des65 sa for siden:
Du er en engel, Iset, som svarer slikt på det meste! Takk takk!
En liten ting til.... hva ville du anbefalt en lindberger å steke maten i, cocosa eller meierismør?
des65 sa for siden:
Du er en engel, Iset, som svarer slikt på det meste! Takk takk!
En liten ting til.... hva ville du anbefalt en lindberger å steke maten i, cocosa eller meierismør?
HP sa for siden:
Som stekefett så anbefaler lindberg i prioritert rekke følge:
Generellt sett så anbefaler Lindberg å steke på lav varme, og gjerne beregne lengre tid. Kaldpressede oljer tilsettes etterpå :)
Iset sa for siden:
Jeg trodde han i hovedsak anbefalte rapsolje... I begge bøkene (oppskriftseksjonen) så er det brukt rapsolje til steking, men også litt meierismør av og til. Men det er kanskje nå nylig han har gått mer over til mettet fett når det gjelder til steking?
HP sa for siden:
Lindberg fraråder oppvarming av vegetabilske oljer. Men, om en skal forlenge listen så blir avokadoolje nr 4, Olivenolje og rapsolje nr 5 :)Bøkene er forøvrig utdatert på endel ting. Den mest oppdaterte er den nyeste kokeboken, den med teoridel. :)
Iset sa for siden:
Okei så da har han gått tilbake på det han har sagt før? Og oppdatert bøkene sine? For i mine anbefaler han iallefall rapsolje til steking.
Men jeg vet jo at han hele tiden oppdaterer seg, leste et sted tidligere at han nå var mer liberal til mettet fett enn tidligere.
Iset sa for siden:
Nei se her, nå fant jeg en link. :D
www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_ekspertene/3454832.html
Her sier han det du sier, HP. Da har han nok endret litt syn i det siste, og det er jo bra. :D
HP sa for siden:
Sjekker du årgangen på boken også? :cool:
Lindberg er en som endrer rådene sine med vitenskapen, i motsettning til visse andre :rolleyes:
Men når Lindberg anbefaler mettet fett til steking, så er det også viktig å få med at han ikke er ukritisk til mengde. Årsaken til at en skal steke med mettet (stabilt) fett er at ikke fettsyrene skal ødelegges, og dermed gi uheldige hormonprosesser i kroppen.
Summer sa for siden:
Uansett, så mener Lindberg at man skal steke på lav varme og bruke lengre tid på stekeprosessen. Så dersom man steker på under 160 grader, så er det sikkert det samme hva en steker i. Men dersom man ikke er sikker.... Jeg er veldig usikker, og bruker ikke olje annet enn i stekeovnen fordi der har jeg kontroll. (Kontrollfreak. :p)
Summer sa for siden:
Foskning pågår, og ny kunnskap kommer til i rekordfart. :D Man kan ikke sitte på hyllen og tviholde på 100 år gammel kunnskap nå til dags nei.Iset sa for siden:
Nå får dere det jo til å høres ut som jeg syns Lindberg er en dust som ikke holder på det han sier. :eek:
Ikke misforstå meg!! Jeg mener absolutt det er kjempebra at han oppdaterer seg, og det skrev jeg jo i det siste innlegget mitt også!! ;)
Jeg bare satte spørsmålstegn til at han anbefalte mettet fett FØRST OG FREMST siden jeg hadde lest noe annet i bøkene mine.... Men ja, jeg har de første bøkene som kom ut, så det forklarer jo en del.
Summer sa for siden:
Jeg skjønnte det Iset. :)
(Jeg siktet til 'de-du-vet' som tviholder på gammel info... ;))
Iset sa for siden:
Hehe DE ja. The "fab" four. Jeg klarer ikke si navnene deres engang uten å brekke meg. :usaklig:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.