< Tilbake til oversikten

Flere som skal ned 30 kg+?

#1

Liora sa for siden:

På seks år, en barnefødsel og div div annet så gikk jeg ut av fødestua 60 kilo tyngre enn jeg pleide å være.

Orker jo ikke drasse på de kiloene lenger, så startet opp med LCHF igjen.

Er det flere der ute som skal ned nokså mange kilo? Merker at kiloene ikke renner av slik de gjorde for 10 år siden da jeg gikk på ketolyse - flere med den erfaringen? (Altså - skjønner at det tar tid, jeg brukte jo mangen år på å legge dem på meg og).

Hadde vært hyggelig med flere så kan vi jo kanskje motivere hverandre når det butter :)


#2

ekenna sa for siden:

Nå ble jeg glad! Jeg tenkte akkurat på at jeg skulle skrive et lignende innlegg, og så ser jeg ditt!

Det kan virke som om vi er i samme båt :)

Før jeg ble gravid gikk jeg ned 43 kg på lchf. Som gravid gikk jeg opp 33 kg, deretter ned 20 kg etter fødsel. De siste 4 årene som tvillingmamma har jeg sakte men sikkert gått opp igjen alle kiloene mine igjen. Jeg startet på lavkarbo igjen for 3 dager siden og har gått ned 4,3 kg(store mengder vann i kroppen). Det vil vel si 4,3 av 50 kg.

Jeg syntes det er positivt for å holde fokuset oppe om jeg har noen å dele erfaringene jeg gjør med, så jeg vil gjerne ta følge med deg :)


#3

heidia sa for siden:

Jeg vil ned ca 30 kg :) er så fersk på lavkarbo at det jeg gjør foreløpig er å sette meg inn i det, har ikke helt kommet i gang med å legge om kostholdet. Er nå på vei til å flytte fra mannen og satser på et "nytt og bedre liv" aleine. Så planen er å ha nok kunnskap om lavkarbo til å begynne med det senest når jeg flytter slik at det ikke kommer ting inn i skapene som jeg ikke skal ha :)


#4

ekenna sa for siden:

En slik forandring i livet kan for noen være positiv, andre negativ. Jeg håper hvertfall at du har det bra uansett :)

Du slipper hvertfall å tenke på matlaging til han i tillegg når du skal lage mat, noe som gjør det litt enklere å følge et spesielt kosthold. :) Jeg husker jeg gikk fra eksen min under min forrige vektnedgang for 7-8 år siden. Alt ble så mye enklere! Og i tillegg fikk jeg en ekstra motivasjon for å holde meg til kostholdet når jeg ble flottere og flottere, og han ble mer og mer sjalu på min nye livsstil. :) (Han var en drittsekk og det føltes godt å gni det inn)

Vel, hvordan setter du deg inn i kostholdet da? Jeg foreslår alltid boken "Frisk med lavkarbo" av Hexeberg til de som ønsker å sette seg inn i lavkarbo. Den er så interessant, lettlest og motiverende syntes jeg.

Har du tenkt på noen spesiell retning du ønsker å legge om til?


#5

Liora sa for siden:

Helt supert! Det er bedre å være flere, og litt "felles skjæbne, felles trøst". Keg har dessverre allerede klart å bruke helgene på "vanlig mat" to helger på rad, men gått ned 9 kg siden 1. Jan. Sagt til samboer at jeg må ta vare på med selv, du får spise hva du vil. :) det må være lov å være litt "ego" for å optimalisere helsen syns jeg.


#6

ekenna sa for siden:

9 kg er jo helt fantastisk! Så flink du er! :-D

Og så bra at du står opp for deg selv og er litt egoistisk med tanke på at han kan spise det han vil! Jeg lager mat til meg, han og to barn. Og det har satt mange kjepper i hjulene mine de siste årene. Men det er jeg selv som setter inn kjeppene uansett. "Skal bare smake litt... å det så godt ut... en liten bit skader jo ikke... Jeg som har vært så flink, fortjener en utskeielse... osv osv". For meg handler det om det psykiske. Jeg innehar all informasjon om ulike retninger og erfaringer har jeg gjort i årevis. Motivasjon er som regel ganske høy. Jeg klarer bare ikke å si nei liksom. Det er liksom et fokus jeg må komme inn i; slik at jeg klarer å si nei, både til andre, men også til meg selv. Nå er jeg inne i det fokuset for første gang på 4 år, og det føles ganske godt. :)


