... Kommer liksom ikke inn i kuren igjen, finner ikke motivasjonen.. Jeg liker så lite av maten, så det blir veldig ensformig.
Føler meg bare helt energiløs. Jeg vet jeg må fortsette på kuren, samtidig så byr det meg så imot.. Rett og slett. Ingenting av maten frister:(
Prøver å motivere meg selv, det er jo bare fram til rundt 14.juni, det er jo ikke så lenge til det?? Herregud, det er bare noen få uker av mitt liv... Og de få ukene kan gjøre at jeg føler meg SÅ mye bedre!!
Men det er liksom så lite som skal til for å vippe meg av pinnen..den psyken, altså...
Vel....Jeg er mer glad i poteter,ris og pasta enn i kjøtt for å si det sånn:p
Liker ikke sjømat/fisk..
Kjøtt og grønnsaker går greit, så det blir mye rent kjøtt og grønnsaker + salat. Liker ikke potetmoserstatningen.
Eggsmak klarer jeg ikke lenger. Huff, dette hørtes lovende ut:o
Prøver å komme på hva jeg liker, men det er bare ulovlige ting.....
Hvor jeg må gå aktivt inn for å slanke meg... Jeg skal jo ikke leve på ketolyse for alltid.
Og jeg klarer nok ikke leve på altfor streng lavkarbo i det hele tatt:o
Jeg vil selvfølegelig være bevisst på det ;) Går ikke rett tilbake til gamle synder, liksom. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg føler det ikke som de fleste andre inne her... at lavkarbo er utrolig digg mat. Men jeg vet det må til for å gå ned i vekt..
Jeg håper jeg kan leve så og si lavkarbo i uka, og kose meg med det jeg vil på lørdager..
Ja . Her rasper du blomkål grovt, legger smør i en bolle som tåler microen. Risen oppå og "koker" det i microen 7 minutt på full styrke. Det blir ikke vann i " risen". Konsistensen minner om ris.:)
Fylt kyllingfilet er også godt. Passer sammen med jukserisen.
Del en kyllingfilet på langs, ha i osteskiver og spekemat. Krydre utenpå med grillkrydder. Stekes godt på hver side i smør. Kan ligge å godgjøre seg på ettervarmen.
Grunnen til at jeg ikke liker brokkoli mer tro jeg er fordi jeg spiste en sånn form med bacon, ost, fløte og noe oppi...Tror den sto i ketolyseboka...LITT kvalmende
Nå spiser jeg salat, bli somregel det hver dag..er lei, men det går foreløpig greit!
Bruker du rucullasalat? Den syns jeg setter en veldig god smak i salaten. Syns av og til salat kan bli tamt på smak. Tilsetter ofte smakfulle saker i..
Ok! Takker for tips begge 2!
Her jeg står nå, så klarer jeg ikke se på dette som en livvstil, men som slanking. Problemet for meg har aldri vært at jeg har gått mye opp og ned, det har vært at jeg aldri går ned..
Og når jeg endelig har funent en kur som funker, så er det jo bare tull å ikke gå på den...
Ser ut som du alt har tatt av 24,5 kg! Det er jo kjempeflott! :D Hvor mye har du igjen å ta av? Ser at du har som mål å være ferdig med kuren 14. juni. Årsak??
Kanskje det er lurt for deg å ta en pause nå og heller starte opp igjen om noen mnd.:confused:
Prøv da i mellomtiden å spise magrere, men legg til alle typer grønnsaker, magre melkeprodukter, litt frukt , bær og unn deg litt godt grovt brød og en potet iblant. Dette er kost du også kan fortsette med når du er ferdig med kuren. Prøv å finn den lavkarbokosten som du trives med, det er veldig viktig for at du kan bevare det flotte vekttapet ditt!;)
Etter pausen starter du opp igjen med nytt mot og nye krefter!;)
Ellers har jeg her en god variant av blomkålen
"POTETSALAT"
1 stort blomkål ca 600g
150 g vårløk
50 g rødløk([+1 hvitløksfedd istedet for, eller i tillegg til rødløken)]
200g creme fraiche eller rømme
100g majones
Salt/pepper etter smak.
Del opp blomkålen i små fine buketter. Skjær stilkene i små biter. Kok til det såvidt er blitt mørt (det skal være litt motstand.) Avkjøl under rennende vann.
Skjær opp vårløken og finhakk rødløken. Bland alt sammen med majones og creme fraiche. Smak til med salt og pepper.
