inne på nytt.
Og jeg har aldri beskyldt deg for å harselere med spesifikke personer, Slaskalainen, med unntak av b.a. undertegnede, noe jeg også reagerte på, men når du harselerer med forumet og enkelte moderatorere her inne, ja så oppfattes det faktisk negativt av mange her inne på forumet.
Beklager om du ikke ser det, men sånn er det faktisk.
Vi ser svært gjerne at dette nå ikke utvikler seg til enda et munnhuggeri. Nå har alle fått sagt sin mening, både om saken og om hverandre - så lar vi det være med det.
Vi er det, Slaskalainen, men jeg følte faktisk et behov for å svare på ditt siste innlegg.
For som sagt, jeg har ikke ankalget deg for å harselere med folk med problemer, det var ikke det som var poenget med innlegget mitt, men det tror jeg du ser når du leser det en gang til.
Og jeg håper at du kan velge en mere inkluderende omgangsform og tone her inne, vi er ikke tjent med at diskusjoner ender på denne måten, det tror jeg vi alle er enige om.
Antar du ikke er ny i forumdeltagelser, og alle fora har sin omgangsform, så håpet mitt er at du kanskje i fremtiden kan velge en måte å uttrykke deg på som er mere i tråd med den omgangstonen vi har hatt her inne på lavkarbo.no i mange år.
At man kan være uenig, ja jøss, men det er mere et spørsmål om hvordan man formulerer dette på, og fremlegger sine meninger på.
Så min henstilling til deg, Slaskalainen, er å prøve å adaptere den omgangstonen vi har her inne, og heller unnlate å svare, heller enn å gå i full klinch om en føler at det koker innvendig. En er ikke forpliktet til å svare på alt her inne, og er man uenig, ja så kan man heller velge å vise dette på en måte som oppfordrer til saklig og utviklende dialog, heller enn munnhuggeri og dårlig tone.
Ja, det tar nok en liten stund å rydde opp her. Jeg syns du skal åpne en ny tråd hvis du vil fortsette å diskutere temaer som er tatt opp i denne tråden. Bare ikke la det ende opp som her.
Hm...jeg har nå valgt å ikke engasjere meg i denne tråden...men vil bare si at MYE av det som er skrevet her (av FLERE!) godt kunne gått som personlige meldinger mellom de uenige....Så hadde selve "grunn-temaet" fått stå alene....
Enig, men det er endel arbeid å drive å rydde i tråder hele tiden (det vet jeg godt) så håper folk husker det til neste gang.
Synes litt synd på de som skal få alt dette ekstra arbeidet hele tiden.
Det er jo unødvendig.
Men nå beveger jeg meg også utenfor tema...unnskyld.
Synes det med grønnsaker er et veldig bra tema igrunnen;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.