#7

Liora sa for siden:

Akkurat det der tror jeg er ganske viktig - si nei hvis det ikke er bra for en selv. Jeg er fullstendig sukkernarkoman blitt, og jeg er x-røyker, og jeg lover deg, sukkeret er verst. Folk sier "du kan jo bare ta en bit". Da blir jeg litt sånn "ville du budt heroin til en x-misbruker eller"? Så både å si nei,og det å stå opp om egne valg hvis noen kommenterer "dietten" lettere sarkastisk samt å bare kutte ut folk er fokus her hvertfall. Flott at du har kommet i rute ed så bra fokus :)

Ja er glad for de kiloene - hadde nok fortsatt endel vann etter fødsel,får fortsatt ikke på ringer og har visst permanent gått opp en skostørrelse :p


#8

ekenna sa for siden:

Hvordan spiser dere da? Følger dere et spesielt opplegg? Og er dere fornøyde med det opplegget?


#9

Liora sa for siden:

En blanding av ketolyse og LCHF føler eg. Ammer så ligger på 20-50 g karbs/dagen. Går mye i eggerøre med ost, brie, kjøttpålegg o.l. til frokost, kylling eller karbonadedeig i div former til middag og masse salat eller grønnsaker. Og my guilty pleasure - en kopp kaffe med kremfløte og Walden caramel syrup til frokost, hver dag hehe. Prøvd for første gang denne uke å lage både muffinsboller, hjemmelaget iskrem og marshmallows og det ble ikke verst.

Tar fjerne imot tips på oppskrifter fra dete.

Hva slags tilskudd tar dere?


#10

ekenna sa for siden:

Det er ikke lenge siden jeg begynte på lavkarbo igjen, da jeg hadde en pause på 1,5 måneder nettopp. Nå er jeg heldigvis tilbake igjen :-)

Jeg vipper vel mellom LCHF og Skaldeman tenker jeg. Jeg tåler veldig lite kh før jeg kjenner at søtsuget kommer tilbake og utskeielsene står i kø. Derfor trives jeg best med lite kh og mye fett.

Jeg burde nok tatt både tran, magnesium og vitamin C og D, men det gjør jeg ikke per i dag. Har multivitamin i skapet da. Er flinkere til å gi barna. Hmm, ja nå har jeg en ny vane å lære meg! Jeg får legge den inn på Fabulous! ^^


#11

Liora sa for siden:

Leste GI null av SSS for noen uker siden, liker greia hans men må ha litt mer karbs uten å tippe helt over på smartkarbo. Mn veien blir jo til mens man går, bare greit å sjekke at kart g terreng stemmer :)


#12

ekenna sa for siden:

GI-null er også en god bok ja. Jeg liker Skaldeman generelt. Det var blandt andre han som inspirerte meg gjennom min første vektnedgang på 43 kg. Det er så ukomplisert å følge. Når en først har satt seg inn i maten, som dog kan være veldig kjedelig, kan man fokusere mindre på mat og mer på andre ting. I perioder syntes jeg dette er herlig. Andre ganger liker jeg godt å eksprimentere med å gjøre om oppskrifter og prøve nye ting.

Hvordan har det gått med dere i helgen? Fornøyd med innsatsen? :)


#13

bærrgen sa for siden:

Jeg har også mange kilo som skal av, henger meg på tråden her hos dere :)

9 kilo ned til nå i år må jo være en supermotivasjon :)

Jeg har vært litt på ville veier en ukes tid og prøver nå å sette meg i gang med en liten kickstart. Håper jeg kommer fort inn i rutine igjen :D

Blir spennende å følge hverandre fremover :)


#14

Liora sa for siden:

Ang GI null - glemte si jeg ammer, derfor må ha litt mer Karbs. Ellers er jo greia hans bra.
Helgen har i grunn gått bra, vekta står stille for tiden men mest karbohydratrike måltid jeg har spist var vel en gresk salat i går ;) spist litt hjemmelaget is og marsmellow men de er jo innafor.

Helgen til dere andre da?

Velkommen med oss bæærgen trivelig med flere folk.