Jeg synes den blir best når den står ca 1døgn. Kan dessuten godt oppbevares i kjøleskapet noen dager.
Kjempegodt til grillmat m.m.!
Si bare fra viss du trenger noen fler tips du :)
Jeg har jojo slanka meg i flere år og trodde det skulle bli værre å gå ned enn det det faktisk er... Nå har jeg alltid vært glad i feit mat og å lage mat. Så jeg har funnet noe jeg syns fungerer. Prøver også ut mange forskjellige oppskrifter, mye av den grunn at jeg er redd for at det skal bli ensformig. Foreløbig har det ikke blitt det :)
Jeg har ikke som mål å være ferdig innen 14.juni, men tar en pause da, fordi vi drar til syden:D .
Pga. det så kan jeg ikke ta en pause nå heller, for da vet jeg at jeg ikke vil føle meg vel der nede...:(
Jeg har kommet ca. halvveis i vekttapet, så jeg har endel å ta av ;) Må hvertfall ned 20 kg til...
Nå har jeg kikket litt på en nettside LilleVille har lagt ut, med forskjellige ting man akn bestille fra USA... Lurer på om jeg skal prøbe på noe av det! Tenkte jeg skulle lage et eget innlegg om det er trygt å bestille;)(matmessig).
Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det å være lei.. men som sagt er jeg ikke lei av maten i seg selv, men av å LAGE mat!
Jeg spiser nok mest kylling, ihvertfall til middag. Pleier å skjære kyllingfilleter i skiver, marinere det litt i krydder og olje, og steke det i stekeovnen. Så lager jeg rømmedip av rømme, sukkerfri ketchup, litt mer krydder (masse dill) og kanskje litt tabasco.. har ikke noe tilbehør til engang, bare mauler! :)
Ellers er det noen tips i matboksbloggen min, blir vel fler etterhvert...
Jeg er nok heldigere enn deg, jeg liker det aller meste jeg. Spiser gjerne reker, laks og skalldyr, og er overhodet ikke lei av egg.. Men jeg merker at jeg bruker mye mer krydder enn jeg gjorde før, liker at maten SMAKER litt liksom. Kan variere mye med krydder også, samme kjøttstykket blir mye forskjellig etter hvordan du tilbereder det.
En ting jeg savner på ketolyse, er noe "friskt". Rømme hjelper en del på det. Spiser ofte spekepølse med rømme som snacks. Og så er jeg veldig glad i ost. Men ikke bare norvegia liksom, kjøper gjerne litt vellagret ost, gouda eller gruyere. Det er godt å spise bare som det er :)
Ellers er jeg litt enig med et par andre her, er du SÅ lei, så er det på tide å ta pause. Tror ikke du skal sette deg en "sluttdato", du vil uansett være mye mindre på Tyrkiaturen enn du var i fjor på den tiden. Ta deg en pause uten dårlig samvittighet, så kan du f.eks si at du skal begynne på igjen etter påske - så god effekt av ketolyse som du har, har du tatt igjen det tapte og mer til innen ferien uansett!
Du er jo god, da:) Problemet er jo at jeg så og si har hatt pause nå siden jeg var syk i januar.. hehe...
Jeg også er veldig lei av å lage mat... Kikket litt på den linken du la ut til den amerikanske nettsiden... La ut en tråd om det på produktinformasjon. Lurer på om jeg skal kjøpe inn noe av det...
De toastene du la inn også.. Hadde vært greit å ha noe å ha pålegget på. Og hvis den spaghettien er god, redder det mye tror jeg...
jeg gir meg selv en sjans til. hvis jeg ikke klarer det nå er det på tide med en pause...
SÅ SØT MATBOKS! Hvor har du fått tak i den? vil ha
Sitter og leser litt på det du skriver her, og lurer på om du kunne ha nytte av å spise etter GI metoden fremfor ren lavkarbo noen uker?
Også kan du pense den gradvis inn på ketolyse igjen, sånn litt etter litt?
