Jeg har hatt et par anfall,og det viste seg at det er gallestein(2,2cm) legen sa i utgangspunktet at det er tarmkrøll:( jeg har lest her på forum også at det er lurt å fjerne den:) ,men ho syns ikke at jeg skal ta den bort:confused: Selføgelig har jeg angst for operasjon,men vil være ferdig med den...er livredd for nye anfall,og vil leve normalt ..har holdt på lavkarbo en stund og trener jevnt...Hva skal jeg gjøre nå :confused: kan jeg fortsette med lavkarbo så lenge???Noen sier at man skal spise fettfattig mat og fiberrik(det gjør jeg allerede) noen mener at det har ikke no å si anfallene kan komme uansett... Takker til alle som kan si sin mening:)
Hei. Jeg har også hatt gallestein, men har fjernet dem gjennom flere kurer. Huldaklinikken i Oslo driver med såntno', så hvis du ikke vil operere kan du få hjelp der. (Merk at det ikke er noe for sarte sjeler. ;) ) Tror det er flere på forumet her som har fjernet galleblæra og er veldig fornøyd med det.
Generelt blir man anbefalt å spise fettfatting når man har gallestein, men det er mye verre å spise masse sukker og karbohydrater. Fett holder galleproduksjonen i gang og skyller ut gallen fra galleblæra jevnling. Hvis du spiser mye mettet fett kan du vurdere å kjøpe en boks med soyalecitin på helsekosten. Den er med på å gjøre fettet mer lettflytende. Hvis du ellers spiser vanlig lavkarbo uten overdrevent mye fett, og passer på å spise grønnsakene dine, så skal ikke kostholdet være noe problem. Det kan også være en fordel å passe på å ikke spise for store porsjoner. Da skal du gå klar.
Selv tror jeg ikke kostholdet har så ekstremt mye å si på om man får gallestein eller ikke. Noen er mer "disponert" for det, og har en kropp og en psyke som gjør at man generelt får den type problemer (andre får for eksempel hjerteproblemer og sånn). I tillegg har det noe med hvor utsatt man er for bakterier, virus og miljøgifter. Selv har jeg vært dårlig over en lengre periode, og tatt en haug med gallesteinskurer. Det har fungert veldig bra, men det virker som om det dannes nye steiner ganske raskt. Jeg velger allikevel å gjennomføre disse kurene fremfor å legge meg under kniven. I alle fall foreløpig. Operasjon er heller ingen garanti for at problemene forsvinner, for det kan sitte steiner i leveren også.
Gallestein er uansett veldig alvorlig for helsa på lengre sikt. Hvis legen din anbefaler å ikke operere ville jeg oppsøkt Huldaklinikken og fått veiledning der. Min mening er i alle fall at du bør bli kvitt det på en eller annen måte.
jeg fjernet galleblæra for noen år siden, og ble anbefalt fettfattig kost. jeg var forsiktig i begynnelsen, men fant raskt ut at kostholdet ikke hadde noe å si for min del. har levd mer eller mindre på lav-karbo og fettrik mat i snart to år, og har aldri følt meg bedre!! :)
Takk for svar Themonk:)
Selv operasjonen-lapraskopien-er ikke så farlig,men som du sier det er ingen garanti at man blir kvitt gallesteiner forever...jeg tok en ultralyd i 2oo1 og da var det ingen stein, da er jeg en type som er disponert for det:D jeg spiser lavkarbo a la lindberg så lenge:) ...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.