#15

ekenna sa for siden:

Velkommen skal du være Bæærgen! :)

Jo jeg er egentlig fornøyd med innsatsen. Det er jo den første helga uten noen form for utskeielser på en god stund. Men jeg tror jeg har fått i meg mye salt gjennom maten, da det føles ut som om jeg har en del vann i fingre og føtter igjen(noe som vekten i dag morges også viste). Etter jobb skal jeg handle inn mat for uken, så får kjøpe meg noen enkle måltider og et brett med egg.


#16

Liora sa for siden:

Det der men salt er tricky, jeg og kjenner det godt i fingre ja.

Digg med egg. Var i harryland pg hamstret egg, CF og fløte og noe kjøtt - da er det alltid noe å spise i huset :)


#17

ekenna sa for siden:

Ja det er viktig å alltid ha noe å spise i hus. Om ikke er hvertfall jeg dømt til å misslykkes.


#18

bærrgen sa for siden:

Enig i at det er viktig å alltid ha noe i hus... Og noe av dette må være kjapt og enkelt å tilberede. Jeg har stadig planer om å lage ferdige retter som jeg kan putte i fryseren, sånn at jeg har noe kjapt å varme dersom jeg trenger de. Foreløpig har det blitt med planene, men en dag...


#19

ekenna sa for siden:

Jeg har funnet ut at det som passer meg bra er å alltid ha et stykke kjøtt liggende. :p eller ferdig kokte egg. Ingredienser til omelett eller egg og bacon. Eller meierismør, greddost og oopsies eller lignende. :) eggerøre er også raskt og enkelt å lage/spise.


#20

bærrgen sa for siden:

Egg og bacon må jeg alltid ha i hus, det er kjapt laget til og metter godt. Har også alltid avokado, sellerirot og blomkål/brokkoli, slik at jeg har noe til kjøttet/fisken til middag. Har som oftest litt baconfull og peanøtter liggende i tilfelle jeg skulle bli fysen. Men er ikke så veldig glad i bacongull og de peanøttene med liten karber er ikke mine favoritter.

Ser i Facebookgruppene at det går veldig mye i kaker og kosemat hos noen. Så lenge jeg merker at så lenge jeg får i meg nok fett, så har jeg ikke søtsug. Dessuten så blir det feil for meg å slanke meg med kake... Men selvfølgelig bra at man kan erstatte sukkerbomber med noe bedre.


#21

ekenna sa for siden:

Jeg kunne ikke vært mer enig. Altså, det er helt greit å lage en "sunn", sukkerfri kake til selskap. Det kan jo hjelpe på unngå utskeielser for mange, i stedet for å "bare smake litt" på vanlige kaker. Litt vanlig kake, fører fort til et stort kakestykke. Og et stort kakestykke kan for noen føre til en liten sprekk. Og en liten sprekk kan også føre til en stor sprekk! :p

Før min del funker det best å avstå fra alt som er søtt æ, så lenge jeg ønsker nedgang.


#22

Liora sa for siden:

Selv om jeg skrøt av å ha laget is og marsmallows lenger opp (forøvrig første gang jeg har laget søtsaker) så må jeg si meg eni med ren mat er best. Jeg syns at hvis jeg spiser nok fett så er jeg ikke fysen. Spiser ikke svin men har både fenalår og fårepølse som er digg med litt majones og for ikke å snakke om avocado - omg. Nå det er kosemat.

Bruker dere noe kunstig søtning i te/kaffe eller er det off limit? Hva med melkeprodukter? Jeg har vurdert å kutte begge deler for å se om vekttapet kanskje øker ytterligere men ja - ttt.


#23

ekenna sa for siden:

Jeg bruker ikke søtning i hverken kaffe eller te. Det er det to grunner til: Jeg liker kaffe med god kaffesmak, tilsatt fløte. Teen jeg drikker blir ikke god uansett hvor mye søtingsmidler jeg tilsetter. Jeg drikker den ikke for kos, men for å hjelpe fordøyelsen, derfor gjør det ikke noe om den ikke smaker godt. :p

Generelt prøver jeg å unngå søtningsmidler i matlagingen, men det er for å unngå å trigge mitt eget søtsug. Innimellom tar jeg meg et glass funsaft. I helgen kan jeg drikke et glass zola zero(Cola zero bremser opp vektnedgangen min, derfor begrenser jeg det til et glass).