Du trenger ikke nødvendigvis slutte å gå ned av det, men jeg vil tro kroppen din blir veldig glad for en endring nå siden du har problemer med å få i deg den typen mat. Jeg vet veldig godt hvordan det er :) Særlig det å gå seg fast i ett spor og ende med samme maten hver dag...
og når det gjelder de tingene du ikke liker, har du forsøkt med forskjellige krydder? Jeg er skeptisk til endel sjømat f.eks, men i thaigryte med currypaste og kokosmelk smaker det fantastisk, fordi det blir en helt annen smak på det. Det samme gjelder for hvit fisk for samboeren min. Med litt sterkt og annerledes krydder smaker det kjempegodt :D
Takk for råd, Carisma :klem:
Jeg tør liksom ikke prøve noe annet, fordi jeg er så redd for å ikke gå ned, og kaste bort tid på det frem til sommeren.... ;)
Men jeg har funent en løsning nå som jeg tror skal funke. Skal holde på med ketolyse i 6 uker. Det er ikke så lenge at det virker uendelig... Så jeg holder på med det frem til 17.4. Etter det må jeg vurdere hva jeg skal gjøre videre. Om jeg fortsetter med ketolyse, eller noe litt mindre "ekstremt" hvor jeg heller går ned saktere. Noe som fungerer mer på sikt, håper jeg. Men nå er det først og fremst 6 beinharde uker fremover:p
Er det noe sted det står spesielt om mat med lav GI? Er det en spesiell filosofi? Må snuse litt rundt på det.. Blir kanskje Lindberg, det? Har ikke lest om noe annet enn ketolyse, jeg... Og det funker såpass fort at jeg ikke blir utålmodig. Bare jeg får kommet igang:rolleyes:
Gjett om jeg kjente meg igjen. Jeg var så lei nå etter 11mnd på kuren at ingenting smakte. jeg så ingen annen utvei enn å gi meg enda jeg ikke har nådd målet mitt. Men jeg gikk ikke ned et gram heller de siste to mnd.
Men over til deg... Det er jo mulig at du også må ta en stabiliserings periode. Leve på sunn mager mat noen mnd. Hvis du er lei eller ikke liker maten vil du jo la være å spise eller ty til andre ting og da vil du spise feil antakelig og gå opp.
Uff, ikke lett det her. Men du har jo gått ned masse så ta godt vare på de kiloa du har klart å ta av!!!!
Snupperella: Fantastisk vekttap du har hatt, da!! Jeg gir det et forsøk til jeg, da, og skal holde på i 6 uker. Men skjønner veeeldig godt at man tar en pause. Det tror jeg er det beste for kroppen også hvis man er forferdelig lei.... Men vi prøver igjen...:p
Lykke til!
:) Hei
Jeg er ikke så bekymret over om du klarer å gjennføre ketolysekuren du har jo tatt av deg nesten 25 kg. Fortsettelsen er et spørsmål om du vil det nok eller ikke.
Nei jeg er mye mer redd for hvordan det går deg når du er ferdig. Du anser ikke generell lavkarbo som som løsningen for deg og du liker poteter, ris pasta og lyst brød. Du ligger stadig under for kroppens tyrrani over hjernen. Hvis du begynder med "normal mat" etter kuren vil du tape det vundne. Du MÅ fortsette med blandet salat til lunsj, varier med hva du har oppi så går du ikke lei. Grønnsaker til middagen bør være det vanlige fremfor poteter, ris og pasta. Mosjon trenger jeg neppe nevne. Heldigvis trenger du ikke fokusere så mye på fett etter kuren. Og liker du ikke kjøtt og sjømat så mye reduserer du mengden, men du bør ha protein i alle dagens måltider.
Kromtilskudd bør du fortsette med da jeg er ganske sikker på at du har en viss grad av insulinresistens som gir deg søthunger / veldig lyst på poteter.
Ltykke til
Torkil :) :) :)
Det er mulig jeg banner i kirken, men har du noen belønninger for å motivere deg selv? Personlig tillater jeg meg selv en porson bringebær(søtet med Splenda) og en dæsj sukkerfri vaniljekrem(Heistad) en gang i uken.(1/2 pose sukkerfri vaniljesaus og pisket kremfløte). Du må ikke spise hele porsjonen med vaniljekrem, det blir for mange karbo. Forøvrig så mener jeg det viktigste er å etablere et kosthold som man går ned i vekt med, samt kan leve med på lang sikt. Det finnes lavkarbokosthold som ikke er så radikale som ketolysekuren og som har et mere variert kosthold.Målsettingen bør vel være å etablere og opprettholde et kosthold som man kan følge til vanlig, og koste på seg noen utskeielser en gang i blant. Lykke til videre!!!!
