< Tilbake til oversikten

Ketolyse-nokadietten

snupperella sa for siden:

Hei.
Lurer på om noen kan svare. Har gått på ketolyse i 11 mnd, tatt av 30 kg. Men til jul stagerte vektapet, var i ketose igjen etpar uker uti januar men gikk bare opp i vekt, spiste antakelig for mye. Fant ut jeg var lei både maten og alt og ville prøve noe nytt. Startet derfor på noka dietten,bare pulver 4 ganger om dagen.Har gått ned 4kg første uka,MEN jeg kommer ikke i ketose. Hva kan grunnen til det være tro??:confused:

Gerd sa for siden:

Først og fremst gratulerer med flott vektnedgang.!!!

Hva inneholder pulveret? Der har du kankje svaret på at du ikke kommer i ketose. Det er jo milkshake, og det er mye melkesukker i både lettmelk og skummetmelk....
For å komme i ketose, skal du ha minimalt med karbohydrater og mye fett og proteiner. Og det er vel ikke den fordelingen i pulveret. Så nå går det på muskelmassen din også.

Borealis sa for siden:

Noka er IKKE ketogen pulverdiett i det hele! Derfor!;)

Ok, det var min mistanke at det var sånn men jeg sjekket ikke innholdet. Men er vel egentlig samme det bare jeg går ned vel, er det ikke det?

Takk skal du ha. Jeg er jo kjempeglad for det jeg har oppnåd med ketolyse, men kan liksom ikke gi meg enda, har endel kilo til som må av.. Så du mener at når jeg går på noka så taper jeg muskelmasse??

Forslag til en bedre pulverdiett?

Georgine sa for siden:

Ehhhhh, nei! Man bør gå ned på en måte som ikke skader helsa og pulverkurer står ikke øverst på lista over helsebringende egenskaper....

easylife satser jo på pulver+ trening???

jorang sa for siden:

Jeg har gått 2,5 uker på EasyLife pulverkur, og jeg kom i ketose av den. Dette på tross av at hver pakke inneholder 17 karber. Jeg har kanskje en annen terskel enn deg - det kan være årsaken.

Pulverkur uten styrketrening for å opprettholde muskelmassen vil jeg ikke anbefale. Tap av muskelmasse medfører lavere (grunn)forbrenning, og du vil gå opp som en rakett etter kuren.

Jeg prøver meg nå med Ketolysekost - ble så kvalm av alt pulveret og all væsken i magen. Mindre vektreduksjon pr uke, men bedre livskvalitet.

Lykke til videre!

Gerd sa for siden:

Ja det er jeg ganske så sikker på. Det er jo det som skjer på sånne pulverkurer og harde dietter... Og når man er ferdig så legger man på seg igjen... Og det som kommer på igjen er bare nytt fett... Har slanka meg siden ungdomsskolen og prøvd det meste.... Skal lese litt i ketolyseboka om dette med tap av muskler og komme tilbake når jeg finner det jeg leter etter... :)

Gamla sa for siden:

Gratulerer med kjempeflott resultat Snupperella!:)
Tror jeg kan si at uansett hvilken kur en går på, så vil en etter en tid nå et platå og bli lei av dietten. Det er helt normalt, så også vanlig ved Ketolysekuren.;)
Etter å ha gått på Ketolysekuren i 11 mnd ( boken sier faktisk 6 mnd) anbefales det derfor å ta en pause på f.eks. 3 mnd., for så å starte opp igjen med samme kuren.
Pulverdietter er ikke løsningen!!!:eek:
I pausen bør du spise mindre fett, men du kan tillate alle slags grønnsaker, litt frukt/bær,magre melkeprodukter,- litt grov brødmat og kanskje en potet av og til. Prøv bare å finne et kosthold som passer for deg slik at du ikke legger på deg i pausen. Ikke tenk så mye på kiloene du har igjen å ta av, de går når du starter opp igjen med kuren.;)
Lykke til videre!:)

Gerd sa for siden:

Siterer fra ketolyseboka jeg:

"Slankekurer som ikke oppfyller behovet for fullverdig protein, vil medføre vekttap, men også slapphet og tap av muskelmasse. Protein som brytes ned og ikke gjenbrukes, forbrennes"
"Ved stor nedbryting av protein, vil du derfor miste muskelmasse og vann, som i mange kurer utnyttes til å gis et raskt vekttap"
"Dette proteintapet er desverre uheldig, da mesteparten av kroppens protein finnes lagret i muskler"