Meieriprodukter bruker jeg. Fløte i kaffeen, smør i det meste og greddost for å øke fettinntaktet. :)


#24

Maja Èlen sa for siden:

Jeg ønsker å gå ned 30 kg og trenger så sårt å "være sammen med noen" for å holde motivasjonen oppe. Forumet her var veldig aktivt for 10 år siden, og da syns jeg det var "lett". Men jo mer alene jeg er, jo vanskeligere er det. Om noen heier, motiverer, kommer med tips, trøst osv (og jeg gir tilbake) syns jeg det er lettere å ikke falle av. Så denne gruppen virker helt super!


#25

Liora sa for siden:

Jeg bruker sukett i kaffe, men det er en uvane jeg har lagt meg til pga kaffen på sykehuset jeg jobber ikke akkurat er ferskbrente etiopiske bønner ;) bruker ikke noe i te. Jeg og har fløte i kaffe, tåler det egentlig ikke og får daglig svi for det med det smaker jo så sjukt godt. Syns vekten har stått mye stille i det siste så skal vurdere å gi opp både suketten og melkeproduktene par-tre uker og se om det skjer noe. Bare sitter langt inne.

Bruker mye avocado og olivenolje og har kjøpt oliven som jeg skal late som jeg liker så får jeg nok fettet jeg trenger uten melkeprodukter.


#26

ekenna sa for siden:

Så gøy at du også vil bli med i gruppen! Jeg heier hvertfall på deg Maja! :D

Jeg husker at det var mye mer aktivitet på forumet før enn hva det er nå. Håper at vi kan gjøre noe med det! :D Det er mye enklere å holde motivasjonen oppe når man har noen å dele fremgangen sin med. :) Også tilbakegangen, da det er godt å få motivasjon, inspirasjon, tips og råd for å finne tilbake igjen om man tråkker feil innimellom :)


#27

Liora sa for siden:

Velkommen Maja Èlen - håper vi kan motivere hverandre og utveksle erfaringer her og til glede for alle :)


#28

ekenna sa for siden:

Du har også gått ned hele 9 kg siden 1. januar. Det er over 1 kg i uken det! Av og til trenger kroppen å bremse vektnedgangen, for å lade opp til neste nedgangsperiode. Det er i alle fall min erfaring. Hvor lenge har du stått stille?

Kanskje jeg allerede har spurt om dette, men hva pleier du å spise i løpet av en gjennomsnittlig dag?


#29

Liora sa for siden:

Stått stille i fire uker, men det er litt min egen skyld pga ble med samboer på karbofest et par helger på rad, orket ikke si nei for ørtende gang da de feiret bursdag i familien og bestilte pizza, orket ikke den nebbete moren min som spydig kommenterer "dietten min" (hun har forresten tidd stille for i forigår så hun at jeg hadde blitt slankere.

Så alt i alt har jeg gått opp og ned de samme 3-4 kg den siste mnd.

I perioder fastet 16:8, ellers blir det par egg med litt ost, en avocado, litt kjøttpålegg og mayo med kaffe og fløte sånn 10ish som regel, så er jeg jo mett til middag i type 17-18-tiden som regel. Kanskje tar jeg noen skiver kjøtt eller en bit brie innimellom. Middag rent kjøtt, godt med salat og grønnsaker og en fettkilde.

Tror igrunn jeg har nokså koll på maten - bare fryktelig utålmodig. Og de helgeutskeielsene har hatt sin kostnad. Minket jo 29 cm rundt omkring på kroppen ila første måned - det er jo sjukt bra syns jeg da.

Så skal ikke mase om vekta :D det kommer når det kommer. Pimper vann og te og er i ketose.

Langt svar. Sorry for det :p hvordan ser din matdag ut?


#30

Sofagubben sa for siden:

Jeg heier på deg Maja og alle andre her inne. :) Og du har helt rett, dette forumet er gull verdt og stor takk til HP og de andre som gir oss dette tilbudet. Det har virkelig hjulpet meg veldig, det at vi har vært inne i journalene og støttet hverandre og gitt hverandre tilbakemeldinger. Jeg tror det også er veldig smart at de som er i mål vektmessig fortsetter her inne, for dette er/var jo ikke noen tidsbegrenset kur, men en varig livsstilsforandring og når en er i mål på vekta, vel da gjelder det å fortsatt holde på sitt nye liv og da er dette forumet gull verdt både for egen del og om en kan være til støtte for andre.