Takk for svar alle sammen :)
Jeg spiser litt sukkerfritt godteri på lørdagen, så jeg har litt kos da. Mine belønninger består stort sett av klær. Tror ikke jeg belønner meg for lite :D
Jeg kommer ikke til å gå rett tilbake til å spise som før, altså. Men jeg vil gjerne spise litt villris, fullkornspasta, grovbrød, men selvfølgelig redusere mengden. Det kommer ikke til å være den største delen av måltidet sånn som det var før..
Jeg er virkelig LIVREDD for å legge på meg igjen. Så redd at jeg blir dårlig av å tenke på det. Så jeg kommer nok til å veie meg ofte også når jeg er ferdig med å slanke meg...
Det som gjør meg litt lei er at livet alltid vil være fokusert på vekt og mat. Men det er vel bare noe jeg må lære å leve med...
Har du sett på montignac eller lindberg? Deres filosofi er veldig i tråd med det du ønsker å følge når du er ferdig :) det går jo an å prøve en periode med lindberg for så å gå tilbake til ketolyse om du ønsker det...
Og Lindberg har oppskrift på brød, og de selger brødet hans i butikken :)
Det er vel uansett anbefalt en pause på ketolyse etter en viss tid
Hei jeef-micro!
Ja, det er lindberg jeg vurderer å fortsette med i pauser/når jeg er ferdig med kuren. Lindberg med litt pause på lørdager...:p
Bare det at man kan kjøpe lindbergbrødet i butikken er en stor fordel... gidder ikke bake ;)
Tenkte jeg kunne prøve Lindberg fra jeg tar en pause fra ketolyse (17.april) og til vi drar til tyrkia (14.juni), for ås e om det kan være noe :)
Montignac har jeg aldri hørt om?
Montignac og F2 er vel ikke så innmari kjente her i norge. F2 går på masse masse fiber og litt mindre kjøtt (passer meg bra, for jeg tåler ikke de store kjøttmengdene) Montignac er vel frans, og har skrevet ei bok som heter "jeg spiser -altså er jeg slank" kom vel i 1999 den boka tror jeg :) men Lindberg er som du sier helt supert som vedlikehold ;) I og med at du har PCOS (mener jeg leste det et sted) så er det jo lavkarbo som må følges jeg hr i allefall fått regelmessig syklus av lavkarbo
Ja, jeg har PCOS. Og de siste 2 syklusene har vært på 31 og 37 dager... Er vant til å bare ha mensen 2-3 ganger i året. Så det ser ut til at det begynner å stabilisere seg :) Og siden vi har prøvd å bli gravide i 6.5 år, er det ingentingsom er bedre enn det ;) (kombinert med vektnedgang selvfølgelig)
Jeg har "normalt" mensen en gang hver 9-18 mnd, men med lavkarbo har jeg syklus på 28-30 dager, så jeg er veldig fornøyd sånn sett. Men jeg har desverre ikke gått ned noe særlig i vekt da, så det virker som om kroppen min "prioriterte" syklus og hormoner før vektnedgang...
Begynte da jeg var 17 ;)
Jeg fikk som krav av gynekologen å gå ned 22.8 kg. Så heldigvis har det hatt innvirkning på vekten også. Det er slitsomt å hele tiden måtte kjempe så fælt mot legen fordi man bare får til svar at "gå ned i vekt, så løser alt seg".
Det er jo bare helt fantastisk når syklusen stabiliserer seg sånn! Deilig å føle at kroppen er litt mer i balanse!
Jeg har alltid hatt så uregelmessig syklus, helt fra da jeg fikk mense. Og da var jeg bar litt lubben, ikke overvektig..
Jeg har det akkurat som deg da Jeef, syklusen min stabiliserte seg på 28-35 dager med en gang jeg begynte på ketolyse, men har gått ned veldig sakte.. 9 kg på 7 mnd. Og som Monen sier, leger er bare opptatt av tallene på vekta..
Synes det blir litt feil å si det på den måten liksom... jeg sitter da igjen med intrykket av at lav GI-filosofier er "annenrangs", og det er det ikke, for det er absolutt også RENE lavkarbofilosofier...
Ja, mulig jeg formulerte det litt krøkkete. Jeg tenker ikke på det som annenrangs jeg heller, men utfra innelggene til monen tenkte jeg det kunne være greit med noe som tillot noen typer karbogydrater. For det er jo et ubestridt faktia, at i motsetning til atkins, skaldeman og ketolyse så kan man tillate seg litt mer av noen typer pasta og ris på GI kosthold enn på de andre diettene.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.