Dette står bl.a på side 24 i ketolyseboka. :)

Kristian sa for siden:

Matlei, også begynner du med pulver:eek: Det er vel ikke noe som er så ensformig som pulverkurer:eek: .
Jeg tror vekttapet stoppet opp fordi du har vært for flink med dietten. Ett høykarbomåltid og du hadde vært på tur ned igjen;)

Tuusen takk alle sammen for gode råd, men nå er jeg virkelig forvirret her egentlig. Det står på noka at man ikke taper muskelmasse, kan jeg ikke stole på det da??
Men jeg kjenner to stykker som har gått på easylife, pulver flere uker, ei som gikk ned 30kg på 10 uker på kun pulver, og det er ett år siden og hun holder vekta enda, hun var da i ketose. Men de trener jo mye da, 3 ganger i uka under hele kuren.Nå er jeg i 2.uka og føler meg riktig pigg, er begynt å gå tur hver dag1time og 15 min. Men det er klart jeg blir litt skeptisk etter det jeg leser nå. Men en ting vet jeg, jeg har ikke tid til et opphold på 3 mnd, jeg har lest det selv at man skal det men det står også at hvis man er i ok form kan man fortsette, men nå var jeg lei. Pulver er kjedelig ja, men jeg skal kun gå på det 4 uker da.....

Mener du jeg bør gå tilbake til ketolyse igjen nå?? Høykarbomåltid??Du mener et skikkelig utskjei??

lokkebiff sa for siden:

Atkins har en pulver"kur" du kan prøve, dersom du vil være i ketose, men foretrekker pulver: Advantage Shake Mix.
Jeg kjøpte min på helsekost, men har sett den i enkelte matbutikker også (eurospar)

jeef-micro sa for siden:

tror mange av de atkins shakene ikke akkuat er anbefalt av Atkins selv.

Snupperella: det mange opplever er at når de stagnerer så spiser de mere karbohydrater over en liten periode (ut av ketose) og så går i ketose igjen etterpå. Mange opplever at de går ned igjen da:) mye sunnere enn pulverkurer i allefall...

nå skal jeg ikke uttale meg om nakadietten, da jeg ikke aner hva det inneholder eller går ut på, men jeg personlig er supermotstander av slike kurer med mindre det er feks Eurodiett som skrives ut av lege, og hvor man får oppfølging av legen i ettertid...

lokkebiff sa for siden:

jeg drikker atkins shake uten problemer, så det er kanskje person-avhengig da...?

jeef-micro sa for siden:

det jeg mente var at Atkins selv ikke hadde "godkjent" en del av de produktene som er kommet i den senere tid, men at mye av det er lagd for å tjene penger, og de fleste av disse shakene og barene ikke bør brukes for å erstatte måltider.

lokkebiff sa for siden:

selvfølgelig har ikke Atkins selv kunnet godkjenne noen av de seneste produktene, da han er død (og måtte han hvile i fred...)

men jeg tror da virkelig at selskapet drives vidre av såpass seriøse aktører, at de produktene som kvalifiserer til å bære Atkins navn, ville blitt godkjent av han selv...

dette tror nå JEG, og derfor har jeg ingen betenkeligheter med å nyte disse produktene.

Hei. Jeg har gjort dette ser du, har forsøkt det meste som stod i boka, men saken var at jeg var kjempelei også. Har lest masse om noka før jeg begynte, den har alt jeg trenger og det går kjempefint. Gikk ned 3.6 kg første uka og regner med 2kg pr uke fra nå, men skal kun gå på rent pulver 4 uker så skal jeg bytte ut ett og ett måltid over tid med lavkalori mat. Synes det er enkelt og greit med pulver og fremfor alt smaker det godt. Idag har jeg 1 års dag for når jeg begynte å slanke meg. Hadde jeg visst at det skulle ta så lang tid hadde jeg aldri klart å begynne men nå er jeg så nær at nå er resten bare en lek NESTEN hehe.

Hei.
Takk for tipset. Nå er jeg så godt igang med noka og den funker så greit. Kan hende kroppen min har godt av å være ute av ketose etter så lang tid.

jeef-micro sa for siden:

Dette har faktisk vært diskutert på forumet før... skal se om jeg finner noen linker... hadde Nille vært her hadde du fått svar for lenge siden..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.