#31

bærrgen sa for siden:

Jeg bruker ikke kunstig søtning i kaffe og te. Men får i meg kunstig søtning gjennom Cola Zero og tyggis.


#32

bærrgen sa for siden:

Enig med deg. Jeg også trenger noen som holder meg i ørene. Kanskje vi klarer å lage et lite fellesskap her i denne tråden?


#33

Liora sa for siden:

Hadde vært veldig ålreit med et støttende fellesskap - jeg fronter ikke i hverdagen at prøver å gå ned (kun familie vet). De færreste vet hvordan det er å være riktig, riktig overvektig (som i alle fall jeg er, fl foreslo gbp). Felles skjæbne felles trøst eller noe sånn antar jeg


#34

ekenna sa for siden:

Jeg er enig med dere alle!

Og det du sier Liora, ang å ikke fronte at man slanker seg i hverdagen kjenner jeg meg igjen i. Jeg har liksom ikke mange å dele mine oppturer og nedturer med. Derfor setter jeg pris på at jeg kan lufte tankene mine her inne, og til og med få respons! :)


#35

Liora sa for siden:

Ikke sant! Greit å få litt positiv feedback for fremgang og et klapp på skuldra selv om det ikke er knirkefritt


#36

bærrgen sa for siden:

Jeg er utrolig glad for å kunne lufte litt tanker her inne. Ingen å prate med på privaten jeg heller.


#37

Maja Èlen sa for siden:

Men en god uke bak meg, kan jeg skilte med tilsammen -4,4 kg hittil i år. Det må jeg si meg fornøyd med, mtp at jeg er i full jobb, nytt hus osv. Jeg har en tendens til å sammenligne meg med akkurat de samme ukene her i fjor (gikk ned 7 kg i januar/februar) men jeg VET jo at situasjonen min er annerledes på flere hold i år da.
Veldig fornøyd med at det iallefall går nedover nå! Nesten så jeg kan "se for meg" at jeg en vakker dag skal klare å komme til min idealvekt.

Men på torsdag får vi besøk av familie (bl.a svigers) som skal bo hos oss i en uke. Vi har ikke sett dem siden sommeren, og de er ikke alltid så lett å håndtere, spesielt dette med mat. Svigermor mener at man ikke kan leve uten potet, og et kakestykke etter middag er et must. Jeg VET at jeg er herre over min egen kropp, men det er likevel vanskelig å si nei (iallefall hver gang) og være "den vanskelige" i familien. Hvordan takler dere slike ting? Fristelser, som ikke engang er det. Bare press.


#38

Liora sa for siden:

Gratulerer med flott uke! Kan du bake en LK kake da? Så du tar en kakeflis etter middag men ikke en hk?


#39

bærrgen sa for siden:

Jeg har hatt en hk helg :o Back on track fra nå!


#40

Maja Èlen sa for siden:

Nei, hele poenget til svigermor er at hun kjøper og serverer oss. Men jeg skal si nei altså. Bare syns det er fryyktelig vanskelig.

#41

Liora sa for siden:

Skjønner. Får håpe hun respekterer det uten for mye om og men.


#42

Liora sa for siden:

Velkommen tilbake på "sporet" :)


#43

Sofagubben sa for siden:

Ved å være ærlig og rett frem på en høflig måte. Fortell vedkommende at du ikke spiser karbohydrater og sukker (og om de spør hvorfor, så sier du at det er fordi du ønsker å ha et stabilt blodsukker og å gå ned i vekt), men at de selvsagt er mer enn velkommen til å gjøre det. Vi må alle respektere hverandre og for å få til det må vi være rett frem og ærlige. Ikke noen halvkvedede hint, men se folk i øya og si det rett ut. Det bør stoppe videre mas en gang for alle. Samtidig legger du jo da et press på deg selv også til å ikke "sprekke" ihvertfall så lenge de er der. :)

Sånn oss imellom, så mistenker jeg folk som forsøker å inndirekte presse andre til å stappe i seg kaker og annet, gjør det fordi de selv føler dårlig samvittighet og om alle spiser så er den dårlige samvittigheten deres litt lettere å takle.

