< Tilbake til oversikten

Ketolyse & Jern

Nattesjel sa for siden:

Fikk brev fra legen min i dag der hun forteller meg at ferritinverdien min er for lav. Den er på 3, og skal vistnok være mellom 10 og 167. Blodprosenten min er også for lav. Hun anbefaler meg å spise 200-300 mg jern daglig til jeg skal på kontroll om 6-8 uker igjen. Skal skaffe meg jerntabeletter i morgen.

Syns det går så bra nå, og jeg føler meg bra også :D... for første gang så ser det ut til at en slankekur faktisk -fungerer- for meg, så naturlig nok har jeg ikke lyst til å bryte kuren. Men jeg har ikke lyst til å gå rundt med altfor lave verdier når det gjelder blod/jern/osv. Det jeg spiser mest av er vel egg, kylling, kyllingkjøttdeig, vanlig kjøttdeig, reker, salat-mix, seterrømme, bacon og ost.. så jeg burde vel få en del jern fra eggene, kjøttet og rekene...?

Kommer økningen av jern (200-300mg daglig) til å ha utslag på ketolyse-kuren? Hjelp! :confused:

Carisma sa for siden:

Mer rødt kjøtt, broccoli og leverpostei.... Og nøtter kanskje?

Men har man føst fått lav jern-nivå skal det litt til å få det opp på nivå igjen uten tabletter eller tilskudd av noe slag. Jeg fikk beskjed om at jeg ligger i neserste sjiktet og skal sjekke om et par mnd. Men det var visst fordi jeg hadde lite b-vitaminer, så det ikke ble tatt opp ordentlig. Kanskje det også bør sjekkes?

Forøvrig har min mor hatt lite jern i alle år, og hun har blitt anbefalt noe som heter Floradix formula, som hjelper kroppen å ta opp jernet. Jeg syns den smaker grevling, men den virker visst :D . Fås på helsekost.

Nattesjel sa for siden:

Men tror du det kommer til å gå utover ketolysekuren når jeg må ta jerntilskudd (200-300mg. hver dag) da? :confused:

Gerd sa for siden:

Send en privat melding til Torkil og spør. Han svarer han :D

Traxior sa for siden:

Håper jeg får sånne resultater også, siden blodprosenten min var ca 17.5 og hematokrit på 0.54 når jeg startet på ketolyse...

Men til ditt problem. Nei, jeg kan ikke se at det skal ha noe å si, da man egentlig uansett skal ha ett relativt høyt inntak av jern på denne kuren... Men som Gerd sier, send en pm til Torkil.

Nattesjel sa for siden:

Melding sendt! Takk for forslaget! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.