Nå kjøper nok hun ganske sikkert kake og tar med for å være hyggelig, men nettopp derfor er det viktig at du er ærlig om hvorfor du nå ikke ønsker å spise kake, slik at du ikke sårer henne og sårer deg selv i samme slengen.


#44

nomma sa for siden:

Jeg skal ned 30 kilo i første omgang, så 30 til

Har vært medlem her nesten siden starten, men har vært borte fra forumet og lavkarbo noen år.

Nå har jeg endelig tatt til vett igjen og gått ned 7 kilo på 4 uker


#45

Liora sa for siden:

Samme her, 60 kg må bort. Ca 1/4 på vei men det har tatt overmåte lang tid.

Gratulerer med fin start :)


#46

Tjorven1971 sa for siden:

Egg på innvandrerbutikken i Norge er også billig


#47

nomma sa for siden:

Hei! Sliter med å spise nok :eek:
Når jeg går på lavkarbo, mister jeg matlysten så jeg sliter med å få i meg nok mat.

Men jeg går ned, men maten jeg inntar er ikke alltid like næringsrik så jeg har nå begynt å supplere med kosttilskudd ;)

Har gått ned 12 kilo siden påske og er kjempefornøyd med det, men jeg ser det ikke, jo jeg ser det i ansiktet men synes at mage og lår er like store selv om jeg har gått ned hvertfall en størrelse om ikke to i klær, merkelige greier...

Men still going strong :visemuskl

Hvordan går det med dere?


#48

Carisma sa for siden:

Har samme utfordring. I tillegg lar jeg meg påvirke av alt "spis mindre!" hysteriet over alt. Jeg går ikke ned i vekt heller, så det er lett å la seg rive med. Så jeg overvurderer hele tiden hva jeg spiser. Får sjokk når jeg kontrollmåler og ser at det jeg har regnet som 50-70g i virkeligheten er 10g :o


#49

Sofagubben sa for siden:

Såfremt vi snakker om årets påske, så er det bare 2 måneder siden den tok slutt og 12 kg på to måneder er jo veldig bra, du kan ikke forvente mer enn det og ikke tror jeg det er sunt å gå ned mer enn 6 kg. pr. måned heller. Måler du blodsukkeret ditt daglig? Mitt råd er å gå for LCHF og om du ikke er i ketose allerede så prøv å komme dit, slik at du etterhvert får et mer stabilt blodsukker. Spis masse fett, bra med proteiner og styr helt unna karber, bortsett fra det lille du får i deg via f.eks brokkoli og egg. Bruk blodsukkermålinger aktivt i vektnedgangsprosessen.


#50

Levita sa for siden:

Hei! Er det helt dødt her, eller finnes det noen inne i denne tråden fortsatt? Jeg fyller 40 i mars neste år, og tenker at jeg skal IKKE fylle 40 år og fortsatt ha 30kg+ på kroppen, så siden 1. august har jeg tatt meg sammen med mål om å gå sakte, men sikkert ned i vekt. Tror ikke jeg er i mål innen mars neste år, men håper at jeg i alle fall har tatt av 15 kg til da. Andre som skal være i farta på lavkarbo denne høsten? Moro å høre om andres reise på veien, men er så stille i forumet for tida :)


#51

Sofagubben sa for siden:

Jeg er ihvertfall her selv om jeg ikke sier så mye lenger, men nå er det ett år siden jeg nådde målvekta og det at jeg fortsatt er innom forumet jevnlig, tror jeg er ett av suksesskriteriene for at jeg har holdt vekta der den skal være. For det koster fokus, kanskje enda mer nå enn da jeg drev og gikk ned for kroppen vil hele tiden tilbake til dit en var og slipper en opp på fokuset sitt, så er det raskt tilbake.

Så det er folk her så bare skriv, så får du tilbakemeldinger og heiagjengen her er fortreffelig. :) Selv kan jeg bare bidra med mine egne erfaringer og hva som virket og virker for meg både fysisk og ikke minst psykisk (motivasjon), men mitt beste råd er nok å bruke seg selv og føre regnskap over sine egne erfaringer.


#52

bærrgen sa for siden:

Jeg er her. Har vært litt stille i sommer, men nå skal jeg prøve å være litt mer deltagende her igjen!


#53

fettnurket sa for siden:

Hei :)

Jeg vet ikke om jeg er aktuell, har allerede gått ned 35 kilo, men har enda 19 som skal av og de har ikke ønsket å forlate åstedet de siste månedene så jeg trenger også litt ekstra motivasjon :) Begynte med Ketolyse, gikk på det i halvannen måned, og så gikk jeg på lavkarbo. På litt under 6 mnd forsvant det meste av overvekten, og siden da har det vært rimelig stillestående. Har ikke gitt opp, innser at det har vært et platå og at jeg trenger litt ekstra hjelp, så er tilbake på ketolyse en stund nå for å se om det ikke beveger nåla på vekta. :) (må legge til at jeg har også gtått fra å være støttemedlem til aktiv deltager på treningsstudioet. Ikke noe intens trening akkurat da jeg har fryktelig dårlige ledd, men en liten 30-45 minutters økt et par ganger i uken, pluss en eller to gåturer)


#54

ekenna sa for siden:

Man er vel aktuell selv om man er på god vei :)


#55

bærrgen sa for siden:

Klart du er aktuell! Tenk all erfaringen du har med deg når du har gått ned så mye :)


#56

Elewyn sa for siden:

Jeg er her :)
Jeg har vært medlem tidligere i et par runder, men denne gangen har jeg tro på at jeg har klart å gjøre lavkarbo til en livsstil.

Jeg har spist streng lavkarbo i 4 måneder i dag, og har gått ned 20kg. Jeg vil ned 15 - 20kg til, så fortsatt et stykke igjen.


#57

ekenna sa for siden:

Wao!! Så FLINK du er!! Gratulerer med kjempebra vekttap!

Hvordan ser en dag ut for deg, matmessig?


#58

ekenna sa for siden:

Mitt første store mål er å komme meg under 100 kg! Og mitt første lille mål er å komme meg under 120 kg. :) Alt ettersom vekten hopper litt opp og ned så er hvertfall 6 kg + borte til nå. :)


#59

Elewyn sa for siden:

Jeg forsøker å holde meg til periodisk fast med et spisevindu på 6 timer, ofte er da dagens første måltid lunsj på jobb 11.30 og middag kl. 17 er det siste. Enkelte dager er jeg mer sulten og spiser tidligere, eller spiser noe etter middag, så jeg er ikke superstreng på det :o

Frokost/lunsj er ofte en av disse: omelett av 2 egg/salat med kylling, ost avokado, eller noe annet mettende/2 Brisk blå med mye pålegg/2 skiver lavkarbobrød med pålegg

Middag: kjøtt (kyllingfilet, laks, LK pølser, LK hamburger, annet rent kjøtt), saus eller dressing, og salat eller grønnsaker (blomkål/blomkålris, brokkoli, sopp, sellerirot)

Mellommåltider når jeg trenger noe ekstra: En neve nøtter, en Skyr mousse uten sukker, cottagechees med sukkerfritt bringebær eller blåbærsyltetøy, atkinsbar (en gang i blant)

Snacks til selskaper, lørdagskveld eller når jeg er skikkelig fysen på noe: Mørk sukkerfri sjokolade frs Cloetta, nøtter, Skyr Mousse, sukkerfri sjokoladepudding med sukkerfri vaniljesaus, bringebær eller blåbær med sukkerfri vaniljesaus, LK ostekake til selskaper, proteinpudding.

Jeg drikker litt Pepsi Max og kan spise litt sukkerfrie pastiller.

Finner stadig vekk nye oppskrifter og retter som utvider valgmulighetene litt :)


#60

ekenna sa for siden:

Jeg har holdt på i 25 dager i dag(det er ikke min første gang på lavkarbo da). Da startet jeg med vegetar lavkarbo, men har nylig endret retning mot lchf, og ikke vegetar, noe jeg syntes er mye enklere! :) Og så faster jeg periodisk som deg, men spisevinduet mitt er noe kortere enn ditt. :) Det ser ut som om du tåler en del kunstig søtning, der er du heldig! :) Jeg trives nok best uten kunstig søtning, da det trigger søtsug hos meg, noe som øker risikoen for en real utskeielse! ^^ Av og til tar jeg et glass fun saft eller lightbrus, men jeg prøver å la være.

Godt at du har funnet noe som funker for deg! :) Jeg er alltid nyskjerrig på hvordan andre på lavkarbo spiser, og på hva som fungerer og ikke fungerer for dem. Det er ganske store individuelle forskjeller!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.